Bus of compacte half integraal: voor- en nadelen?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Isolde
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 05 aug 2019, 9:34

Bus of compacte half integraal: voor- en nadelen?



Bericht door Isolde »

Ik twijfel dus tussen een campervan (knauff of pösl denk ik op het ogenblik) of een compacte halfintegraal van 6 meter (nog minder idee van het merk).

Voor de gewenste bedlengte moet de van langer zijn dan de mobilehome, daar ben ik al uit. Van moeten twinbedden worden met ene min. 200 cm lang, mobilehome garagebed dwars achter. Dit allebei ivm lengte bedden en ruimte om te slapen en tijdens het rijden voor de honden er onder. Qua prijs lijkt het me ook vrij gelijkaardig.

Wat zijn nog voor- en nadelen?
Tol en veerpond verschil tussen onder en boven 6 meter?
Ik heb 2 keer een reis gemaakt met een mobilehome van 7,5 meter, grootste nadeel lengte, motor niet altijd krachtig genoeg en vermoeiend rijgeluid. 1 reis met een oude bus gemaakt, nadeel ook motor en veel minder comfort maar naar mijn gevoel minder rijgeluid.
Stahoogte wil ik ook min 200 cm... is ook in allebei te vinden.

Voorkeur vakantielanden zijn Noorwegen en Verenigd Koninkrijk.
isoplus
Berichten: 6342
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Van of compacte half integraal voor- en nadelen



Bericht door isoplus »

De nieuwe bussen op Fiat of Citroen zijn prima vooral als je er een neemt van 6,40 meter.
In een half-integraal heb je wat meer ruimte, maar is ook minder overzichtelijk en lastiger te repareren als je schade rijdt, wat jij niet doet natuurlijk :wink:
Wij komen uit een integraal van 7,30 meter en hebben nu de goedkoopste Fiatbus (Clever) die we konden vinden met en lengte van 6,40 meter en zonder frutsels en bling-bling, we missen onze grote vorige Hymer geen moment.
Het ligt er natuurlijk wel aan hoe je het ding gaat gebruiken, wij gebruiken de bus als dagelijks vervoermiddel zodra de afstand groter wordt als 45 km en in de praktijk staat onze Fiat 500 nu gewoon werkeloos op de oprit
Gebruikersavatar
Adfur
Berichten: 688
Lid geworden op: zo 07 okt 2012, 19:23
Locatie: Het Gooi

Re: Van of compacte half integraal voor- en nadelen



Bericht door Adfur »

Wij zijn van een Hymer Tramp vorig jaar overgegaan naar een Globecar buscamper 640. Nadelen van de Hymer t.o.v. de Globecar waren het relatief smalle Franse bed, vooral als het warm is, we hebben nu 2 bedden, 1.80m en 1.97m, die met tussenstukken ook nog tot groot bed gemaakt kunnen worden. De breedte van de campers scheelt 30 cm, parkeren is met een bus zodoende veel gemakkelijker en op smalle wegen heb je ook meer ruimte. De opbouw is minder kwetsbaar, geen opbouw constructies met kit. Minder kans op vocht. Uiteraard ondervinden we ook nadelen. Kleine koelkast, in de Hymer hadden we een gigantische kast en dito vriezer, we moeten dus vaker boodschappen doen. Douche is niet echt handig en gebruiken we niet, zit in het midden zonder ventilatie, maar wij staan toch meest op campings of plaatsen waar douches zijn. Geen hoge hangkast. Bovenkastjes zijn wat ondieper. Voor onze manier van vakantie houden voldoet de bus prima, maar als je meer leefruimte en grote koelkast wil, of vaak in de camper wil douchen dan moet je geen bus kiezen. Als je een compacte integraal zoekt kun je ook aan een Adria Compact denken. Die zijn n.l. maar 7 cm breder dan een bus.
Pössl Globecar Campscout Citroën Jumper 2.2 HDI 150 PK 636cm + Busbiker
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19103
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Bus of compacte half integraal: voor- en nadelen?



Bericht door Aloys »

Met een bus van 5,99m (standaard L2 bij Fiat/Peugeot/Citroën) ben je in Scandinavië vaak de helft (of meer)
goedkoper uit dan met een camper langer dan 6 meter.

