Belgisch COC-formulier

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Danny1980
Berichten: 8
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 16:52

Re: Belgisch COC-formulier

Bericht door Danny1980 » di 10 sep 2019, 21:29

Weer iemand nu uit Duitsland en ook al 3 maanden.
FF knippen en plakken.


3 maanden geleden
(Vertaald door Google) Slechtste klantenservice die ik ooit ben tegengekomen! Gedurende 2 maanden wacht ik op een exemplaar van een COC ter goedkeuring in DE. Bellen, e-mailen, ... allemaal tevergeefs! Na 2 maanden wordt u doorverwezen naar de dealer hoewel de dealer ons heeft doorverwezen naar de fabrikant ..
Slechtste Italiaanse omstandigheden !!!

(Origineel)
Schlimmster Kundenservice den ich je gesehen habe! Seit 2 Monaten warte ich auf eine Kopie eines COC für die Zulassung in DE. Anrufen, mailen,... alles vergebens! Nach 2 Monaten wird man zum Händler verwiesen obwohl der Händler uns zum Hersteller verwiesen hat..
Schlimmste italienische Verhältnisse!

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1321
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contact:

Re: Belgisch COC-formulier

Bericht door Jadatis » di 10 sep 2019, 21:37

Naar aanleiding van dit topic, vraag ik me af , of als een Camper van Nederland naar België verhuisd, of dan opeens een COC-certificaat voor de dag getoverd moet worden, want daar hebben we dus in Nederland , zolang het in Nederland blijft, nooit mee te maken, en dus niet aanwezig bij de camper.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners

Danny1980
Berichten: 8
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 16:52

Re: Belgisch COC-formulier

Bericht door Danny1980 » di 10 sep 2019, 21:51

Ja dit moet en dient aangevraagd te worden.
Zelfde probleem indien euro 6.

jurgenc
Berichten: 1279
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Belgisch COC-formulier

Bericht door jurgenc » di 10 sep 2019, 22:28

Zou me toch straf lijken dat jullie in Nederland helemaal niets te maken hebben met een cvo (certificaat van overeenstemming) daar dit Europese materie is.
Ter info een Nederlandse site
https://www.vdocs.eu/nl/faq/certificaat ... vo/uitleg/
H20

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1321
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contact:

Re: Belgisch COC-formulier

Bericht door Jadatis » di 10 sep 2019, 22:47

Ik heb er nooit mee te maken gehad, dus dat wordt dan weer extra werk, als camper van NL naar BE of DL.
Nu worden er in Nederland veel campers geimporteed uit Duitsland.
Dan leren we hier weer uit, dat je dan dat COC of CVO , er bij moeten eisen, en goed bewaren.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners

iSonic
Berichten: 912
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Belgisch COC-formulier

Bericht door iSonic » wo 11 sep 2019, 6:45

COC is Europees en is een bewijs dat je camper aan een type goedkeuring voldoet. In Nederland krijg je dit niet standaard bij je camper of auto in België wel. Als je wil exporteren hoef je dit niet op te vragen maar de persoon die de camper in een ander EU land wil importeren moet het wel hebben. Die kan het opvragen bij de importeur of fabrikant. Kost meestal tussen de 60 en 150 euro.

Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16331
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contact:

Re: Belgisch COC-formulier

Bericht door Saviemeke » wo 11 sep 2019, 8:01

Lijkt mij toch dat de verkopende partij verantwoordelijk is voor het leveren van de juiste (toelating) papieren. En dat er bij verkoop afspraken gemaakt worden over de leverdatum.

En mocht hij niet op tijd kunnen leveren zou het hem eren wanneer hij een klant een andere camper aanbied zodat de koper toch op vakantie kan.
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt

Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 3381
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Belgisch COC-formulier

Bericht door kampo » wo 11 sep 2019, 8:06

In dit soort geval iets ingewikkelder want hij is wel degelijk geleverd op de afgesproken datum en werd door de koper betaald.
Er ontbreekt enkel , door overmacht, een document waardoor hij niet kan worden ingeschreven.
Groeten Kampo

Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16331
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contact:

Re: Belgisch COC-formulier

Bericht door Saviemeke » wo 11 sep 2019, 8:16

Misschien zie ik het te simpel, maar je mag toch verwachten dat een dealer weet dat bepaalde papieren welke bij de camper horen lang op zich kunnen laten wachten ?
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt

