Pechhulp: een zegen maar drie keer in zes maanden bijna een vloek ;-)
Pechhulp: een zegen maar drie keer in zes maanden bijna een vloek ;-)
In februari van dit jaar konden we op de laatste dag van ons verblijf de camper niet meer starten. De accu bleek zo goed als geen power meer te hebben. We waren genoodzaakt na vele jaren de pechhulpservice weer eens in te schakelen om ons op weg te helpen. Eenmaal thuisgekomen hebben we de startaccu laten doormeten en die bleek inderdaad aan vervanging toe te zijn. Na 10 jaar goede dienst kon hij met pensioen.
Afgelopen maand hebben we een rondreis door Denemarken gemaakt. Op één plek hebben we twee dagen gestaan zonder 220V omdat dit niet beschikbaar was. Dat was natuurlijk geen probleem want het was prachtig weer met veel wind dus de zonnepanelen en de windmolen leverde meer dan voldoende power. Zoals gewoonlijk hadden we vrijwel de gehele (over)dag de autoradio aan die overigens altijd probleemloos op de startaccu heeft gedraaid. Dat gaat zonder problemen omdat de startaccu wordt bijgeladen door de zonnepanelen (via een Votronic Duo digital MPPT lader) en/of door de EBL als we aan de paal staan. Na twee dagen wilden we vertrekken en wat schetst mijn verbazing: de camper kon niet starten vanwege een lege accu. Ik zakte door de grond. Zou nu dan toch de autoradio de startaccu hebben leeg getrokken terwijl dat al die jaren goed was gegaan? Hoe dan ook, we hadden weer de pechhulpservice nodig om ons op weg te helpen. De dagen erna hebben we maar geen radio meer aangedaan. En ik piekerde me suf om proberen te achterhalen welk tot nu toe onbekend gebruiksscenario tot deze situatie heeft geleid. Een dag of twee later kwam ik er dan toch achter: de aansluiting voor de startaccu van de Votronic-lader was losgeschoten en dus werd startaccu niet meer op peil gehouden . Na de verbinding te hebben hersteld, konden we zonder problemen onze rondreis door Denemarken voltooien.
Toen we weer in Nederland terug waren, besloten we om nog twee dagen op een camperplaats in Nederland te gaan staan vooraleer naar huis te gaan. Na de eerste nacht wilden we van plaats veranderen en tot mijn stomme verbazing kregen we weer de motor niet gestart; ik wist niet wat me overkwam. En weer was het een lege startaccu. Ik heb vervolgens de lader van de EBL208s losgekoppeld van de HH-accu en hem aangesloten op de startaccu. Die leek vol de volgende ochtend maar de motor starten ging toch niet. En voor de derde keer binnen 6 maanden waren we afhankelijk van de starthulp van de pechhulpservice. We zijn vervolgens linea recta naar het bedrijf gereden dat in februari de accu had geplaatst. Zij constateerden een kapotte accu die onder garantie is vervangen.
Het woord startaccu wil ik voorlopig even niet meer horen. Daar krijg ik traumatische reacties van Nu is het wachten op een brief van de verzekering dat de schadelast de pan uitrijst.....
Ten slotte: de autoradio op de startaccu is natuurlijk een risico als je langere tijd stilstaat en er te weinig zonlicht is om de accu op peil te houden. Ik voel er niet veel voor de bedrading te wijzigen om de radio op de HH-accu aan te sluiten. En dus zoek ik nog naar een andere optie om het systeem wat robuuster te maken.
Afgelopen maand hebben we een rondreis door Denemarken gemaakt. Op één plek hebben we twee dagen gestaan zonder 220V omdat dit niet beschikbaar was. Dat was natuurlijk geen probleem want het was prachtig weer met veel wind dus de zonnepanelen en de windmolen leverde meer dan voldoende power. Zoals gewoonlijk hadden we vrijwel de gehele (over)dag de autoradio aan die overigens altijd probleemloos op de startaccu heeft gedraaid. Dat gaat zonder problemen omdat de startaccu wordt bijgeladen door de zonnepanelen (via een Votronic Duo digital MPPT lader) en/of door de EBL als we aan de paal staan. Na twee dagen wilden we vertrekken en wat schetst mijn verbazing: de camper kon niet starten vanwege een lege accu. Ik zakte door de grond. Zou nu dan toch de autoradio de startaccu hebben leeg getrokken terwijl dat al die jaren goed was gegaan? Hoe dan ook, we hadden weer de pechhulpservice nodig om ons op weg te helpen. De dagen erna hebben we maar geen radio meer aangedaan. En ik piekerde me suf om proberen te achterhalen welk tot nu toe onbekend gebruiksscenario tot deze situatie heeft geleid. Een dag of twee later kwam ik er dan toch achter: de aansluiting voor de startaccu van de Votronic-lader was losgeschoten en dus werd startaccu niet meer op peil gehouden . Na de verbinding te hebben hersteld, konden we zonder problemen onze rondreis door Denemarken voltooien.
