Enkele vragen nav onderwerp over pech met startaccu

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Evelynne
Berichten: 237
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 19:27

Enkele vragen nav onderwerp over pech met startaccu



Bericht door Evelynne »

Dag allemaal,
Ik heb dit onderwerp goed gelezen en er borrelen toch enkele vragen op.
Ik weet dat jullie bij technische vragen naar de installatie vragen dus hier kom die alvast:
Mijn camper-onderstel, de vrachtwagen, werkt op 24v, de startaccu bestaat dus uit 2 in serie geschakelde batterijen van 12v (2018), er zit een Bosch 24v Radio op maar ik heb de versterkers, achteruitrijcamera etc allemaal op de HH-accu aangesloten (ik heb al wat kennis verzameld).
Ik heb een aparte radio voor bij stilstand (switchbox aan de versterkers), dus de start-accu sluit ik bij stilstand als een automatisme steeds af met de batterijsleutel om geen verborgen verbruikers te hebben (zo noemen jullie dat hé)
De HH-accu is een Dymo 246ah gelaccu (nieuw), op het dak liggen 2 zonnepanelen van 390w met een Mastervolt Solar ChargeMaster SCM 20 (of 40 weet ik niet van buiten maar begrensd op 480w, geschikt voor 12v en 24v maar dus aangesloten op de HH-accu) en een Mastervolt Battery Watch 150.
Verder heb ik nog een Mastervolt Mass Sine 12/800 sinusomvormer, maar die heeft weinig werk want bij uitzondering gaat er eens een 230v apparaat aan, en een Mastervolt batterijlader voor mocht ik ooit via walstroom de batterij willen laden. Oh ja er zit ook nog zo'n Mastervolt automatische switch - relay Sinus / Walstroom op.
Ja allemaal Mastervolt, ik heb nog nooit walstroom aangesloten. Mijn energietest was 1week lang alle verlichting (allemaal led) en alle audio non-stop laten werken, werkte vlekkeloos, tussendoor ook nog veel espresso gemaakt (verslaving), allemaal geen probleem.
1. Nu zijn de HH-accu en de Startaccu compleet onafhankelijke installaties. Stel dat ik ooit te velde sta met een platte startbatterij. Ik zag hier een opmerking ivm startkabels en HH-accu, maar ik ga er van uit dat dat niet voor mij geldt. Wat kan ik wel? Kan ik de 24v (2*12) batterij(en) opladen met mijn walstroomlader? Moet ik die loskoppelen en 1 voor 1 opladen? Kan ik die opladen via de zonnepanelen?
2. Bij de start-accu heb ik ook een niet aangesloten Willis WSL 52 20-31V / 12v -20A (MAX) ontdekt, waarschijnlijk een antiquiteit maar hij ziet er nogal degelijk uit. Kan ik deze gebruiken om tijdens het rijden mijn HH-accu op te laden? Zo ja hoe dik moeten de kabels dan zijn als de afstand tussen start- en HH-accu 1.5m is? Of is dit niet gemaakt om de batterij op te laden maar kan ik bvb wel tijdens het rijden de koelkast er op aansluiten?
Veel vraagjes weer, ik weet het, maar waar moet ik ze anders stellen?
Alvast bedankt. Gr, Evelynne
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
280
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 21 nov 2018, 10:51
Locatie: Voor steeldieven gevlucht naar Twente!

Re: Enkele vragen nav onderwerp over pech met startaccu



Bericht door 280 »

Ik heb ook 24 volt start en als een accu defect is kan de huishoud er tussen,
Laatst gewijzigd door 280 op ma 14 okt 2019, 22:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Enkele vragen nav onderwerp over pech met startaccu



Bericht door de Jonckheer »

Je hebt nu 3 systemen, 12, 24 en 230 volt. Daar begrijp ik niks van want waarom 12 volt? Alles is immers ook verkrijgbaar in 24 volt? Wel wat duurder maar ook tegelijk beter en gezien de keuze voor Mastervolt ipv Victron zal die meerprijs geen issue zijn denk ik. :lol: Met alleen 24 volt is ook het laden van de hh accu onder het rijden een fluitje van een cent. Overigens vind ik het plaatsen van maar één hh accu maar erg mager.
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Enkele vragen nav onderwerp over pech met startaccu



Bericht door myway »

Wat ik mij dan afvraag, hoe maak je de espresso?

