zwart en grijs water

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8370
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: zwart en grijs water



Bericht door EasyBee »

Vrij naar het motto : “That which does not kill us, makes us stronger.” – Friedrich Nietzsche
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Kubo
Berichten: 1130
Lid geworden op: zo 07 dec 2014, 17:45
Locatie: Tytsjerk

Re: zwart en grijs water



Bericht door Kubo »

Ook wij drinken gewoon uit de schoonwater tank nergens last van.
Groet, Lex (PA3CDM)en Margreet
Safari Camper FIAT Ducato 244 2.8JTD
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: zwart en grijs water



Bericht door Camperic »

Becosemsaida schreef:
ma 26 aug 2019, 16:19
maak het een gewoonte om als je terug naar huis of voor langere tijden je camper niet gebruikt dat je even je grijs water tank leegt en minstens 2X per jaar even goed met bleekmiddel (of ander) je tank schoon maakt. (bleekmiddel+ water en even een rondje rijden, legen en klaar) Hiermee krijg je geen "rare" geurtjes in je camper. Je "zwart" water cassette kan je het beste goed wassen iedere keer als je hem leegt, mocht dat niet kunnen dan zo gauw als het kan. Voor langere tijden zonder gebruik: beetje blauw/groen product erin en een beetje water. Ik doe dit al een tijdje en heb nooit problemen mee gehad.

Belangrijk ook is je schoonwater tank 2X per jaar rijnigen en NIET stallen met water erin. Ziektes voorkomen is niet moeilijk en "bedorven" water is niet goed voor je...... Ik neem het toch een beetje extreem en drink geen water van mijn tank, fles water is niet zo duur, maar dat is mijn OCD :lol: :lol:
Vooral doen wanneer je jezelf daar goed bij voelt :wink:
Ik stal de camper met lege tanks, zowel schoonwater als grijswater en lege toiletcassette. In het voorjaar reinig ik de schoonwatertank. De rest van het jaar vul ik de schoonwatertank voor vertrek en onderweg, het water gebruiken we voor alles incl. drinken.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Maranopreis
Berichten: 1687
Lid geworden op: vr 21 apr 2017, 23:39
Locatie: Rheden
Contacteer:

Re: zwart en grijs water



Bericht door Maranopreis »

gjvonk schreef:
ma 26 aug 2019, 16:03
De pest in de middeleeuwen (De zwarte dood) werd met name verspreid doordat alle behoeften gewoon in de stad op straat terecht kwamen. Pas toen men naar Romeins voorbeeld (!) tot de ontdekking kwam om dit af te voeren werd de verspreiding van de pest minder.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
De pest werd verspreid door de zwarte rat (zoonose) door middel van vlooien besmet met de Yersinia pestis bacil en niet door behoeften op straat. Bovendien de Romeinse periode was ver voor de Middeleeuwen, dus die hebben zeker niet als voorbeeld gediend. Alle cowboyverhalen over de pest worden ontkracht door Google, in dit geval your friend.
Greetz André & Marjos

ONE LIFE, LIVE IT !

zie onze reisverslagen op https://www.maranopreis.nl
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9047
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: zwart en grijs water



Bericht door gjvonk »

Klopt helemaal en waarom waren er zoveel ratten? Juist, door de open riolen...er is dus wel degelijk een verband tussen de middeleeuwse open riolen in de steden, de vele ratten met rattenvlooien en de mogelijkheden voor de pest bacteriën om zich ruim te verspreiden.

Wat betreft de invloed van de Romeinse stedenbouwkundige kennis: tijdens de renaissance werd er door bouwmeesters in opdracht van toenmalige machthebbers en financiers en onder invloed van mode steeds vaker gekeken naar hoe Romeinen hun gebouwen en steden bouwden.

De eerste toilet voorzieningen waren latrines, rechtstreeks afgeleid van de Romeinse voorlopers. Ook allemaal te vinden op met Gpogle op o.a. Wikipedia

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Plaats reactie