Steunen tegen wiebelen

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
MarioS
Berichten: 159
Lid geworden op: za 16 jun 2007, 23:58

Steunen tegen wiebelen



Bericht door MarioS »

Sinds kort hebben wij een nieuwe camper (Chausson 728 Titanium). We zijn er nu 3 weekjes mee onderweg en bevalt super goed. Een ding wat ik nog zou willen aanpassen is het wiebelen als we ergens staan. Ik heb al even op google en hier op het forum gezocht naar steunen aan de achterkant. Ik kom er niet helemaal uit. Het e+p systeem is iets te veel van het goede (ook qua gewicht) en van die losse steuntjes vind ik onhandig. Ik zoek dus iets ertussen in wat ik zo op ons Fiat x290 chassie kan plaatsen (al dan niet elektrisch). Het systeem hoeft niet te levelen dus enkel het wiebelen tegengaan. Iemand tips wat werkt voor een camper van max 3500? Zie foto voor de onderkant van de camper.

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Chausson Ti728EB Titanium
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31858
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Steunen tegen wiebelen



Bericht door Bob Diesel »

een stel caravan steunen voldoet
Pro-Plus-Hoeksteun-600kg.jpg
Pro-Plus-Hoeksteun-600kg.jpg (29.91 KiB) 3095 keer bekeken


https://www.obelink.nl/pro-plus-hoekste ... gKizPD_BwE


of deze

https://www.obelink.nl/obelink-camperst ... ampersteun&
Bijlagen
Obelink-campersteun15610997955d0c7e138a530.jpg
Obelink-campersteun15610997955d0c7e138a530.jpg (29.01 KiB) 3093 keer bekeken
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1216
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Steunen tegen wiebelen



Bericht door Huub56 »

Die laatste heb ik ook zitten standaard op mijn rapido net voor de achteras je kunt er niet mee levelen maar voor het wiebelen zijn ze perfect


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Steunen tegen wiebelen



Bericht door isoplus »

Ik zou de standaard campersteunen maar nemen, het laatste plaatje dus!
Waarom? Als je vergeet deze steunen in te draaien, en heus dat vergeet je eens, dan klappen ze keurig in zonder schade aan je camper toe te brengen :thumbup:
Probeer je weg te rijden met een uitgedraaide caravansteun dan heb je een echt probleem :thumbdown:

Juist omdat je een camper hebt komt het voor dat je wegrijdt zonder deze steunen in te klappen immers verder gaat alles automatisch zoals de schotel en het trapje, ja de walstroomkabel was bij mij ook al eens te kort om thuis te komen :shh:
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8369
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Steunen tegen wiebelen



Bericht door EasyBee »

Toch nieuwsgierig geworden naar het gemak bij het wegrijden, terwijl die steunen nog uitstaan.
Je stelt : Als je vergeet deze steunen in te draaien, en heus dat vergeet je eens, dan klappen ze keurig in zonder schade aan je camper toe te brengen.
Maakt de richting waarin je rijdt dat niets uit? Dan vind ik het een heel knappe constructie.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1067
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: Steunen tegen wiebelen



Bericht door Don Esteban »

Google even op Alko campersteunen, klik op Afbeeldingen en je ziet ze in diverse maten en merken. Wij hebben achter 2 Alko's en voor 2 stuks die onder allerlei merknamen te koop zijn. De Alko's vallen verticaal naar beneden en je draait ze verder ook verticaal naar beneden. De anderen aan de voorkant draai je uit als een caravanpoot en eenmaal verticaal schuift hij recht naar beneden uit. Ik wilde vóór ook Alko maar die werden tijdens de aankoop niet gemaakt. (nu wel??)
Het eerste wat ik doe na aankomst op een camping of camperplaats is deze poten uitdraaien. Wij haten een schommelende camper. Ik ben zonder deze ondersteuning in een klap klaar wakker als mijn vrouw in de nacht van het toilet gebruik wilt maken. :crazy:
Ik heb inmiddels geleerd dat het belangrijk is om zodra de poot de grond raakt, je toch nog even flink moet doordraaien zodat ook het veersysteem wordt opgetild. Doe je dat niet, blijft de camper toch nog iets wiebelen.
Rijd je naar voren weg met uitgedraaide steunen, klappen ze inderdaad automatisch dicht. Achteruit rijden lijkt me vragen om vier nieuwe poten.... :bang:
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Steunen tegen wiebelen



