Buskeuze: jong en veel km's, of oud en weinig km's?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
280
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 21 nov 2018, 10:51
Locatie: Voor steeldieven gevlucht naar Twente!

Re: Buskeuze: jong en veel km's, of oud en weinig km's?



Bericht door 280 »

ok dat is ook duidelijk, misschien zou een kleinere bestelbus camper meer haalbaar zijn (ook qua verbruik, onderdelen, wegenbelasting, verzekering, apk: vaste lasten dus)
Deze lijkt al ramen te hebben, als dat zo is wel mooi om hout eruit te halen, dan hefdak (verplicht toch minimaal 100x100cm?) en bed en keukentje.
https://www.schadeautos.nl/nl/schade/be ... /o/1148353

Maar ik denk dat je meer wil oriënteren op merk en type en niet op 1000 linkjes :cheers:
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Buskeuze: jong en veel km's, of oud en weinig km's?



Bericht door gsm »

Op zich een leuke bus voor dat geld, komt wel BTW bij maar denk dat de BPM laag zal zijn gezien het bouwjaar.
Hefdak zal niet nodig zijn want lijkt een verhoogde (H2) te zijn.
Timmerbedrijf kan zwaar beladen zijn geweest dus kijk naar de veren, bij mij was een oog van het bladveer gebroken.
En probeer het onderhoud te achterhalen
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Buskeuze: jong en veel km's, of oud en weinig km's?



Bericht door ducati 900 »

Breg schreef:
di 08 okt 2019, 21:33
En goed punt mbt de scharnieren etc --- die lopen idd minder goed met al dat gruis/gips ertussen en zullen zeker wat geleden hebben.
Daar hoef je niet bang van te worden, ik kan je voor een paar tientjes een complete nieuwe set (3 stuks) voor de schuifdeur leveren.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 379
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Buskeuze: jong en veel km's, of oud en weinig km's?



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Klopt inderdaad, wat ik ermee probeer te zeggen is dat bussen met weinig kilometers weer andere dingen kunnen hebben. Bij ons waren het eerst de schuifdeurrollen, een paar weken erna trok mijn vrouw de greep uit elkaar, en het jaar erop ging de linker achterdeur niet meer open door een versleten mechaniek.
Zijn de kosten niet op zich, maar slechts een aandachtspunt bij werkbussen met weinig kilometers. Er gaan dan weer andere dingen stuk wat bij lange-afstan ds-bussen weer minder voorkomt...(Onze was een servicebus die 22.000 per jaar reed)

Groeten Jeroen
in ombouw tot 4 persoons kampeerbus (ja, dat past echt): VW LT46, bj. 2003, L2H2, 2,8l AUH 158pk (MWM), voormalige rijdende werkplaats Gebr. van Kessel.
~~ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had...~~
Breg
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 07 okt 2019, 20:23

Re: Buskeuze: jong en veel km's, of oud en weinig km's?



Bericht door Breg »

Is idd een mooie auto (met bijzonderheid "geen schade" -- en dat op schadeautos.nl :-? ). Dank voor de tip!

Eerst dacht ik dat al die ramen echt een pre zou zijn, lekker licht. Nu zou ik er toch eerder wel een paar dichthouden denk ik, iets meer privacy en isolatie. Maar dat ze er zitten lijkt me altijd handig.

En Ben, ha, dan weet ik je te vinden mocht ik zo'n bouwvakkersbus krijgen ;)
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Buskeuze: jong en veel km's, of oud en weinig km's?



Bericht door ducati 900 »

Alleen voor Mercedes hë.

Ben
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Breg
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 07 okt 2019, 20:23

Re: Buskeuze: jong en veel km's, of oud en weinig km's?



Bericht door Breg »

Het is geen mercedes geworden Ben, ik ben voor de opel movano gegaan... heel blij! Wellicht dat ik later hier nog een fotootje kan plaatsen. Geen ramen achterin, en omdat ik niet wil opvallen als campervan moet ik gaan nadenken hoeveel ik er wel/niet wil inzetten en waar. Daarover ga ik het forum wel even doorzoeken, daar zal vast wel al een topic over zijn.

Dank voor alle reacties, het is heel fijn als mensen mee willen denken. Waardeer ik.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Buskeuze: jong en veel km's, of oud en weinig km's?



Bericht door ducati 900 »

Dat leek mij ook een goeie keuze.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Breg
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 07 okt 2019, 20:23

Re: Buskeuze: jong en veel km's, of oud en weinig km's?



Bericht door Breg »

Nog een laatste bericht hier mbt de afloop: mijn Opel Movano met 300.000 km is met glans en wimpel door de apk gekomen. Ik heb er vertrouwen in dat hij het nog lang zal doen en ga hem ombouwen tot camper.

Monteur gaf aan:

- er is weinig op te merken aan deze bus. Veel kilometers is geen punt als hij goed is onderhouden. De movano heeft een prima motor, loopt goed, natuurlijk wel belangrijkd dat distributieriem op tijd wordt vervangen. Dan kan hij nog veel km tegenaan.
- het is een automaat. Rond de 150.000-200.000 schijnt de schakelrobot vaak stuk te gaan, komen ze regelmatig tegen. Dit kunnen wel gigantisch hoge kosten zijn (850-2000 euro). Gelukkig is deze bij mijn busje al eens vervangen en voorlopig waars goed.

Kilometers of leeftijd, mijn conclusie tot dusverre is: onderhoud is belangrijk is. Veel kilometers geen probleem als er vooral snelweg/verre afstanden mee gereden is. Deel kilometerstand/leeftijd en kijk naar de berijdersstoel: als ie super versleten is dan is er heel vaak in- en uitgestapt = korte ritjes, is de stoel nog heel netjes, dan veel snelweg (slechts indicatie natuurlijk). Mijn conclusie als amateur met weinig ervaring ;).
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Buskeuze: jong en veel km's, of oud en weinig km's?



Bericht door de Jonckheer »

Ja leuk, van die stoel. Maar er zit nogal verschil in of er een 60 kg meisje met nette kleding in gereden heeft of een 120 kg bouwvakker met een grove, ruwe werkbroek want dan krijg je een heel andere versleten / ingezakte stoel. Wat je zegt, een indicatie maar wel een heel grove! :lol: :lol: :lol:
Breg
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 07 okt 2019, 20:23

Re: Buskeuze: jong en veel km's, of oud en weinig km's?



Bericht door Breg »

Mee eens hoor! Het blijft een grove inschatting die zeer zeker mis kan zijn ;)
Plaats reactie