buscamper met ruimte zit?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: buscamper met ruimte zit?



Bericht door Vertrokken2 »

Ik slaap toch ook op zolder van mijn hefdakcamper. Ik zie het probleem niet zo.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: buscamper met ruimte zit?



Bericht door Bob Diesel »

Ik ook niet
Bij een ander :wink:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Head02
Berichten: 12
Lid geworden op: do 27 dec 2018, 16:40

Re: buscamper met ruimte zit?



Bericht door Head02 »

beste mensen, wat een goede reacties allemaal. dit is een prima forum.
beste heer dekker-haarlem . je slaat de spijker op zijn harde kop. ook ik ben een fervent motorrijden (GS adventure) en rij elk jaar heel italie door (syrie is momenteel wel heel spannend). mijn broertje heeft op zijn 40 jaar oude Guzzi de hele wereld door gecrossed (en schrijft er ook nog eens leuke boeken over). mijn ideaal is een camper met aanhangwagentje voor de motor.
top mensen. ik heb veel inspiratie gekregen. en ook ik besef dat alle keuzes ook een keerzijde heeft. we gaan nog eens heeeel goed nadenken.
isoplus
Berichten: 6340
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: buscamper met ruimte zit?



Bericht door isoplus »

Eigenlijk zoek je dus een buscamper waar een aanhanger achter kan met daarop je motor?
Dat wensen pakket is snel in te vullen uit het nu aangeboden gamma van busjes en aanhangers.
Aan wat andere van je eisen is dan slecht te voldoen, lekker slapen en een rondzit achter geeft gedoe met telkens ombouwen.
Een hefdak geeft ook gedoe met name in de winter al zal niet iedereen dat met mij eens zijn.
Een aanhanger beperkt je in je flexibiliteit wat betreft bezoeken aan steden, je moet altijd die aanhanger mee slepen of ergens parkeren.
Met een mooie motor erop moet je er extra opletten!
Ik heb jaren rondgesjouwd met een grote Hymer met daarachter een aanhanger en daarop een Fiat 500.
De aanhanger had ik ook nog voorzien van een accu, lader en mover dus dat ding kon ik in de beroerdste plekken parkeren.
Veel plezier van gehad ook in de winter.
Intussen wordt je ouder en blijkt minder soms ook aangenaam te kunnen zijn.
Vorig jaar hebben we het hele spul verkocht en een Fiat Ducato Maxi automaat gekocht die ingebouwd is bij Clever met langsbedden, twee gaspitten en een plee.
We gingen in november voor het eerst met dit ding richting Portugal met 2 e-fietsen achterop en wat schone kleren.
Alle zooi die we eerder meesleurden bleef thuis!
Wij kwamen pas in maart weer terug en wat beviel dat goed, de Ducato gaat op plekken waar je met een dikke Hymer of de bodem of de zijwanden beschadigt.
We hebben zelfs de luifel nog nooit uit gehad omdat de grote schuifdeur, indien open, je het gevoel geeft dat je buiten zit.
Die deur staat dus ook altijd open als we ergens staan.
We zijn weer de reis naar het zuiden aan het voorbereiden, de fietsen achterop en weg.
Het kan met een busje en was voor mij(ons) onverwacht plezierig en vooral makkelijk.
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1793
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: buscamper met ruimte zit?



Bericht door doov »

Head02 schreef:
di 29 okt 2019, 8:04
beste mensen, wat een goede reacties allemaal. dit is een prima forum.
beste heer dekker-haarlem . je slaat de spijker op zijn harde kop. ook ik ben een fervent motorrijden (GS adventure) en rij elk jaar heel italie door (syrie is momenteel wel heel spannend). mijn broertje heeft op zijn 40 jaar oude Guzzi de hele wereld door gecrossed (en schrijft er ook nog eens leuke boeken over). mijn ideaal is een camper met aanhangwagentje voor de motor.
top mensen. ik heb veel inspiratie gekregen. en ook ik besef dat alle keuzes ook een keerzijde heeft. we gaan nog eens heeeel goed nadenken.

Ik heb een gesigneerd exemplaar van zijn eerste boek.
Het verklaart meteen je nickname :P
Head02
Berichten: 12
Lid geworden op: do 27 dec 2018, 16:40

Re: buscamper met ruimte zit?



