Bouwjaar of registratie bij de RDW?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
willemzon
Berichten: 1756
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Bouwjaar of registratie bij de RDW?



Bericht door willemzon »

Hallo beste forumleden.
Bij invoer camper neemt dan de rdw het bouwjaar over of de 1e registratie.

Gr willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80383
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Bouwjaar of registratie bij de rdw



Bericht door Dafluc »

Het bouwjaar, met erbij de datum van eerste toelating in Nederland.
Zie voorbeeld. Camper heeft als eerste toelating 12-7-91. Dat is het bouwjaar.
Eerste afgifte in Nederland: 28-3-2008. Toen is hij hier op kenteken gezet.
Bijlagen
Schermafbeelding 2019-11-27 om 17.37.58.png
Schermafbeelding 2019-11-27 om 17.37.58.png (35.9 KiB) 1785 keer bekeken
Afbeelding
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Bouwjaar of registratie bij de rdw



Bericht door DiffRental »

1e registratie is bouwjaar
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6299
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Bouwjaar of registratie bij de rdw



Bericht door Bas vd laar »

Bouwjaar wordt niet overgenomen.
Een auto kan in juli 2008 gebouwd zijn in de fabriek maar in februari 2009 zijn verkocht aan de eerste eigenaar.
Dat is de eerste registratie en wordt ook wel bouwjaar genoemd in de volksmond.
De eerste registratie is dus leidend, wanneer hij daadwerkelijk van de band afrolde doet er niet toe.
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Bouwjaar of registratie bij de rdw



Bericht door Joske »

Bijna goed,
Datum 1e registratie kan afwijken van het bouwjaar.
Als de camper in een showroom heeft gestaan en daarna pas is voorzien van kenteken krijg je dit.
Voorbeeld mijn camper: datum 1e registratie 2007-03-15, het betreft hier een Ducato model 244; deze is sinds het najaar 2006 NIET meer geproduceerd.
Dit blijkt ook uit de afgiftedatum van het COC: 21 sept 2006.
Ik heb dus (een van) de laatste van de modelserie 244.
Ook stickers in de camper tonen dit aan. In de rechter opstap onder klepje tegenover het klepje met het chassisnr.
Bij invoer heeft de RDW de datum 1e registratie overgenomen en nu ook in Portugal heeft de IMT deze datum gebruikt.
Ik heb alleen last met het kopen van onderdelen. Als ik daar niet precies in ben krijg ik onderdelen voor de Ducato 250.
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Bouwjaar of registratie bij de rdw



Bericht door DiffRental »

Joske schreef:
wo 27 nov 2019, 18:03
Bijna goed,
De vraag was of eerste registratie het bouwjaar is voor de RDW.

Dat het werkelijke bouwjaar kan verschillen is een andere vraag.
Groeten Peter
willemzon
Berichten: 1756
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Bouwjaar of registratie bij de rdw



Bericht door willemzon »

Dan is het mij duidelijk.
De eig heeft de camper nw gekocht in 2014, maar het was een overjarig type van 2013.

Gr willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6299
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Bouwjaar of registratie bij de rdw



Bericht door Bas vd laar »

Dus precies wat ik zeg Joske
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8657
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Bouwjaar of registratie bij de rdw



Bericht door seth_space »

In het geval van import van een nieuw voertuig waarbij er geen inschrijving in het betreffende land heeft plaatsgevonden kan RDW ervoor kiezen de productiedatum te kiezen als eerste inschrijving.
Zoals altijd zijn er dus uitzonderingen.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
hwendt
Berichten: 10495
Lid geworden op: do 27 nov 2003, 22:58
Locatie: Noord Holland

Re: Bouwjaar of registratie bij de RDW?



Bericht door hwendt »

Is soms lastig. Als ik onderdelen nodig had van het jaartal op mijn kentekenbewijs kreeg ik steevast de verkeerde.

Na hulp van een onderdelen bedrijf hebben we uit kunnen zoeken dat ik altijd 1 jaartal eerder op moest geven en dat was altijd goed..

Als je het weet was het geen probleem
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8657
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Bouwjaar of registratie bij de RDW?



Bericht door seth_space »

Onderdelen bestellen doe je ook het beste via het VIN nummer als er twijfel is over bouwjaar of uitvoering.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 684
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Bouwjaar of registratie bij de RDW?



