Vochtmeter aanschaffen?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
VTECMaster
Berichten: 625
Lid geworden op: zo 22 aug 2010, 22:58
Locatie: Oakly Hill

Re: Vochtmeter



Bericht door VTECMaster »

Klopt, bij metaal zie je ook hogere waarden.
Je kan b.v. bij een raam of dakluik kijken of er aan de andere zijde op ongeveer dezelfde plaats ook een uitschieter zit. Dan kan je er vanuit gaan dat hier de bevestiging zit van een raam of dakluik
Ik heb zelf een eenvoudige metaaldetector en controleer daar ook mee.
Grietings, Frans

Binnen :P
Pedro48
Berichten: 260
Lid geworden op: za 08 sep 2018, 20:55

Re: Vochtmeter



Bericht door Pedro48 »

Daar heb je zelden last van.
De bevestingen van dakluiken en ramen zijn bijna altijd van kunststof.
Schroefjes hebben niet veel invloed.
Adria Coral Supreme S 690SC
Gebruikersavatar
LMC591A28JTD
Berichten: 939
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 7:21

Re: Vochtmeter



Bericht door LMC591A28JTD »

IK heb de Voltcraft MF-100, ietsje duurder maar meet perfect en dat is me het waard, tenslotte is de schade van het niet ontdekken van vocht vele malen hoger dan de prijs van de meter.

https://www.conrad.nl/p/voltcraft-mf-10 ... er-reviews
Mercedes-Benz V-220 Marco Polo 163 pk 06-2019 Type 447 klik voor foto's
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Vochtmeter aanschaffen?



Bericht door seth_space »

Bij die Conrad hoort wel een waarschuwing zie ik op de site:
Let op juist gebruik!
Deze vochtmeter heb ik gekocht om vochtproblemen in onze camper te kunnen detecteren. En dat is me (tot mijn spijt) gelukt! Een waarschuwing is echter wel op zijn plaats. De meetresultaten zijn (te!) zeer afhankelijk van de manier waarop je hem vasthoudt, ben ik door schade en schande achter gekomen. Houd hem niet in de hand bij een meting maar plaats het bolletje op de te meten plek en houd/druk de meter dan met 1 vinger op zijn plaats alvorens de waarde af te lezen. Als je de meter in de hand houdt, geeft hij steevast veel te hoge waardes aan. Dit is een grote tekortkoming van deze meter. In de handleiding wordt er wel iets over geroepen maar die waarschuwing schiet echt te kort. Het totale vochtigheidsbeeld van onze camper bleek gelukkig een stuk gunstiger dan ik aanvankelijk dacht na deze nieuwe manier van meten.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
macak666
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 17 nov 2023, 10:36

Re: Vochtmeter aanschaffen?



Bericht door macak666 »

Zijn er meerdere ervaringen met Trotec BM31WP apparaat ivm vochtmeting in een camper?
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Vochtmeter aanschaffen?



Bericht door Bas vd laar »

Ik heb die Trotec die je noemt, prima apparaat
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1856
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: Vochtmeter aanschaffen?



Bericht door Japie »

Ik ook, werkt prima. Ik weet al precies waar ik niet moet meten omdat ik dat nog moet repareren maar nog geen zin heb. Mijn inziens kun je als je gaat meten eerst database maken, bv hoek is 5.6 en als je dan weer meet en hij is 10 dan weet je dat je dat in de gaten moet houden.
Dit als je wil bijhouden waar je eigen camper meer vocht opslaat dan goed voor hem of haar is.

Vochtmeting bij aankoop van een andere camper moet je gewoon indicatief te werk gaan, als verreweg het meest 6 of zoiets meet en op andere plekken 15 of zo dan weet je dat het daar mis kan zijn of je zit op een stuk ijzer te meten.
Cijfers op zich zeggen niks zelf begin ik meestal boven de keuken en meet ik daar 6 of 8 en op andere plekken een beduidend hogere waarde dan gaat er bij mij iets kriebelen en meten bij een camper die in de showroom staat heeft sowieso geen zin. Die zijn wel mooi droog. buiten bij een fikse regenbui levert soms verrassende waarden op terwijl je verteld is dat hij 100 % waterdicht, was ook bijna zo, alleen bij de gaatjes niet
Laatst gewijzigd door Japie op di 02 apr 2024, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
Gebruikersavatar
pitje
Berichten: 741
Lid geworden op: vr 26 mar 2010, 9:25
Locatie: Maasgouw

Re: Vochtmeter aanschaffen?



Bericht door pitje »

Hier ook in bezit, werkt goed, wel eerst een 0 meeting doen en dan tijdje weer meten.
Fiat Ducato 2.8 idtd Weinsberg meteor mq 690
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Vochtmeter aanschaffen?



Bericht door seth_space »

Prima ding die Trotec. Al jaren plezier van.
Inderdaad een database aanleggen van resultaten dan zie je uitschieters direct. Ik had eerst met uv stift meetpunten aangegeven die je met een uv lampje perfect kon terugvinden. Helaas na een warme zomer waren al mijn uv stift merktekens verdampt.
Let trouwens wrl op met die trotec als je direct na een bui gaat meten of met een plas water op het dak.
Je metingen zijn dan niet echt betrouwbaar.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Plaats reactie