zitplaatsen

Algemene campervragen en -opmerkingen.
tonic
Berichten: 2438
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: zitplaatsen



Bericht door tonic »

• Bij bouwjaar 1998 t/m 2014 zijn zowel bij Geel- als bij Grijs-kenteken gordels verplicht op ELKE aanwezige zitplaatsen, ongeacht rijrichting. Dus ook op de 'zijwaartse'-zitplaatsen, Dit klopt niet. Bij campers tot juni 2012 worden zijwaartse zitplaatsen meegerekend als zitplaats (zonder gordels).

• Vanaf bouwjaar 2015 (of 2016?) worden 'zijwaartse'-zitplaatsen niet meer goedgekeurd voor personen vervoer (ongeacht de aanwezigheid van een gordel !) en zijn dus alleen nog als zitruimte tijdens het 'kamperen' te gebruiken. Klopt niet Personenauto’s, in gebruik genomen na 31 december 2014, mogen niet zijn voorzien van zijdelings gerichte zitplaatsen. Vanaf datum ingebruikname juni 2012 worden deze zitplaatsen al niet meer op het kenteken gezet
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: zitplaatsen



Bericht door myway »

Pedro48 schreef:Vlgs mij mag die er gewoon in zitten.
Anders zou Adria die er voor niks in zetten...
Dat dacht ik ook toen ik op zo’n zitplaats een gordel zag.
Echter kun je die zitplaats omzetten naar een zitplaats tegen de rijrichting.
Dan telt hij mee als zitplaats tijdens het rijden en moet er dus ook een gordel opzitten.
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 675
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: zitplaatsen



Bericht door Dekker-Achterhoek »

tonic schreef:
di 05 nov 2019, 23:42
• Bij bouwjaar 1998 t/m 2014 zijn zowel bij Geel- als bij Grijs-kenteken gordels verplicht op ELKE aanwezige zitplaatsen, ongeacht rijrichting. Dus ook op de 'zijwaartse'-zitplaatsen, Dit klopt niet. Bij campers tot juni 2012 worden zijwaartse zitplaatsen meegerekend als zitplaats (zonder gordels).

• Vanaf bouwjaar 2015 (of 2016?) worden 'zijwaartse'-zitplaatsen niet meer goedgekeurd voor personen vervoer (ongeacht de aanwezigheid van een gordel !) en zijn dus alleen nog als zitruimte tijdens het 'kamperen' te gebruiken. Klopt niet Personenauto’s, in gebruik genomen na 31 december 2014, mogen niet zijn voorzien van zijdelings gerichte zitplaatsen. Vanaf datum ingebruikname juni 2012 worden deze zitplaatsen al niet meer op het kenteken gezet
1e.
Volgens EU typegoedkeuring (waar ook het RDW zich aan heeft te houden), staat letterlijk, dat op elke zitplaats in een personenauto een veiligheidsgordel is (en dus draag plicht). Een Camper wordt niet in elk EU land als personenauto gezien (!). En een in Frankrijk afgegeven EU type goedkeuring, geldt voor de gehele EU. Door de verschillende indeling per land (in NL dus als personenauto!) lopen landen bij de uitvoering hiervan iets voor of achter. Kennelijk heeft het RDW deze veiligheidsgordel eis voor 'dwarse' zitplaatsen later laten ingaan. Dat mag!.
[ Kan overigens die mening delen. 3 punt gordels zijn op een 'dwarse'-zitplaats levens gevaarlijk ]

2e.
Klopt. 'Dwarse'-zitplaatsen zijn vanaf 1 jan 2015 (of na 31 dec 2014) niet meer in de EU type goedkeuring toegestaan.
Met bovenstaande, zal ook hier een voor Nederland aanvullende overgangsregel zijn.
Mogelijk heeft het RDW een éénmalige overgang ingeschreven op juni 2012. Kan, mag ! Hiervoor is het Min. v Verkeer & Waterstaat verantwoordelijk.
Ga ik uitzoeken! (mijn informatie was van 2013, vandaar op de twijfel over 2015 (2016) omtrent de 'dwarse'-zitjes.
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 675
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: zitplaatsen



Bericht door Dekker-Achterhoek »

myway schreef:
wo 06 nov 2019, 7:40
Pedro48 schreef:Vlgs mij mag die er gewoon in zitten.
Anders zou Adria die er voor niks in zetten...
Dat dacht ik ook toen ik op zo’n zitplaats een gordel zag.
Echter kun je die zitplaats omzetten naar een zitplaats tegen de rijrichting.
Dan telt hij mee als zitplaats tijdens het rijden en moet er dus ook een gordel opzitten.
Exakt, met het omzetten in de rijrichting voldoet deze zitplek (met gordel) aan de typegoedkeuring.
Let wel, onder het rijden 'dwars' blijven zitten is (ondanks het dragen van de gordel) niet toegestaan.
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Gebruikersavatar
trotamundos
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 28 jan 2013, 9:53

Re: zitplaatsen



Bericht door trotamundos »

Wij hebben een Itineo uit 2017 hier zitten 5 gordels in waarvan 1 in het dwars bankje. Ook op het kenteken staat vermeld dat er 5 gordels in zitten. Nu heb ik een vraagje ik wil graag die gordel verwijderen kan ik dan problemen krijgen als hij APK gekeurd moet worden als er nog maar 4 gordels in zitten?

