Gelijkvormigheidsattest

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Romain
Berichten: 33
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 11:56

Gelijkvormigheidsattest



Bericht door Romain »

Hallo Allen

Wij kochten, onze Hymer particulier in Nederland, ingevoerd in Belgie geen enkel probleem.

Nu heb ik via Campirama Izegem (invoerder van Hymer in Belgie) een aanvraag voor een gelijkvormigheidsattest lopen.

Iemand hier ervaring met een aanvraag zoals deze, en hoe veel tijd dit zou kunnen in beslag nemen?

M.v.g.
Romain
Abri079
Berichten: 1035
Lid geworden op: vr 18 nov 2016, 21:38
Locatie: Fryslân

Re: Gelijkvormigheidsattest



Bericht door Abri079 »

Goedenmiddag Romain,
Je vraag is specifiek Belgisch. Wellicht iets voor een Belgisch forum?
Belgisch en Nederlands recht kan nog al eens verschillen.
Succes
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6297
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Gelijkvormigheidsattest



Bericht door Bas vd laar »

Heb je officieel niet meer nodig als het voertuig eerder in de EU geregistreerd is geweest, deze verplichting is al een paar jaar geleden komen te vervallen, helaas houden veel keurmeesters hier gewoon aan vast in Belgie, dit heeft al veel drama en ruzies opgeleverd door botte horken van keurmeesters.

https://www.autoveiligheid.be/gelijkvor ... ormity-coc

Zie laatste alinea
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13413
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Gelijkvormigheidsattest



Bericht door hathi »

Bas👍...de Belgische bureaucratie,het word tijd dat daar de bezem door gaat :bang:
Hans
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6297
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Gelijkvormigheidsattest



Bericht door Bas vd laar »

Ja, het is daar soms een drama, mijn ouders wonen er, ik ken de verhalen... :cry:
We klagen hier wel vaak, maar van het kastje naar de muur is daar voor sommige ( overheids ) instanties de nationale sport, op dat vlak ben je dan blij dat je in NL woont.
Als ik een camper in NL invoer is dat allemaal zo gepiept, afspraak bij de RDW met vriendelijke medewerkers, papieren opsturen en binnen een week je kenteken. Dat kan in Belgie gewoon maanden duren omdat iedereen je wat anders vertelt of men zich gewoon niet aan de regels wil houden :crazy:
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Gelijkvormigheidsattest



Bericht door DiffRental »

Het is niet meer nodig maar het gaat wel sneller als je het wel hebt.
Tenminste, zo staat het nu geschreven bij de keuringseisen. :bang:

De keren dat ik een COC voor personenwagens nodig had bestelde ik die gewoon bij een Nederlandse dealer, paar dagen later ophalen. (gemiddelde prijzen van 100 tot 250 euro)
Groeten Peter
fokus
Berichten: 2225
Lid geworden op: vr 28 sep 2007, 9:39
Locatie: Stekene (nabij Hulst) - Vlaanderen

Re: Gelijkvormigheidsattest



Bericht door fokus »

In de zomer van 2015 kocht ik een Mercedes WERKSWAGEN, dus nooit ingeschreven maar wel paar maanden oud, GLK. Het COC ontbrak maar Mercedes bezorgde mij kopie. Daarop stond het woord "COPY" Document werd zonder probleem door de technische keuring bij invoer aanvaard; ze zetten er toen zelfs hun stempel "Scan OK" op. Dit jaar moest ik dus terug naar de keuring want auto werd 4 jaar. Groot mijn verwondering dat COC nu niet aanvaard werd met als reden dat het een kopie is en geen origineel. Op mijn vraag wat ge moet doen als ge origineel document kwijt bent; misschien auto laten slopen?, kwam geen antwoord. Bij Mercedes vertelde men me dat ze steeds vermelden als ze kopie leveren maar na enig aandringen kreeg ik nieuw document dat nu "DUPLIKAT" vermelde. Technische keuring aanvaarde dit nu zonder probleem! Lijkt wel een belgengrap maar het is werkelijkheid in deze mislukte constuctie!
ceterum censeo belgicam esse delendam
Gebruikersavatar
Evelynne
Berichten: 237
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 19:27

Re: Gelijkvormigheidsattest



Bericht door Evelynne »

fokus schreef:
ma 09 sep 2019, 10:10
Lijkt wel een belgengrap maar het is werkelijkheid in deze mislukte constuctie!
@ fokus: Ik wil geen polemiek starten maar sinds 2014 valt de autokeuring in België volledig onder de bevoegdheid van de gewesten.

Gr, Evelynne

Flandrensium regimen superfluum est, nihil facet solum ipsa curet. Vivet Belgia!
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
ellan vannin
Berichten: 1407
Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
Locatie: Tongeren Belgie

Re: Gelijkvormigheidsattest



Bericht door ellan vannin »

Ik heb hier in Belgistan meer dan 15 jaar een touringcarbedrijf uitgebaat, DRAMA op de autokeuring, kan er een boek overschrijven. Maar niet meer lang want camper heb ik de nummerplaat al van ingeleverd en staat in Hongarije. Komende weekend de T5 erheen en onmiddelijk erna plaat inleveren en dan nog eentje en ik ben er vanaf. Huisje nog verkopen en dan weg hier.
All4dogs
Romain
Berichten: 33
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 11:56

Re: Gelijkvormigheidsattest



Bericht door Romain »

Mercikes voor de reacties

Gisteren bericht gekregen van Hymer Belgie.

Dat er van Duitsland een nieuw gelijkvormigheidsattest aan gekomen is,
en via de post is op gestuurd naar mij.

Dus kan ik binnen enkele dagen verder met keuring en aanvraag van platen.

grtn Romain
Plaats reactie