Enkele vragen nav onderwerp over pech met startaccu
Re: Enkele vragen nav onderwerp over pech met startaccu
Kun je niet beter meten,zonder lopende motor( lichtschakelaar aan) meten op de stekker van de lamp? Weet je meteen het voltage van de auto verlichting,zo,n 508 heeft dikwijls 2 circuits.........sorry Sky 2000 heeft dit ook al geschreven
Hans
Re: Enkele vragen nav onderwerp over pech met startaccu
@ hathi: dat heb ik dus eerst gedaan
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
Re: Enkele vragen nav onderwerp over pech met startaccu
en dat is voor 12 volt teveel en voor 24 volt te laag , dus iets klopt er sowieso niet, of er is een accu niet in orde of er zit ergens een slecht contact, want ik denk niet dat als de installatie voor 12 volt bedoeld is , dat je lampen het bij deze spanning nog zouden doen, de huidige lampen zullen dus ws 24 volt zijn en niet erg helder branden, of zoals al genoemd je meter deugt niet .
en de spanning van de lampjes van achterlicht e.d staat ook op die lampjes, op de fitting
(een nieuw AA of AAA 1,5 volt batterijtje meet 1,52 volt)
jos
en de spanning van de lampjes van achterlicht e.d staat ook op die lampjes, op de fitting
(een nieuw AA of AAA 1,5 volt batterijtje meet 1,52 volt)
jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op di 03 sep 2019, 19:31, 2 keer totaal gewijzigd.
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Enkele vragen nav onderwerp over pech met startaccu
Op 18 volt branden de lampen wel maar niet fel, is dat zo?
Ik denk dat je 24 volt zou moeten meten, als de auto goed start zal de 24 volt er ook wel zijn.
Dus even een andere meter lenen en overnieuw?
Ik denk dat je 24 volt zou moeten meten, als de auto goed start zal de 24 volt er ook wel zijn.
Dus even een andere meter lenen en overnieuw?
Re: Enkele vragen nav onderwerp over pech met startaccu
De lampen branden fel en geven heel veel warmte af. Is mijn metertje niets waard? Zou kunnen, ik denk dat ik het ooit eens in de gamma of hubbo heb gekocht. Alhoewel: de meting van de hh-accu was toch wel correct (denk ik)
Zucht, dit is niet echt mijn dada
Ik zal eens iemand met een betere meter zoeken.
Gr, Evelynne
Zucht, dit is niet echt mijn dada
Ik zal eens iemand met een betere meter zoeken.
Gr, Evelynne
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
Re: Enkele vragen nav onderwerp over pech met startaccu
Ik krijg de foto niet geplaatst.
Ik gebruikte altijd Tinipick, maar die werkt niet meer.
Ik gebruikte altijd Tinipick, maar die werkt niet meer.
Re: Enkele vragen nav onderwerp over pech met startaccu
@deHaan: gewoon meteen hier de foto plaatsen, dan blijft ‘ie tenminste ook staan als Tinipic (of wele willekeurige andere foto-oplslagservice) ermee ophoudt.
In de berichteneditor, onder het editvak, op ‘bijlagen’ klikken, dan ‘bestanden toevoegen’, je foto kiezen en uploaden, en dan ‘Plaats in tekst’. Voilà!
In de berichteneditor, onder het editvak, op ‘bijlagen’ klikken, dan ‘bestanden toevoegen’, je foto kiezen en uploaden, en dan ‘Plaats in tekst’. Voilà!
- Jeroen_Hanomaf
- Berichten: 379
- Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
- Locatie: Het mooie West Friesland
Re: Enkele vragen nav onderwerp over pech met startaccu
Schema's gevonden! Standaard inderdaad 12V met serie-/parallelrelais, maar als optie ook volledig in 24V. Ik stuur je zo even een PB.
Groeten,
Jeroen
Groeten,
Jeroen
Re: Enkele vragen nav onderwerp over pech met startaccu
Veetee, ik probeer het.
De site kon het bestand op mijn computer niet lezen, dat was de fout.
De site kon het bestand op mijn computer niet lezen, dat was de fout.
