Welke walstroomkabel?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1219
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Welke walstroomkabel?



Bericht door Huub56 »

Nee controle is er weinig maar weet niet wat er geregeld is als er iets gebeurd , brand door gas of iemand die een stroomschok krijgt wat zal dan de verzekering er van zeggen. Ik moet zeggen dat ik wel een knuppel in een hoenderhok heb gegooid toen ik de opmerking maakte dat in Duitsland 3 x 2,5 mm2 verplicht is


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Welke walstroomkabel?



Bericht door Cee Pee »

Denk niet dat er veel zijn die nu zomaar een andere walkabel gaan aanschaffen. :wink:
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22853
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Welke walstroomkabel?



Bericht door PaulBng »

Net gekeken. 3x 1.5mm2.
Maar hij ziet er wel dik uit.
Als iemand er een probleem mee heeft, trek ik hem er wel uit....
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2205
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Welke walstroomkabel?



Bericht door Marinus »

In Duitsland hebben ze de DIN Norm VDE 0100, een norm voor installaties met een spanning tot 1000 Volt.
In deze norm staat beschreven waar installaties aan moeten voldoen, welke materialen gebruikt moeten worden enzovoorts.

In paragraaf 708 van deze norm staat iets beschreven over de materialen waar campings en camper-/caravanplaatsen aan moeten voldoen.
Maar let op: dit is een NORM en geen WET.

Met betrekking tot de walstroomkabel schrijft deze norm het volgende voor:
Norm VDE 0100.JPG
Norm VDE 0100.JPG (54.12 KiB) 359 keer bekeken
Samengevat moet de kabel voldoen aan de volgende voorschriften:
Een Neopreen (rubber) kabel, type H07RNF, met een doorsnede van 3x2,5" en maximaal 25 meter lang. (langer is niet toegestaan)
Een weerszijde moet een CEE stekker gebruikt worden, een kant een "mannetjes" stekker, andere kant een "vrouwtjes" contrastekker.
Deze stekker kan maar op één manier worden aangesloten zodat fase en nul niet verwisseld kunnen worden.
Schuko-stopcontacten zijn in Duitsland als voedingspunten op camperplaatsen niet meer toegestaan.

De norm schrijft verder voor dat elk voedingspunt op een standplaats voorzien moet zijn van een differentieelschakelaar (aardlekschakelaar) met een maximale uitschakelstroom van 30 mA en uitschakeltijd van maximaal 300 milliseconden.

De intentie van de norm 3x2,5" is gebaseerd op het feit dat bij een langere voedingskabel, of een dunnere voedingskabel de uitschakeltijd van 300 milliseconden niet gehaald wordt, vandaar 3x2,5"en maximaal 25 meter.

Maar nogmaals let op:
Dit is een NORM en geen WET.
Nu is het wel zo dat in Duitsland, als er een verzekering of rechter aan te pas komt, dat deze zich vrijwel altijd achter de NORM schaart en deze als het ware als VOORSCHRIFT zal gebruiken.
Gebruikersavatar
Geert Huizing
Berichten: 592
Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 21:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Welke walstroomkabel?



Bericht door Geert Huizing »

Normen zijn op zich geen wet, echter Normen worden aangestuurd door het Bouwbesluit en zijn dan Voorschrift geworden.
Dit zal bij onze oosterburen niet anders zijn.
Groet,
Geert
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: Welke walstroomkabel?



Bericht door WiSpi »

Geert Huizing schreef:
di 20 aug 2019, 23:48
Normen zijn op zich geen wet, echter Normen worden aangestuurd door het Bouwbesluit en zijn dan Voorschrift geworden.
Dit zal bij onze oosterburen niet anders zijn.
Ik denk dat je daar een punt mee hebt, net zoals wat eerder beschreven staat: hoe kijkt je verzekering hier naar, als er schade ontstaat en er tot uitkering moet worden overgegaan.
Zelf voldeed ik ook niet aan de voorwaarden. Had een 50 m haspel met 1,5 mm. Mooi compact dingetje. Nu heb ik een 25 m kabel, die voldoet aan de Duitse voorwaarden.

Maar hoeveel meter heb je werkelijk nodig? Ik heb maar 1 keer die 50 meter nodig gehad.
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22853
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Welke walstroomkabel?



Bericht door PaulBng »

Houdt een nederlandse verzekeringsmaatschappij dan duitse normen aan? Of is dat niet terzake doende?
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Welke walstroomkabel?



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op di 31 okt 2023, 2:20, 1 keer totaal gewijzigd.
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Welke walstroomkabel?



Bericht door AadenAnke »

Nu even logisch denken wanneer gaat er wat fout?
1) Is de kabel beschadigt? Nee dat zie ik bij af en oprollen.
2) wordt de kabel over belast? Nee als echt alle verbruikers tegelijk aan staan kom ik op 2700 watt.
3) wordt de kabel (te) warm? Nee ik rol hem altijd helemaal uit.
4) hoeveel gebruik ik? Wel sta ik zorgeloos aan de paal (b.v. op een camping met de prijs all in) doe ik echt alles op 230 waterkoken bakken en zo voort een 2 a 2 1/2 kilowatt per 24 uur.
5) wordt mijn 1 1/2 mm2 kabeltje overbelast? Ik denk het echt niet.
Maar laten we dat zelfde kabeltje half opgerold op de haspel zitten en trekken we daar de Airco de hele dag over met vrieskist en misschien zelfs nog een flinke oven en de hele dag de TV aan dan zal dat vast anders zijn. Lever men stroom van 230 volt bij 16 ampère en men gaat ervan uit dat die ook daadwerkelijk lange tijd achtereen afgenomen wordt ja dan is 2 1/2 mm2 de logische eis

Gr. Aad
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Welke walstroomkabel?



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op di 31 okt 2023, 2:20, 1 keer totaal gewijzigd.
isoplus
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Welke walstroomkabel?



Bericht door isoplus »

Op zich niet erg zou je denken maar... het kan je net je leven kosten omdat de aardlekschakelaar te laat ingrijpt, het gaat dus over je eigen veiligheid en die van anderen.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6055
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Welke walstroomkabel?



Bericht door TestCase »

Maar ik heb zelf ook een aardlek dus dan is het risico met 3x1,5 toch gedekt?

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
isoplus
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Welke walstroomkabel?



Bericht door isoplus »

Die aarde haal je toch binnen via de walaansluiting of heb je een scheidingstrafo?
Dat zie wel bij schepen maar zelden in seriematig gebouwde campers.
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Welke walstroomkabel?



Bericht door jansloos »

Die aardlek spreekt toch aan bij 30mA?

En dan bij 1,5mm2 zal toch geen probleem zijn.

Wil je dat, ter leeringe en de vermaak, nader uitleggen.

Die lage waarde bij die doorsneden vertraagd toch niet de reactietijd?
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Plaats reactie