Water testen

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gorfel

Water testen



Bericht door Gorfel »

Ik heb in verschillende topics al gelezen dat de meningen over het reinigen van de schoonwatertank nogal verschillen. De ene die gebruikt een liter chloor of bleekwater, terwijl de ander zegt nooit niks te doen en nog nooit ziek geweest is.
Mijn vraag is nu (om op safe te gaan) bestaan er testjes die je zelf kunt toepassen om de kwaliteit van je water te testen? Ik weet dat er voor aquariums en zwembaden genoeg testjes bestaan met lakmoesstrips. Maar voor drinkwater heb ik ze nog niet gezien. Wie weet hier meer van?
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8676
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Water testen



Bericht door seth_space »

Je kunt drinkwater testen op allerlei zaken. Zuurgraad etc met redelijk simpele tests. Ook vuildeeltjes is te testen. Veel van die zaken bepalen de smaak.
Dat zegt echter weinig over mogelijke ziektekiemen die in het water zitten.
Daartoe zou je echt een lab onderzoek moeten verrichtten.
Dus gebruik je middelen om preventief de zaak "schoon" te houden. Ozon, chloor, uv en dat soort oplossingen.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7518
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: Water testen



Bericht door eef van baal »

https://www.grandado.com/products/digit ... OMEALw_wcB

camperen is mijn lust en leven. mijn eerste zelfbouw was van 1978 Toyota hiace

"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Gebruikersavatar
Kubo
Berichten: 1130
Lid geworden op: zo 07 dec 2014, 17:45
Locatie: Tytsjerk

Re: Water testen



Bericht door Kubo »

Bij Grandado.com kan het lang duren zij zetten de bestelling gewoon door naar China.
Staat altijd “ bijna op voorraad”
Groet, Lex (PA3CDM)en Margreet
Safari Camper FIAT Ducato 244 2.8JTD
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7518
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: Water testen



Bericht door eef van baal »

Ik geef alleen een voorbeeld het is Chinees spul dus zelf schoppen kan de prijs drukken

camperen is mijn lust en leven. mijn eerste zelfbouw was van 1978 Toyota hiace

"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8676
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Water testen



Bericht door seth_space »

Dat is wat ik aangaf. Het meten van "vuil deeltjes" in het water. Hoeft nog niets te zeggen over gezondheid risico's.
Ziet geen bacteria oid.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Water testen



Bericht door rijschoollucassen »

Tot nog toe heb ik de watertank 1x per seizoen gereinigd met citroenzuur. Bij thuiskomst gaat de watertank altijd leeg en is dan droog. Binnenkort gaan we echter voor meerdere jaren achtereen op stap en dan is de camper onze woning. Gevolg is dat de watertank geen droge periodes meer zal hebben, en veelal bijgevuld zal worden. Om problemen te voorkomen heb ik nu een Chinese ozon-generator ingebouwd. Bij minste of geringste verdenking op verontreiniging of biofilm gaan we die gebruiken. Praktijk zal gaan uitwijzen of dit afdoende is. Een familielid die jarenlang bij een waterleidingbedrijf heeft gewerkt kon mij geen middeltjes of methodes aan de hand doen om de waterkwaliteit echt te testen, anders dan helderheid en smaak.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Water testen



Bericht door Vertrokken2 »

Ik reinig hem altijd met steradent.
Als je niet aan de racekak komt weet je dat het goed gebeurd is. Kom je wel aan de racekak dan zou ik het nog een keertje overdoen.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gorfel

Re: Water testen



Bericht door Gorfel »

seth_space schreef:
do 26 sep 2019, 11:15
Je kunt drinkwater testen op allerlei zaken. Zuurgraad etc met redelijk simpele tests. Ook vuildeeltjes is te testen. Veel van die zaken bepalen de smaak.
Dat zegt echter weinig over mogelijke ziektekiemen die in het water zitten.
Daartoe zou je echt een lab onderzoek moeten verrichtten.
Dus gebruik je middelen om preventief de zaak "schoon" te houden. Ozon, chloor, uv en dat soort oplossingen.
Maar waarom zou je aquariumwater wel kunnen testen op ziektekiemen en bacteriën?
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Water testen