Gebruikersavatar
Evelynne
Berichten: 213
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 19:27

Re: Belgisch COC-formulier

Bericht door Evelynne » wo 11 sep 2019, 9:13

Dag allemaal,

Voor ik mijn camper aankocht en importeerde uit NL in B had mijn garage me er op gewezen dat er mogelijks een Proces-Verbaal van Gelijkvormigheid zou nodig zijn. Daarom heb ik me eerst voldoende geïnformeerd.
In België (in alle Europese landen ) dient een nieuw voertuig te worden gehomologeerd, dit betekent dat wordt nagekeken of het voertuig veilig in het verkeer kan, de constructeur levert een attest af waarin alle eigenschappen van het voertuig worden vermeld, de belangrijkste zijn de kracht van de motor, de kracht van de remmen, treklast, as-last, uitstoot, verlichting, bandenmaat... Wanneer de eigenschappen als veilig worden goedgekeurd dan kan dit type voertuigen worden toegelaten op de openbare weg en dus worden ingevoerd en verkocht én verzekerd. En vooral: de fabrikant kan, onder normale omstandigheden, niet aansprakelijk gesteld worden omwille van gebreken bij ongelukken.
Met het gelijkvormigheidsattest beloofd de constructeur dat het aangekochte voertuig overeenstemt, gelijkvormig is dus, aan het origineel gekeurde voertuig. De autokeuring en dienst inschrijvingen voertuigen vergelijkt steeds het aangeboden voertuig met het gehomologeerd exemplaar.
Wanneer de constructeur een afgeleid voertuig op de markt wil brengen, bvb het origineel voertuig met een opbouw of een extra as of andere motor, dan dient dit voertuig opnieuw gehomologeerd te worden. De homologatiekosten zijn niet van de poes want er dienen oa een paar exemplaren tegen een muur te rijden met crashtest-dummies etc... en de procedure kan ook enkele maanden aanslepen.
In een poging om die kosten te drukken proberen fabrikanten aan te tonen dat het aangepaste voertuig niet (zoveel) afwijkt van het origineel, meestal lukt dit (bvb een type motor dat al in een ander model zit) maar soms loopt dit faliekant af, bvb omdat de aerodynamica anders is, de remkracht onvoldoende voor het nieuwe gewicht .... In Europa komen verschillende modellen niet op de markt terwijl die ergens anders wel toegelaten zijn, zelfs in Europa kunnen er soms nog afwijkingen zijn.
Mijn garage had me dus gewaarschuwd: wanneer je je camper wil inschrijven en er is nog nooit zo'n model als het jouwe in België gehomologeerd, dan moet je zelf voor die homologatie instaan om dat PVG te halen. Dan moet je (als je een bestaand onderstel gebruikt hebt) voor het onderstel een attest halen bij de fabrikant met de eigenschappen én een formele goedkeuring tot aanpassing, Deze procedure kan ook gemakkelijk 6 maanden aanslepen en de kosten variëren vanaf 1.500€. Bij vrachtwagens kan dit nog langer en veel duurder worden.
Dit is de reden waarom je bvb niet zomaar de motor in je voertuig kan vervangen door een elektrische, in Frankrijk is men aan het proberen om dit goedgekeurd te krijgen voor een 20 jaar oud model van Renault Twingo maar dat sleept ook al jaren aan omdat de fabrikant niet kan garanderen dat het voertuig veilig is (remkracht) en later nooit in gebreke wil worden gesteld. Daarom ook dat extra spoilers, andere bandenmaat verduisterde ramen, extra verlichting allemaal verwijderd wordt voor de autokeuring. ...
Mijn informatieronde bij een keuringsstation, DIV etc leerde me dat dit in België niet geldt voor een oldtimer, een oldtimer wordt in België gekeurd naar oldtimernormen. Gelukkig voor mij, met ca 50€ was ik er van af, mijn camper is toegelaten tot de openbare weg. Het speelt trouwens geen rol of een voertuig al in een ander land toegelaten is, het verkeersreglement is in Europa nog niet één gemaakt en uniform.
Ik vermoed dat er dus in dit geval een probleem is met de basis homologatie van het voertuig, waardoor er in België nog geen gelijkvormigheidsattest kan worden afgeleverd. Misschien heeft de één of andere pientere ingenieur een afwijking gevonden, misschien heeft men een voertuig op de weegbrug uitgenodigd, misschien is de remkracht niet in overeenstemming met het gewicht... Allemaal gegis, het is aan de fabrikant om duidelijkheid te scheppen, als het model moet aangepast worden om toegelaten te worden in het verkeer, dan dient deze hiervoor toestemming van de fabrikant van het onderstel te vragen anders dient deze zelf crash-voertuigen te leveren etc ... dure operatie, wie wil de rekening (niet) betalen. Ik denk dat er dus een probleem bestaat tussen de bouwer en onderstel-fabrikant is waarvan de oplossing niet voor de hand liggend is als de onderstel-fabrikant geen hogere garanties wil of kan leveren.
Ik hoop voor jou dat de camperbouwer snel een oplossing vindt en duidelijkheid schept want hier heb jij helemaal niets mee te maken behalve dat je een voertuig wil (en gekocht hebt) dat veilig is en toegelaten is op de openbare weg.
Gr, Evelynne