En tja waarom een 12 en 24 volt installatie?
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 377
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Enkele vragen nav onderwerp over pech met startaccu



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Volgens mij heeft een L608 met om314 een serie/parallel relais en is de installatie van de cabine 12v en het startcircuit 24v.

Maar ja, het vervelende is dat er bij oudere campers graag geknutseld wordt dus dat zegt alleen maar iets hoe de 608 ooit uit de fabriek in Düsseldorf gerold is in 1983...

Maar misschien nog wel iets om te checken. Ik zou goed moeten graven, maar misschien heb nog wel ergens een electrisch schema van de 508/608...

Groeten Jeroen
in ombouw tot 4 persoons kampeerbus (ja, dat past echt): VW LT46, bj. 2003, L2H2, 2,8l AUH 158pk (MWM), voormalige rijdende werkplaats Gebr. van Kessel.
~~ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had...~~
Gebruikersavatar
Evelynne
Berichten: 237
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 19:27

Re: Enkele vragen nav onderwerp over pech met startaccu



Bericht door Evelynne »

Dag allemaal,
alvast bedankt voor jullie antwoorden.

@ 280: Met jouw uitleg kan ik al wat, ik ga dit eens rustig bestuderen.
Mag ik nog juist weten hoe die 24v oplader dan werkt? plus aan de ene batterij en - aan de andere? Ik vermoed dat dit de veiligste oplossing is, dan moeten er geen batterijen worden losgekoppeld.
Ik hou er niet van om alles los te maken en ik heb een allergie aan losliggende kabels dus wil ik alles zó klaarleggen voor mocht het ooit nodig zijn.

@ de Jonckheer: Ja , je hebt gelijk, nu heb ik 3 systemen, maar heeft bijna elke camper geen 3 systemen? 12v of 24v voertuig, 12v of 24v woongedeelte en 230 woongedeelte. Is er geen gouden regel die aanraadt om voertuig en huishoud gescheiden te houden?
Waarom geen 24v: De keuze in 24v elektrisch materiaal is veel beperkter; koelkasten, pompen, ledspotjes, ledstrips, controllers en als ze al te vinden zijn is de prijs flink duurder. En als je dan een 12v apparaat hebt dan heb je opnieuw een omvormer van 24v naar 12v nodig. Ik had bvb 12v audioversterkers en wat andere 12v apparatuur.

