Eura heeft mijn feestje bedorven

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dorsthorst
Berichten: 710
Lid geworden op: ma 19 mei 2003, 20:55
Locatie: Winterswijk
Contacteer:

Eura heeft mijn feestje bedorven



Bericht door Dorsthorst »

Hallo,
Een nieuwe camper aanschaffen zou toch eigenlijk een feest moeten zijn.
Helaas is dat niet wat het geworden is door toedoen van Eura Mobiel.
Op de beurs In Dusseldorf hebben mijn Duitse vriendin en ik een mooie nieuwe camper uitgezocht, een Eura Terrestra 690HB , gewoon omdat een vriend een Eura had, weliswaar een jaar of 12 oud maar zeer degelijke kwaliteit en met een dubbele bodem die wij ook graag wilden omdat we graag naar de sneeuw gaan.
Juni 2018 werd de camper afgeleverd bij de dealer in Eutin, Noord Duitsland omdat de verkoper ons aansprak op de beurs, wij hem niet opdringerig vonden en hij mijn Nederlandse Knaus wilde inruilen voor een goede prijs, de dealer in Munster wat op een klein uurtje ligt € 6000,00 duurder was. En als alles goed is dan hoef je niet terug naar de dealer, ik had mijn Knaus bij Bruggink in Borculo gekocht en in die 20 jaar dat ik hem gehad heb ben ik daar nooit meer geweest, dat ding was gewoon goed.

Maar helaas bleek al snel dat het niet goed zat met de Eura, er zat een elektrische storing in, later bleken dat 2 verschillende elektra storingen te zijn, ik zal het kort houden ik moest 3x naar de fabriek in Sprendlingen om het voor elkaar te krijgen. Later bleek dat ze een paar draden verwisseld hadden en de extra verwarming voor de opbouw tijdens het rijden het niet deed, dat heb ik hier bij de plaatselijke fiat dealer laten maken, ik had het gehad met de fabriek. 3 x 1 dag vrij nemen 3x 750 km gemaakt, vergoeding nul komma nul.
Bovendien rammelden bijna alle plaatschroeven uit de deuren, in de fabriek worden die met behulp van perslucht schroevendraaiers gemonteerd of dolgedraaid kun je beter zeggen, ik vele schroefgaten zelf met vulkit op gevuld en dan de schroeven er opnieuw in.( ik heb de fabriek bezocht toen we de stof voor de zitting hebben uitgezocht en dan kun je een rondleiding meemaken)
Maar naar enige tijd was alles verholpen en hebben we ondertussen 24000 km op de teller staan. Afgelopen juni was de camper een jaar oud en moest hij voor het verstrijken van die periode voor keuring voor de dichtheidsgarantie. We waren voor die tijd lang met vakantie en overschreden die datum van 26 juni.
Begin juli toen we terug waren snel proberen een afspraak te maken bij een dealer, bij nog een dealer maar geen kans. Ze hadden geen tijd, belden niet terug reageerden niet op mail, kortom ik heb echt heel veel gebeld en gemaild maar geen antwoord. Dan maar de fabriek bellen en het probleem uitleggen, de telefoniste beweerde dat het wel vaker voorkomt en dat men een maand respijt krijg.
Intussen dan maar in Nederland geprobeerd maar het keuringsstation dat het voor Eura mag doen zegt: ik kan uw formulier niet meer openen op de website van de fabriek, dat moeten ze even vrijschakelen. Intussen verstreek de tijd en begon ik nerveus te worden, toen ik uiteindelijk de kundendienst bereikte (ze waren ook nog 3 weken dicht wegens vakantie) zei men doodleuk dat de tijd verstreken was en dat ik naar mijn garantie kon fluiten.
Weg 10 jaar dichtheidsgarantie. :bang: Alle dingen die ik aanvoerde, het mocht niet baten ze bleven bij hun standpunt, het stond ook in de garantiebepalingen.
Formeel hebben ze gelijk, ik was te laat. Maar als je een week te laat keurt en hij is gewoon dicht dan is er toch niets aan de hand? Ik heb op de beurs nog een gesprek gehad met de chef van de onderhoud/garantie , hij zou het aan de directie voorleggen, ook gezien de nodige problemen die ik had met het nieuwe ding. Maar afgelopen week kreeg ik een mail dat mijn verzoek niet gehonoreerd werd en dat de garantie vervallen is.

