De ANWB snapt het ook niet helemaal of helemaal niet
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: De ANWB snapt het ook niet helemaal of helemaal niet
Het ging in Duitsland anders prima met hun B rijbewijs tot 7,5 ton. Die zullen wel de ziekte in hebben dat bemoeial EU daar een streep door zette. Nóg zie je heel veel oudere Duitsers met een behoorlijk grote camper en ik kan niet zeggen dat die daar niet mee overweg kunnen, gezien de gedragingen als ze aankomen op een camperplaats.
Re: De ANWB snapt het ook niet helemaal of helemaal niet
Het indelen van die gewichtsklasse tot 3500 kg stamt nog uit de tijd dat een Golf 900 kg woog.
Door alle toevoegingen sindsdien, niet in de laatste plaats vanwege de veiligheid, is het wel raar dat je nog steeds de grens bij max 3500 kg trekt. Parkeerplaatsen en -garages van 20 jaar of meer geleden zijn ook te krap voor de auto's van nu. Die auto's zijn niet alleen dikker geworden voor de luxe. Ga met de tijd mee, niet alleen qua (veiligheids)eisen, maar ook qua wensen en mogelijkheden.
Voorbeeld : Onze Ford Transit van 1985 is nu geen grote auto/bus meer, onze Suzuki Ignis van 2018 is bijna even groot en dat kun je toch geen grote auto noemen. Maar bij een aanrijding zit ik wel 100 keer liever in die Ignis als in die Transit.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Re: De ANWB snapt het ook niet helemaal of helemaal niet
Klopt, mijn eerste campertje woog 1900kg en we mochten laden tot 2600kg. Altijd een gevecht.
Nu weegt hij 2900 en mogen we laden tot 3500kg. Altijd een gevecht.
Wat er niet veranderd is? We willen steeds meer! We begonnen met 2 vouwfietsjes mee te nemen. Dat werden 2 gewone fietsen.
Nu moeten de electrische fietsen mee. En als ze morgen opgaan waarderen rijdt overmorgen de helft rond met 2 scooters achterop.
En zo kunnen we doorgaan ,ovens, magnetron, vaatwasser, draaibare schotels, broodbakmachines we krijgen het allemaal verzonnen.
Camperen was ooit een afgeleide van kamperen. Maar we willen alle luxe van thuis tegenwoordig. En dat mag! Alleen als je dat wilt hoort daar een ander rijbewijsje bij.
Nu weegt hij 2900 en mogen we laden tot 3500kg. Altijd een gevecht.
Wat er niet veranderd is? We willen steeds meer! We begonnen met 2 vouwfietsjes mee te nemen. Dat werden 2 gewone fietsen.
Nu moeten de electrische fietsen mee. En als ze morgen opgaan waarderen rijdt overmorgen de helft rond met 2 scooters achterop.
En zo kunnen we doorgaan ,ovens, magnetron, vaatwasser, draaibare schotels, broodbakmachines we krijgen het allemaal verzonnen.
Camperen was ooit een afgeleide van kamperen. Maar we willen alle luxe van thuis tegenwoordig. En dat mag! Alleen als je dat wilt hoort daar een ander rijbewijsje bij.
Re: De ANWB snapt het ook niet helemaal of helemaal niet
Ik zou mijn c1 willen halen en dat zou mij ook wel lukken. Ik heb op de kcj beurs een uurtje proef gereden op een dergelijke vrachtwagen en dat ging prima. Ik heb online het c1 theorie van de nkc gevolgd en dat is ook gewoon de stof dom in je hoofd stampen.
Maar dan.
Volgens het cbr minimaal 25 weken wachten ivm medische keuring.
En als je dan de vragenlijst ziet van het cbr, wanneer je naar een medisch specialist zou moeten. Bijv. In het verleden een tia naar een neuroloog
In het verleden hartklachten naar een cardioloog. Ik heb in het verleden allebei gehad nu nergens geen last meer van.
Maar ik denk, voordat ik door die medische keuringen en andere rompslomp ben, ben ik 3 jaar verder.
buiten de extra kosten, heb ik helemaal geen zin in dat oeverloze gezeik v. h. Cbr. Ik zou mij alleen maar giga gaan ergeren.
Groetjes willem
Maar dan.
Volgens het cbr minimaal 25 weken wachten ivm medische keuring.
En als je dan de vragenlijst ziet van het cbr, wanneer je naar een medisch specialist zou moeten. Bijv. In het verleden een tia naar een neuroloog
In het verleden hartklachten naar een cardioloog. Ik heb in het verleden allebei gehad nu nergens geen last meer van.
Maar ik denk, voordat ik door die medische keuringen en andere rompslomp ben, ben ik 3 jaar verder.
buiten de extra kosten, heb ik helemaal geen zin in dat oeverloze gezeik v. h. Cbr. Ik zou mij alleen maar giga gaan ergeren.