Waarom één batterij?
Mijn eerste voornemens zijn: ten 1e complete autonomie (diesel, gas en water kan je tanken) en ten 2e alle basics moeten ofwel op gas (koken, verwarmen, warm water, reserve koelkast) of op 12v werken en zo spaarzaam mogelijk, dus geen gloeilampen, geen adapters van 230 naar x, voor apparaten met 230v adapter zoek ik de 12v versie (bvb laptop-lader, espresso), omwille van de koelsnelheid en het lage verbruik is de hoofdkoelkast ook op 12v (compressor). Ik heb mezelf later één afwijking van het concept moeten toestaan: een 230v airco op het dak.
Daarna leerde mijn keuzezoektocht me dat bij een deep-cycle gel-batterij haar volledige capaciteit kan onttrokken worden zonder dat de batterij schade oploopt, voor een ander type batterij wordt aangeraden om maximaal 33% van de capaciteit te verbruiken omdat de batterij anders kan beschadigd worden. In mijn geval heb ik dus nu 246AH ter beschikking met één batterij, om dezelfde capaciteit te verkrijgen uit "gewone" batterijen had ik bijvoorbeeld 3 of 4 batterijen vaan 200Ah. AGM bijvoorbeeld is ook meer geschikt om gedurende korte tijd hoge stroom te leveren terwijl de gel veel langer (minder) constante stroom kan leveren én een langere levensduur heeft. Soit, ik heb op advies deze batterij gekocht en momenteel ben ik hier tevreden van, de uitgevoerde test was ook positief dus ....
Ik heb me ook de bedenking gemaakt of ik er 2 zou aanschaffen, 2 van 246 of 2 van mindere capaciteit.
Het antwoord dat ik kreeg: die 246Ah krijg je met led-verlichting nooit op, je moet sowieso rekening houden dat je batterij slijt en die moet vervangen, de levensverwachting hangt af van de intensiteit van het verbruik. Als je er 2 koopt van bvb de helft van de capaciteit kom je duurder uit en wat als er één sneller op is dan de andere? En wat als er dan nieuwere, betere systemen zijn? Ga je dan één batterij vervangen of ineens beide ook al is er ééntje nog goed... Ga je dan de andere batterij ook weggooien? ik denk dat het zoals met banden gaat: als er 3 dienen te worden vervangen maar de 4e kan eigenlijk nog wel even, dan vervang je die ook.
Ik weet dus: ooit zal ik de batterij vervangen, waarschijnlijk sneller dan wanneer ik er twee zal hebben en dan vervang ik die ineens door de logische opvolger. De batterij is een verliespost maar dat is een beetje zoals in de informatica, er komen steeds krachtigere processoren en wanneer je er één koopt is die een paar maanden later al verouderd.
Dus vandaar mijn keuze voor één batterij, zo is het vervangen ook gemakkelijker mocht ik op reis ooit in panne vallen met de batterij.

Ik verkondig geen evangelie, ik ben alles behalve een technisch (elektrisch) wonder, ik heb geprobeerd om neer te schrijven wat ik geleerd heb van anderen (winkel, internet ...), dus alle eer gaat steeds naar hen die oprecht kennis delen. Ik probeer enkel consequent te zijn in bepaalde keuzes maar ik sta open voor elke vorm van kritiek of commentaar, zolang die een constructief oogmerk heeft.

Oh ja de espresso:
Niets gaat boven het sterke zwarte goud met een goudkleurig cremalaagje, hoewel de smaak en het aroma van een koffie met Bialetti-systeem mij zeker kan verleiden wil ik zoals elke verslaafde vaak (vooral 's ochtends) snel een shotje. Het Bialetti-systeem gaat ook snel maar is veel omslachtiger.
Dus heb ik een Techimpex Espresso12, een italiaans ontwerp (hoe kan het anders, Techimpex is bekend in de zeilbotenwereld, ze maken vooral keukentoestellen http://www.caffeespressoitalia.org/espresso-12/), met ese pads (Lavazza, illy, Kimbo...) ik denk dat ze de rechten op het patent nu kwijt zijn en dat de productie gestopt is (waarschijnlijk geen commerciële hoogvlieger). Handpresso heeft een soortgelijk product maar dat kan niet ingebouwd worden. Aan de zijkant zit een deurtje voor een ruimte waarin een flesje water van een halve liter past, waterslang erin, op een zevental minuten is de Machine heet (voor de 1e, de volgende gaan veel sneller) en kan je espresso zetten.