Bericht door Dekker-Achterhoek »

Het RWD en het bouwjaar
De APK keuringseisen zijn deels afhankelijk van het bouwjaar van het voertuig.
Allereerst het bouwjaar, dat wat de fabrikant verwerkt in de VIN-code (of het chassis nummer). In de modellen beschrijving zijn de specifieke VIN-code gemeld.
De in de VIN-code beschrijving gegeven MY komt uit de in 1980 ingevoerde Europese regelgeving Model Year (MY) tabel. Let wel, dit is het ‘productie’-jaar. Deze kan soms verschillen van de datum op het door het RDW afgegeven kentekenbewijs Deel 1.
Bij Engelse fabrikanten was het tot 1974 gewoonte om het volgende ‘productie’-jaar alvast op 1 september in te laten gaan. Sinds de invoering van de VIN-code, mogen fabrikanten het MY maximaal 2 maanden naar voren halen (dus het volgende MY start al in november). Soms kan een MY nog (maximaal) 2 maanden doorlopen in het nieuwe jaar, dit om lopende orders af te ronden. (Zoals de laatste Land Rover Defenders MY 2015 !)

Hieronder een uitleg hoe het bouwjaar, zoals de RDW dit voor zowel de APK als de voertuigeisen hanteert, tot stand komt.
Het RDW bouwjaar wordt bepaald aan de hand van de ‘eerste’ toelating, niet vanuit het productie jaar!.

Op deel 1 kunnen dus verschillende data voorkomen. Het voor de RDW en APK-eisen bepalende bouwjaar vind je als volgt:
1 Staat onder “bijzonderheden” geen bouwjaarvermelding, dan geldt de eerste toelating (afgiftedatum van deel 1 ) als het bouwjaar. De dag van de eerste tenaamstelling wordt gehanteerd als het bouwjaar. De voertuigcode begint dan (meestal) met 00.
2 Zijn de eerste twee posities van de voertuigcode op het kentekenbewijs deel 1 twee andere cijfers, dan is het oorspronkelijke bouwjaar te herleiden door er 19 voor te lezen. Dan kan in de regel “bijzonderheden” het oorspronkelijke bouwjaar vermeld staan. Zo niet, dan geldt de afgiftedatum van deel 1 als bouwjaar, ondanks dat het voertuig (mogelijk) ouder is. Je hebt dan met een overjarig voertuig te maken, dat nooit eerder op kenteken heeft gestaan (Militaire voertuigen, grijze import of uit ‘stock’ voorraden geleverd).
3 Staat er bij “bijzonderheden” (kenteken Card: "datum eerste toelating" ) een ander jaartal en maand als bij "Datum eerste afgifte in Nederland", dan heb je te maken met een gebruikt geïmporteerd voertuig. Het vermelde jaartal + maand is dan het bouwjaar, zoals het RDW dat bij het identiteitsonderzoek heeft vastgesteld. Deze is (meestal) overgenomen van de buitenlandse registratie. In dit geval is de datum van uitgifte deel 1 niet bepalend voor de APK keuringseisen, maar de datum bij ‘Bijzonderheden’ / 'eerste toelating'.
4 Staat er bij “bijzonderheden” alleen een jaartal, dan heb je te maken met een geïmporteerd of samengesteld (restauratie) voertuig, waarvan geen (officiële) registratie bekend was. Via de VIN-code (of chassis nummer) wordt dan het productiejaar als bouwjaar vastgesteld. Voor de APK keuring gelden de eisen, welke op 31 december van het vermelde bouwjaar van kracht zijn,
5 Bij een origineel Nederlands linnen kentekenbewijs, waarop als bouwjaar vaak “vermoedelijk 19xx” vermeld staat, gelden voor de APK keuring de eisen, welke op 31 december van het bouwjaar van kracht zijn,
Laatst gewijzigd door Dekker-Achterhoek op zo 01 dec 2019, 21:40, 4 keer totaal gewijzigd.
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Bouwjaar of registratie bij de RDW?



Bericht door Arie55 »

datum eerste toelating
datum eerste inschrijving in Nederland
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 684
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Bouwjaar of registratie bij de RDW?