Als je in Nederland een nieuwe fiets koopt dan krijg je meer service geboden dan wanneer je een nieuwe camper koopt in Duitsland. Steeds wimpelt de fabriek je af, je moet je bij de dealer melden maar het systeem werkt niet, ze helpen je niet. Ik laat de camper toch keuren op dichtheid, ik wil er zeker van zijn dat hij goed gebouwd is en dat hij na een jaar gebruik niet ergens lekt door een fabricagefout. Voor de rest bevalt ie prima, na de nodige persoonlijke aanpassingen is het een fijne camper, dat kan ik over de fabriek helaas niet zeggen.
Groet, Louis
isoplus
Berichten: 6340
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Eura heeft mijn Feestje bedorven



Bericht door isoplus »

Wat jij nu beleeft hebben wij gehad met een Hymer en die hadden wij keurig in Nederland gekocht bij een erkende dealer die vergat het dichtheidsformulier in te vullen dus kwam de melding niet bij de fabriek binnen en dus kwam er ook geen garantie op stuk springende koplampen, niet passende cabinedeuren en loslatende bodemcoating.
Gelukkig konden wij het in grote lijnen allemaal zelf herstellen, wel met aanzienlijke kosten voor ons zelf.
Ik heb er veel van geleerd en na ongeveer 1 1/2 jaar besloten mij niet meer op te winden en van mijn vrije tijd te gaan genieten.
Negen jaar later verkocht ik de camper en nu rijd ik in een Fiat Ducato bus-camper omdat ik op mijn leeftijd niet nog eens zo'n gedoe met een nieuwe camper wilde beleven. Mijn wantrouwen was en is dus groot wat de kwaliteit betreft van opgebouwde campers mag je wel zeggen.
En oh wonder de bus-camper doet precies waarvoor ze gekocht is, beetje krap, beetje nauw, beetje warm soms maar de gereedschapskist laten wij thuis en we hebben er ongekend plezier mee.

Dus wellicht een troost voor je, anderen hebben gelijke of zelfs ergere ervaringen, er zijn hier al dergelijke gevallen voorbij gekomen van ongeveer alle vooraanstaande merken.
Helaas koop je een nieuwe camper vaak maar een keer en duren de vakanties vaak te kort om het ding goed aan de tand te kunnen voelen binnen de garantietermijn. De fabrikanten komen er kennelijk mee weg.

Er is maar een oplossing in jouw geval, reclameren bij de dealer waar het ding gekocht is en daar waar het werkelijke problemen betreft, doe dat schriftelijk.
Wat betreft het verlopen van de termijn van de vochtigheids-controle heb je pech en denk ik niet dat de fabriek of/en de dealer zijn standpunt zal wijzigen.
Pedro48
Berichten: 255
Lid geworden op: za 08 sep 2018, 20:55

Re: Eura heeft mijn Feestje bedorven



Bericht door Pedro48 »

Louis, echt soepel en coulant is dat zeker niet.
Maar vlgs mij gaat het hier alleen over de dichtheids garantie?
Of is alle garantie nu vervallen?
Wat betreft vochtmeten ,
Die heb ik nog nooit laten doen.
Maar hou alles wel in de gaten met mijn eigen vochtmeter.
Ik zou gewoon zelf een vochtmeter kopen.
Een Caisson bijv. Die kan je gewoon op alle punten ergens tegenaan houden en de waarde aflezen.
Het voordeel is, dat je dat naar believen kan doen.
In plaats van 1 keer per jaar bij een dealer, elke maand als je dat wilt.
Lekkage is bijna altijd een kwestie van een beetje kit.
Koop geen vochtmeter met 2 puntjes eraan..
Die moet je in het materiaal drukken, en laat dus allemaal gaatjes achter.
Adria Coral Supreme S 690SC
Pedro48
Berichten: 255
Lid geworden op: za 08 sep 2018, 20:55

Re: Eura heeft mijn Feestje bedorven



Bericht door Pedro48 »

Screenshot_20190916-143654.png
Screenshot_20190916-143654.png (171.69 KiB) 1452 keer bekeken
Adria Coral Supreme S 690SC
Gebruikersavatar
Dorsthorst
Berichten: 710
Lid geworden op: ma 19 mei 2003, 20:55
Locatie: Winterswijk
Contacteer:

Re: Eura heeft mijn Feestje bedorven



Bericht door Dorsthorst »

