Foto's dwars

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Foto's dwars



Bericht door seth_space »

kijk even naar mijn post van:
Re: Foto's dwars
Bericht door seth_space » wo 28 aug 2019, 15:23
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Evelynne
Berichten: 237
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 19:27

Re: Foto's dwars



Bericht door Evelynne »

of de eindeloze discussie op https://www.phpbb.com/community/viewtopic.php?t=2429206 :-)
Slaapwel
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Foto's dwars



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Bijlagen
Blauwe album 013.jpg
Blauwe album 013.jpg (143.19 KiB) 294 keer bekeken
27973486_590799654595227_6392660085836328535_n.jpg
27973486_590799654595227_6392660085836328535_n.jpg (88.73 KiB) 299 keer bekeken
Laatst gewijzigd door janmetdoka op di 31 okt 2023, 2:24, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
josé moncayo
Berichten: 1172
Lid geworden op: di 22 mar 2011, 10:55

Re: Foto's dwars



Bericht door josé moncayo »

Don Esteban schreef:
wo 28 aug 2019, 23:31
Ik run een familieforum. Met phpBB software die het Camperforum ook gebruikt. Als er foto's worden geupload komt het regelmatig voor dat een van de foto's 'op zijn rug' ligt. Ik adviseer de familie altijd de foto's in de breedte te nemen OOK als de hele kerktoren op de foto moet. Maar helaas....
Ik los het probleem op door de gekantelde foto in te laden in het fotoprogramma Irfan View. (gratis te downloaden) Het is een eenvoudige foto-editor met leuke mogelijkheden voor de doe-het-zelver. Inladen en saven is al genoeg om de foto weer rechtstandig terug te plaatsen.
A propósito. José, ¿hablas castellano? ;-)

Ola
Não nos falamos Português

Cumprimentos José
Beter een hond als vriend,
dan dat je vriend een hond is !!
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1417
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Foto's dwars



Bericht door FrankJC »

Aloys schreef:
wo 28 aug 2019, 23:48
Een foto rechtop nemen is niet GOED genomen! Alle camera's hebben een breedbeeld (landscape), dat is al
meer dan 100 jaar zo. Een paar uitzonderingen zoals 6 x 6, dat was vierkant (Rolleiflex, Hasselblad etc.)
Er zijn in de fotografie 2 begrippen voor soorten foto's, landscape(horizontaal) en portret(verticaal). Breedbeeld hoeft geen landscape te zijn, breedbeeld staat voor groothoek, niet alle camera's hebben dat. Een telefoon vindt ik geen camera, het is een telefoon waar een foto mee gemaakt kan worden.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Foto's dwars



Bericht door Aloys »

Maak het maar nóg ingewikkelder... :D

Met breed beeld bedoelde ik landscape, horizontaal of liggend. Met groothoek wordt een grote opningshoek
bedoeld, bijv. 24mm groothoeklens in tegenstelling tot een 200mm telelens. En met een groothoeklens kun je
inderdaad zowel landscape als portrait fotograferen...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Foto's dwars



Bericht door Bob Diesel »

ik haak af
mijn (gas) Fles staat nu recht
zo als een fles hoort te staan :cheers:

En rechts staat er 1 te knipperen
het is gelukt :wink:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Foto's dwars



Bericht door Aloys »

Nog even samenvatten...
Ondanks dat een rechtop genomen foto ook rechtop wordt getoond, ligt deze foto in het geheugen van de camera of telefoon op zijn kant. Precies zoals in het analoge tijdperk. Wanneer je een foto maakte met de camera een kwart slag gedraaid, dan kwam deze foto ook op zijn kant op het rolletje.

We zijn dit vergeten omdat de meeste camera's, tablets en computers die foto (voor het gemak) rechtop laten zien. Maar in werkelijkheid, op het SD-kaartje of de harde schijf, is die foto origineel opgeslagen: op zijn kant dus.

Wanneer je zo'n foto uploadt naar het forum, zal het forum de foto tonen zoals die is: op zijn zij. Gekanteld dus. Hoe los je dit op?

Methode 1
Als je over een fotobewerkingsprogramma beschikt, dan open je die foto in dat programma. Je zult zien dat het een gekantelde foto is. Vervolgens kantel je de foto 90 graden zodat ie rechtop staat. Daarna sla je de foto weer op, nu is die klaar voor het forum!