Gr, Evelynne
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
Gebruikersavatar
Evelynne
Berichten: 237
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 19:27

Re: Enkele vragen nav onderwerp over pech met startaccu



Bericht door Evelynne »

Jeroen_Hanomaf schreef:
za 31 aug 2019, 11:17
Volgens mij heeft een L608 met om314 een serie/parallel relais en is de installatie van de cabine 12v en het startcircuit 24v.
Dag Jeroen,
Alles wat in de cabine zat was 24v, er zat onder het dashboard wel een kleine 24v - 12v omvormer voor een CB maar die deed het niet meer (de omvormer). Ik heb de CB op de HH aangesloten, werkt prima maar wie gebruikt dat nog?
Ik ben nieuwsgierig naar het mogelijke resultaat van graafwerken :-)
Gr, Evelynne
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Enkele vragen nav onderwerp over pech met startaccu



Bericht door blizard »

De opmerking van 280 over zelfde bach klopt niet, want dat geldt alleen bij parralel geplaatste opstelling. In serie maakt het niet uit.
Je hebt je keus al gemaakt, maar ik denk dat het effectiever was geweest als je de hh 24v had gehouden, en voor de spullen die 12v eisen een buck/boost converter plaatsen.
Op die manier zou je de bus kunnen starten met kabels. 24v spullen zijn veelal goedkoper en je hebt 1/2 zo zware kabels nodig omdat de amperes de helft zijn bij gelijke watts.
Verder, mooi project hoor, foto's zijn welkom
de Haan
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 27 nov 2006, 20:00

Re: Enkele vragen nav onderwerp over pech met startaccu



Bericht door de Haan »

Ik heb het anders opgelost.
Ik heb het wagendeel helemaal 24v (MB508)
Via een omvormer 220
Voor de radio een Omvormer 24 naar 12v
Vanaf de startaccu zitten er 2 kabels, plus en min, die gaan naar 2 metalen strips, die kunnen met een massasleutel losgekoppeld worden.
Op dezelfde metalen strips is de huishoudaccu aangesloten die kan ook met een massasleutel losgekoppeld worden.
Ik kan zo kiezen welke accu ik gebruik, ik kan zo dus ook eenvoudig op de huishoudaccu starten.
Ik kan zo dus ook op alle 4 de accu,s starten.
Gebruikersavatar
Evelynne
Berichten: 237
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 19:27

Re: Enkele vragen nav onderwerp over pech met startaccu



Bericht door Evelynne »

de Haan schreef:
za 31 aug 2019, 18:46
Vanaf de startaccu zitten er 2 kabels, plus en min, die gaan naar 2 metalen strips, die kunnen met een massasleutel losgekoppeld worden.
Op dezelfde metalen strips is de huishoudaccu aangesloten die kan ook met een massasleutel losgekoppeld worden.
Ik kan zo kiezen welke accu ik gebruik, ik kan zo dus ook eenvoudig op de huishoudaccu starten.
@ de Haan: Wil je dat eens met enkele foto's aanschouwelijk maken aub?
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Enkele vragen nav onderwerp over pech met startaccu



Bericht door kampo »

Hallo Evelynne.
Misschien niet leuk wat ik ga vertellen maar ik ga toch ongezouten mijn gedacht hierover geven …

Je opstelling is vandaag heel ongebruikelijk geworden.
Op een 24V vrachtwagen zet je een 24V woonopbouw en geen 12V !
24V heeft in zo een geval eigenlijk alleen maar voordelen.
Je komt nu zelf af met het eerste nadeel, je kan niet starten in een noodgeval.
Het grootste nadeel is slechter of problematisch om een 12V HH accu te laden mat een 24V dynamo tijdens het rijden.
En dat oplossen kost je op termijn veel geld en problemen is mijn ervaring.
In dit geval heeft Jonckheere helemaal gelijk. Wat je hem schrijft is fout maar ik neem het je niet kwalijk hoor.
Bouw eerst wat meer 24V ervaring op, dat helpt.

Vroeger werd dat wel in 12V gedaan omdat bepaalde toestellen niet bestonden in 24V.
Vandaag kom je het vooral bij onkunde tegen.
Ik zou het naar 24V ombouwen en in orde zetten...
Zonde allemaal, want je hebt een mooi systeem van een goed merk.
En het is nog niet helemaal af. Tenminste zoals ik het begrijp.