Bericht door Head02 »

Dat van mijn nickname is helemaal waar :-B
Head02
Berichten: 12
Lid geworden op: do 27 dec 2018, 16:40

Re: buscamper met ruimte zit?



Bericht door Head02 »

Beste Isoplus. Waarschijnlijk heb je gelijk. Wijsheid komt met de jaren, toch.
Er zijn echter van die hele grappige aanhangwagentjes die heel kort zijn en waarop de motor dwars staat. Dit gaat echter niet met mijn gs gebeuren, te groot en te zwaar. Maar ik zou dan wel zo’n honda adventure scooter willen meenemen (toch 750cc), maar wel veel kleiner.

Overigens heb ik een eriba hefdak caravan gehad en ben er mee op wintersport geweest. Maar toen was ik nog 40 :( . Wat ik het liefst wil is een hymer vision in een buscamper variant. En dan liefst een ducato want die zijn het breedst van allemaal (als ik goed geinformeerd ben)
isoplus
Berichten: 6340
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: buscamper met ruimte zit?



Bericht door isoplus »

Dat aanhangertje voor de scooter is niet zo ingewikkeld, zelf vind ik die dingen met die kleine wielen, of zelfs zwenkwielen helemaal niets.
I.p.v. de Fiat 500 hebben we een paar jaar een Renault Twizy meegesleurd, die paste op een z.g.n. Downloader een mooie aanhanger waarvan de vloer hydraulisch op straatniveau kan zakken. Het ding is ontwikkeld voor motoren transport en er passen er twee op.
Nu de Twizy ook verkocht is hebben we de aanhanger nog dus als je zover bent kom je maar eens kijken.
Inderdaad is een Ducato de breedste, maar nu zijn er voor VW en Mercedes wat ik noem " oormoffen" te koop, lelijke uitsteeksels die het mogelijk maken een dwarsbed te plaatsen.
Met het prototype van Hymer met de trap naar het dak kom je tekort aan 100.000 euro schat ik zomaar in, we zullen zien wel een mooi ontwerp.
Head02
Berichten: 12
Lid geworden op: do 27 dec 2018, 16:40

Re: buscamper met ruimte zit?



Bericht door Head02 »

De aaanhanger met zakkende vloer heb ik ook :P . Ik heb de stema wom. Zakt hydraulisch, en heeft ook nog eens (extra accessoires) zijwanden etc. Je kan er dus ook een bakkie van maken. Geremd en wel, belastbaar tot 1500 kg. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat
Gebruikersavatar
mielnoot
Berichten: 117
Lid geworden op: ma 09 aug 2010, 20:25
Locatie: België, Brugse Ommeland

Re: buscamper met ruimte zit?



Bericht door mielnoot »

Gewoon eens intikken in google: campervan met hefdak

Je krijgt zo heel wat afbeeldingen.
Met vriendelijke kampeerautogroeten,
Miel
----------------------------------------------------------
Keep your eyes on the road, your hands upon the wheel ... (J.M.)
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 676
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: buscamper met ruimte zit?



Bericht door Dekker-Achterhoek »

Head02 schreef:
di 29 okt 2019, 8:04
beste mensen, wat een goede reacties allemaal. dit is een prima forum.
beste heer dekker-haarlem . je slaat de spijker op zijn harde kop. ook ik ben een fervent motorrijden (GS adventure) en rij elk jaar heel italie door (syrie is momenteel wel heel spannend). mijn broertje heeft op zijn 40 jaar oude Guzzi de hele wereld door gecrossed (en schrijft er ook nog eens leuke boeken over). mijn ideaal is een camper met aanhangwagentje voor de motor.
In onze eerste buscamper, een Bedford CF350 hadden we 2 zitbanken achterin en een tafel ertussen, welke tot bed gebouwd kon worden. Tot zover niks nieuws. Maar bij ons had deze indeling nog een 2e functie !