Groetjes de Trottertjes
tonic
Berichten: 2438
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: zitplaatsen



Bericht door tonic »

Hier staan de APK eisen tav gordels:
https://handboek.rdw.nl/personenautos/c ... nzittenden

Dus het antwoord is nee. De zitplaats mag dan alleen gebruikt worden bij stilstaand voertuig.
Bij de APK wordt niet gekeken naar het aantal zitplaatsen op het kenteken.
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: zitplaatsen



Bericht door jurgenc »

Bij de Itineo is het tot en met model 2018 een 5de zit tegen de rijrichting in. Je moet de dwarszit dan ombouwen (zit kussen opheffen, onder het kussen de bovenste houten plaat omhoog klappen en wordt deze plank dan de rugleuning voor een achterwaartse zitplaats).
Je mag de zitplaats in de stand dwarszit niet gebruiken tijdens het rijden.
H20
Lonewolf
Berichten: 385
Lid geworden op: ma 31 jan 2011, 17:23
Locatie: Altea / Spanje

Re: zitplaatsen



Bericht door Lonewolf »

Sta me even een zijspring toe.
Ik ben benieuwd hoe ik er juridisch voorsta met mijn camper.
Er zijn twee gewone zitplaatsen in de cabine en 4 zitplaatsen dwars op de rijrichting. Alleen voor de zitplaatsen in de cabine zijn er gordels. Achterin niets.
Is bouwjaar 2003. Nieuw afgeleverd op Duits kenteken met 6 zitplaatsen en twee gordels. In 2010 in Spanje geïmporteerd, waarbij men het Duitse kenteken respecteerde en de camper goedkeurde voor 6 personen, waarvan 4 plaatsen zonder gordels.
Kortom ik rij legaal in Spanje. Maar wat als ik ermee in Nederland rij?
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: zitplaatsen



Bericht door TestCase »

Je hebt Spaanse goedkeuring dus met Spaans kenteken in NL rijden is toegestaan zolang je zelf in Spanje woont. Zo heb ik het altijd begrepen.

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18101
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: zitplaatsen



Bericht door Cee Pee »

Zelfs als hij op Nederland kenteken zou staan mogen al die zitplaatsen tijdens het rijden gebruikt worden, hij is van 2003 hè, en toen mog dat nog gewoon.
De mijne is van 2006 en ik heb ook nog een dwarsgeplaatste zitplaats zonder gordel op kenteken.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: zitplaatsen



Bericht door TestCase »

Maar hij/zij woont in Spanje neem ik aan uit de vraag, dan mag hij/zij zeer waarschijnlijk niet met NL kenteken daar rondrijden?
Maar we dwalen af, terug naar vraag TS.


//Kees.


AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 675
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: zitplaatsen



Bericht door Dekker-Achterhoek »

tonic schreef:
za 09 nov 2019, 20:31
Hier staan de APK eisen tav gordels:
https://handboek.rdw.nl/personenautos/c ... nzittenden

Dus het antwoord is nee. De zitplaats mag dan alleen gebruikt worden bij stilstaand voertuig.
Bij de APK wordt niet gekeken naar het aantal zitplaatsen op het kenteken.
Niet juist. Bij de APK keuring wordt het aantal zitplaatsen met het kenteken gecontroleerd en daarvan de gordels in de keuring meegenomen.
Geen, of versleten gordel op een 'legale'-zitplaats is een afkeur item.
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
tonic
Berichten: 2438
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: zitplaatsen



Bericht door tonic »

Tijdens de apk wordt er niet gekeken naar het aantal zitplaatsen op het kenteken of raadpleegscherm! Dat zou niet eens kunnen want er zijn voertuigen die volgens de typegoedkeuring bijv 9 zitplaatsen hebben. Als dit voertuig wordt omgebouwd kan het aantal zitplaatsen verminderd zijn. maar toch blijft die 9 op het kenteken staan.
Als bij een zitplaats ivm de leeftijd van het voertuig een gordel aanwezig moet zijn moet daar normaal gesproken ook een gordel zitten.
daar zijn een paar uitzonderingen op! 1 van die uitzonderingen komt voor bij een camper. Die uitzondering wordt verwoord in het APK boek:

4.
Het eerste, tweede en derde lid zijn niet van toepassing op klapstoelen en zitplaatsen die uitsluitend zijn bestemd voor gebruik in een stilstaande personenauto.

Dus samengevat Als er een gordel moet zitten en hij zit er niet, dan mag de zitplaats niet gebruikt worden tijdens het rijden. Dus alleen bij stilstand.
Geloof me het is mijn werk :thumbup:
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: zitplaatsen



Bericht door TestCase »

Dit betekend dat ik bij een APK keuring niet eerst de hoofdsteunen hoef in te klikken en de gordels naar voren moet halen op de bank van de camper?
Die zitten nl. in de weg en er zit nooit iemand.



//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Plaats reactie