PS: Ik denk dat de dealer ook niet op de hoogte gehouden wordt.
PPS: Ik denk dat de homologatiecommissie strenger geworden is nav een aantal berichten in de media over het verkopen van campers op B-rijbewijs die in de praktijk niet overeenstemden met het toegelaten gewicht (of het aantal toegelaten personen) en die dus dienden aangepast te worden tot vrachtwagen met C-rijbewijs.
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal

Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16331
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contact:

Re: Belgisch COC-formulier

Bericht door Saviemeke » wo 11 sep 2019, 9:46

Dan blijft nu de vraag open of ts wist dat de conformiteits verklaring nog afgegeven moest worden of niet.
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt

Gebruikersavatar
Evelynne
Berichten: 213
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 19:27

Re: Belgisch COC-formulier

Bericht door Evelynne » wo 11 sep 2019, 10:11

Saviemeke schreef:
wo 11 sep 2019, 9:46
Dan blijft nu de vraag open of ts wist dat de conformiteits verklaring nog afgegeven moest worden of niet.
@ Saviemeke: natuurlijk niet, als koper ga je er toch van uit dat alles in orde is, je koopt een afgewerkt totaalpakket. De homologatie is de verantwoordelijk van de fabrikant.
Als je zelf alles moet controleren ....
Het geeft wel stof tot nadenken voor een volgende aankoop: clausule leveren op .... met alles in orde of anders een percentage korting per dag te laat of annulatie van de aankoop met schadevergoeding.
Gr, Evelynne
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal

Gebruikersavatar
Evelynne
Berichten: 213
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 19:27

Re: Belgisch COC-formulier

Bericht door Evelynne » wo 11 sep 2019, 10:23

Nog een kleine aanvulling:
Het oldtimer statuut houdt in dat het voertuig niet mag gebruikt worden voor woon-werk of woon-school-verkeer én het voertuig mag niet gebruikt worden voor een commerciële activiteit. Stel dat ik van de camper een food-truck (momenteel een hype) had willen maken dan had ik dus de hele PVG-procedure moeten doorlopen.
Vroeger mocht je met een een oldtimer enkel bij daglicht en in een omtrek van 50km rond de woonplaats rijden, die beperkingen zijn helemaal weggevallen. Er zijn wel nog beperkingen voor voertuigen met rupsbanden of militaire voertuigen...
Gr, Evelynne
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal

Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16331
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contact:

Re: Belgisch COC-formulier

Bericht door Saviemeke » wo 11 sep 2019, 10:31


Evelynne schreef:
Saviemeke schreef:
wo 11 sep 2019, 9:46
Dan blijft nu de vraag open of ts wist dat de conformiteits verklaring nog afgegeven moest worden of niet.
@ Saviemeke: natuurlijk niet, als koper ga je er toch van uit dat alles in orde is, je koopt een afgewerkt totaalpakket. De homologatie is de verantwoordelijk van de fabrikant.
Als je zelf alles moet controleren ....
Het geeft wel stof tot nadenken voor een volgende aankoop: clausule leveren op .... met alles in orde of anders een percentage korting per dag te laat of annulatie van de aankoop met schadevergoeding.
Gr, Evelynne
Ik bedoel, was de koper verteld dat de coc nog afgegeven moest worden ?
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt

Plaats reactie