Koop of privatelease?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Koop of privatelease



Bericht door durisotti »

Gobert schreef:
wo 11 dec 2019, 6:54
@ durisotti:
Je rekent je zelf rijk. Uiteindelijk is iedere vorm van financiering duurder dan zelf kopen.
Waarmee ik niet zeg dat er geen goede argumenten kunnen zijn om te leasen.
Gobert, je mag het narekenen in de autokosten app van de ANWB !

Peugeot 108 kost bij 5 jaar en 18000 km bij zelf aanschaffen 27 cent per km, als private lease 17 cent !

Maandbedrag Private lease inclusief benzine 241.
Maandbedrag zelf aanschaffen is 405 euro.

https://www.anwb.nl/auto/autokosten#/kenteken

Als je bij mij een auto voor de deur wilt zetten voor 146 euro per maand dan mag dat !
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13426
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Koop of privatelease?



Bericht door hathi »

Dat is nu juist het probleem,zelf beslissingen nemen is er voor sommigen niet meer bij,alles word opgezocht en dan geven ze zich over aan zulke sites,,terwijl het gros een Profit heeft bij al die vergelijken en berekeningen,maar bij al die lease constructies,is er maar een partij die profijt heeft,hoe mooi het ook lijkt ,,en de betalende partij blijft altijd afhankelijk en in de schuldi een cirkeltje draaien,als je daar tevreden mee bent,ook goed
Laatst gewijzigd door hathi op do 12 dec 2019, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Koop of privatelease?



Bericht door iSonic »

Geloof dat met spaargeld een nieuwe auto kopen goedkoper is dan private lease. Als je moet lenen voor een nieuwe auto wordt private lease vaak wat goedkoper.

Overigens is private lease heel wat anders dan een lening want je wordt nooit eigenaar van de auto.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6319
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Koop of privatelease?



Bericht door Bas vd laar »

Qua constructie lijkt het erg op een huurkoop met een slottermijn alleen wordt je nooit eigenaar van de auto, bij een huurkoop met slottermijn kan dit wel.
De auto is de slottermijn en vertegenwoordigt dan nog een bepaalde waarde.
Voordeel hierbij is dat je bijvoorbeeld maar de helft van de waarde van de auto financiert en je een laag maandbedrag hebt, aan het eind kun je kiezen de auto aan te schaffen, of hem voor dat gegarandeerde bedrag bij de dealer te laten, of niets meer te doen.

En vergis je niet: Private Lease wordt door geldverstrekkers wel degelijk als een lening gezien, jij hebt bijvoorbeeld voor 5 jaar een verplichting elke maand 250 euro naar de dealer over te maken, wanneer je een hypotheek aanvraagt kan je dit knap lastig maken.
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Koop of privatelease?



Bericht door Arie55 »

Geen van beiden; Heb jaren al geen auto meer. En de keren dat ik er echt een nodig heb in een jaar, kan je op 1 hand tellen. Ja, boodschappen zou het makkelijk zijn als ik een auto zou hebben. De vraag is meer, is het voor het gemak of voor een bepaalde noodzaak?
Als ik een auto nodig heb, weet ik dat ruim van te voren, dan huur ik er 1 via snappcar. Anders vraag ik de auto van mijn zus.

Als ik boodschappen ga doen, doe ik dat met de fiets.
Als er de noodzaak voor auto is, huur ik die voor 1 dag (dit jaar heeft dit me iets van 50 euro gekost.
Is openbaar vervoer een optie, dan zoek ik thuis uit en plan de rit (trein, bus, tram)
Is het ver weg, dan maak ik er een tripje van een paar dagen en ga met de camper.

Als ik voor dit jaar na ga wat mij de punten twee en drie mij gekost heeft, zal dat hooguit 60-70 euro zijn geweest.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Koop of privatelease?



Bericht door Navigator »

hathi schreef:
do 12 dec 2019, 13:57
.....maar bij al die lease constructies,is er maar een partij die profijt heeft,hoe mooi het ook lijkt ,,en de betalende partij blijft altijd afhankelijk en in de schuldi een cirkeltje draaien,als je daar tevreden mee bent,ook goed
Wat een onzin. Weleens gehoord van win-win? De leasemaatschappij verdiend geld en de klant rijdt een prachtige auto voor een vaste prijs en voor en vaste termijn. Prachtige vinding!
Forum verlaten.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13426
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Koop of privatelease?