Re: Enkele vragen nav onderwerp over pech met startaccu
@ Jeroen: Ik heb je dinsdag mijn mailadres in een pb gestuurd omdat er via jouw profiel geen mail mogelijk is, je hebt je berichtje nog niet gelezen en ik ben nieuwsgierig.Jeroen_Hanomaf schreef: ↑di 03 sep 2019, 22:17Schema's gevonden! Standaard inderdaad 12V met serie-/parallelrelais, maar als optie ook volledig in 24V. Ik stuur je zo even een PB.
Groeten,
Jeroen
Gr, Evelynne
@ de Haan: pfieuw, kan je daar nog iets meer uitleg bij geven? Ik weet massasleutels, ijzeren latjes, start- en hh-accu maar euh ....
Gr, Evelynne
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
Re: Enkele vragen nav onderwerp over pech met startaccu
Ik zal volgende week wat meer informatie geven.
Heb er deze week waarschijnlijk geen tijd voor.
Re: Enkele vragen nav onderwerp over pech met startaccu
Dag allemaal,
een follow-up:
Ik wil eerst meegeven dat ondertussen de volledige gas- en waterinstallatie door een deskundige werd vernieuwd, Mr.BenZzz heeft een Truma Combi van 6000W, een Compressor Koelkast en een Airco gekregen.
Op advies van Kampo is er ook een verbinding gemaakt tussen het voertuig en woongedeelte met een Dometic Perfectpower DCC 2412-40 (24v->12v 40A) die ik tijdens het rijden kan aanzetten en zo de HH-batterij snel kan bijladen.
Maar... de Mastervolt batterijlader is slechts 10A en het ding doet het dus niet of zeker niet voldoende. De deskundige noemde het een 'Mickey Mouse'-apparaat en ik moet hem gelijk geven. Het was overigens de eerste keer dat ik de camper verbonden had met 'de paal', omdat de zon niet meer zo sterk is.
Dus moet ik op zoek naar een degelijke lader. De deskundige stelde een lader van 30A à 40A voor die 3 batterijen tegelijk kan bedienen en ook zonder batterij de apparaten van stroom kan voorzien, hier hangt een prijskaartje aan van 6xx €. Hij is een aanhanger van de leer van Dometic, tegen de degelijkheid van dat merk kan ik niet veel inbrengen, enkel de prijs doet me wat aarzelen.
Capaciteit om 3 batterijen te laden zodat ik indien nodig de startaccu's kan loskoppelen en die ook aan de lader kan hangen of mocht ik ooit een 2e HH-accu bijplaatsen.
Een analoog toestel van Mastervolt ligt in dezelfde prijsklasse.
Ik ben dus wat gaan rondneuzen en heb bij Victron een soortgelijke lader gevonden: Blue Smart IP22 12V 30A, 3 uitgangen. Dit toestel kan volgens de beschrijving en productfiche alles wat ik wens en ik krijg er bleutooth-connectiviteit en een app bij. En het mooiste: het ding kost veel minder, ongeveer 220 €.
https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... VAC-NL.pdf
https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... -SE-IT.pdf
En mocht ik dan toch een Victron in de camper halen, dan kan ik er gelijk nog een tweede bijhalen: een Batterij Monitor BMV 702 à +/- 165 €, hier al veel gelezen over een dergelijk toestel en dat lijkt me extreem handig.
Nu zijn mijn vragen:
- Victron, waarom wel of niet? Als bewuste consument vraag ik me af waarin het prijsverschil zit met Dometic en Mastervolt.
- Zijn de type apparaten een goede keuze?
- Zie ik iets over het hoofd?
Alvast bedankt voor uw antwoord(en)
Gr, Evelynne
PS: @ de Haan: denk je nog aan die informatie?
een follow-up:
Ik wil eerst meegeven dat ondertussen de volledige gas- en waterinstallatie door een deskundige werd vernieuwd, Mr.BenZzz heeft een Truma Combi van 6000W, een Compressor Koelkast en een Airco gekregen.
Op advies van Kampo is er ook een verbinding gemaakt tussen het voertuig en woongedeelte met een Dometic Perfectpower DCC 2412-40 (24v->12v 40A) die ik tijdens het rijden kan aanzetten en zo de HH-batterij snel kan bijladen.
Ondertussen heb ik mijn eerste test-uitje gemaakt met de camper, alles werkt prima, ik ben blij met de installatie.
Maar... de Mastervolt batterijlader is slechts 10A en het ding doet het dus niet of zeker niet voldoende. De deskundige noemde het een 'Mickey Mouse'-apparaat en ik moet hem gelijk geven. Het was overigens de eerste keer dat ik de camper verbonden had met 'de paal', omdat de zon niet meer zo sterk is.
