nieuwe oude bestelwagen

Algemene campervragen en -opmerkingen.
mabaert
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 08 dec 2019, 12:13

nieuwe oude bestelwagen



Bericht door mabaert »

Gegroet allemaal!

De kogel is door de kerk: we kopen een (oud) busje en gaan het ombouwen tot camper.
We zijn met 2 volwassenen en 2 grote honden, dus zijn al een tijdje op zoek naar een vrij groot model.
Nu staat er hier in de buurt een citroen jumper van 2008 te koop, met amper 70000km op de teller. Het is een maxi versie, met een 3.0 HDI motor.
Prijs valt goed mee (8000), interieur ziet er nog mooi uit, exterieur hier en daar wel duidelijk cosmetische zaken (waar anderen zouden voor passen, maar mij niet stoort) en die de prijs wel drukken.
Nu is elke auto natuurlijk anders, qua roestvorming e.d., maar zijn er algemeenheden rond dit model? Als ik specifiek op de motor zoek zie ik weinig veelvoorkomende problemen. Zijn er andere zaken waar ik mee moet rekening houden? bv doet citroen soms moeilijk om een bestelwagen naar camper om te bouwen?

Alvast bedankt!
Marijn
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80392
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: nieuwe oude bestelwagen



Bericht door Dafluc »

Ik snap niet wat je met die laatste vraag bedoelt? Wat heb je met Citroën te maken als je hem gaat ombouwen?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51274
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: nieuwe oude bestelwagen



Bericht door Kroppie »

voor die auto heeft citroen geld gevangen, en de rest wat er verder mee gebeurt interesseerd ze geheel niet, dus ga gewoon je gang, het enige waar je mee te maken hebt zijn wettelijke bepalingen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: nieuwe oude bestelwagen



Bericht door DiffRental »

Tenzij je in België woont, de keuring verlangt toestemming van de constructeur.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80392
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: nieuwe oude bestelwagen



Bericht door Dafluc »

:idea: Juist. Niet meteen aan gedacht. Een gewaardeerd nieuw forumlid uit België. Welkom. Wat betreft het deel van de regels bij onze zuiderburen zullen er vast mensen zijn die eerder met dat bijltje hebben gehakt. Maar Marijn, het is dan wel handig om je woonplaats in te vullen. Dan zien mensen die op je vragen reageren dat ze met Belgische regelgeving rekening moeten houden. Er zit namelijk nogal verschil in :wink:
Afbeelding
mabaert
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 08 dec 2019, 12:13

Re: nieuwe oude bestelwagen



Bericht door mabaert »

Ah juist, vergeten ;-)

Idd dus België. Ik had dus al hier en daar gelezen dat constructeurs hun goedkeuring moeten geven voor ombouw, vandaar. Maar mogelijks doet Citroën daar niet moeilijk over.

Maar dus het busje zelf, bedenkingen? Onderaan gekeken, zo goed als geen roest te zien. Ziet er daar zeer oké uit
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51274
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: nieuwe oude bestelwagen



Bericht door Kroppie »

weinig roest? dan loont het om in een goede antiroest behandeling te investeren, (beter voorkomen dan genezen), niet vergeten na het ombouwen!

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: nieuwe oude bestelwagen



Bericht door ducati 900 »

Maarrrrr € 8000 voor een 11 jaar oude bestelwagen.......

Ben
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8667
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: nieuwe oude bestelwagen



Bericht door seth_space »

Is inderdaad een flinke prijs voor Belgie.
Hier een recenter voorbeeld:
https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/ci ... cldtidx=13

En die KM stand is gegarandeerd neem ik aan. Carpass? ( belgische variant van NAP)

Ivm de milieueisen die overal steeds meer gaan spelen lijkt me een euro5 de ondergrens als je nu gaat beginnen. Maar dat is je eigen keuze.
2008 is euro 4 op zijn best lijkt me.

En als je voor een jumper gaat is hier alvast wat leesvoer.
viewtopic.php?f=7&t=8469764
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
mabaert
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 08 dec 2019, 12:13

Re: nieuwe oude bestelwagen



Bericht door mabaert »

Inderdaad, 8000 is veel. Maar het is vooral de grootte die hier een rol speelt precies. Er zijn tal van bestelwagens met een beter prijs, maar die zijn een stuk kleiner.
En het is een euro 4 idd. Minder goedvoor het milieu, maar voor onderweg minder belangrijk. Stedencentra gaan we niet binnen, we blijven steeds meer an de buitenkant en nemen dan de tram of fiets of...
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: nieuwe oude bestelwagen



Bericht door hathi »

Waarom altijd commentaar,nu weer op de prijs,terwijl er appels met peren vergeleken worden,er is niets mis met de prijs,TS zal echt zijn huiswerk wel gemaakt hebben ,het is tenslotte een 3 liter,ook nog een Maxi met een km stand die zeldzaam is
Hans
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8667
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: nieuwe oude bestelwagen



Bericht door seth_space »

hathi schreef:
ma 09 dec 2019, 15:38
Waarom altijd commentaar,
Had je even gemist dat dit een forum was?

Voorui dan hier nog een 3 liter maxi stuk jonger maar inderdaad wat meer km.
https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/ci ... ?cldtidx=1
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: nieuwe oude bestelwagen



Bericht door hathi »

Seth ,het is niet persoonlijk....Juist de km stand,voor de onkosten , meestal daarom ingeruild. 135000 km minus 70000km =65000 km,en daar kun je als Camper jaren over doen, buiten dat hij bij aankoop €1500;- meer moet uitgeven,deze heeft hij gezien,en zal in het plaatje passen, :hug:
Hans
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: nieuwe oude bestelwagen



Bericht door durisotti »

Deze ducato's zijn volledig verzinkt, dus weinig kans op roest ! Geld ook voor de auto's met PSA badge.
Plaats reactie