Zo kaal mogelijk laten keuren vraagjes (BPM, geschorst rijden)

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Mountainman
Berichten: 25
Lid geworden op: za 16 nov 2019, 11:43

Zo kaal mogelijk laten keuren vraagjes (BPM, geschorst rijden)



Bericht door Mountainman »

Hallo allemaal,

ik ga mijn nieuwe aanwinst (Ford Transit L2H3 van 7-2012) ombouwen tot camper. Deze heb ik particulier gekocht (dus btw betaald bij aankoop), en heb ik geschorst op mijn naam over laten schrijven (dus al op nederlands kenteken).

Aangezien dit proces helemaal nieuw is heb een paar vraagjes over de (financieel) handigste volgorde. Ik lees her en der dat het handig is om met een (tijdelijke) zo kaal mogelijke inrichting te laten keuren, zodat je mogelijk in een lagere gewichtsklasse terecht komt (ter info, mijn huidige massa ledig voertuig is 2022kg).

Ik kwam in een ander draadje deze info tegen tav het keuringsproces:
1. Na de RDW keuring BPM papieren opsturen;
2. Betaalinstructie binnen 7 werkdagen thuis;
3. Binnen 5 werkdagen, na ontvangst betaling, nieuwe kentekencard binnen voor de omzetting van bedrijfs- naar personenwagen kenteken;
4. Papieren voor bijzonder tarief opsturen;
5. Beslissing 6 to 8 weken;
6. Verrekening van de houderschapsbelasting personen tarief (dat is hij na de keuring) --> camper tarief vanaf het moment dat de aanvraag binnen is.

Nu heb ik de volgende vragen:

- mag ik met de geschorste bus naar de RDW keuring rijden? (APK is nog geldig, maar heb geen verzekering of wegenbelasting betaald); en blijft deze geschorst na keuring/omzetting kenteken?

- ik moet nog BPM afdragen nadat deze gekeurd is, dus later laten keuren betekent minder BPM afdragen. Dit zal neem ik aan om niet meer dan een paar tientjes gaan als dit over een paar maanden verschil gaat?

- ik las dat iemand hem ook gelijk door de douane had laten keuren, wat is hier het voordeel van? Of is douane hier een ander woord voor de belastingdienst? Excuses als dit een hele domme vraag is...
Laatst gewijzigd door Mountainman op di 26 nov 2019, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18101
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Zo kaal mogelijk laten keuren vraagjes (BPM, geschorst rijden)



Bericht door Cee Pee »

Als je een geschorste auto koopt wordt de schorsing volgens mij automatisch opgeheven.
Dus als je hem geschorst wil houden zul je hem waarschijnlijk opnieuw moeten schorsen.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Mountainman
Berichten: 25
Lid geworden op: za 16 nov 2019, 11:43

Re: Zo kaal mogelijk laten keuren vraagjes (BPM, geschorst rijden)



Bericht door Mountainman »

Hi Cor,

Ik heb de auto geschorst op mijn naam over laten schrijven, dus hij staat geschorst op mijn naam...

Groet Martin
Laatst gewijzigd door Dafluc op di 26 nov 2019, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Gebruikersavatar
hwendt
Berichten: 10495
Lid geworden op: do 27 nov 2003, 22:58
Locatie: Noord Holland

Re: Zo kaal mogelijk laten keuren vraagjes (BPM, geschorst rijden)



Bericht door hwendt »

In principe kun je een voertuig geschorst laten staan zonder enige actie te ondernemen.
Dit kan ook met een ingevoerde camper zonder kenteken.
Zo lang dit voertuig maar op eigen terrein staat en niet op de openbare weg.
Als het kenteken belangrijk wordt dan is het vroeg genoeg om naar de RDW te rijden. Immers de BPM gaat pas in bij aanvraag kenteken. ( is al geregeld begrijp ik )
Dat kun je doen op groene platen , op een aanhanger en of op een tijdelijk aangevraagd kenteken.
Ik zie vaak bij de RDW dat men zelfgemaakte kartonnen kentekens maakt en vaak gaat dat probleemloos, maar ??? Het mag dus niet.
Verzekeren moet je altijd doen ook al is het voertuig WA verzekerd met een tijdelijk aangevraagd kenteken van de RDW. Stel hij brand af tijdens uw werk aan het voertuig.

