Mercedes heeft inmiddels een prachtige 7-traps automaat beschikbaar voor de 4x4.Suntracker schreef: ↑ma 16 sep 2019, 15:52Het is echter geen 4x4. Als je die voor je toekomstige plannen denkt nodig te hebben moet je die keuze gewoon maken en een 5-bak op de koop toenemen. Misschien hebben ze nu wel een modernere versie. Mercedes zit ook niet stil.
Aanschaf nieuwe 4x4 offroad camper in Nederland
Re: Aanschaf nieuwe 4x4 offroad camper in Ned.
Forum verlaten.
Re: Aanschaf nieuwe 4x4 offroad camper in Nederland
Beste Ronald55
Dat soort projecten hebben we graag
Zelf heb ik weinig ervaring met de Nederlandse opbouwers, wel met de Belgische.
Taveirne Mobil uit Nevele (BE) heeft er verschillende gebouwd. Er is een wachtlijst, ook bij de andere zoals Woelcke momenteel 2,5 jaar.
Maak de keuze tussen een bedrijf dat alles doet of werken met meerdere bedrijven die elk hun specialiteit hebben.
Hulpraam/opbouw, meubels, technieken. Dat zij allemaal andere stielen.
Het is een hele uitdaging om onder de 3,5T te blijven. Zou je dat wel doen want daar zijn dan toch wat beperkingen bij zoals te weinig diesel en water en te kleine accu's.
Reken dat een 4x4 versie toch ongeveer 130kg zwaarder is als de 4x2. Natuurlijk afhankelijk van de opties zoals afschermplaten.
Hier Sprinter 319 4x4 automaat in extreem lightbouw: reisklaar 3580kg
En nog 2 zelfbouwers met 4x4 die er "nipt" in geslaagd zijn.
De volgende was een Ormocar "Leerkabine" en de laatste heeft een lege opbouw bij Bi-Mobil laten plaatsen en de rest zelf gedaan
Dat soort projecten hebben we graag
Zelf heb ik weinig ervaring met de Nederlandse opbouwers, wel met de Belgische.
Taveirne Mobil uit Nevele (BE) heeft er verschillende gebouwd. Er is een wachtlijst, ook bij de andere zoals Woelcke momenteel 2,5 jaar.
Maak de keuze tussen een bedrijf dat alles doet of werken met meerdere bedrijven die elk hun specialiteit hebben.
Hulpraam/opbouw, meubels, technieken. Dat zij allemaal andere stielen.
Het is een hele uitdaging om onder de 3,5T te blijven. Zou je dat wel doen want daar zijn dan toch wat beperkingen bij zoals te weinig diesel en water en te kleine accu's.
Reken dat een 4x4 versie toch ongeveer 130kg zwaarder is als de 4x2. Natuurlijk afhankelijk van de opties zoals afschermplaten.
Hier Sprinter 319 4x4 automaat in extreem lightbouw: reisklaar 3580kg
En nog 2 zelfbouwers met 4x4 die er "nipt" in geslaagd zijn.
De volgende was een Ormocar "Leerkabine" en de laatste heeft een lege opbouw bij Bi-Mobil laten plaatsen en de rest zelf gedaan
Groeten Kampo
Re: Aanschaf nieuwe 4x4 offroad camper in Ned.
Dit is natuurlijk helemaal geen gelijkwaardig alternatief, een door de Mercedes ontwikkelde 4x4 met meer bodemvrijheid en verzwaard onderstel ten opzichte van een B merk wagen waar een ander achterasje onder geknutseld wordt. Hierbij wordt het onderstel niet verzwaard en de bodemvrijheid niet verhoogd. Goed om van een drassig grasveldje af te komen, maar meer ook niet. Iemand als ts, die een Unimog gehad heeft, zal hier niets mee kunnen.Lambiek schreef: ↑ma 16 sep 2019, 20:12Dag Ronald.
Je kunt de bekende bussen zoals de Fiat ducato, citroën en Peugeot ook door een bedrijf als 4x4 laten uitvoeren.