Toen we weer in Nederland terug waren, besloten we om nog twee dagen op een camperplaats in Nederland te gaan staan vooraleer naar huis te gaan. Na de eerste nacht wilden we van plaats veranderen en tot mijn stomme verbazing kregen we weer de motor niet gestart; ik wist niet wat me overkwam. En weer was het een lege startaccu. Ik heb vervolgens de lader van de EBL208s losgekoppeld van de HH-accu en hem aangesloten op de startaccu. Die leek vol de volgende ochtend maar de motor starten ging toch niet. En voor de derde keer binnen 6 maanden waren we afhankelijk van de starthulp van de pechhulpservice. We zijn vervolgens linea recta naar het bedrijf gereden dat in februari de accu had geplaatst. Zij constateerden een kapotte accu die onder garantie is vervangen.
Het woord startaccu wil ik voorlopig even niet meer horen. Daar krijg ik traumatische reacties van Nu is het wachten op een brief van de verzekering dat de schadelast de pan uitrijst.....
Ten slotte: de autoradio op de startaccu is natuurlijk een risico als je langere tijd stilstaat en er te weinig zonlicht is om de accu op peil te houden. Ik voel er niet veel voor de bedrading te wijzigen om de radio op de HH-accu aan te sluiten. En dus zoek ik nog naar een andere optie om het systeem wat robuuster te maken.
Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
Re: Pechhulp, een zegen maar drie keer in zes maanden bijna een vloek ;-)
Da’s wel pech, drie keer op ‘n rij. Maar had je startkabels bij je gehad, dan had je voor nood even op de hh accu kunnen starten...
Re: Pechhulp, een zegen maar drie keer in zes maanden bijna een vloek ;-)
Dat heb ik in februari geprobeerd en dat lukte toen niet.
Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
Re: Pechhulp, een zegen maar drie keer in zes maanden bijna een vloek ;-)
Verwacht van mij geen medelijden....ik had de afgelopen 7 dagen een engelse camper naast me staan (dus deur naar deur) en hij luisterde de hele dag naar de engelse radio, en ik dus ook jij luisterd natuurlijk geen radio als je naast iemand anders staat maar ik ben in deze dagen een beetje allergisch voor mensen die graag radio luisteren
Linus
Linus
Re: Pechhulp, een zegen maar drie keer in zes maanden bijna een vloek ;-)
Je voelt je machteloos als je niet wegkomt en dan ook nog 3 keer in hetzelfde jaar
Zet me wel aan het denken, onze radio is ook op de startaccu aangesloten, kennelijk is dit een standaard in fabriekscampers, waarom niet op de hh accu? Nog geen zin gehad in gepruts achter het dashboard om dit te veranderen.
We kunnen gelukkig wel de startaccu monitoren op het paneel en zeker na wat jou overkomen is, is dit iets om regelmatig in de gaten te houden als we vrij staan zoals op dit moment. En de radio bewust uitzetten. O ja en ook nog de startaccu mee laten laden door de zonnepanelen, ook nog geen zin gehad om dit te veranderen (met een diode een een lampje, want onze laadregelaar heeft die mogelijkheid niet standaard).
Zet me wel aan het denken, onze radio is ook op de startaccu aangesloten, kennelijk is dit een standaard in fabriekscampers, waarom niet op de hh accu? Nog geen zin gehad in gepruts achter het dashboard om dit te veranderen.
We kunnen gelukkig wel de startaccu monitoren op het paneel en zeker na wat jou overkomen is, is dit iets om regelmatig in de gaten te houden als we vrij staan zoals op dit moment. En de radio bewust uitzetten. O ja en ook nog de startaccu mee laten laden door de zonnepanelen, ook nog geen zin gehad om dit te veranderen (met een diode een een lampje, want onze laadregelaar heeft die mogelijkheid niet standaard).
