Scheurtjes in de rand van het dakluik

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gorfel

Scheurtjes in de rand van het dakluik



Bericht door Gorfel »

Hallo allemaal,
In onze Hymer van 2000 zitten scheurtjes is de rand van het grote dakluik. Op zich kan het geen kwaad. Er komt geen vocht naar binnen. Maar het stoort wel. Mijn vraag aan jullie hoe ik dit het beste kan repareren.
Bijlagen
20191004_155755.jpg
20191004_155755.jpg (49.5 KiB) 674 keer bekeken
20191004_155806.jpg
20191004_155806.jpg (48.84 KiB) 674 keer bekeken
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: Scheurtjes is de rand van het dakluik



Bericht door camilo »

Bekend probleem: waardeloze prut die rand. Vooral met rust laten want anders verkruimelt'ie onder je handen. Een nieuwe kostte, de laatste keer dat ik daar bij de dealer naar vroeg, ruim 120 euro! Er is trouwens een topic geweest over zelf zo'n randkader maken. Kan dat topic niet zo gauw terug vinden. Kijk anders even op het Duitse hymerforum en zoek op de woorden "rahmen" en "dachhaube"; daar komt het een en ander ook aan de orde.
Gebruikersavatar
mva
Berichten: 209
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 15:39
Locatie: Arcen

Re: Scheurtjes is de rand van het dakluik



Bericht door mva »

Ik zou daar iets van een kunststof lijst overheen lijmen zodat je het niet meer ziet. Of iets van een stuk leer (of nepleer) of stof.
De lijst repareren zou ik maar achterwege laten ivm afbrokkelen.

Succes ermee, Marco
Rapido 700FF!
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Scheurtjes is de rand van het dakluik



Bericht door seth_space »

Goede ducktape strak rondom plakken?
witte:
https://www.bol.com/nl/l/witte-duct-tap ... 343+16724/
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: Scheurtjes is de rand van het dakluik



Bericht door camilo »

Kunststoflijst of ducttape: dat gaat niet netjes worden in verband met de rondingen (in twee richtingen) in de hoeken van dat kader.
Sjaak en Marja
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 23 apr 2007, 7:09
Locatie: Arcen

Re: Scheurtjes is de rand van het dakluik



Bericht door Sjaak en Marja »

Er is in principe niks stuk, waar water doorheen kan komen.
Je kunt ook het "probleem", uit je hoofd zetten en er niks mee/aan doen.
Is even moeilijk, maar het proberen waard is mijn ervaring.
Sucses
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Scheurtjes is de rand van het dakluik



Bericht door bupozaanstad »

Ik persoonlijk zou niet met tape of zo aan de gang gaan maar met een goede epoxy. Neem een rolletje verbandgaas van 5cm breed of eventueel breder, kan zo geen inschatting maken hoe breed de rand is, en meng een goede epoxyhars. Geen polyester want die is te hard en het moet sterk en toch taai zijn. Als je het aandurft even voorzichtig een schuurpapiertje er overheen halen, anders maar niet. Dan smeer je met een kwast de epoxy langs de rand van het dak en dep er het verbandgaas in. Na uitharding een lik verf er over en je bent voor de komende jaren geholpen.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Scheurtjes is de rand van het dakluik



Bericht door isoplus »

Arie heeft daar een stuk over geschreven met foto's en hoe je dat kunt doen, hij heeft toen als ik mij goed herinner lekken van de bedieningspaneel opgelost.
Dus hopen dat Arie dit leest en anders stuur je hem een berichtje of even goed zoeken, ik kan het zo gauw niet terug vinden.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Scheurtjes is de rand van het dakluik



Bericht door seth_space »

camilo schreef:
za 05 okt 2019, 7:13
Kunststoflijst of ducttape: dat gaat niet netjes worden in verband met de rondingen (in twee richtingen) in de hoeken van dat kader.
De textielducttape die ik oa linkte kun je deels uitrekken. Ik heb daar goede ervaringen mee met redelijk complexe vormen. Is geen topoplossing, maar beter dan open scheurtjes. Als je het strak doet ziet je er nauwelijks iets van.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6229
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Scheurtjes is de rand van het dakluik



Bericht door Bas vd laar »

Als het je stoort koop je toch gewoon een nieuwe rand?
Een koopje is het misschien niet maar ook niet belachelijk duur.
Ik zou er niet aan gaan prutsen
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Scheurtjes is de rand van het dakluik



Bericht door seth_space »

Dat is de oplossing als goedkopere methodes niet het gewenste resultaat hebben. Vernieuwing kan altijd nog.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gorfel

Re: Scheurtjes is de rand van het dakluik



Bericht door Gorfel »

bupozaanstad schreef:
za 05 okt 2019, 9:43
Ik persoonlijk zou niet met tape of zo aan de gang gaan maar met een goede epoxy. Neem een rolletje verbandgaas van 5cm breed of eventueel breder, kan zo geen inschatting maken hoe breed de rand is, en meng een goede epoxyhars. Geen polyester want die is te hard en het moet sterk en toch taai zijn. Als je het aandurft even voorzichtig een schuurpapiertje er overheen halen, anders maar niet. Dan smeer je met een kwast de epoxy langs de rand van het dak en dep er het verbandgaas in. Na uitharding een lik verf er over en je bent voor de komende jaren geholpen.
Ik denk dat ik deze optie ga proberen. Die epoxy kan ik ook mooi gebruiken om kleine deukjes in de tafel te repareren. Mooi afgieten met epoxy die je ook nog mooi op kleur kunt maken.
https://polyestershoppen.nl/epoxy

Bedankt allemaal voor het meedenken. :hug:
Plaats reactie