behoud accu in stalling

Algemene campervragen en -opmerkingen.
bertusjan
Berichten: 88
Lid geworden op: do 20 dec 2018, 21:53

behoud accu in stalling



Bericht door bertusjan »

hallo
wij willen onze camper voor het eerst stallen dan staat hij dan ong 9 maanden stil ik moet de motor accu in de camper laten kan wel de polen eraf halen, had hem naar huis willen nemen om af en toe op te laden maar dat mag niet camper moet mobiel blijven in de voorwaarden.
mijn vraag overleeft zo een accu wel 9 maand stilstand ?? zonder dat er iets aan geladen word ? ( er zullen toch ook andere campers zijn die dat dan denk ik dan ? )
graag hoor ik een reactie
vr gr bertusjan
Will
Berichten: 3530
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: behoud accu in stalling



Bericht door Will »

Als het een nieuwe accu is dan moet dat geen probleem zijn, anders aan de druppelaar als er stroom is uiteraard.
Ik gebruik zelf al jaren zo'n druppelaar bij de Lidl vandaan gaat nog steeds perfect.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
bertusjan
Berichten: 88
Lid geworden op: do 20 dec 2018, 21:53

Re: behoud accu in stalling



Bericht door bertusjan »

hallo
ja druppellader snap ik maar er is toch nooit stroom / stopcontacten voor iedere camper die gestald is ??
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: behoud accu in stalling



Bericht door isoplus »

Even voor de goede orde, je hebt meerdere accu's in je camper.
Van de huishoudaccu kan je een van de polen losnemen, dan blijft die wel ok.
Bij de startaccu is dat niet mogelijk kennelijk omdat de wagen verrijdbaar moet blijven, dat is lastig omdat moderne auto's sluipverbruikers kennen die langzaam je accu leeg halen.
De oplossing is dan een druppellader als de EBL van de camper er niet in voorziet dat de startaccu opgeladen blijft.
Is dat wel het geval dan zet je de camper aan 220 volt en houd de EBL de zaak wel in orde.
Als ik in de winter 3 maanden naar Portugal ga blijft de startaccu van onze Fiat 500 nog wel zodanig geladen dat ik bij terugkomst kan starten. Blijf ik 5 maanden weg dan kan ik bij terugkomst niet starten omdat de accu door sluipverbruik te leeg is.
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: behoud accu in stalling



Bericht door dedruivenplukker »

Anders de accu na een maand of 4 weer doormeten en eventueel ter plekke bijladen met een gewone acculader.
Soms laat ik de accu's zitten na stalling, soms neem ik ze mee en laad ze dan na een aantal maanden even op.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Will
Berichten: 3530
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: behoud accu in stalling



Bericht door Will »

hallo
ja druppellader snap ik maar er is toch nooit stroom / stopcontacten voor iedere camper die gestald is ??
Dan zou ik om de 2 maanden een stukje gaan rijden als dat mogelijk is.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
bertusjan
Berichten: 88
Lid geworden op: do 20 dec 2018, 21:53

Re: behoud accu in stalling



Bericht door bertusjan »

ok dank jullie
ik begrijp het alleen niet helemaal
de huishoud accu haal ik eruit geen probleem die laad ik thuis met een lader zeg eens in de maand een dag op
nu zeggen jullie dat je de hh accu in de bus kan laten als je de accupolen eraf haalt
nu mag ik wel de accupolen van de motor accu eraf halen ( de persoon van de stalling heeft ook sleutel van camper en als nodig drukt hij de ene pool weer even op de motor accu verrijd hem en later verwijderd hij de accupool van de motor accu weer dat zou inhouden dat motoraccu als de accupool eraf mag toch kan overleven ? of mis ik iets ?
vr gr bertusjan
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: behoud accu in stalling



Bericht door dedruivenplukker »

Elke accu heeft zelfontlading. Een goede accu kan wel een half jaartje zonder laden. 9 maanden misschien ook wel maar ik zou toch halverwege er even een lader opzetten, of dagje mee naar huis en laden. Wordt een accu te veel ontladen of staat hij lang met een te laag voltage dan kan dat je accu kosten. Zelfontlading is afhankelijk van een aantal variabelen o.a.de temperatuur. Laat de accu zeker niet onder de 11 Volt komen.

Ook hier geldt "meten=weten" even met een (goedkope action) voltmeter meten wat het Voltage is in rust bij de accu geeft een goede indicatie.

Let wel op in de stalling, starten kost stroom en als de camper een aantal keer verzet wordt en de accu wordt daarna niet opgeladen dan wordt de accu steeds leger.....
Laatst gewijzigd door dedruivenplukker op di 24 sep 2019, 17:32, 2 keer totaal gewijzigd.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: behoud accu in stalling



Bericht door isoplus »

Ja dat heb je goed mits je de polen losneemt en de accu(s) voor het wegzetten perfect vol geladen zijn.
Het kan natuurlijk geen kwaad om halverwege eens te controleren hoe de stand is.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: behoud accu in stalling



Bericht door JoopBrekken »

Als een accu met 1 pool los na 9 mnd van vol naar leeg gaat dan is hij naar de knoppen (teveel zelfontlading) en moet je zoizo naar een andere.
Een goede accu overleeft wel 9 mnd, mits minstens de min pool losgekoppelt!
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: behoud accu in stalling



Bericht door seth_space »

bertusjan schreef:
di 24 sep 2019, 17:16

nu mag ik wel de accupolen van de motor accu eraf halen ( de persoon van de stalling heeft ook sleutel van camper en als nodig drukt hij de ene pool weer even op de motor accu verrijd hem en later verwijderd hij de accupool van de motor accu weer dat zou inhouden dat motoraccu als de accupool eraf mag toch kan overleven ? of mis ik iets ?
vr gr bertusjan
Dat kan simpeler door een schakelaar tussen pool en massa te zetten:
voorbeeld: https://bootplus.nl/accu-schakelaars/92 ... 5-amp.html
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
jacfocke
Berichten: 64
Lid geworden op: do 10 jan 2019, 12:45

Re: behoud accu in stalling



Bericht door jacfocke »

Maar hoe doen jullie het dan als je een stalling heb waar je niet zelf bij de camper kan. En is ook geen stroom toevoer mogelijk om hem op een druppellader te zetten. Nu is mijn vraag ook ik heb daglicht panelen op het dak voor de HH accu nu zit hier zo'n rode sleutel bij die de boel onderbreekt als je deze omzet. Kan ik deze ik de stalling anders wel gewoon aan laten zodat mijn HH accu wel geladen blijft.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7 plus met Tapatalk

Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: behoud accu in stalling



Bericht door JoopBrekken »

Het antwoord kun je ook zelf bedenken: als er genoeg (dus veel) licht op de panelen valt wel.
bertusjan
Berichten: 88
Lid geworden op: do 20 dec 2018, 21:53

Re: behoud accu in stalling



Bericht door bertusjan »

ik geloof dat ik een hele domme vraag heb gesteld maar ik begrijp de oplossing echt niet er moeten toch mensen zijn die hun wat oudere camper stallen met niet een nieuwe accu en voor langere tijd dat houd die accu nooit vol en in de tussen tijd na bv 3 maand langs gaan met een lader werkt ook niet echt want dan moet deze toch zeker een uur of 5 of meer eraan hangen dan kan je twee keer rijden als het wat verder is als de verhuurder dat al toestaat pfffffffffffffffffffffffff sorry dacht dat doe ik ff :-) :evil: ach en ff is altijd meer dan je denkt :-B
Plaats reactie