Re: Pechhulp, een zegen maar drie keer in zes maanden bijna een vloek ;-)
Als er een goede startaccu in staat moet die radio totaal geen probleem zijn,maar met een slechte accu,start geen enkel voertuig,als deze meteen vernieuwd was,in Februari(pas geplaatst of niet !)waren al die problemen er niet geweest,en pechhulpdienst overbodig ,een verzekering vergoed zoiets (accu)niet( normaal onderhoud), en een accu kost rond de €100,- wil je daar al die ellende voor?
Laatst gewijzigd door hathi op vr 30 aug 2019, 0:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans
- Bas vd laar
- Berichten: 6229
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Pechhulp, een zegen maar drie keer in zes maanden bijna een vloek ;-)
Koop fatsoenlijke startkabels, die geschikt zijn voor grotere dieselmotoren, niet van die prutsdingen van 25 euro
Re: Pechhulp, een zegen maar drie keer in zes maanden bijna een vloek ;-)
Even goed lezen Hathi. In februari is er een nieuwe startaccu geplaatst. Kosten 207Euro voor een 100Ah Duracell accu.hathi schreef: ↑vr 30 aug 2019, 0:18Als er een goede startaccu in staat moet die radio totaal geen probleem zijn,maar met een slechte accu,start geen enkel voertuig,als deze meteen vernieuwd was,in Februari(pas geplaatst of niet !)waren al die problemen er niet geweest,en pechhulpdienst overbodig ,een verzekering vergoed zoiets (accu)niet( normaal onderhoud), en een accu kost rond de €100,- wil je daar al die ellende voor?
Laatst gewijzigd door Charm op vr 30 aug 2019, 9:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
Re: Pechhulp: een zegen maar drie keer in zes maanden bijna een vloek ;-)
even op een rijtje.
1e keer , na 10 jaar is een accu gewoon op.
2e keer draadje los, pech.
3e keer slecht exemplaar nieuwe accu, kan gebeuren, jammer dat het bij jou gebeurt.
nou niet iets om chagrijnig van te worden, vind ik, de boel regelmatig eens onder ogen nemen, ook onderweg.
en duracell is misschien een bekend merk BATTERIJ, maar voor zoveel geld voor een startACCU heb ik andere merken in gedachten.
jos
1e keer , na 10 jaar is een accu gewoon op.
2e keer draadje los, pech.
3e keer slecht exemplaar nieuwe accu, kan gebeuren, jammer dat het bij jou gebeurt.
nou niet iets om chagrijnig van te worden, vind ik, de boel regelmatig eens onder ogen nemen, ook onderweg.
en duracell is misschien een bekend merk BATTERIJ, maar voor zoveel geld voor een startACCU heb ik andere merken in gedachten.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Pechhulp: een zegen maar drie keer in zes maanden bijna een vloek [emoji6]
Uh 3e keer slecht exemplaar accu.
Of gewoon kapot door te diep ontladen en mazzel dat die onder garantie is vervangen.
Of gewoon kapot door te diep ontladen en mazzel dat die onder garantie is vervangen.
Re: Pechhulp: een zegen maar drie keer in zes maanden bijna een vloek ;-)
Dit is niet uit te sluiten hoewel er tussen de 2e en 3e keer ruim twee weken zitten. In deze periode hebben we probleemloos vele honderden kilometers gereden met een groot aantal starts en stops.
Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
Re: Pechhulp: een zegen maar drie keer in zes maanden bijna een vloek ;-)
Maar heeft zo'n Votronic dan geen enkele vorm van indicatie waarop je de accustatus (geladen, laden, ontladen, geen accu aanwezig) kunt zien?
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Re: Pechhulp: een zegen maar drie keer in zes maanden bijna een vloek ;-)
Nee. Via een los aan te sluiten LCD monitor is het wellicht wel zichtbaar. Ook de EBL bewaakt de startaccu niet.
Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
Re: Pechhulp: een zegen maar drie keer in zes maanden bijna een vloek ;-)
Jawel, maar alleen voor de hoofdaccu (huishoudaccu). De uitgang voor druppelladen van de startaccu is optioneel, dwz hoeft niet aangesloten te zijn, en wordt ook niet gemonitord.