Ik heb laatst nog wat voorbeelden gegeven in een ander topic. Bijv. de brug naar Zweden: tot 6 meter kost
die € 62, ben je langer dan 6 meter dan kost het € 124. Rv17 langs de Noorse kust, een prachtige route met
maar liefst 7 veerboten. Totaalprijs (2014) met camper tot 6m: € 126. Langer dan 6m: € 260.
Zo zijn er in Scandinavië tal van voorbeelden. En omdat je er speciaal naar vroeg: ik zou er rekening mee
houden. Beter gezegd: wij hebben daar rekening mee gehouden met onze bus van 5,99m. :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Bus of compacte half integraal: voor- en nadelen?



Bericht door Zadowolony »

Onze hymerbus Yellowstone van 6,36 heeft wel een grote koelkast van 90 liter, lengte bedden (1.98) en normale sta hoogte.
Bus is smaller dan een halfintegraal dus je moet beiden niet te dik zijn om elkaar te passeren. Ook de wc / douche is smaller.
Wij komen van een caravan, dus geen ervaring met een halfintegraal. Maar we waren al twee jaar aan het kijken en waren toch niet gecharmeerd van die grote witte dozen, dus we konden maar niet beslissen.
Van De caravan gebruikten we alleen het bed, koelkast en wc. Dus die moesten goed zijn.
Toen we de camperbus zagen waren we direct om! Geen overbodige ballast, compact, degelijk, praktisch.
We hebben er een bustent bij gekocht voor als we ergens langer staan. (Bus kan gewoon wegrijden terwijl tent kan blijven staan).
kampertjes
Berichten: 1190
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Bus of compacte half integraal: voor- en nadelen?



Bericht door kampertjes »

O, maar wij vinden dat douchen juist prima in zo,n bus. En met raam open en dakraam open ventilatie zat toch?
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Bus of compacte half integraal: voor- en nadelen?



Bericht door Zadowolony »

Je kan via het doucheraampje altijd nog de douchekop naar buiten doen en met zuignap vastzetten op de bus. Zag dat tijdje geleden langskomen, weet niet meer waar, vond het wel leuk bedacht.
Isolde
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 05 aug 2019, 9:34

Re: Bus of compacte half integraal: voor- en nadelen?



Bericht door Isolde »

Als ik het allemaal zo lees.... denk dat we in Düsseldorf vooral buscampers gaan kijken ;-).
Waar ik tot nu toe niet aan dacht was minder kans op vochtproblemen, ook zeker niet onbelangrijk!
Buitendouche was ook al in me opgekomen, decathlon heeft daar leuke tentjes voor zag ik.
Bustent ook een goed idee voor als de latere kleinkindertjes mee zouden gaan.

Ivm tol en veerponden een bus tot 5,99 m dus, met genoeg stahoogte en lengtebedden. De zoekopdracht bakent zich beter en beter af :D.

Nog eens nadenken over al dan niet noodzaak tot wintervast... ik zie ons niet in de winter lange reizen maken, maar nu hadden we in Noorwegen in juli op de Hardangervidda ook even sneeuw...
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: Bus of compacte half integraal: voor- en nadelen?



Bericht door Zadowolony »

Afbeelding

Voorbeeld van onze bustent. Staat binnen een half uur en weegt totaal 16 kg en kostte 199 euro.

Ook is een buscamper veiliger dan de opbouw van een halfintegraal . Nog een argument.
Gebruikersavatar
jpdejong
Berichten: 302
Lid geworden op: za 13 mar 2004, 20:41
Locatie: weeze, nabij goch duitsland

Re: Bus of compacte half integraal: voor- en nadelen?



Bericht door jpdejong »

Een groot voordeel is de schuifdeur. Als die openstaat zit je bijna buiten.

Als je een sta hoogte wil van 2 meter zit je aan een hoogte 3. Let dan ook op jet gewicht je gaat makelijk over de 3500 als je hem uitrust met veel extra's.

Douchen doen we ook in het middenpad.

Het gang pad is niet erg breed, dus als.je beide wat breeder bent dan is lastig.

Als je lang bent kij k dan eens bij de nieuwe types, die hebben een dakvenster boven de cabine. Scheelt een paar cm meer ruimte. Je mist dan wel een groot vak.

Groeten jan-peter
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10102
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Bus of compacte half integraal: voor- en nadelen?



Bericht door Peter LMC »

jpdejong schreef:
di 06 aug 2019, 21:14
Een groot voordeel is de schuifdeur. Als die openstaat zit je bijna buiten.

Groeten jan-peter
De een vind dit een voordeel de ander weer een nadeel.
Plaats reactie