Ik behoor ook tot de groep met een vrachtwagencamper.
Mijn 24V elektrisch HH systeem is nog een maatje groter.
Ik durf er niet aan denken dat ik het met 12V zou moeten doen.


edit
Ik lees net dat het over een oldtimer Mercedes-Benz L608D °1983 gaat.
Daar bestonden veel versies van …
Heeft je voertuig een 24V dynamo ?
Heeft die zoals andere MB voertuigen uit die tijd een Bi-Voltage systeem aan boord 12 V boordcircuit en enkel de starter op 24V ?
(welke spanning hebben je koplampen ?)
Werd er in de loop van de jaren wat omgebouwd aan het systeem of is het nog origineel ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Evelynne
Berichten: 237
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 19:27

Re: Enkele vragen nav onderwerp over pech met startaccu



Bericht door Evelynne »

Goedemorgen,
kampo schreef:
zo 01 sep 2019, 0:10
Misschien niet leuk wat ik ga vertellen maar ik ga toch ongezouten mijn gedacht hierover geven …
Mocht ik enkel willen horen wat ik leuk vind, dan schreef ik hier niet, zoals reeds geschreven. Ik schrijf hier om te delen maar ik leer hier vooral, door te lezen. Dus 'no hard feelings', integendeel. En ik gebruik niet te veel zout dus dat past.

Vooreerst: ik heb het grootste deel van de installatie "geërfd", dus dat was niet direct een keuze van nul, ik heb de installatie wel netjes en logisch gemaakt.
Mijn stappenplan was/is grofweg:
1. Het onderstel, de vrachtwagen, op punt zetten. Ik heb geen kennis van motoren of dynamo's of torsiebaren (die naam ken ik omdat dat vervangen is). Ik heb een vrachtwagengarage gevonden op een vijftal km afstand waar ik, reeds van voor de aankoop, volledig in vertrouw. Reeds voor de aankoop kreeg ik de verzekering dat ze alle onderhoud en herstellingen voor hun rekening zouden nemen en mocht ik ooit in panne staan, zelfs in Sardinië of Sicilië, dan zouden ze me depanneren. Pas na deze geruststelling ben ik tot aankoop overgegaan.
Een half uur nadat de RDW in NL geregeld heb ik Mr.BenZzz rechtstreeks naar de garage gereden. Daar is hij gedurende een tiental dagen verbleven, er is niet constant aan gewerkt hoor, maar in de tijd tussen geplande werken aan vrachtwagens van andere klanten hebben ze een grondige controle uitgevoerd. Alle leidingen gecontroleerd, olies en vloeistoffen vervangen, de remmen gedemonteerd en gereinigd (trager bergop is voor mij geen probleem, maar op tijd veilig kunnen remmen is héél belangrijk), rubbers en torsiebaren nagekeken en vervangen etc... Zij hebben er voor gezorgd dat de vrachtwagen op punt stond voor de hedendaagse normen van de keuring (Belgische APK).
2. Het interieur en de technieken: oorspronkelijk dacht ik "poetsen en verven kan iedereen", maar het is dus wat meer geworden. Een hele tijd lang spookte de gedachte "strip eens een mobilhome" door mijn hoofd, ik kan er nu om lachen maar de tranen stonden me vaak veel dichter. Maar ik ben blij dat ik dit gedaan heb want achteraf gezien was het niet OK. Ik heb tientallen draadjes (type luidsprekerkabel) gevonden die met aan elkaar gezet waren met lusterklemmetjes (ik weet niet hoe jullie dat noemen: witte blokjes met vijsjes waarmee je draad aan elkaar vastzet, voorloper van Wago-klemmen). Er liep zelfs een draad door de douche, ik citeer "dat is maar 12v".
Het hele interieur, echt alles is er dus uitgehaald.
Ondertussen is alles opnieuw opgebouwd, gelukkig, en zitten we in de afwerkingsfase. Het elektrisch gedeelte is dus zo goed als klaar, de toestellen had ik dus al, maar alle bekabeling is vernieuwd. En dus ook een nieuwe batterij. Ook om de totale kost wat in de hand te houden, heb ik hergebruikt wat ik had.
Mijn informatieronde heeft me bij verschillende camperbouwers en -verkopers gebracht, ik heb me overal geïnformeerd ivm de technieken van soortgelijke campers (ik bedoel gewicht en lengte) en geen enkele camper had 24v als basis. Ik heb daar specifiek om gevraagd maar daar werd met "enkel in vrachtwagens", "te duur" en "wordt niet in campers gebruikt" op geantwoord.
3. Het exterieur:
De hele buitenkant van de camper heeft een beurt gehad met verf-reiniger, ik denk een bus of vijf en een honderdtal microvezeldoekjes, en staat in de was (ook een bus of vijf en twee tennisarmen). Momenteel worden alle vijzen vervangen door inox-vijzen (dat bestond waarschijnlijk nog niet in die tijd) en worden alle silicone-naden verwijderd en opnieuw gekit. Veel werkskes, pfft