Hoi Pedro,

Bedankt voor de reactie. De jaarlijkse meting kost € 120,00 Als je dat 10 jaar rekent dan is dat ook al een heel bedrag.
Ik denk dat ik zo'n meter koop, maar de eerste keer wil ik het toch bij het erkende bedrijf laten doen, kan ik me meteen laten informeren waar bij deze camper de knelpunten zitten. Ik denk niet dat er iets mee mis is, de camper staat hier keurig onder dak achter de werkplaats, en hij heeft in de tijd dat wij ermee op pad waren nog niet veel regen gehad........
En nee, de garantie geldt alleen voor de dichtheidsgarantie van 10 jaar waar ze zoveel reclame voor maken op de beurs, de andere garantie blijft gewoon geldig.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80322
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Eura heeft mijn Feestje bedorven



Bericht door Dafluc »

Tja, het is een beetje van twee kanten.
Je koopt ver weg en hebt daardoor een voordeel wat betreft de prijs. 1-0.
Dat je drie keer met een nieuwe camper terug moet om iets te laten herstellen is in mijn ogen heel redelijk.
Wat er mankeerde werd onder garantie gemaakt, mooi. Dat het zo ver was is je eigen keus. 1-1.
Dat ze een fout maken (draden verwisselen) is natuurlijk niet goed te praten. 2-1.
De datum van keuren wist je al lang van tevoren. Dat je die mist is echt je eigen schuld. 2-2.
Ze zijn niet coulant en dat van die schroeven is ook niet zoals het hoort 3-2.
Het blijkt na 24.000 km een fijne camper waar jullie plezier van hebben. Toch een goed product dus 3-3.
Ik zou zeggen trek een streep en ga genieten van dat ding!
Afbeelding
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Eura heeft mijn Feestje bedorven



Bericht door blizard »

Geen verlenging? of strafschoppen?
kampertjes
Berichten: 1190
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Eura heeft mijn Feestje bedorven



Bericht door kampertjes »

En toch.... begrijp ik de dealer/ fabrikant niet. Ik heb zoals velen hier een eigen bedrijf (of gehad). Een tevreden klant, dat staat toch boven alles. Dat zijn ambassadeurs voor je. Vooral in een tijd met social media en forums... zoals dit. Waarom zo star? Niet slim!
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80322
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Eura heeft mijn Feestje bedorven



Bericht door Dafluc »

Er staan, over dezelfde fabriek, ook hele andere verhalen op het internet. Over iets maken dat niet meer onder de garantie viel, over de overnachting betalen en zelfs de gemaakte brandstofkosten. Als je een eigen bedrijf hebt gehad weet je ook dat je het nooit iedereen naar de zin kunt maken.
Afbeelding
Aardy
Berichten: 1022
Lid geworden op: di 29 okt 2013, 15:20
Locatie: Veenendaal

Re: Eura heeft mijn Feestje bedorven



Bericht door Aardy »

De ijzige kilte die je soms tegemoet komt als je als klant coulance vraagt, staat in schril contrast met wat dealers beloven tot de handtekening is gezet. Tot op dat moment is de klant koning.
De oplevering van een product, of dat nu nieuw of gebruikt is, is zelden compleet. Er moet altijd nog wel iets gedaan worden en in sommige gevallen kan de klant weer met zijn volle portemonnee terug naar huis.
Moet er nog veel gebeuren, dan zijn er soms nog wachtenden voor u en mag je een dag of 14 later terugkomen.
Zelf meegemaakt met een caravan, waar de boiler niet eens geplaatst was.
Bij de camper idem, een dakluik, gasslang en nog wat dingetjes.
Dat wij daar een eind voor moesten rijden kan niet op conto van de dealer geschreven worden, maar als er niet gewacht kan worden op de reparatie dan rijd je met 2 auto's naar de dealer.
De tijd die er voor reparaties genomen werden duurden bij ons altijd erg lang, of dat nu met caravan of camper was.
Waar dat bij onze gewone auto's niet meer tijd in beslag nam als afgesproken, moesten we bij genoemde voertuigen maar afwachten wanneer het telefoontje einde reparatie kwam.

Het lijkt alsof het dealers en fabrikanten gewoon niets kan schelen of de klant tevreden is of niet. Er wordt toch wel verkocht.
Uiteraard zijn er ook veel die gewoon netjes service of coulance bieden. En zoals dat gewoonlijk gaat: slecht nieuws komt in de krant!

Louis, jullie genieten nu van het vehikel, dus probeer de sores te vergeten.

Overigens maakt het voor het gevoel niets uit of je een splinternieuwe camper koopt of een gebruikte.
Slechte service of helemaal geen, beide geven een gevoel alsof je beduveld wordt waar je bijstaat :wink:
Plaats reactie