Bericht door hathi »

Navigator, “koop of private lease “waar jij het over hebt is bedrijfsmatig leasen,dit is een afgeleide hiervan,voor privé personen,....voor een vast bedrag mag je een ( kleine) auto gebruiken voor bepaalde tijd,zeker doen als je dat goed vind!
Hans
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80403
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Koop of privatelease?



Bericht door Dafluc »

Denk dat de omschrijving van Navigator private lease helemaal dekt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13426
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Koop of privatelease?



Bericht door hathi »

Je bedoelt de uiterlijke lading,die gedekt word.....oftewel de schone schijn,incl. het lage bedrag,tenminste voor een kleine auto,de andere kant Vd medaille word zoals zo dikwijls weer vergeten,je hebt een contract getekend,en daar word je aan gehouden,ieder jaar weer !,anders bij betalen,na jaren betalen,moet deze ook nog ingeleverd worden,en dan is het meestal weer betalen,nog niet gesproken over het tussentijds inleveren, er komt echt wel iets meer bij dan de schone schijn van: voor weinig een nieuwe autootje rijden,.het kan zelfs een autoblok aan je been worden....het word gewoon aangewend om mensen die eigenlijk,geen nieuwe kunnen veroorloven toch in zo,n auto te krijgen,waarom word het anders bij de BKR aangemeld, maar zoals gezegd,ieder zijn keuze
Hans
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80403
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Koop of privatelease?



Bericht door Dafluc »

Iets met een glas dat half vol of half leeg kan zijn....
Afbeelding
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Koop of privatelease?



Bericht door Navigator »

Dafluc schreef:
do 12 dec 2019, 20:21
Iets met een glas dat half vol of half leeg kan zijn....
Zucht, eens!
Forum verlaten.
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Koop of privatelease?



Bericht door Navigator »

hathi schreef:
do 12 dec 2019, 19:17
Navigator, “koop of private lease “waar jij het over hebt is bedrijfsmatig leasen,dit is een afgeleide hiervan,voor privé personen,....voor een vast bedrag mag je een ( kleine) auto gebruiken voor bepaalde tijd,zeker doen als je dat goed vind!
Ik heb het helemaal niet over bedrijfsmatig leasen. Zie overigens het verschil niet voor de gebruiker.
Forum verlaten.
Gebruikersavatar
Pats
Berichten: 45
Lid geworden op: za 09 mei 2015, 17:34
Locatie: onder de rook van Rotjeknor

Re: Koop of privatelease?



Bericht door Pats »

Ik zie alleen het vergelijk met een nieuwe auto kopen of leasen.Wij hebben altijd een wagen gehad van 6 jaar oud tot een jaar of 10.En dan wordt je geconfronteerd met best wel prijzige reparaties.(als je mazzel hebt wat minder) maar dat liep toch aardig op in de loop der jaren.
Ging je hem inruilen en mocht je weer een flink bedrag aftikken op een andere gebruikte wagen(waarvan je weet dat er weer dezelfde kosten aan gaan komen).
Wij zijn gaan leasen maar kunnen er binnen een jaar vanaf(dat was 1 van de vele voorwaarden).
Kunnen nog even vooruit maar om nou weer een lease auto te nemen met een looptijd van 4 of 5 jaar, we kunnen niet in de toekomst kijken en ja je zit er heel erg aan vast.Maar voor de rest bevalt het ons goed en dan vooral de opzegtermijn van 2 maanden. :-B
♪♪ the moment we"re living is now ♪♪
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6319
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Koop of privatelease?



Bericht door Bas vd laar »

Ieder zijn ding dus, ik vind het niks en houd er niet van, daarbij kun je veel goedkoper rijden als je wilt en je naar mijn rekenvoorbeeld kijkt.
Een ander vind het wel prettig een jong wagentje te rijden en neemt de finaciele verplichting voor lief.
In Amerika bestaat dit concept al jaren, maar daar leeft iedereen op de pof.
Plaats reactie