In de periode 1973 - 1975 reed ik Endurance races en in de 'Britisch AMA Serie' (formule 750 volgens de Amerikaanse inhoudsindeling). De oversteek naar Engeland (AMA Serie) betaalde je per meter, dus stond mijn Suzuki TR500 onderweg gewoon binnen. Tussen de beide banken dus! Een speciaal gemaakte achterbumper (met 2 vleugelmoeren bevestigd) gebruikte ik als oprij gootje.
En met een beetje 'inschikken', konden we zelfs (indien nodig) op beide banken slapen, met de Suuz ertussen :-?
Voor op de circuits ging er een kleine bungalowtent mee. Zonder binnentent, de Suuz kon tegen buiten slapen :wink:

Zijn nu 'even' Camperloos. Maar als we eens een motor mee wilde nemen, huurde ik een lichte trailer. En inderdaad, wat enkele al melden, dan merk je toch de beperkingen met de 'sleep' achter je. Maar achter "Camper-doelstelling" (werktitel) komt zeker weer een trekhaak :-B

Hebben nog geen concrete ideeën. Wordt in ieder geval een busje. En hou de optie open, om zo mogelijk ook mijn "Knorretje" (Suzuki VanVan) in mee te kunnen nemen :D . Klein maar dapper, officiële 125 cc (nu 165 cc ) en, na enkele modificaties, slechts 110 kg.

LR110 + RV125.JPG
LR110 + RV125.JPG (128.54 KiB) 629 keer bekeken
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 377
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: buscamper met ruimte zit?



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Dit is onze indeling.
inkscape-plaatje.jpg
inkscape-plaatje.jpg (61.89 KiB) 577 keer bekeken
Wij hechten ook waarde aan een ruime zithoek... voorstoelen zijn draaibaar, de zitbank is 130cm breed en voor 3 niet al te grote personen (2 volwassenen en 1 kind b.v.).
De bank kan 20cm naar voren en vormt tevens een bed van 121cm, hierachter zit een klapbaar deksel met poot zodat een bed van 199x130 ontstaat. Moet je inderdaad elke dag wel ombouwen, maar dat is zo gedaan.
De RIB bank is er ook met een extra deel eraan zodat het klapbare deksel niet meer nodig is. (Altair is met, Neptune is zonder).
Onze tafel is een aangepaste campingtafel van 110x70 zodat iedereen, incl. op de voorstoelen gewoon aan tafel kan.
2019-05-18 12.18.03.jpg
2019-05-18 12.18.03.jpg (80.59 KiB) 574 keer bekeken
Eén ding wat ik bij een volgende (ooit!) anders zou doen is de verhoogde vloer veranderen zodat de tafelpoot op een andere plek staat, overigens staat de bank hier op de voorste stand. Helemaal naar achter kun je er met je benen langs :)
Tijdens het rijden staat de tafel gezekerd langs de rechter wand bij de schuifdeur, eigenlijk heb je er daar geen last van, en omdat hij geen onderdeel van het bed is kun je hem ook gewoon buiten laten 's nachts.
We hebben 4 opvouwbare stoelen die precies onder de bank passen, vanuit de schuifdeur pak je ze er zo uit.

Wijzigingen in de praktijk t.o.v. de tekening: de kastjes boven het raam tegenover de schuifdeur worden i.v.m. hoofdruimte minder hoog (niet meer tot aan het raam, maar iets erboven) en de keuken kon toch een rechthoek worden.
Slecht te zien, maar achterin voor onze kinderen 2 stapelbedden, daaronder accu/omvormer etc ruimte rechts en gaskast voor 2x 5KG links. In het midden nog bergruimte.

Groeten, Jeroen
Head02
Berichten: 12
Lid geworden op: do 27 dec 2018, 16:40

Re: buscamper met ruimte zit?



Bericht door Head02 »

Beste Jeroen, dank voor je heldere uiteenzetting. Ziet er goed uit.
Ik heb nog verder gezocht op het internet en ben de nieuwe dreamer-livingvan tegen gekomen.
Begint al ergens op te lijken. Nu nog een daktent erop en je hebt voldoende slaapplaats.
Ik ga de fabrikant maar eens aanschijven
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 377
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: buscamper met ruimte zit?



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

:-)
Als onze jongens niet meer in de stapelbedden passen komt er bij ons ook een daktent op :-)

Groeten, Jeroen
in ombouw tot 4 persoons kampeerbus (ja, dat past echt): VW LT46, bj. 2003, L2H2, 2,8l AUH 158pk (MWM), voormalige rijdende werkplaats Gebr. van Kessel.
~~ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had...~~
Plaats reactie