Dus moet ik op zoek naar een degelijke lader. De deskundige stelde een lader van 30A à 40A voor die 3 batterijen tegelijk kan bedienen en ook zonder batterij de apparaten van stroom kan voorzien, hier hangt een prijskaartje aan van 6xx €. Hij is een aanhanger van de leer van Dometic, tegen de degelijkheid van dat merk kan ik niet veel inbrengen, enkel de prijs doet me wat aarzelen.
Capaciteit om 3 batterijen te laden zodat ik indien nodig de startaccu's kan loskoppelen en die ook aan de lader kan hangen of mocht ik ooit een 2e HH-accu bijplaatsen.
Een analoog toestel van Mastervolt ligt in dezelfde prijsklasse.
Ik ben dus wat gaan rondneuzen en heb bij Victron een soortgelijke lader gevonden: Blue Smart IP22 12V 30A, 3 uitgangen. Dit toestel kan volgens de beschrijving en productfiche alles wat ik wens en ik krijg er bleutooth-connectiviteit en een app bij. En het mooiste: het ding kost veel minder, ongeveer 220 €.
https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... VAC-NL.pdf
https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... -SE-IT.pdf
En mocht ik dan toch een Victron in de camper halen, dan kan ik er gelijk nog een tweede bijhalen: een Batterij Monitor BMV 702 à +/- 165 €, hier al veel gelezen over een dergelijk toestel en dat lijkt me extreem handig.
Nu zijn mijn vragen:
- Victron, waarom wel of niet? Als bewuste consument vraag ik me af waarin het prijsverschil zit met Dometic en Mastervolt.
- Zijn de type apparaten een goede keuze?
- Zie ik iets over het hoofd?
Alvast bedankt voor uw antwoord(en)
Gr, Evelynne
PS: @ de Haan: denk je nog aan die informatie?
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
Re: Enkele vragen nav onderwerp over pech met startaccu
Het zijn 3 goede merken die als A merk (duurder en beter) door het leven gaan.
Volgens mij maakt je geen slechte keus als je gaat voor een A merk, maar de meningen daarover zijn verdeeld.
Ik denk dat het succes van Victron voornamelijk komt door.
- De lagere prijs voor vergelijkbare specificaties.
- De openheid, bereikbaarheid en nauwkeurigheid van de informatie.
- Het is een van origine Nederlands product
- Ze doen vooraan mee op het gebied van innovatie
- Het grote aanbod
- 5 jaar garantie en aanvaardbare kwaliteit
- …
Het probleem blijft de juiste installatie van dat soort technische toestellen waarvan het duidelijk is dat niet iedereen dat zomaar kan.
Het vraagt eigenlijk veel voorkennis.
Volgens mij maakt je geen slechte keus als je gaat voor een A merk, maar de meningen daarover zijn verdeeld.
Ik denk dat het succes van Victron voornamelijk komt door.
- De lagere prijs voor vergelijkbare specificaties.
- De openheid, bereikbaarheid en nauwkeurigheid van de informatie.
- Het is een van origine Nederlands product
- Ze doen vooraan mee op het gebied van innovatie
- Het grote aanbod
- 5 jaar garantie en aanvaardbare kwaliteit
- …
Het probleem blijft de juiste installatie van dat soort technische toestellen waarvan het duidelijk is dat niet iedereen dat zomaar kan.
Het vraagt eigenlijk veel voorkennis.
Groeten Kampo
Re: Enkele vragen nav onderwerp over pech met startaccu
@ Kampo: Dankjewel voor je antwoord, kan je me ook vertellen wat het verschil in gewicht zou betekenen?
Mastervolt ChargeMaster 12/35-3 weegt 4kg
Dometic Perfectcharge MCA 1235 weegt 1,9kg
Victron Blue Smart IP22 12V 30A, 3 weegt 1,3 kg
De Dometic en Mastervolt zijn wel 35A.
Er kan wel iets van gewicht in de behuizing zitten, maar zou het gebruikte materiaal voor de koelvinnen zo veel schelen?
De Mastervolt weegt 3x de Victron en 2x de Dometic...
Kampo, bezit jij de nodige voorkennis en stel je die eventueel ten dienste?
Gr, Evelynne
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal