Camper-koken

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Evelynne
Berichten: 237
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 19:27

Camper-koken



Bericht door Evelynne »

Dag allemaal,

Zoals elke Belg, ik denk zelfs elke mens, hou ik van lekker eten én van zelf koken. Let op er is een verschil tussen eten klaar maken en koken.
Ik ga graag uit eten, dat hoeft niet super chique te zijn, maar nieuwe gerechten, bereidingswijzes of verrassende combinaties ontdekken is echt mijn dada, in binnen en buitenland.
Ik pas wel voor avontuurlijk voedsel als insecten, slangen, krokodillen, McDonalds-toestanden etc... en hygiëne staat bovenaan mijn checklist bij de keuze van een eetgelegenheid. (niet enkel eetgelegenheid eigenlijk).
Zoals ik in mijn voorstelling schreef was dit één van de redenen om een camper aan te schaffen, ik hou er van om lokale markten te verkennen, groenten, fruit, vis ... pure smaken uit te kiezen maar als je logeert in een B&B, hotel... heb je niet de mogelijkheid om deze zelf te gaan klaarmaken.

Omdat ik hier al las dat sommigen allerlei kooktoestellen meenemen en omdat recente campers met allerlei moderne kooktoestellen uitgerust worden, wil ik een simpele vraag stellen: wat gebruik je eigenlijk het meest of exclusief en wat is echt overbodig?

Nog enkele bedenkingen:
1. autonomie is belangrijk, ik wil niet afhankelijk zijn van een kabel, die wil ik zelfs niet meenemen, dus vergeet alvast de microgolf.
2. ik hou niet van een hoge dosis CO2 aan mijn vleesje of visje, dus de barbecue is niet mijn beste vriend, ik gebruik die enkel om er "en papillotte" op te garen.
3. ik hou van visjes, vleesjes, kippetjes ... zolang er maar structuur in zit, dus liever geen gehakt dingen (of toch niet te vaak).
4. ik wil ook pasta en rijst kunnen koken, en mossels en veel groetjes
5. conserven of ander prefabvoedsel, gelieve zich te onthouden :-)

Dus wat is echt nodig? Hoeveel potten / pannen? Wie heeft een gasoven in de camper? Hoe vaak gebruik je die? Hoeveel gaspitten heb je? Ik heb er drie op LPG, is dit voldoende? Is een dampkap noodzakelijk? Hoe sterk moet die zijn? Of is een sterke ventilator voldoende? Of kook je eerder buiten? Waarop dan? Hoe berg je dat op?
Ik stel dus veel meer vragen dan ik aanvankelijk dacht, sorry daarvoor.
Ik ben nieuwsgierig naar jullie reacties, alvast bedankt.

Groetjes,
Evelynne
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Camper-koken



Bericht door isoplus »

3 gaspitten en voor het visje of vlees een simpel rond plaatje met daaronder een gasbusje en dat soort werk doe ik buiten. Dat plaatje is van dat Zuid- Afrikaanse bedrijf, maar ik denk dat er genoeg te koop is.
Wat moet je met een oven?, dat is een gasvreter en bovendien geven die dingen veel warmte af in je camper.
Afzuigkap is niet echt nodig mits je een dakraam hebt dat open kan, anders is een vorm van dampafzuiging wel aan te bevelen.
Wij hebben alle overbodige zaken uit de camper gegooid en hebben dus maar 3 pannen en een bakpan en bestek voor twee personen, het leven moet eenvoudig blijven :wink: .
Gebruikersavatar
Pienmajer
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 06 dec 2015, 21:12
Locatie: Sittard

Re: Camper-koken



Bericht door Pienmajer »

Ik kook bijna iedere dag op de drie pitten. Gaat prima als je de gerechten er n beetje op aanpast. De afzuigkap met koolstoffilter, werk niet echt. Dus altijd raampje en dakraam open. Camper heeft buiten gas aansluitng. Als het weer het toe laat (geen wind, geen regen) kook ik regelmatig buiten op de cadac safari gasgrill. Vlees, vis, groenten van de bakplaat, sausje en stokbrood. Oven mis ik niet. Soms maak ik iets in de omnia pan/oven op de gaspit. Als je een leuk recept heb, houd ik me aanbevolen.
Gr, Pat
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31857
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Camper-koken



Bericht door Bob Diesel »

Hier eens klikken
https://zoutarm-maar-wel-lekker.jouwweb ... ie-ailolie


een voorbeeld

Afbeelding

en dan naar koken op de camping
niet schrikken van het zout arm ,, je mag het altijd toevoegen

BTW
ook te vinden via onderstaande link
voor nog veel meer :cheers:
Laatst gewijzigd door Bob Diesel op di 27 aug 2019, 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Pienmajer
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 06 dec 2015, 21:12
Locatie: Sittard

Re: Camper-koken



Bericht door Pienmajer »

Thnx Bob,
Kon ik nog niet.
Heb ik in mn favorieten opgeslagen.
Gr
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31857
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Camper-koken



Bericht door Bob Diesel »

Bedankjes ,rechtstreeks naar DE Chef,
reactie,s onder aan de home page :wink:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Evelynne
Berichten: 237
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 19:27

Re: Camper-koken



Bericht door Evelynne »

Bedankt voor de reactie,
Ik kende de "cadac safari gasgrill" niet dus even google gebruikt en ... wauw een mobiele wok / grill / oven!
Is dit het toestel waar isoplus het ook over had?
Ik ben enthousiast!
Staat dit stabiel? Kan je dit ook gebruiken onder de luifel of is dat te gevaarlijk?
Ik kook thuis op inductie dus koken op gas is nieuw voor mij, die omnia pan is dat ook een deel van die safari?
Een buitenaansluiting voor gas moet ik dus hebben, waar moet ik op letten? (ik laat dit wel doen hoor)
Alvast bedankt,
Evelynne
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
Gebruikersavatar
Evelynne
Berichten: 237
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 19:27

Re: Camper-koken



Bericht door Evelynne »

Bob!
Dat is het soort eten wat ik bedoel. Leuke site trouwens, ik heb die vastgepind, die pluis ik later wel compleet uit.
Dank je
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31857
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Camper-koken



Bericht door Bob Diesel »

DE ,Chef :wink:
zegt ,ze heeft er
nieuwe recepten op een rij

bij geplaatst ,eet smakelijk 🍻🍷🍷

https://zoutarm-maar-wel-lekker.jouwweb ... op-een-rij

veel smul foto,s😱 😱 😱
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Camper-koken



Bericht door jielus »

Twee pitjes, altijd binnen en altijd lekker. Aanpassen is niet zo moeilijk.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
Evelynne
Berichten: 237
Lid geworden op: do 15 aug 2019, 19:27

Re: Camper-koken



Bericht door Evelynne »

Bob,
dit is voor "DE CHEF":
Alvast bedankt voor de receptjes, je sterkt mijn overtuiging om in de camper lekker eten klaar te maken met lokale verse producten.
Ik zie veel overeenkomsten tussen onze kookwijzes: folie boven de kolen, bakplaat op de barbecue, veel kruiden, allerlei invloeden (Italiaan, Oosters ...) maar ik zie de gamba's in een wok, is dit op zo'n cadac-ding of hoe doe je dat?
Ik zie ook dat je diepvries gebruikt, wat voor diepvriezer heb je dan in je camper? Ik ga een Dometic CRX 110 compressiekoelkast installeren maar die heeft maar een klein vriesvak, hoe los jij dat dan op?
Alvast bedankt,
Evelynne
PS: Mr.BenZzz = Mercedes-Benz L608D °1983
PPS: BenZzz = Bed en Zicht; de Zzz = aanduiding van slapen in een stripverhaal
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31857
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Camper-koken



Bericht door Bob Diesel »

gewoon een klein vriesvakje in de 90 ltr koelkast
werkt perfect,
en een kleine 24 cm wok

gaat gewoon op 1 pit

dat kan buiten zijn op deze
https://www.fonq.nl/product/cadac-safar ... gLv_fD_BwE

btw ,er staan ook thuis gekookte recepten tussen :wink:
DE Chef , kan niet koken zonder het speciaal te maken :thumbup:
altijd lekker
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
metatoon
Berichten: 9609
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Camper-koken



Bericht door metatoon »

Goede tip Bob.
Zodra er weer een camper In bezit is en het voorjaar zich meld, even een en ander proberen hiervan.
:cheers:
Gr. Toon
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
Pienmajer
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 06 dec 2015, 21:12
Locatie: Sittard

Re: Camper-koken



Bericht door Pienmajer »

Evelynne schreef:
di 27 aug 2019, 20:28
Bedankt voor de reactie,
Ik kende de "cadac safari gasgrill" niet dus even google gebruikt en ... wauw een mobiele wok / grill / oven!
Is dit het toestel waar isoplus het ook over had?
Ik ben enthousiast!
Staat dit stabiel? Kan je dit ook gebruiken onder de luifel of is dat te gevaarlijk?
Ik kook thuis op inductie dus koken op gas is nieuw voor mij, die omnia pan is dat ook een deel van die safari?
Een buitenaansluiting voor gas moet ik dus hebben, waar moet ik op letten? (ik laat dit wel doen hoor)
Alvast bedankt,
Evelynne
Cadac is stabiel en kan prima onder de luifel.
De gas buitenaansluiting met snelkoppeling laten maken. Ik heb gasslang van 3 meter, met snelkoppeling en aan de andere kant aansluiting op cadac.
Omnia is iets anders. Voor als je geen oven hebt. Het is een soort pan voor op een gaspit en wert als n oven. Ik bak er broodjes in af en soms een ovengerecht.
Plaats reactie