Bericht door veetee »

seth_space schreef:
do 26 sep 2019, 11:15
Je kunt drinkwater testen op allerlei zaken. Zuurgraad etc met redelijk simpele tests. Ook vuildeeltjes is te testen. Veel van die zaken bepalen de smaak.
Dat zegt echter weinig over mogelijke ziektekiemen die in het water zitten.
Daartoe zou je echt een lab onderzoek moeten verrichtten.
Dus gebruik je middelen om preventief de zaak "schoon" te houden. Ozon, chloor, uv en dat soort oplossingen.
Gorfel schreef:
do 26 sep 2019, 17:38
Maar waarom zou je aquariumwater wel kunnen testen op ziektekiemen en bacteriën?
Zoals gezegd is het testen op ziektekiemen heel wat anders als de testjes voor aquariumwater. Bij deze setjes kun je d.m.v. chemische reacties (kleurstripjes) bepaalde chemicaliën (nitraten, zuurgraad, e.d.) aantonen.
Wil je ziektekiemen (bacteriën, gisten en schimmels) aantonen, dan moet je een monster op kweek zetten, d.w.z. een bepaalde tijd op bepaalde voedingsbodems in kweekkasten de ziektekiemen laten groeien/vermeerderen zodat je dan als ‘kolonie’ kun zien en kwantificeren onder de microscoop. Dat is heel wat anders als zo’n 1-2-3 test-stripje.
Het kán wel, maar kost veel tijd, en je moet het uitsturen naar een microbiologisch lab. Reken minstens op een paar honderd € voor zo’n analyse...
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8676
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Water testen



Bericht door seth_space »

Als je dat inderdaad wenst kun je bijv. hier terecht.
https://www.c-mark.nl/diensten/monstern ... onstering/
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7143
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Water testen



Bericht door dedruivenplukker »

rijschoollucassen schreef:
do 26 sep 2019, 13:00
Tot nog toe heb ik de watertank 1x per seizoen gereinigd met citroenzuur. Bij thuiskomst gaat de watertank altijd leeg en is dan droog. Binnenkort gaan we echter voor meerdere jaren achtereen op stap en dan is de camper onze woning. Gevolg is dat de watertank geen droge periodes meer zal hebben, en veelal bijgevuld zal worden.
Jaap
Maak een aftapkraantje dan kan je onderweg ook water aflaten. Altijd handig. Ik kreeg in Marokko aan de kust een volle tank water. Dat bleek brak te zijn. Eerstvolgende plek alles weg laten lopen en weer fris water er in. Maar gewoon leegpompen kan natuurlijk ook. :wink:
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Water testen



Bericht door rijschoollucassen »

Wij hebben een stop in de bodem van de tank. Die is vrij simpel los te maken. We zullen de complete hoeveelheid af en toe wel af laten lopen, maar een eventuele bacterie blijft dan toch wel in de leiding aanwezig en kan gelijk weer vermeerderen. Doordat je nooit weet hoeveel water je voor je muntje krijgt, zul je uiteindelijk alleen volledig verversen als je ergens staat met een 'vrije' kraan. Dat weet je dan weer niet van te voren, dus moet je op dat moment nog laten af lopen.

Heb overigens wel een watermeter (gardena) gekocht. Weet je iig hoeveel je hebt (bij)gevuld. Dan zie je ook dat er behoorlijk verschil zit in de uitgifte van de diverse sani-stations. Ergens tussen de 65 en meer dan 140 liter.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Arie55
Berichten: 5681
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Water testen



Bericht door Arie55 »

Op de verwezen site van eef van baal, is een type aanduiding te zien: TDS-3. Als je daarop gaat zoeken vindt je bij ebay enige leveranciers en op youtube het gebruik ervan. Of de gemeette waarde in ppm (Parts Per Million) iets zegt, heb ik ernstige bedenkingen bij. Kwaliteit van water en de toepasbaarheid ervan vergt wel iets meer.
Chloor werd vooral in en vanaf de jaren '60 gebruikt en heeft wat neven effecten, ruikt en smaakt niet goed. Reinigde uitstekend.

@rijschoollucassen
als de watertank na een tijd gebruiken wat leger is, voel dan eens met je hand of er nog een slijmerige aanslag aanwezig is. Ga dan met citroenzuur aan de gang.

@Gobert
vind het een slechte graadmeter: als je aan de racekak bent. Voorkomen is beter dan genezen.

@dedruivenplukker
Als ik ooit weer naar Marokko ga, ga ik weer de (schone) tank met flessen water vullen. Kost wat, maar de gezondheid is veel waard! Douchen durf ik wel onder dat water daar. De rest niet, waaronder handen wassen. Waarom noem ik dit: je wast je handen (en doet de afwas met) water wat niet te vertrouwen is. Beetje een 'kip of het ei' vraagstuk.

Mijn oplossing is: gebruik je gezonde verstand. Ok, meten is weten. Maar als je weet wat er nog in het Nederlandse water nog aan elementen zit, dan word je er niet vrolijk van. In kleine hoeveelheden, het zit er wel in!

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Plaats reactie