Camper in de winter

Algemene campervragen en -opmerkingen.
markwittens
Berichten: 5
Lid geworden op: za 05 okt 2019, 14:13

Camper in de winter



Bericht door markwittens »

Ik ga morgen als alles in orde is een camper kopen (Een Peugeot J5 FFB Tabbert uit 1992). Ik wil deze camper regelmatig gaan gebruiken (zeker eens per maand) dus ik vroeg me af of het kwaad kan om de boiler en watertank gewoon vol te laten als deze binnen staat?
Nu staat de camper tot december helaas wel buiten omdat ik pas vanaf dan een binnenstalling heb, is het in dit geval wel noodzakelijk om echt alles leeg te laten lopen? Ik las al dat je in de vuilwatertank en toilet antivries kan doen, voor het schoonwater en de boiler lijkt me dat niet zo'n succes :) Ik zag dat je een verwarmingselement in de tank kan hangen, is het een idee om (in combinatie met een zonnepaneel) zoiets te gebruiken om te voorkomen dat de tank bevriest of is dit heel slecht voor de accu?
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22853
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Camper in de winter



Bericht door PaulBng »

Nu de nachtvorsten er aan komen, alles leeg laten lopen..
Zijspan
Berichten: 2591
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Camper in de winter



Bericht door Zijspan »

Wij laten nooit water in de tank of boiler staan langer dan een week of zo als we camper niet gebruiken.
Stilstaande water kan algengroei bevorderen, dat wil je niet in je tank of boiler.
In de winter alles leeg, ook de boiler, en de leidingen, sifon, toilet enz.
Of je kiept er wat in zodat het niet bevriest, je kan er een verwarming in zetten?
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19157
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Camper in de winter



Bericht door Aloys »

markwittens schreef:
vr 01 nov 2019, 15:44
Ik zag dat je een verwarmingselement in de tank kan hangen, is het een idee om (in combinatie met een zonnepaneel) zoiets te gebruiken om te voorkomen dat de tank bevriest of is dit heel slecht voor de accu?
Met weinig zon denk ik inderdaad dat die verwarming de huishoudaccu gaat leegtrekken en daarmee
min of meer die accu om zeep helpen...

Maar overgebleven drinkwater, terug van een reis, moet je gewoon weg laten lopen. En voor de volgende
reis vers drinkwater erin!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
ekruijsse
Berichten: 893
Lid geworden op: do 26 apr 2012, 22:19
Locatie: terneuzen

Re: Camper in de winter



Bericht door ekruijsse »

Na einde reis(je) altijd alle water eruit, ook de boiler, zomer en winter!
Niet vergeten kranen ook even open te zetten dan blijft er in de leidingen ook geen water hangen.
Eugene
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Camper in de winter



Bericht door jurgenc »

Zelfs al hou je de watertank op temperatuur, de leidingen bevriezen dan nog steeds.
Als je wil verwarmen, moet je de ganse camper verwarmen, lees vorstvrij houden.
H20
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Camper in de winter



Bericht door Kroppie »

is het bij u (TS) zo moeilijk om het schoonwater af te tappen en voor een nieuwe reis weer te vullen?, gezonder, goedkoper, en zonder chemische troep.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Camper in de winter



Bericht door Bas vd laar »

ZIe ook niet in waarom je het water er in zou laten.
Gewoon legen en een maand later weer even vullen als je weg gaat, kost weinig moeite en weinig geld.
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3258
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Camper in de winter



Bericht door B1gcheese »

In de winter zoek ik me soms suf naar een werkende kraan onderweg, zeker in Nederland. Maar ik leeg toch echt na elk reisje/weekendje weg de tanks volledig. Afgezien van het risico van vorstschade moet je water niet te lang stil laten staan (zeker niet als je het ook nog gaat verwarmen). Slecht idee dus.
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
markwittens
Berichten: 5
Lid geworden op: za 05 okt 2019, 14:13

Re: Camper in de winter



Bericht door markwittens »

Kroppie schreef:
vr 01 nov 2019, 20:42
is het bij u (TS) zo moeilijk om het schoonwater af te tappen en voor een nieuwe reis weer te vullen?, gezonder, goedkoper, en zonder chemische troep.

jos
Voorlopig staat de camper in een stalling die niet super dicht bij huis is, vandaar. Ook zal ik niet vaak op een camping staan en ik heb nog geen service punt oid gevonden voor vullen / legen dus hoe minder dit nodig is hoe liever. Maar als ik het hier zo lees zal het voorlopig dus toch wat meer op en neer rijden worden.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8458
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Camper in de winter



Bericht door EasyBee »

Stop eens water in een jerry can en laat het drie of vier weken staan. Drink een glas. Dan weet je waarom het een slecht idee is.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Camper in de winter



Bericht door AadenAnke »

Zo heeft toch ieder zijn eigen ideeën. Als wij thuiskomen vul ik de watertand volledig. Als we weg gaan leeg ik hem en vul met verwater voor de winterstop helemaal leeg en met gebitstabletten reinigen. De camper gebruiken wij van april t/m oktober voor een 100+ overnachtingen dus het water staat niet echt lang stil. Met de 90 liter inhoud doen wij het wel een dag of 4a5 als het moet. Maar op een plek waar het goed kan vul ik altijd bij. Heb mijn eigen slang en moet zeker weten dat het goed water is, bij twijfel morgen ergens anders.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Camper in de winter



Bericht door Cee Pee »

EasyBee schreef:
zo 03 nov 2019, 1:28
Stop eens water in een jerry can en laat het drie of vier weken staan. Drink een glas. Dan weet je waarom het een slecht idee is.
Dat komt meestal omdat die jerrycan helemaal niet geschikt is voor opslag van drinkwater.
Water, mits goed opgeslagen, kun je maandenlang goed houden.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8458
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Camper in de winter



Bericht door EasyBee »

En ik heb het niet over een nieuwe jerry can die geschikt is voor de opslag van water, maar denk aan een camper van 1992 waarvan je geen idee hebt wat er met de schoonwatertanks en leidingen is gebeurd. Het idee om daar water in te laten zitten en 3 of 4 waken later rustig mee door te gaan, lijkt mij niet fris. Precies wat zijspan al schrijft bovenaan.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Plaats reactie