Pas als u bij de RDW bent voor een kenteken registratie en deze betaald heeft gaan alle verder regels in werking. Dus de mogelijke heffingen gaan in op de datum van de keuring en NA de betaling van uw kenteken.
Advies is laat de RDW GEEN APK uitvoeren. Kosten zijn behoorlijk hoog en als er ook maar 1 afkeuring in zit krijgt u geen kenteken tot er een geslaagde herkeuring is geweest. Dat wil zeggen heen en weer rijden enz.
U kunt de APK vaak goedkoper bij elk APK station laten doen. U krijgt dan wel een kenteken bij de RDW. Denk wel na bij de verzekering en dat u bij afkeuring bij de APK station nog steeds niet op de openbare weg mag rijden.

Verder is het officieel zo dat als u zonder verder gegevens naar de RDW moet dit even moet aanmelden bij de wegenbelasting dat u éénmalig op de openbare weg rijd voor een RDW of APK keuring. vele doen dat niet en gaat bijna altijd goed.... maar u bent wel gewaarschuwd in ieder geval

Verder zal in uw geval Douane en Belasting het zelfde zijn. Douane komt alleen om uw voertuig open te zagen en naar drugs te zoeken ha ha :cheers: :cheers:

Hugo die niet aansprakelijk is voor wijzigingen en veranderingen van het afgelopen jaar... :cheers: :cheers: :cheers: :cheers: :cheers:
Laatst gewijzigd door hwendt op di 26 nov 2019, 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
tonic
Berichten: 2436
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Zo kaal mogelijk laten keuren vraagjes (BPM, geschorst rijden)



Bericht door tonic »

Ik heb mijn bus ook direct na aankoop geschorst.
Naar de RDW rijden met een geschorst voertuig gaat niet lukken. Dus je zal transport moeten regelen of misschien kan iemand je aan groene platen helpen. Anders moet je hem voor de keuring uit de schorsing halen en daarna opnieuw schorsen. (en verzekeren natuurlijk).

Als je bus op zijn bedrijfsauto kenteken geschorst is wordt deze schorsing mee overgenomen op het nieuwe personenauto kenteken.
tonic
Berichten: 2436
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Zo kaal mogelijk laten keuren vraagjes (BPM, geschorst rijden)



Bericht door tonic »

Een tijdelijk kenteken aanvragen zoals hierboven beschreven gaat niet lukken.
Omdat het een reeds Nederlands geregistreerde auto betreft. Bij import kan dat wel.
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1417
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Zo kaal mogelijk laten keuren vraagjes (BPM, geschorst rijden)



Bericht door FrankJC »

Mountainman schreef:
di 26 nov 2019, 12:15
- mag ik met de geschorste bus naar de RDW keuring rijden? (APK is nog geldig, maar heb geen verzekering of wegenbelasting betaald); en blijft deze geschorst na keuring/omzetting kenteken?
Je mag met de geschorste bus niet op de openbare weg rijden, op de openbare weg parkeren mag ook niet.
AadenAnke
Berichten: 13174
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Zo kaal mogelijk laten keuren vraagjes (BPM, geschorst rijden)



Bericht door AadenAnke »

@mountenman. Zonder verzekering rijden? Ik durf veel en waag weleens wat maar er aan denken om zonder wa verzekering de weg op te gaan, nooit. Stel er gebeurt iets ernstig, hoe denk je dat ooit te kunnen vergoeden? Een eventueel slachtoffer kan in de meest vreselijke financiële problemen komen. Omdat jij je zaken niet op orde hebt of dat je een paar euro wil besparen. Die belasting je kan uitrekenen wat het kost als je gepakt wordt. Dat risico kan je dus nemen. Het verbaasd mij dat iedereen op de belasting reageer en niet op de verzekering.

