zwart en grijs water

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Casey
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 02 jun 2019, 13:40

zwart en grijs water



Bericht door Casey »

Hall
Ik heb nog niet zolang een camper en heb de benaming zwart en grijs afvalwater gehoord.
Nu is mijn camper niet meer van de jongste(1990) en kan het zijn dat dat water in die tijd in 1 tank bij elkaar kwam.
groetjes Casey
Christiaanjanssen
Berichten: 78
Lid geworden op: za 15 aug 2015, 20:48
Locatie: 'S-HERTOGENBOSCH

Re: zwart en grijs water



Bericht door Christiaanjanssen »

Volgens mij is zwart water het water van de toilet al dan niet samen met het afvalwater van gootsteen en douche.
Als je een cassette toilet hebt die je apart leegt denk ik niet dat grijs en zwart samenkomen.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: zwart en grijs water



Bericht door ducati 900 »

Zwart en grijs water wil je niet bijelkaar, door de werking van zeep op het zwarte water krijg je vreselijke stinkerij.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9168
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: zwart en grijs water



Bericht door gjvonk »

Zwart water is het afvalwater afkomstig uit het toilet. Grijs water is douche, wasbak en keuken afvalwater. De meeste campers hebben een grijswater tank en een chemisch cassette toilet. Deze laatste bevat dan zwart afvalwater. Er zijn grote (soms heel dure) campers die een gecombineerd systeem hebben of die over zowel een hele grote grijswater als zwart water afvaltank beschikken.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6305
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: zwart en grijs water



Bericht door Bas vd laar »

Dit heb ik dus nooit geweten, ik dacht dat de termen grijs en zwart beide de vuilwatertank betroffen en door elkaar werden gebruikt en de toilet gewoon chemisch afval was.
Weer wat geleerd :cheers:
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: zwart en grijs water



Bericht door Cee Pee »

Ik weet natuurlijk niet wat jij produceert, maar stront is gewoon een natuurproduct en normaliter geen chemisch afval. :wink:
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6305
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: zwart en grijs water



Bericht door Bas vd laar »

haha, dat klopt, maar die blauwe zooi die ik erbij gooi wel :-B
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: zwart en grijs water



Bericht door Cee Pee »

Dat hoeft er niet in hoor.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5671
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: zwart en grijs water



Bericht door Camperic »

We hebben zowel blauw als groen bij ons. Dat geeft meer gelegenheden om te mogen lozen.
De "grootmoedersmiddeltjes" zullen hier nu ook wel weer voorbij gaan komen, maar dit vind ik in ieder geval het gemakkelijkste :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31966
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: zwart en grijs water



Bericht door Bob Diesel »

nee hoor hoeft niet al die middeltjes op noemen :wink:

zwart water = de pot of faecalien tank met of zonder kleurtje :wink: of toevoeging

grijs water = douche/afwas /was/tandenpoetsen ,ed
gewoon wat thuis dus ook door de afwas/was en of douchbak gaat
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9168
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: zwart en grijs water



Bericht door gjvonk »

Met name faecaliën bevatten bacteriën die gevaarlijk zijn voor de gezondheid. De toevoegingen in een chemisch toilet doen daar niets aan, die zorgen alleen voor een makkelijker uiteen vallen van vaste bestanddelen, wat het lozen makkelijker moet maken. De pest in de middeleeuwen (De zwarte dood) werd met name verspreid doordat alle behoeften gewoon in de stad op straat terecht kwamen. Pas toen men naar Romeins voorbeeld (!) tot de ontdekking kwam om dit af te voeren werd de verspreiding van de pest minder.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Becosemsaida
Berichten: 206
Lid geworden op: do 02 aug 2018, 12:54
Locatie: Portugal

Re: zwart en grijs water



Bericht door Becosemsaida »

gjvonk schreef:
ma 26 aug 2019, 16:03
Met name faecaliën bevatten bacteriën die gevaarlijk zijn voor de gezondheid. De toevoegingen in een chemisch toilet doen daar niets aan, die zorgen alleen voor een makkelijker uiteen vallen van vaste bestanddelen, wat het lozen makkelijker moet maken. De pest in de middeleeuwen (De zwarte dood) werd met name verspreid doordat alle behoeften gewoon in de stad op straat terecht kwamen. Pas toen men naar Romeins voorbeeld (!) tot de ontdekking kwam om dit af te voeren werd de verspreiding van de pest minder.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Dus als je dit zo goed hebt gelezen: laat NOOIT je tank vol met "troep" als je voor langere tijden je camper niet gebruikt!!!!

Aangezien je "nieuw" bent maak het een gewoonte om als je terug naar huis of voor langere tijden je camper niet gebruikt dat je even je grijs water tank leegt en minstens 2X per jaar even goed met bleekmiddel (of ander) je tank schoon maakt. (bleekmiddel+ water en even een rondje rijden, legen en klaar) Hiermee krijg je geen "rare" geurtjes in je camper. Je "zwart" water cassette kan je het beste goed wassen iedere keer als je hem leegt, mocht dat niet kunnen dan zo gauw als het kan. Voor langere tijden zonder gebruik: beetje blauw/groen product erin en een beetje water. Ik doe dit al een tijdje en heb nooit problemen mee gehad.

Belangrijk ook is je schoonwater tank 2X per jaar rijnigen en NIET stallen met water erin. Ziektes voorkomen is niet moeilijk en "bedorven" water is niet goed voor je...... Ik neem het toch een beetje extreem en drink geen water van mijn tank, fles water is niet zo duur, maar dat is mijn OCD :lol: :lol:

Beco
Becosemsaida

Hymer B644, 1994
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22859
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: zwart en grijs water



Bericht door PaulBng »

Misschien moet je ook een beetje relativeren.
Ik stal mijn camper altijd met lege grijswatertank en toiler cassette.
Maar ongeacht de inhoud van de schoonwatertank. Ik drink daar niet uit, maar wel bijv om na tanden poetsen te spoelen.

Ik ben sinds ik een camper heb nog nooit ziek geweest.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: zwart en grijs water



Bericht door Cee Pee »

Ik drink er wel uit en ben ook nooit ziek. :wink:
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Plaats reactie