Ik heb nav jouw opmerkingen ondertussen wat opgezocht:
-De specificaties van de apparatuur. Alles is dus 12v maar mijn koelkast kan wel op 24v dus misschien moeten we deze tijdens het rijden op de vrachtwagen aansluiten. Om naar 24v over te gaan moet ik dus een tweede batterij, een nieuwe omvormer voor 220, een omvormen naar 12v... ik ben nogal autistisch op het vlak van budget en begroting van projecten en op dit moment zegt mijn CFO: neen. Mijn oorspronkelijke begroting is stapsgewijs al vergroot naar het niveau van verdubbeling op dit moment. Later, als er toestellen moeten vervangen worden kan / zal ik hier rekening mee houden en zal ik dan stapsgewijs migreren naar 24v. Maar nu zijn er andere prioriteiten dan bestaande, werkende apparatuur vervangen. Ik hoop op wat begrip hiervoor.
- De vrachtwagen is compleet 24v, dus ook de ingebouwde contacten (sigarenaansteker), de ventilators in de cabine, de radio, de verlichting ... allemaal 24v. Of het allemaal origineel is of omgebouwd, daar kan ik je geen antwoord op geven, daar heb ik zelf niet genoeg kennis van. Maar afgaande op wat ik allemaal ontdekt heb, zou het me zeker niet verwonderen mocht het laatste het geval zijn.

Nu, ik had oorspronkelijk totaal niet de bedoeling om de 2 systemen met elkaar te verbinden, ik had ervoor gezorgd dat het woongedeelte genoeg stroom had én de panelen op het dak zorgen ervoor dat de HH-accu voldoende opgeladen wordt. Maar nav het onderwerp "pech met startaccu" was ik aan het nadenken over een backup. Ik ben nogal onafhankelijk, ik vind het verschrikkelijk om voor 'simpele dingen' hulp te vragen en dan zo'n blik te krijgen van "allé madammeke, heb je een probleem? Moet ik helpen?" Ik wil graag mijn eigen boontjes doppen.
Ik heb al gezien dat er in de servicewagen van mijn garage een soort startaccu ligt waarmee ze vrachtwagens met een platte batterij kunnen starten, ik zal eens informeren of ik zoiets kan aankopen, dat zal me ook wel een zekerder gevoel geven.

Gr, Evelynne
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Enkele vragen nav onderwerp over pech met startaccu



Bericht door blizard »

kampo schreef:
zo 01 sep 2019, 0:10

In dit geval heeft Jonckheere helemaal gelijk.