Aad
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Zo kaal mogelijk laten keuren vraagjes (BPM, geschorst rijden)



Bericht door Bas vd laar »

Handleiding voor keuring.
De man gebruikt helaas geen alinea's :-B , maar het gaat om het idee.

https://link.marktplaats.nl/m1444142412
Gebruikersavatar
Mountainman
Berichten: 25
Lid geworden op: za 16 nov 2019, 11:43

Re: Zo kaal mogelijk laten keuren vraagjes (BPM, geschorst rijden)



Bericht door Mountainman »

AadenAnke schreef:
di 26 nov 2019, 13:53
@mountenman. Zonder verzekering rijden? Ik durf veel en waag weleens wat maar er aan denken om zonder wa verzekering de weg op te gaan, nooit. Stel er gebeurt iets ernstig, hoe denk je dat ooit te kunnen vergoeden? Een eventueel slachtoffer kan in de meest vreselijke financiële problemen komen. Omdat jij je zaken niet op orde hebt of dat je een paar euro wil besparen. Die belasting je kan uitrekenen wat het kost als je gepakt wordt. Dat risico kan je dus nemen. Het verbaasd mij dat iedereen op de belasting reageer en niet op de verzekering.

Aad
Hallo Aad, dat zal ik zeker niet doen! Mijn vraag was wat mag en wat niet, ik wilde zeker niet suggereren dat ik verzekeringsloos zou gaan rondrijden...

Groet Martin
Gebruikersavatar
Mountainman
Berichten: 25
Lid geworden op: za 16 nov 2019, 11:43

Re: Zo kaal mogelijk laten keuren vraagjes (BPM, geschorst rijden)



Bericht door Mountainman »

Iedereen dank voor alle reacties, tips en adviezen! Hier kan ik mee verder!
panda58
Berichten: 705
Lid geworden op: zo 27 okt 2019, 20:15

Re: Zo kaal mogelijk laten keuren vraagjes (BPM, geschorst rijden)



Bericht door panda58 »

Cee Pee schreef:
di 26 nov 2019, 12:19
Als je een geschorste auto koopt wordt de schorsing volgens mij automatisch opgeheven.
Dus als je hem geschorst wil houden zul je hem waarschijnlijk opnieuw moeten schorsen.
Klopt,wij hadden ook een geschorste camper gekocht.
Zag net dat de mrb betaling voor de camper al klaar stond.
Heb hem dus snel maar effe geschorst dus.

Gr Jan
Gebruikersavatar
Mountainman
Berichten: 25
Lid geworden op: za 16 nov 2019, 11:43

Re: Zo kaal mogelijk laten keuren vraagjes (BPM, geschorst rijden)



Bericht door Mountainman »

Voor een volgende x, je kan een gekocht voertuig direct geschorst op je naam zetten, kostte me iets van 80 euro in mijn geval. Wat schorsen sowieso kost, maar als je eerst overschrijft en dan schorst, krijg je ook de overschrijvingskosten er nog bovenop, en in mijn geval zat dat in die 80 euro...

PS Moet je uiteraard wel zorgen dat t voertuig voor overschrijving al (van de openbare weg af) staat waar je m hebben wil...
Laatst gewijzigd door Dafluc op wo 27 nov 2019, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80312
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht



Bericht door Dafluc »

Martin, welkom. Nog een vriendelijk verzoek: Als je rechtstreeks reageert op een bericht gebruik dan links de knop Plaats Reactie. En niet de quote-knop. Dan staat het bericht waarop je reageert namelijk onnodig dubbel. Dat leest niet prettig. Quoten hoeft alleen als er al een paar berichten tussen je antwoord en het bericht staan waarop je een reactie plaatst. Mijn dank is groot :wink:
Afbeelding
Plaats reactie