Pechhulp: een zegen maar drie keer in zes maanden bijna een vloek ;-)

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: Pechhulp: een zegen maar drie keer in zes maanden bijna een vloek ;-)



Bericht door Charm »

Dat is geen oplossing voor een los geschoten draadje.

Wij luisteren overigens via Google Play naar onze eigen muziek. We hebben rond 8000 nummers in de Google cloud. Daarnaast hebben wij een app voor elk radio station waarnaar we willen luisteren. We spelen via BT op de autoradio af.
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Gebruikersavatar
    Charm
    Berichten: 3453
    Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

    Re: Pechhulp: een zegen maar drie keer in zes maanden bijna een vloek ;-)



    Bericht door Charm »

    Kan het nog erger? Jazeker....
    We komen net aan op een CP (Wohnmobilpark Kersten) bij de Moezel. De reis is probleemloos verlopen. We zijn meerdere keren onderweg even gestopt. We parkeren de camper op een plekje op de CP en stoppen de motor. Even later besluiten we de camper nog iets naast voren te rijden. Ik start de motor en even lichten de lampjes op en dat was het. In het display verschijnt de melding Batt. De batterijspanning heb ik gemeten en die was meer dan 13V en liep langzaam op. Daarna nog wat startpogingen gedaan met hetzelfde resultaat. Daar werd ik niet blij van om het voorzichtig uit te drukken.
    Vervolgens heb ik wat gerommeld met de aansluiting op de plus van de accu. Bij ons is dat niet een simpele klem maar een plaat van iets van 10x10cm met verschillende aansluitingen (waaronder een hele dikke leiding) en twee zekeringen. Hierna startte de motor zoals het hoort.
    Het lijkt er nu dus op dat het startprobleem door een onbetrouwbare electrische verbinding wordt veroorzaakt.
    Wordt vervolgd....
      --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

      Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
      Gebruikersavatar
      kampo
      Berichten: 8940
      Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
      Locatie: Brussel

      Re: Pechhulp: een zegen maar drie keer in zes maanden bijna een vloek ;-)



      Bericht door kampo »

      Als je het allemaal optelt dan zit je aan een hele smak geld.
      De pechverzekering zal dit niet leuk vinden …
      Maar het is vooral veel miserie op het ogenblik dat je zo iets kan missen.

      Wat kan je allemaal doen om dit te vermijden:
      - de startaccu thuis preventief en goedkoop vervangen na 6 à 8 jaar
      - een accu monitor plaatsen waarmee je zowel de HH accu als de startaccu kan monitoren
      - een schakeling maken waarmee je op de HH accu kan starten
      - startkabels klaarleggen

      Alles samen was dit waarschijnlijk goedkoper geweest...
      Daarom heb ik het voorzien in mijn camper.
      Maar je kan de tijd niet terugdraaien. Je bent gewoon een pechvogel en dat wensen we je niet toe.
      Groeten Kampo
      isoplus
      Berichten: 6384
      Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
      Locatie: Achterhoek

      Re: Pechhulp: een zegen maar drie keer in zes maanden bijna een vloek ;-)



      Bericht door isoplus »

      Ja dat is een bekende storing, die accuklem is een blikkerig ding met een plaat waarop een aantal kabels aangesloten zijn.
      Door de weinige ruimte die er daar is kan je er slecht bij om de klem vast te zetten, bij mijn vorige Ducato is dat na het wisselen van de accu tweemaal gebeurd.
      Als nu de auto terug komt van een servicebeurt controleer ik dat als eerste, het is even werk bij de Ducato omdat het hele ding in een bak onder de cabinevloer hangt.
      Nou ja, je hebt het zelf kunnen oplossen, zet die klem nog maar eens extra vast en als je er toch bent, ook de overige aansluitingen.
      Gebruikersavatar
      Charm
      Berichten: 3453
      Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

      Re: Pechhulp: een zegen maar drie keer in zes maanden bijna een vloek ;-)



      Bericht door Charm »

      De echte oorzaak van de startproblemen heb ik weten te achterhalen. De genoemde accuklem (de blikkerige plaat) moet met twee grendels links en rechts aan de accu worden bevestigd om hem te borgen. Dat is na beide accuvervangingen nagelaten. Ik zag die dingen wel zitten en het drong niet tot me door wat de functie is. Vanmorgen ben ik daar dan toch nog achter gekomen na weer een startprobleem. De plaat zit nu echt stevig vast. Wat een opluchting dat de oorzaak gevonden is. Wat stom dat de betreffende garage tot twee keer toe dit vergeet. Een formele klacht gaat zeker die kant op.
      De recente onder garantie vervanging van de accu was dus naar alle waarschijnlijkheid niet nodig geweest.
        --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

        Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
        isoplus
        Berichten: 6384
        Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
        Locatie: Achterhoek

        Re: Pechhulp: een zegen maar drie keer in zes maanden bijna een vloek ;-)



        Bericht door isoplus »

        Egbert, het probleem bij alle bedrijven op dit moment is tijd- en personeelsgebrek.
        Heel vervelend en ook die leuke telefoontjes verstoren de concentratie van de monteurs, vooral als de receptie die jongens telkens stoort voor een lullig probleempje.
        Je moet zeker klagen maar nog beter is even met de betreffende monteur praten, dat helpt vaak beter.
        Waar gewerkt wordt vallen spaanders moet je maar denken.
        Ik probeer altijd dezelfde monteur aan mijn auto's te krijgen dan ga je elkaar op den duur begrijpen en waarderen :wink:
        Een accu testen ze toch voordat er gewisseld gaat worden(hoop ik).
        Nou ja mazzel dat je het nu zelf kon oplossen en de storing kon vinden :thumbup:
        Gebruikersavatar
        Charm
        Berichten: 3453
        Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

