Een e-bike kopen: bomen en bos?

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
Blazing Amber
Berichten: 458
Lid geworden op: za 22 okt 2011, 19:39
Locatie: Almere
Contacteer:

Een e-bike kopen: bomen en bos?



Bericht door Blazing Amber »

Hallo mensen,
ik lees nu al een flink aantal artikelen over de e-bike en blijf met nog wat vragen achter.
Ik zoek een fiets die elektrisch is, ik heb 2 jaar geleden een mooie mountainbike gekocht maar merk dat ik daar aan het einde van een lange wedstrijd dag geen puf meer voor heb om te gebruiken voor boodschappen of restaurant bezoek.
Wensen:
elektrisch,
er moet een fietsmand voorop kunnen voor hondje van 8 kilo.
moet stabiel zijn,
Hoeft geen verre actieradius te hebben wat fietsafstanden betreft, is voor boodschap en restaurant bezoek. ( geen lange fietstochten)
Liefst licht van gewicht uiteraard, daar hij in de camper vervoerd wordt. ( in de garage zou hij moeten passen. DethleffsTrend met lengtebedden 7 mtr camper)
Ik heb een USB stekker in de garage 12 v is dat om te laden voldoende?
Ik heb 2 grote woon accus en een zonnepaneel.
Zoek ik een vouwfiets ( instabiel en geen plekje voor fietsmand) of een gewone electrishe fiets?
Hoe meer ik lees hoe lastiger het wordt, waar moet ik op letten bij de koop?

Hopelijk kunnen jullie wat punten geven waar ik mee verder kan.
wat zijn de ervaringen, heeft iedereen een vouwfiets?
dank je alvast, Katja
Groeten,
Tom en Katja
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: e bike kopen, bomen en bos?



Bericht door appellover »

De juiste fiets is heel persoonlijk.
Wij hebben 2 normale alu fietsen z.g. Trekking fietsen.
Accu 48 volt 16 amp.
Accu opladen aan omvormer 2 amp 220v dus 440 watt.
Laden we op als de zon goed schijnt ,400w op dak, of als we rijden.
Voordeel dat we met volle accu ruim 150 km kunnen rijden dus als er geen zon is kunnen we toch fietsen maar dan wat minder ver.

Je schrijft usb 12 v. ( usb is 5 volt ) daar kun je geen ebike mee laden ,de opladers die meegeleverd worden gebruiken meestal 220 volt .

Met vriendelijke groet
Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
Blazing Amber
Berichten: 458
Lid geworden op: za 22 okt 2011, 19:39
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: e bike kopen, bomen en bos?



Bericht door Blazing Amber »

Ok, dat wist ik niet 12 v is dus 5 v.
dank je.
Hoe laadt je dan je e bike op als je niet aan de paal staat?
Laatst gewijzigd door Dafluc op di 05 nov 2019, 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Groeten,
Tom en Katja
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

e bike kopen, bomen en bos?



Bericht door appellover »

Boordstroom van de accu is 12 volt en usb ( opladen telefoon e.d.) is 5 volt .In 12 volt stopcontact past verloopstekker naar usb ( 5volt)
Verreweg meeste ebikes hebben losse accu die je dus overal kunt opladen ,makkelijkste natuurlijk als je aan de paal staat.
Maar als er geen paal is gebruiken we de omvormer van 12 v naar 220 v ,bij ons een vrij kleine van 600 watt maar voldoende om onze fietsaccu 440 watt te laden ,1 tegelijk .
Kijk dus even hoeveel watt je omvormer is ,op de lader staat aantal amp.of watt het gebruikt.Omvormer van 300watt kan dus geen 2 amp .220v. laden.


Met vriendelijke groet
Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: e bike kopen, bomen en bos?



Bericht door jurgenc »

Op dahon en brompton plooifietsen is op het kader vooraan voorzien dat je er een tasje of mand kan op klikken met een bepaalde steun. De bevestiging moet je apart kopen. Bij brompton mag je tot 10 kg gaan, dahon is 9 kg. De bevestiging bij dahon is wat moeilijker te vinden. Ik heb zelf een dahon fiets en gebruik de brompton tas. Ik heb de brompton steun lichtjes moeten aanpassen om het compatibel te maken met dahon.
Met wat handigheid kan je voor jouw hondje een oplossing vinden.

Zorg dat de mand aan het kader van de fiets vast hangt en niet aan het stuur.
H20
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

e bike kopen, bomen en bos?



Bericht door Zadowolony »

Ik heb een elektrische vouwfiets van shinga/lacros met voorop een mandje en achterop ook nog een draadmand. Tevens een (opvouwbare) hondenfietskar erachter. Alleen denk ik dat 8 kg aan je stuur best veel is, ongeacht welke fiets.
Lacros heeft hele goede sterke fietsen , gewicht ca 19 kg zonder accu (afhankelijk van model). Wij hebben een met lage instap (model ambling).

Er is een 12 volt oplader voor de accu speciaal voor het model verkrijgbaar
Gebruikersavatar
Blazing Amber
Berichten: 458
Lid geworden op: za 22 okt 2011, 19:39
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: e bike kopen, bomen en bos?



Bericht door Blazing Amber »

jurgenc schreef:
di 05 nov 2019, 14:40


Zorg dat de mand aan het kader van de fiets vast hangt en niet aan het stuur.
dank je wel, nog een vraag, wat is het kader van de fiets?
nu hangt haar speciale honden mandje aan het stuur en leunt tegen de vertikale buis.
( op onze mountain bikes geen problemen met haar gewicht of onstabiliteit maar de kleine stuurtjes van de vouwfietsen baren me zorgen.)
Groeten,
Tom en Katja
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: e bike kopen, bomen en bos?



Bericht door Kroppie »

kader is frame van de fiets (op zijn belgisch )

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Adfur
Berichten: 688
Lid geworden op: zo 07 okt 2012, 19:23
Locatie: Het Gooi

Re: e bike kopen, bomen en bos?



Bericht door Adfur »

Wij hebben al 5 jaar 2 E-bikes van Gazelle met impuls middenmotor. Gelukkig hadden we 4 jaar garantie, heeft ons 2x €100,- gekost, maar die hadden we er dik uit.. Mijn fiets kreeg n.l. in die 4 jaar een nieuwe motor, accu en een versnellingsnaaf. De fiets van mijn vrouw kreeg in die periode ook een nieuwe motor. Dit alles heeft ons een paar dingen geleerd. Allereerst koop de fiets bij een goede fietsenmaker in de buurt die goede service geeft. Wij hebben zo'n fietsenmaker en kregen bij aankoop 15 % korting. Met name deed Gazelle nogal moeilijk betreffende vervanging van genoemde en heeft onze fietsenmaker alles geregeld. Ten tweede zorg voor extra garantie, betaal desnoods wat bij. Ik zag bij onze fietsenmaker een folder dat b.v. Sparta 5 jaar garantie geeft. Kies een middenmotor, wij hebben een zware tas, respect. een mand voor boodschappen voorop, dat gaat prima. Kijk op internet naar testen, je vindt er diverse onafhankelijke. Overigens wegen vouwfietsen niet veel minder dan de fietsen die wij hebben.
Succes verder,
Ad
Laatst gewijzigd door Adfur op di 05 nov 2019, 18:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Pössl Globecar Campscout Citroën Jumper 2.2 HDI 150 PK 636cm + Busbiker
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Een e-bike kopen: bomen en bos?



Bericht door AadenAnke »

Als TS ze maar zo weinig gebruikt zal de prijs ongetwijfeld ook een punt van afweging zijn. Wij kochten ruim 4 jaar geleden bij Cranenbroek 2 E Bike's voor 600 per stuk. Staan altijd achterop de camper in regen en wind. Fietsen zijn stevig en we hebben er nog niets mee/aan gehad! Als TS zijn verhaal lees hoeft hij geen actieradius van 100+ km e.d.


Gr. Aad
marcel-m
Berichten: 894
Lid geworden op: wo 03 feb 2010, 22:59
Locatie: middelburg

Re: Een e-bike kopen: bomen en bos?



Bericht door marcel-m »

Beste advies dat ik kan geven is ga naar de vakman!
Leg je wensen neer en hij zal je helpen aan de juiste fiets.
Ga op zoveel mogelijk modellen en de verschillende motoren ( voorwiel,achterwiel of middenmotor) rijden.
Je zult merken dat er grote verschillen zijn tussen de diverse motoren en modellen.
Wat is de beste voor jou? Dat zul je vanzelf merken.
Probeer een mandje voor de hond niet aan je stuur te hebben ,het grote gewicht beïnvloed je stuurgedrag.
Beter op het frame van de fiets of dwars achterop de bagagedrager.
Succes bij de zoektocht en bij meer vragen hoor ik het graag maar ook de goede plaatselijke fietsenmaker zal je helpen.
Gr Rob
na gedane arbeid smaakt een goudgele rakker altijd!
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Een e-bike kopen: bomen en bos?



Bericht door jurgenc »

Bij een vouwfiets is de stuurstang vaak/ bijna altijd ... dusdanig lang dat de mand, als je die aan het stuur hangt, niet tegen het frame kan rusten. Die bengelt enkel aan het stuur. Je brengt ook extra kracht op het scharniermechanisme van het stuur.
H20
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Een e-bike kopen: bomen en bos?



Bericht door jurgenc »

En inderdaad, kader is frame.
H20
Gebruikersavatar
Blazing Amber
Berichten: 458
Lid geworden op: za 22 okt 2011, 19:39
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Een e-bike kopen: bomen en bos?



Bericht door Blazing Amber »

jurgenc schreef:
di 05 nov 2019, 19:18
Bij een vouwfiets is de stuurstang vaak/ bijna altijd ... dusdanig lang dat de mand, als je die aan het stuur hangt, niet tegen het frame kan rusten. Die bengelt enkel aan het stuur. Je brengt ook extra kracht op het scharniermechanisme van het stuur.
dan zal het denk ik geen vouwfiets worden, ik wil haar voorop en in de gaten kunnen houden, bovendien is achterop voor de boodschappen :-)
ben vanmiddag bij Stella fietsen langs geweest, veel van hetzelfde, hetzelfde prijs en geen idee wat de verschillen zijn.
motor voorop geprobeerd, ging super hard ;-) maar ik zit erg hoog en kan niet bij de grond als ik op de zadel zit terwijl de trapafstand eigenlijk net te krap is? trappen met gebogen knieen.
Groeten,
Tom en Katja
Plaats reactie