Methode 2
Wanneer je niet over de juiste software beschikt, kun je de foto online kantelen. Ga daarvoor naar de website https://convertimage.net/photo-size-edi ... e-tool.asp
De stappen die je moet nemen worden hier duidelijk aangegeven met blauwe rondjes 1, 2 en 3.

Foto verkleinen of "croppen"?
Wanneer je klikt op het grijze vlak in de bovenrand (Edit resize scale and rotoate) dan kun je je foto ook verkleinen in elk gewenst formaat (resize). Tevens kun je je foto uitsnijden of uitvergroten: je haalt alleen dát gedeelte uit de foto wat je wilt laten zien (menukeuze "Crop a picture").

Horizontaal (landscape) of verticaal (portrait)?
We leven in een tijd dat foto's vooral op een beeldscherm getoond worden, niet op papier. Je bekijkt je vakantiefoto's achter de computer, op je tablet of laptop. We hebben het dan over een horizontaal beeldscherm. Om foto's in hun volle glorie te kunnen tonen zou je kunnen overwegen om foto's ook vooral horizontaal te maken. Het beeldscherm wordt dan optimaal benut. Verticale foto's daarentegen gebruiken vaak maar een deel van het scherm, zeg 1/3. Zo'n foto lijkt dan vaak minder mooi, klein.

Ik zeg er meteen bij: dat is een keuze. Het is maar net wat jij zelf mooi vindt. Natuurlijk maak ik ook verticale foto's, maar mijn voorkeur gaat uit naar horizontaal en dan extra breed. Zoals de foto van mijn radio-hobbyruimte: https://www.aloys.nl/cms/wp-content/afb ... k-2019.jpg

Fotograferen was de hobby van mijn vader, thuis hadden we een doka (donkere kamer) in de kelder van ons hotel. Toen ik op mijzelf ging wonen had ik ook een doka, pakweg tot mijn 30e (1985). Daarna niet meer. In 1999 ben ik definitief overgestapt op digitale fotografie. Eerst een Sony Mavica, toen een Canon Digital Ixus, Minolta en de Canon Eos 30D. Tegenwoordig met een van de betere compactcamera's, de Canon G7X Mark2. Die past ook prima in je jaszak! :D

Afbeelding
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Foto's dwars



Bericht door Bob Diesel »

Bij ,methode 1
staat de foto bij mij al rechtop
heb hem 3x gekantelt, en 3 x op geslagen+ het orgineel ook
daarna alle 4 de positie,s proberen te plaatsen , maar de fles bleef plat liggen
tot dat ik de verhouding aan ging passen
en toen pas wilde hij blijven staan

er zullen nog wel andere methode,s zijn
maar het feit dat we er hier nu 4 pagina,s aan besteden
en dat er andere forums zijn waar dat ook plaats vind, geeft mij te denken

moet de forumbouwer , hier niet eens naar kijken :idea:

mn op dit forum lezen we heel vaak ,, hoe moet/kan ik ern foto plaatsen
lukt dat eindelijk en hij ligt plat ,dan haken er veel af en laten foto,s achterwege
zou niet nodig moeten zijn
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45172
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Foto's dwars



Bericht door thole »

Wij staan nu in Sopela en genieten van het uitzicht.

Nu blijkt deze plek ook op CC te staan sinds kort en wat blijkt, 3 van de 4 foto's liggen op zijn kant.
Ik weet nu hoe dat komt, zelf maak ik de meeste foto's met een fototoestel, ik was het niet tegengekomen.
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Foto's dwars



Bericht door Aloys »

Kijk, wij zien niet de enige. Overigens, in www.campertrips.nl kun je je foto's wél kantelen. Daar zie ik geen gekantelde
foto's (jullie wel?)
Bob Diesel schreef:
do 29 aug 2019, 11:14
Moet de forumbouwer hier niet eens naar kijken :idea:
Zou kunnen, echter het team van de forumbouwers www.phpBB.com meldt: "Please note that MODifications are no longer
supported since phpBB 3.0 is End of life."

Onze forumversie 3.x loopt dus op zijn eind, er komt een versie 4! Vergelijk het met de overstap naar een nieuwe Windows versie.
Met een beetje mazzel zit de oplossing van dit "probleem" er al ingebouwd!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Foto's dwars



Bericht door Bob Diesel »

:thumbup:
Hadden we toch weer eens een mooie discussie hier

En weer wat opgestoken

en met reactie van TS :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Plaats reactie