        Re: Pechhulp: een zegen maar drie keer in zes maanden bijna een vloek ;-)



        Bericht door Charm »

        De eerste keer (februari) hebben ze de accu inderdaad doorgemeten. De tweede keer hebben ze alleen getest of de dynamo werkt. Toen dat het geval was, was de conclusie dat dus de accu defect moest zijn...
          --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

          Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
          isoplus
          Berichten: 6384
          Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
          Locatie: Achterhoek

          Re: Pechhulp: een zegen maar drie keer in zes maanden bijna een vloek ;-)



          Bericht door isoplus »

          Grappenmakers, je hebt eerder kans dat je dynamo overlijdt als die plusklem geen contact maakt.
          Nou ja het heeft geen zin achterom te kijken maar de tweede accu was vast niet overleden. Afhankelijk van hoe goed je contact met de garage is kan je toch nog wel even proberen hier op terug te komen lijkt mij.
          Gebruikersavatar
          jan-
          Berichten: 2640
          Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
          Locatie: Harderwijk

          Re: Pechhulp: een zegen maar drie keer in zes maanden bijna een vloek ;-)



          Bericht door jan- »

          Ik heb me ook zitten afvragen hoe je in dit soort situaties zonder pechhulp weer verder kan.

          Ik vraag me af of mijn startkabels lang genoeg zijn om de afstand tussen startaccu en huishoudaccu te overbruggen. Je kan ook met je startkabel het scheidingsrelais overbruggen. En dan maar hopen dat de zekeringen niet doorbranden. Je kan in het begin ook je reservelamp er tussen zetten om de stroom te beperken totdat de startaccu weer een beetje op spanning is.

          Als je startkabels niet dik genoeg zijn moet je voordat je start een tijd wachten (5 minuten?) om de lege startaccu de tijd te geven om op te laden. Daarna kan die accu voornamelijk op eigen kracht de motor weer starten. Ooit eens bij de Action hele goedkope startkabels gezien voor heel weinig. Inderdaad met veel te dun koper. Ze toch aangeschaft en heb toch iemand heel blij kunnen maken die met een lege accu stond en een paar minuten extra geduld had.

          Je kan ook de huishoudacculader losnemen en op de inverter die op de huishoudaccu aangesloten is aansluiten en met die acculader de startaccu laden. Heb dit ooit voor de inbouw geprobeerd maar zou, nu alles ingebouwd is, een heel gedoe zijn.

          Ik heb een kleine lader die de accu met 1 ampere kan laden. Daar heb ik een cigarettestekker op aangesloten zodat ik in de winter mijn startaccu kan laden als ik de camper lang niet gebruik. Deze neem ik voor de zekerheid altijd mee zodat ik via de inverter de startaccu eventueel kan laden. Hier heb ik veel plezier van gehad toen ik leterlijk in the middle of knowhere (Atlasgebergte in de winter) met een kapotte dynamo kwam te zitten. Eind van de dag gestopt bij een stopcontact om de huishoudaccu te laden en met het kleine ladertje de startaccu geladen. De volgende dag kon ik weer verder naar de bewoonde wereld.

          Als je dan zo aan het improviseren bent en je hebt een multimeter kom je misschien ook achter de slecht aangesloten accu. Maar dit is een lastige, omdat je dit allen goed ziet tijdens het starten.
          Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
          Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
          Gebruikersavatar
          Abe
          Berichten: 6887
          Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 21:50
          Locatie: Friesland

          Re: Pechhulp: een zegen maar drie keer in zes maanden bijna een vloek ;-)



          Bericht door Abe »

          Tja, wij hadden afgelopen zomer in 2 weken 2 keer een lekke band. 1 keer een kram in de rechter achterband, 2 weken later een klinknagel in de linker achterband. Sh*t happens :wink:
          Groeten Abe
          Afbeelding
          Gebruikersavatar
          Charm
          Berichten: 3453
          Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

          Re: Pechhulp: een zegen maar drie keer in zes maanden bijna een vloek ;-)



          Bericht door Charm »

          Om je startaccu te laden mocht hij onverhoopt leeg zijn geraakt, kan je de EBL loskoppelen van de HH-accu en in plaats daarvan aan de startaccu knopen. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je aan de paal staat. Dit heb ik zelf de laatste keer ook toegepast maar dat hielp toen weinig omdat de accu niet leeg was. Het probleem van het niet starten, lag ergens anders....
            --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

            Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
            WestfaliaCalifornia
            Berichten: 109
            Lid geworden op: wo 24 apr 2019, 18:23

            Re: Pechhulp: een zegen maar drie keer in zes maanden bijna een vloek ;-)



            Bericht door WestfaliaCalifornia »

            Alleen even over de autoradio....we hebben een dubbel Din ofwel groot scherm en vreet minimaal 2 Ah. Voluit gaat ie richting 15Ah. Zit wel op de HH. Toch iets om rekening mee te houden lijkt me.
            Gebruikersavatar
            EasyBee
            Berichten: 8462
            Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
            Locatie: Veluwe

            Re: Pechhulp: een zegen maar drie keer in zes maanden bijna een vloek ;-)



            Bericht door EasyBee »

            Een autoradio die 15 Ah vreet. Is het een magnetron? En is dat scherm een deurtje?
            Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
            Gebruikersavatar
            309T16
            Berichten: 3161
            Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
            Locatie: Grootegast

            Re: Pechhulp: een zegen maar drie keer in zes maanden bijna een vloek ;-)



            Bericht door 309T16 »

            Ligt er helemaal aan hoelang die aanstond :lol3:
            Plaats reactie