Bericht door Dekker-Achterhoek »

seth_space schreef:
do 28 nov 2019, 10:42
Onderdelen bestellen doe je ook het beste via het VIN nummer als er twijfel is over bouwjaar of uitvoering.
Klopt ! !. Conform de Europese regelgeving (1980), zijn de chassisnummers vanaf november 1979 omgezet in een VIN-Code (Vehicle Identification Number), die bestaat uit een serie van 17 letters/cijfers.

De eerste 11 posities zijn de VIN-code.
De eerst 3 letter zijn de land en fabriekscode,
De 4 t/m 9 cijfer/letter zijn specifiek het voertuig (uitvoering, motortype, versnellingsbak, uitrustingsniveau. De toekenning van de inhoud van deze 6 'digits' is een redelijk vrije keuze van de fabrikant),
De 10e cijfer/letter is het productiejaar MY,
de 11e de 'Plant'-code, de productielijn waar het voertuig uiteindelijk geproduceerd is ! En dat hoeft niet altijd het zelfde land te zijn, waar de fabrikant zijn hoofdvestiging heeft.
Tenslotte aangevuld met 6 cijfers welke het voertuig individueel maken.

Heb hier als voorbeeld de VIN code van de Land Rover Freelander 2 & Range Rover Evoque geplaatst (2006 - 2014, gebruiken dezelfde techniek).
De eerste 11 VIN posities leveren, achtereenvolgens;
• S = United Kingdom (hoofdvestiging fabrikant),
• AL = Land Rover Ltd,
• FA = Freelander 2 (L359) of VA = RR Evoque (L538, 4x4) of VB = RR Evoque (L538, 4x2),
• A = Ford EUCD 32 / LR-D8 platform of 1 = RR Evoque coupé / cabrio of 2 = RR Evoque Stawag,
• A = 3-deurs, B = 5-deurs, C = 5 deurs Commercial (RHD, uitsluitend GB en IRL)
• A = 3,2i benzine (Volvo B6324S, 6 cilinder), C = 2,2 Turbo diesel (PSA-DW12, 150 pk met roetfilterr), D = 2,2 Turbo diesel (PSA-DW12, 190 pk), E = 2,2 Turbo diesel (PSA-DW12, 190 pk met roetfilter), G = Si 2,0i Turbo benzine (Ford EcoBoost, 240 pk), N = 3,2i benzine (Volvo ULEV2, 6 cilinder),
• 1 = RHD, 6-speed automaat, 2 = LHD, 6-speed automaat, 7 = RHD, Getrag manual 6 bak, 8 = LHD, Getrag manual 6 bak, 9 = RHD, 9-speed JLR automaat, 0 = LHD, 9 speed JLR automaat.
• 6 = Model Year, productie jaar ! (zie bouwjaarlijst hieronder).
• A = (Gebouwd in) Solihull - GB, H = Halewood - GB of (en niet voor de EU markt bestemd), T = Tata Motors Ltd, India, M = JLR do Brazil, C = Chery Automotive Comp. Ltd, China.
• 123456 = Serienummer.

MY = Modellen Year (productie jaar) Zoals in de posting hiervoor al geschreven, hier zit + 2 maanden rek in;
A = 1980 L = 1990 Y = 2000 A = 2010
B = 1981 M = 1991 1= 2001 B = 2011
C = 1982 N = 1992 2 = 2002 C = 2012
D = 1983 P = 1993 3 = 2003 D = 2013
E = 1984 R = 1994 4 = 2004 E = 2014
F = 1985 S = 1995 5 = 2005 F = 2015
G = 1986 T = 1996 6 = 2006 G = 2016
H = 1987 V = 1997 7 = 2007 H = 2017
J = 1988 W = 1998 8 = 2008 J = 2018
K = 1989 X = 1999 9 = 2009 K = 2019

MY 0 (nul !) is geen bouwjaar. Het is fabrikanten van exclusieve voertuigen toegestaan om MY 0 te gebruiken voor enkele stuks producties (o.a. sportwagen bouwers Pagani en Königsegg, maar ook bij van oorsprong Militaire modellen staat vaak als MY een 0 )

Kortom, het 'chassis'-nummer is meer als alleen een serie nummer, maar bevat ook een hoop informatie over het voertuig.
Sinds 1988 is de VIN-code wereldwijd overgenomen. De Noord-Amerikaanse markt (USA + Canada) hanteert voor de 'inhoud' (4e t/m 9e digit) soms een afwijkende VIN-codering verklaring.
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Plaats reactie