Groetjes willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Re: De ANWB snapt het ook niet helemaal of helemaal niet
Als we straks een accu pakket in een Ducato moeten stoppen, kun je nog een tandenborstel meenemen?
Re: De ANWB snapt het ook niet helemaal of helemaal niet
En we worden nog zwaarder: EU stelt assistsystemen per 2022 verplicht.
Re: De ANWB snapt het ook niet helemaal of helemaal niet
Leftie schreef:Dat is een begrijpelijke gedachte van iemand met een B rijbewijs.mMario schreef: ↑ma 14 okt 2019, 12:22Laten we maar eens gaan strijden voor meer gewicht op je B rijbewijs toe te laten. Kan zo wie zo naar 4000 kg. Sinds hoe lang bestaat die 3500kg grens eigenlijk.? Alles word toch meer, hoger, zwaarder en groter en duurder na verloop van tijd, alleen je pensioen niet.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Ik had deze stelling in de groep gegooid omdat de meeste campers meer dan 3500kg wegen.
Voor mij persoonlijk was het geen probleem, omdat ik rijbewijs
A t/m D heb/had uit de tijd dat je nog met een rondtje om de kerk je C en gratis D rijbewijs er bij kreeg.
Maar het komt nu zo af dat iedereen die met een beetje camper de weg op wil een C1 rijbewijs moet hebben.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Re: De ANWB snapt het ook niet helemaal of helemaal niet
Onduidelijke quote zo. Ik heb hem even aangepast.
Maar nee hoor. Je kunt prima onder die grens blijven. Zijn er genoeg die het doen. En haal je het niet. Dan inderdaad C1 halen. Maar ja. We zouden eens niets te klagen hebben.
Maar nee hoor. Je kunt prima onder die grens blijven. Zijn er genoeg die het doen. En haal je het niet. Dan inderdaad C1 halen. Maar ja. We zouden eens niets te klagen hebben.
Re: De ANWB snapt het ook niet helemaal of helemaal niet
Dat zegt iets over jou, maar niet bij voorbaat iets over iemand anders. Zo te lezen is het in ieder geval goed dat jij C1 hebt gehaaldLeftie schreef: ↑di 29 okt 2019, 16:28Dat is een begrijpelijke gedachte van iemand met een B rijbewijs. Ik heb diezelfde gedachte gehad, totdat ik besloot om voor C1 te gaan.mMario schreef: ↑ma 14 okt 2019, 12:22Laten we maar eens gaan strijden voor meer gewicht op je B rijbewijs toe te laten. Kan zo wie zo naar 4000 kg. Sinds hoe lang bestaat die 3500kg grens eigenlijk.? Alles word toch meer, hoger, zwaarder en groter en duurder na verloop van tijd, alleen je pensioen niet.
Wat je tijdens de praktijkopleiding (vaak maar een paar uurtjes) leert, doet je wel beseffen wat er gebeurt als je met meer gewicht op pad bent.
Vanaf de dag dat ik ik heb gelest voor C1 , ziet ook mijn vrouw dat ik totaal anders met de camper rijd dan voorheen.
Naast het feit dat ik aan de regels voldoe, rijd ik ook met een lekkerder gevoel, omdat ik beter weet wat ik doe.
Ik zou derhalve het zomaar opwaarderen naar 4000 kg. niet direct willen onderschrijven.
Eric
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Re: De ANWB snapt het ook niet helemaal of helemaal niet
Ik denk dat ik mazzel heb. Ik heb een 7 m camper. Dit jaar aleer op reis te gaan heb ik hem gewogen met volle watertank (130 l.), volle dieseltank (80 l) twee volle gasflessen, tuinstoelen en tafel, mijn Honda motortje van 105 kg. en nog van alles en nog wat aan klein spul en huishoudspullen, maar zonder mijn vrouw met haar spullen. Kwam op een totaalgewicht van 3.360 kg.
- appellover
- Berichten: 4931
- Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
- Locatie: Costa Blanca zuid Spanje
Re: De ANWB snapt het ook niet helemaal of helemaal niet
Ja daar noem je wat “zonder mijn vrouw en haar SPULLEN” nou komt de aap uit de mouw.
Ron
Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Re: De ANWB snapt het ook niet helemaal of helemaal niet
Bijna had ik gezegd: "Geldt dat niet voor veel camperaars voorin?"
Ik doe het niet omdat ik de afgelopen 30 jaar minstens zoveel heren heb gezien die motor rijden, en de helm permanent onder de polo meedroegen, terwijl ik in de omgeving geen motor zag.
Ik doe het niet omdat ik de afgelopen 30 jaar minstens zoveel heren heb gezien die motor rijden, en de helm permanent onder de polo meedroegen, terwijl ik in de omgeving geen motor zag.