zitplaatsen

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Roadrunner777
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 26 jul 2019, 15:15

zitplaatsen



Bericht door Roadrunner777 »

Hallo,

Dit begrijp ik niet...ik heb een tweedehands mobilhome aangekocht die 5 zitplaatsen heeft met veiligheidsgordel, nu blijkt volgens het gelijkvormigheidsattest dat het er slechts 4 zijn?
We zijn met 5 personen dus hebben die 5de zit nodig

Het is een fiat ducato 2.3 130pk integraal.
Wat is hiervoor een verklaring/oplossing?
Ben van Belgie, camper is een Itineo SB740, (Rapido group) gebouwd in Frankrijk

mvg,
Laatst gewijzigd door Roadrunner777 op do 01 aug 2019, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: zitplaatsen



Bericht door EasyBee »

Je vermeldt helaas niet het merk en type van de mobile home (camper). Of is het geen fabrieks (merk) mobile home maar een in eigen beheer gebouwd mobile home? Bij een fabrieks mobile home is er altijd een type goedkeuring en daarbij is er toendertijd één ter keuring aangeboden met 4 zitplaatsen incl de verplichte gordels etc. Als het een eigen bouw mobile home is, was het basisvoertuig voor de ombouw voorzien van 4 zitplaatsen en is er nooit een herkeuring geweest. Of na de ombouw is het voertuig ter keuring aangeboden met 4 zitplaatsen en is daarna nog een aanpassing gedaan naar 5 zitplaatsen.
In alle gevallen zit je met een uitdaging. Als je 5 goedgekeurde zitplaatsen op het kenteken wilt hebben, zal het voertuig opnieuw ter keuring aangeboden moeten worden.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80316
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: zitplaatsen



Bericht door Dafluc »

En mocht het een Belgisch voertuig zijn is er sprake van andere regelgeving. Wel handig om te weten dus of dat zo is.
Afbeelding
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: zitplaatsen



Bericht door EasyBee »

Dan zit je nog steeds met 4 zitplaatsen en 5 personen en zonder keuring kom je daar ook nergens.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80316
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: zitplaatsen



Bericht door Dafluc »

Dat weet ik. Maar er is nou eenmaal verschil in regelgeving. Dus als je het nou helemaal op zijn Nederlands gaat uitleggen en het blijkt een Belg is dat zonde van de moeite. Toch?
Afbeelding
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: zitplaatsen



Bericht door EasyBee »

Och.
Dit is een Nederlands forum en een vraag in het Nederlands zonder dat er bij vermeld wordt dat het België of een ander land betreft.
Moeten vragensteller maar in zijn profiel of in de vraag vermelden dat het niet voor Nederland is. Voor Belgische regelgevingsproblemen moet je op een Belgisch forum deze vragen stellen.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80316
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: zitplaatsen



Bericht door Dafluc »

Sorry. Ik snap jouw probleem niet. Ik lees de vraag en denk 'Hee, dat zou wel eens een Belgisch lid kunnen zijn'. Dat is misschien handig om te weten. Wij zijn hier overigens net zo blij met onze Belgische vrienden als met leden uit eigen land. Dus wees vooral welkom en stel je vraag.
Afbeelding
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7517
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: zitplaatsen



Bericht door eef van baal »

Als het kenteken 5 zitplaatsen aangeeft is er geen probleem bv een Burstner t627

camperen is mijn lust en leven. mijn eerste zelfbouw was van 1978 Toyota hiace

"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80316
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: zitplaatsen



Bericht door Dafluc »

Dat lijkt inderdaad precies het probleem Eef ("nu blijkt volgens het gelijkvormigheidsattest dat het er slechts 4 zijn").
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: zitplaatsen



Bericht door Bas vd laar »

Het is een Belg
Laikatrin
Berichten: 3007
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 22:34
Locatie: Kempen (België)

Re: zitplaatsen



Bericht door Laikatrin »

Ik denk dat het te maken heeft met het gewicht. Onze vorige camper had 6 gordels en toch maar 4 zitplaatsen. Ik denk dat het te maken had met veranderde regels. Onze camper werd plots bij de keuring terug gewogen en we gingen van 6 naar 4 plaatsen. Ik weet het niet zo precies meer, waarschijnlijk omdat het voor ons geen probleem was. ( in België dus )
Keep calm and let karma finish it!
Roadrunner777
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 26 jul 2019, 15:15

Re: zitplaatsen



Bericht door Roadrunner777 »

ik ben inderdaad een Belg en de camper is een Itineo SB740 (Rapido group) gebouwd in Frankrijk
ton en evelien
Berichten: 434
Lid geworden op: do 18 aug 2011, 11:46

Re: zitplaatsen



Bericht door ton en evelien »

Was bij mijn ook gewicht ophogen en 2 zitplaatsen erbij
Provence013
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 18 dec 2011, 23:11

Re: zitplaatsen



Bericht door Provence013 »

Heeft te maken met het gewicht. Er wordt gerekend met 75 kg/persoon en 25 kg bagage/persoon.
Plaatsen die die evenwijdig met de rijrichting staan, al zijn ze met gordel worden nooit beschouwd als zitplaatsen.
Plaats reactie