Ca €9000.- ( extra gewicht 150kg)
Lijkt mij een goede basis de Fiat ducato. En omdat het 4x4 systeem later wordt toegevoegd geen extreem nieuw prijzen door belastingen van een 4x4 bus geleverd in Nederland.
www.dangel.com
Bij zo'n project moet je niet op de kosten van de basis bezuinigen. Het zal je opbreken.
Zoals ik eerder hier genoemd heb heeft Dutch campers in Lelystad een paar hele mooie 4x4 Sprinters en 4x4 Iveco Daily's gebouwd. Ook zo'n Iveco is natuurlijk heel wat anders dan een Ducato busje met een Dangel as.
Misschien is een jonge wagen of chassis cabine met Euro 5 te verkiezen boven een nieuwe met Euro 6 als je echt ver buiten Europa wilt reizen. Een jerrycannetje Ad Blue is niet overal te koop. Bovendien zijn de Euro 6 motoren erg gecompliceerd.
Laatst gewijzigd door Meine op di 17 sep 2019, 7:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Aanschaf nieuwe 4x4 offroad camper in Nederland
Hartelijk dank voor jullie reacties tot zover.
Het gaat om een nieuwe camper. Met een voorkeur voor de MB Sprinter (chassiscabine). De VW Crafter is er ook nog, maar ik heb geen flauw idee of de 4Motion van VW kan tippen (kwaliteit/duurzaamheid) aan de 4x4 van de Sprinter.
Zelf inbouwen kan ik niet. Moet dus om een nieuwe kant en klare camper gaan.
Reisdoelen zullen vooral Noorwegen en IJsland zijn, trouwens. Maar misschien een spaarzame keer ook nog wel eens de Alpen in.
Naast Duitsland is ook import vanuit België uiteraard een optie, maar ook dán zit je weer met BPM (gedoe).
Ook begrijp ik dat je meestal (of altijd) éérst de buitenlandse BTW moet betalen, vervolgens de Nederlandse BTW en dan maar moet zien of en wanneer je je in buitenland betaalde BTW terugkrijgt.
Verder houden we vast aan max. van 3500 kilo. Woelcke heeft er meerdere in 'assortiment', dus zou moeten kunnen, al moet je qua laadvermogen inderdaad wel concessies doen. Maar wij zijn niet zo van die luxe spullen als het om kamperen gaat...
Het gaat om een nieuwe camper. Met een voorkeur voor de MB Sprinter (chassiscabine). De VW Crafter is er ook nog, maar ik heb geen flauw idee of de 4Motion van VW kan tippen (kwaliteit/duurzaamheid) aan de 4x4 van de Sprinter.
Zelf inbouwen kan ik niet. Moet dus om een nieuwe kant en klare camper gaan.
Reisdoelen zullen vooral Noorwegen en IJsland zijn, trouwens. Maar misschien een spaarzame keer ook nog wel eens de Alpen in.
Naast Duitsland is ook import vanuit België uiteraard een optie, maar ook dán zit je weer met BPM (gedoe).
Ook begrijp ik dat je meestal (of altijd) éérst de buitenlandse BTW moet betalen, vervolgens de Nederlandse BTW en dan maar moet zien of en wanneer je je in buitenland betaalde BTW terugkrijgt.
Verder houden we vast aan max. van 3500 kilo. Woelcke heeft er meerdere in 'assortiment', dus zou moeten kunnen, al moet je qua laadvermogen inderdaad wel concessies doen. Maar wij zijn niet zo van die luxe spullen als het om kamperen gaat...
Laatst gewijzigd door Ronald55 op di 17 sep 2019, 8:37, 6 keer totaal gewijzigd.
- Peter LMC
- Berichten: 10098
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Aanschaf nieuwe 4x4 offroad camper in Nederland
Wij zijn op dit moment nog in Zweeds/Fins lapland en je ziet hier met grote
regelmaat deze Sprinters in 4x4 rijden.
In Ambulance en ook in bedrijfs uitvoering.
Waar zouden deze in gebruikte uitvoering blijven?
Mooie voor ombouw als je een goede/mooie vind.
regelmaat deze Sprinters in 4x4 rijden.