Nico heeft altijd gelijk... :-B Hij krijgt het meestal niet
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Enkele vragen nav onderwerp over pech met startaccu



Bericht door kampo »

Evelynne schreef:
zo 01 sep 2019, 10:37
Mocht ik enkel willen horen wat ik leuk vind, dan schreef ik hier niet, zoals reeds geschreven. Ik schrijf hier om te delen maar ik leer hier vooral, door te lezen. Dus 'no hard feelings', integendeel. En ik gebruik niet te veel zout dus dat past.
Fijn om die positieve reactie te lezen ! :cheers:
Evelynne schreef:
zo 01 sep 2019, 10:37
Mijn informatieronde heeft me bij verschillende camperbouwers en -verkopers gebracht, ik heb me overal geïnformeerd ivm de technieken van soortgelijke campers (ik bedoel gewicht en lengte) en geen enkele camper had 24v als basis. Ik heb daar specifiek om gevraagd maar daar werd met "enkel in vrachtwagens", "te duur" en "wordt niet in campers gebruikt" op geantwoord.
Een klassiek probleem is dat 12V camperverkopers niets van 24V vrachtwagencampers kennen. Vrachtwagen/Bus/Boot elektriekers daarentegen wel...

Evelynne schreef:
zo 01 sep 2019, 10:37
... ik ben nogal autistisch op het vlak van budget en begroting van projecten en op dit moment zegt mijn CFO: neen. Mijn oorspronkelijke begroting is stapsgewijs al vergroot naar het niveau van verdubbeling op dit moment. Later, als er toestellen moeten vervangen worden kan / zal ik hier rekening mee houden en zal ik dan stapsgewijs migreren naar 24v. Maar nu zijn er andere prioriteiten dan bestaande, werkende apparatuur vervangen. Ik hoop op wat begrip hiervoor.
Daar hebben we alle begrip voor en ik zou dat geld ook niet meteen daaraan uitgeven.
Evelynne schreef:
zo 01 sep 2019, 10:37
- De vrachtwagen is compleet 24v, dus ook de ingebouwde contacten (sigarenaansteker), de ventilators in de cabine, de radio, de verlichting ... allemaal 24v. Of het allemaal origineel is of omgebouwd, daar kan ik je geen antwoord op geven, daar heb ik zelf niet genoeg kennis van. Maar afgaande op wat ik allemaal ontdekt heb, zou het me zeker niet verwonderen mocht het laatste het geval zijn.
Controleer dit dubbel, om helemaal zeker te zijn. Er bestonden in die tijd verschillende bi-voltage L-608D/dubbellucht uitvoeringen
Kijk daarom naar de spanning van de koplampen.
Evelynne schreef:
zo 01 sep 2019, 10:37
Nu, ik had oorspronkelijk totaal niet de bedoeling om de 2 systemen met elkaar te verbinden, ik had ervoor gezorgd dat het woongedeelte genoeg stroom had én de panelen op het dak zorgen ervoor dat de HH-accu voldoende opgeladen wordt. Maar nav het onderwerp "pech met startaccu" was ik aan het nadenken over een backup. Ik ben nogal onafhankelijk, ik vind het verschrikkelijk om voor 'simpele dingen' hulp te vragen en dan zo'n blik te krijgen van "allé madammeke, heb je een probleem? Moet ik helpen?" Ik wil graag mijn eigen boontjes doppen...
:thumbup: #metoo

Je kan de 24V startaccu met de 12V HH accu verbinden via
- een trafo van het type 24>12V Orion 40A of 70A
- een buck boost (ook wel B2B lader genoemd) 25 of 50A
Beide systemen zullen werken maar je hebt wat verliezen.
- Via een 24V>230V>12V setup kan het ook maar dat is nog omslachtiger.

In een noodgeval kan je even, met dikke startkabels, je volle 12V HH accu parallel zetten op 1 van de 2 lege 12V startaccu's.
Niet zo handig want die weegt 65kg en uitkomst (wel kunnen starten) is niet gegarandeerd.
Heb je eigenlijk ook een 24V accu lader aan boord ? Om de startaccu's te laden als die plat zouden zijn ?
Groeten Kampo
Plaats reactie