Fiat Ducato model 2019 met 150 pk en automaat: ervaringen?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
OnTheMove
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 29 nov 2019, 15:39

Re: Fiat Ducato model 2019 met 150 pk en automaat: ervaringen?



Bericht door OnTheMove »

Super bedankt voor jullie uitgebreide ervaringen !

Nu wordt het voor mij kiezen tussen deze snel geleverde (zo begin februari) stock model Laika 305 met 150 pk en automaat (welke dan bij de Belgische leverancier nog aangepast zal worden naar mijn wensen).

Of kiezen voor een nieuw geproduceerde, direct zoveel mogelijk naar mijn wensen (o.a. een manueel), 140 pk Laika 305 (welke dan ook nog bij de Belgische leverancier verder aangepast zal worden naar mijn wensen) maar die maar in juni 2020 (ten vroegste) zal geleverd worden.
En die 140 pk 2.3 MultiJet 2 (waarschijnlijk met AdBlue) motor zou dan een begin-productie kunnen zijn, wat niet mijn voorkeur heeft.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Fiat Ducato model 2019 met 150 pk en automaat: ervaringen?



Bericht door hathi »

En heel langzaam,word het een Duitse motor,met de inspuiting van Bosch,de Automaat van ZF uit Friedrichshafen ,En daardoor gaat de kwaliteit zeker voorruit,dus het overwegen zeker waard,en of de eerste Ad hoc nieuwelingen,problemen gaan geven,kan Nu nog niemand voorspellen
Hans
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Fiat Ducato model 2019 met 150 pk en automaat: ervaringen?



Bericht door seth_space »

OnTheMove schreef:
ma 09 dec 2019, 14:42
En die 140 pk 2.3 MultiJet 2 (waarschijnlijk met AdBlue) motor zou dan een begin-productie kunnen zijn, wat niet mijn voorkeur heeft.
De adblue is geen nieuwigheid voor Fiat. Die hebben ze in de bestelwagen lijn al geruime tijd. De camperlijn werd geleverd met een ander systeem en dat voldoet niet meer aan de verhoogde Euro 6D norm.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
OnTheMove
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 29 nov 2019, 15:39

Re: Fiat Ducato model 2019 met 150 pk en automaat: ervaringen?



Bericht door OnTheMove »

Het is een Laika Ecovip 305 Fiat diesel 2.3jtd 103 kW (140pk) manueel met levering voorzien in juni 2020 geworden, in België besteld.
Voor gebruik door één persoon, me, myself and I, gedurende meerdere maanden per jaar (zodat het optioneel hefbed boven de tafel er bijv. niet in zit).

Nu wordt het nog uitzoeken welke radio-navigatie met verlanglijstje
- inbouwbaar in een Fiat Ducato 2020 (2 DIN)
- liefst zoveel mogelijk compatibel met de bediening aanwezig in een Fiat Ducato 2020
- zijn kaarten, bij voorkeur camper-versie, "ingebouwd" ( = geen waze, apps,...)
- zijn kaarten lang en gratis updatebaar
- een CD/DVD-speler hoeft er niet in te zitten
- DAB aanwezig is een pluspunt
- een achteruitcamera dient te kunnen worden meegeleverd en aangesloten
- een usb-aansluiting vooraan (lezen van usb-stick) is een pluspunt (eventueel achteraan indien dit met een verbinding naar vooraan in het dashboard kan worden aangebracht)
- een 3,5 mm audio ingang vooraan is een pluspunt (eventueel achteraan indien dit met een verbinding naar vooraan in het dashboard kan worden aangebracht)
er zal in geplaatst worden ?

Het merk is niet van belang zolang het toestel maar correct werkt maar liefst geen Zenec of Alpine.

En welke breedte beschikbaar is / zal zijn aan het bankje camper binnenkomen rechts van hout tot hout voor een tv, eventueel buiten gebruik 90 graden gedraaid (er was geen 305 in de toonzaal, wel de daar bredere 309).
Het is de bedoeling om het kussen van het bankje weg te nemen en op deze plaats een Dometic Coolfreeze CF 26 te plaatsen die maximaal op 230 V zal werken als diepvries (zonnepanelen 2 x wp 130 W, extra 105 Ah hh-batterij, 1500 sinus omvormer, enkele 230 V stopcontacten aldaar, walstroom wanneer beschikbaar).
En om daar bovenaan voor de "holte" voorzien voor de tv een laag vermogen magnetron te plaatsen (op een eigen, speciaal aangebrachte draagplank).
En tussenin de Dometic Coolfreeze CF 26 en de magnetron-draagplank een (230 V) tv gemonteerd op een draaibare tv beugel à la DQ Hercules rotate 400.
Dit zal, veronderstel ik, qua tv- en magnetron-gebruik wel zuinig aan doen zijn indien er geen walstroom aangesloten is.

En verder uitzoeken en oplijsten welke accessoires nodig zijn om gedurende meerdere maanden per jaar in deze Laika Ecovip 305 te "wonen".

Als nieuw in de camperwereld kan ik veel leren op dit forum, zodoende is alle input steeds welkom.

Vriendelijke groeten,

OnTheMove
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3258
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Fiat Ducato model 2019 met 150 pk en automaat: ervaringen?



Bericht door B1gcheese »

Gefeliciteerd met de aanschaf!
En wat een luxe dat je hem helemaal op smaak kunt maken. Wij hebben ook geen hefbed en dat bevalt uitstekend, geeft lekker veel staruimte.
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
OnTheMove
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 29 nov 2019, 15:39

Re: Fiat Ducato model 2019 met 150 pk en automaat: ervaringen?



Bericht door OnTheMove »

Thnx John.

Zonder hefbed is er in de Laika 305 aan de tafel zo'n 15 cm meer staruimte en ik ben behoorlijk groot, dus dat is mooi meegenomen.

Naast de nog nodige toevoegingen aan de camper en de "huisraad" aanleggen wordt het nu ook veel leren hoe met een camper om te gaan (binnenkort) én leuke adressen uitzoeken om minstens 6 maanden per jaar rondtrekkend in België te verblijven (o.a. zodat ik als kankerpatiënt mijn dkv hospitalisatieverzekering niet verlies,...).
Een "bakstenen woning" in België heb ik normaal gezien nog voor de levering van de camper in juni 2020 niet meer.
Maar de camper geeft dan weer het veilige gevoel dat ik indien nodig bijv. dicht bij een ziekenhuis kan gaan "wonen".

Vingers kruisen voor een vlotte overgang van "bakstenen woning" naar deze camper.

Groetjes,

OnTheMove
Plaats reactie