In Ambulance en ook in bedrijfs uitvoering.
Waar zouden deze in gebruikte uitvoering blijven?
Mooie voor ombouw als je een goede/mooie vind.
Re: Aanschaf nieuwe 4x4 offroad camper in Nederland
Ik denk dat de Mercedes en ook Iveco Daily 4x4 een veel robuster onderstel hebben dan de 4x4 Crafter.
Re: Aanschaf nieuwe 4x4 offroad camper in Nederland
Misschien een paar foto's van een ander mogelijk basisvoertuig.
Deze TGE stond dit jaar op de stand van MAN in Düsseldorf.
Met draaizetels kan je hem korter maken en dus gewicht sparen.
Deze TGE stond dit jaar op de stand van MAN in Düsseldorf.
Met draaizetels kan je hem korter maken en dus gewicht sparen.
Groeten Kampo
- Peter LMC
- Berichten: 10098
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Aanschaf nieuwe 4x4 offroad camper in Nederland
Wat zit er daar aan de voorkant van het differentieel op gebouwd
Re: Aanschaf nieuwe 4x4 offroad camper in Nederland
Groeten Kampo
- Peter LMC
- Berichten: 10098
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Aanschaf nieuwe 4x4 offroad camper in Nederland
Ik zie nu dat het een 4motion is.
Zal iets meer zijn dan een Sper.
Zal iets meer zijn dan een Sper.
Re: Aanschaf nieuwe 4x4 offroad camper in Nederland
Ja, die MAN is hetzelfde als de VW Crafter. Zo te zien wordt het gebrek aan bodemvrijheid "opgelost" door een grote aluminium bak onder de vitale delen te schroeven.
Lijkt in niets op de bouw en offroad voertuigen waar MAN groot mee geworden is.
Zoals Dangel Peugeot en Fiat busjes wat opfrist, doet Seikel dat voor de Crafter en MAN.
Lijkt in niets op de bouw en offroad voertuigen waar MAN groot mee geworden is.
Zoals Dangel Peugeot en Fiat busjes wat opfrist, doet Seikel dat voor de Crafter en MAN.
Re: Aanschaf nieuwe 4x4 offroad camper in Nederland
Ik zoek nog even een foto van dat "ding" de sper.
De bodemplaten kan je bij Seikel kopen.
Die zijn niet standaard
edit: gevonden …
De bodemplaten kan je bij Seikel kopen.
Die zijn niet standaard
edit: gevonden …
Groeten Kampo
- DiffRental
- Berichten: 1594
- Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33
Re: Aanschaf nieuwe 4x4 offroad camper in Nederland
Het btw en bpm gedoe valt wel mee en misschien zelfs wel voordelig.Ronald55 schreef: ↑di 17 sep 2019, 7:38Naast Duitsland is ook import vanuit België uiteraard een optie, maar ook dán zit je weer met BPM (gedoe).
Ook begrijp ik dat je meestal (of altijd) éérst de buitenlandse BTW moet betalen, vervolgens de Nederlandse BTW en dan maar moet zien of en wanneer je je in buitenland betaalde BTW terugkrijgt.
Mogelijk (prijs) probleem heb je met een nieuwe wagen die nog niet ingeschreven is in Nederland en gaat ombouwen tot 4x4 camper voordat je gaat invoeren. Ik vermoed dat de BPM dan berekend wordt over het totale voertuig als zijnde camper.
Wil je toch uit het buitenland halen dan moet je eerst de kale bedrijfswagen op kenteken zetten in Nederland en dan laten ombouwen en omkeuren naar camper. Op die manier kun je waarschijnlijk de meerprijs BPM over het camper deel omzeilen.
Op een nieuw voertuig betaal je altijd de btw in het land waar de wagen het kenteken krijgt.
Om niet in het buitenland ook de btw te betalen en weer terug te moeten vragen kun je afspraken maken met de dealer.
bv. de wagen ex btw betalen en met de papieren naar de Nederlandse douane en daar de btw afrekenen.
Vervolgens met die bewijzen naar de dealer en de wagen ophalen.
Groeten Peter