Bericht door bupozaanstad »

Kameraad van mij heeft elektrische steunen geplaatst met een schakelaar voorzien van een rode LED in de cabine van de camper, op contact de steunen laten zakken en dan contact uit, dan is de rode LED ook uit. Camper weer op contact en de poten staan uit dan brand de rode LED poten omhoog dan is de rode LED uit. Dus ook met slecht weer hoeft hij niet naar buiten om poten uit te draaien.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
DigiBoy
Berichten: 275
Lid geworden op: ma 07 aug 2017, 6:59

Re: Steunen tegen wiebelen



Bericht door DigiBoy »

Het kan als geheugensteuntje allemaal eenvoudiger hoor.

Telkens wij arriveren zetten we een geplastificeerd kaartje op de bestuurdersplaats, zodat de chauffeur steeds bij het wegrijden eraan wordt herinnerd op welke zaken er moet gelet worden.
Ik wil echt geen 2de keer meemaken dat de verlengdraad mij tijdens het wegrijden achtervolgt :crazy:
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Steunen tegen wiebelen



Bericht door dieseltje+ »

Wij gebruiken de uitdraaibare hoeksteun (achter). Voor gebruiken we de standaard krik die bij de Ducato zit. Heb er daar ondertussen 3 van, ideaal.
Wat al eerder genoemd is, als de poot de grond raakt nog even doordraaien, ietsje uit de veren. Sta je stevig.
En ja...je kan ze vergeten, zo zijn er nog wel tig dingen. Hebben altijd een check rondje om en in de camper voor vertrek!

Vraag mij af of je de andere wel op druk/spanning kan zetten. Sleufgaatje...pennetje?! Wiebel je nog.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
c.dekker
Berichten: 396
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 11:33

Re: Steunen tegen wiebelen



Bericht door c.dekker »

Om schaden te voorkomen kunt het volgende doen , na gebruik de slinger of iets dergelijks op je pedalen liggen , dan gaat het normaal niet fout , ik doe het altijd zo .
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Steunen tegen wiebelen



Bericht door dieseltje+ »

Dezelfde mensen vergeten om de slinger op de pedalen te leggen :-B
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Steunen tegen wiebelen



Bericht door Kroppie »

wil je absoluut niet dat iets kan gebeuren, dan is er maar 1 manier, het verkeerd gaan onmogelijk maken, en vergeten kan altijd, dus...!

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Steunen tegen wiebelen



Bericht door isoplus »

De Alkosteunen moet je inderdaad iets tegen de vering indraaien.
Je kunt voor- of achteruit wegrijden, de poot klap dan om en gaat slepen over de grond verander je dan van rijrichting heb je een probleem als de poot ergens achter haakt.
Je merkt zodra je op verharding rijdt dat de poten slepen tenzij je stokdoof bent.

Bij onze nieuwe bus gebruik ik geen ondersteuning, het ding wiebelt amper dus mijn probleem wat dat betreft is opgelost.
Gebruikersavatar
mMario
Berichten: 823
Lid geworden op: zo 20 nov 2011, 18:30
Locatie: Hoogkarspel

Re: Steunen tegen wiebelen



Bericht door mMario »

De steunslinger in het stuur hangen, dan vergeet je het nooit meer om ze in te draaien voor je weg rijd. Ik had de nieuwe al na een maand aan gort door van de blokken te rijden zonder de steunen in te draaien. Zal me niet meer gebeuren.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Plaats reactie