De ANWB snapt het ook niet helemaal of helemaal niet

Algemene campervragen en -opmerkingen.
WimZ
Berichten: 1813
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 11:13

Re: De ANWB snapt het ook niet helemaal of helemaal niet



Bericht door WimZ »

hathi schreef:
ma 14 okt 2019, 12:52
ja Mario,en daar komt nog bij dat de overheid er in een keer een heleboel Motorrijtuigen belasting bij krijgt,...
Meer belasting inkomsten? Hoe? Het toegestane max gewicht bepaald de belastinghoogte niet.
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: De ANWB snapt het ook niet helemaal of helemaal niet



Bericht door Zadowolony »

Hier blijven we netjes onder de 3500 kg, inclusief onszelf, hond, bench, twee vouwfietsen, luifel, tent, fietskar voor hond, lichtgewicht zonnepanelen en omvormer, 2 stoelen, 3 lichtgewicht tafeltjes, keukenspullen, lichtgewicht linnengoed, kleding (Max 10 kg p.p.incl schoenen en jas) , halve tank, geen water, eten en drinken voor 1 dag.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: De ANWB snapt het ook niet helemaal of helemaal niet



Bericht door de Jonckheer »

Ik vind het knap al moet ik er niet aan denken om op reis bijna alleen maar met gewicht bezig te zijn. Een water- en brandstof tank moeten gewoon vol kunnen, dat is wel het minste!
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80325
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: De ANWB snapt het ook niet helemaal of helemaal niet



Bericht door Dafluc »

In al die tijd dat ik buscamper ben ik nog nooit met het gewicht van dat ding bezig geweest. Was ook niet nodig.
Afbeelding
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1794
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: De ANWB snapt het ook niet helemaal of helemaal niet



Bericht door doov »

In Spanje is het max gewicht voor het B rijbewijs al verhoogd.
Je zou verwachten dat de rest van de EU niet kan achterblijven.
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1794
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: De ANWB snapt het ook niet helemaal of helemaal niet



Bericht door doov »

Ook met een buscamper kan gewicht een issue zijn.
Zeker als je een L3 hebt.
Of eentje op basis van een Benz, want die is in vergelijking met een Fiat ( of kloon) van huis uit al loeizwaar.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: De ANWB snapt het ook niet helemaal of helemaal niet



Bericht door appellover »

Afbeelding
Op mijn Spaanse rijbewijs staan geen gewichten dus ze kunnen het zo veranderen bij de wet.
Maar of het al goedgekeurd is weet ik niet ,is aan de orde ivm de zwaardere electrische auto’s.

Gr.
Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
Geert Huizing
Berichten: 591
Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 21:51
Locatie: Noord-Holland

Re: De ANWB snapt het ook niet helemaal of helemaal niet



Bericht door Geert Huizing »

Op een NL rijbewijs staan ook geen gewichten.
Bijlagen
36596909-1E73-4D42-8434-344F8CCE771F.jpeg
36596909-1E73-4D42-8434-344F8CCE771F.jpeg (324.63 KiB) 343 keer bekeken
Groet,
Geert
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80325
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: De ANWB snapt het ook niet helemaal of helemaal niet



Bericht door Dafluc »

En die Spaanse verhoging is een Europese die alleen voor elektrisch aangedreven voertuigen gaat gelden.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: De ANWB snapt het ook niet helemaal of helemaal niet



Bericht door Kroppie »

en wat als je met een voor het rijbewijs verhoogd gewicht zwaarder mag , maar het max voertuiggewicht bijft hetzelfde, en dan?, ga je dan minder meenemen of een andere camper kopen?.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: De ANWB snapt het ook niet helemaal of helemaal niet



Bericht door Zadowolony »

de Jonckheer schreef:Ik vind het knap al moet ik er niet aan denken om op reis bijna alleen maar met gewicht bezig te zijn. Een water- en brandstof tank moeten gewoon vol kunnen, dat is wel het minste!
Ik vind het een goede stok achter de deur om manlief op gewicht te houden Afbeelding
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80325
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: De ANWB snapt het ook niet helemaal of helemaal niet



Bericht door Dafluc »

:shock: :mrgreen: :silent:
Afbeelding
Leftie
Berichten: 107
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 13:20
Locatie: Kortenhoef

Re: De ANWB snapt het ook niet helemaal of helemaal niet



Bericht door Leftie »

mMario schreef:
ma 14 okt 2019, 12:22
Laten we maar eens gaan strijden voor meer gewicht op je B rijbewijs toe te laten. Kan zo wie zo naar 4000 kg. Sinds hoe lang bestaat die 3500kg grens eigenlijk.? Alles word toch meer, hoger, zwaarder en groter en duurder na verloop van tijd, alleen je pensioen niet. Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Dat is een begrijpelijke gedachte van iemand met een B rijbewijs. Ik heb diezelfde gedachte gehad, totdat ik besloot om voor C1 te gaan.
Wat je tijdens de praktijkopleiding (vaak maar een paar uurtjes) leert, doet je wel beseffen wat er gebeurt als je met meer gewicht op pad bent.
Vanaf de dag dat ik ik heb gelest voor C1 , ziet ook mijn vrouw dat ik totaal anders met de camper rijd dan voorheen.
Naast het feit dat ik aan de regels voldoe, rijd ik ook met een lekkerder gevoel, omdat ik beter weet wat ik doe.
Ik zou derhalve het zomaar opwaarderen naar 4000 kg. niet direct willen onderschrijven.

Op het kenteken van onze camper staat een leeggewicht van 3040 kg. Toegegeven, hij is flink voorzien van opties en weegt nu 'leeg' op de weegschaal 3680kg.
Wij hebben voor ons doen meer dan voorzichtig geladen, en kwamen voor de reis op een totaalgewicht van 4060 kg. Incl. hond en voer.(20 en 10 kg.) fietsen, wat hengelspullen, kleding, beddengoed, eten en drinken, en max.15 liter water aan boord.
Dus die 500 kilo reisgewicht zit aardig in de buurt, wanneer je uitgaat van een redelijke vakantiebepakking.
Wat 'voor het gemak' gewoon vergeten wordt, is de camper ook even te wegen vóórdat men hem koopt. Dan is de gevoelige plek direct duidelijk.
Ik ben ook niet heiliger dan de paus en omdat ik deze camper zo graag wilde hebben, heb ik ook een aantal van dit soort gewichtige probleempjes in mijn 'voordeel' uitgelegd, en ben de afgelopen vakantie een beetje stout geweest door met 4060 kg te gaan karren, maar de weegschaal jokt niet en ik ben nu meer dan blij met mijn C1 en zal niet heel veel moeite hebben om aan de goede kant van de max. 4250 kg te blijven.
tonic
Berichten: 2445
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: De ANWB snapt het ook niet helemaal of helemaal niet



Bericht door tonic »

Goed verhaal helemaal mee eens.
We willen gewoon teveel en daarom willen we de regels aanpassen ipv ons eisenpakketje. :lol3:
Plaats reactie