Overgewicht campers/caravans

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1844
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door Japie »

En als dat plaatje er niet meer zit?. Op kenteken staat niks. Geen max gewicht, geen asdruk maximaal. Ik heb rijbewijs C en mag dus ruim overladen in principe terwijl ik weet dat het een B rijbewijs auto is. Aangehouden, 200 kilo te zwaar, volgens hun, op mijn vraag: hoe kom je daar bij? was het antwoord dat hij maximaal 3500 kilo mag wegen. Toen ik aandrong dat hij dat moest aan tonen kwam de chef er bij.

Als het plaatje er niet op zit en er staat niks op het kenteken hebben wij geen poot om op te staan. Voordeel van een oudere camper.

PS: Ik wist dat ze stonden te wegen en reed er bewust langs om uit te testen. Helemaal ingeladen zitten wij op 3510 kg, volle tanks etc.
Ze moesten het antwoord schuldig blijven, staat niks bij RDW in het systeem.

Was een uitprobeer aktie die gelukt is. Ik had dit een x gelezen en inderdaad, de agenten kwamen er niet uit, zelfs de mannen van de ANWB hebben ze nog gevraagd.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door hathi »

Klopt Japie,dat geluk moet je hebben ,mede forumer Twan schoenmakers,( schoentje) heeft er een rechtszaak mee gewonnen
Laatst gewijzigd door hathi op wo 07 aug 2019, 20:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Hans
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door Peter LMC »

Dus als het goed begrijp :?:
Heb je toevallig grootrijbewijs en is het plaatje weg dan mag je gerust (flink) overbeladen zijn. :-B
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door hathi »

Nee Peter de meeste oude(ere) Mercedessen hebben geen gewichten op het kenteken,maar ook geen geregistreerde gewichten bij de RDW, dus valt er niet te bewijzen welk rijbewijs er van toepassing is,dus ook niet dat hij over beladen zou zijn ,ik heb de uitspraak van Twan hier voor me ,maar is te groot om af te drukken
Hans
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1844
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door Japie »

Het schijnt de oudere ducato,s ook niet. Ik had het gelezen van iemand die in Dld aangehouden werd. Expres heb ik een totaalgewicht van 3700 kg geladen, laten wegen, 3705 kg. Toen langs de controle. Weddenschap met vriend van mij gewonnen (politieagent, die mij ook van de weg haalde).

Hij zei mij voor die tijd al, tot 3750 bij max 3500 kg geven wij alleen een waarschuwing. Als je bij kentekencheck kijkt bij mijn kenteken DS-PR-03 dan zie je geen as lasten en gewichten staan.

Handig om zekerheid te hebben. :cheers:

Tip van het plaatje kreeg ik ook nog van iemand die 3100 kg mag wegen volgens plaatje maar die heeft hij weggehaald en nu 3500 kg laad, of dat verstandig is betwijfel ik, tenminste als het chassis daar niet op berekend is. Ze kunnen je niet bekeuren maar de gevolgen kunnen flink zijn.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door Kroppie »

bij mijn 16bpsh J5 staat het max gewicht gewoon aangegeven 3100kg

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8372
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door EasyBee »

Premiumliner schreef:
wo 07 aug 2019, 13:45
Voor Dat we met vakantie gingen even op de weegbrug gestaan. Volgeladen zonder passagiers 3760 kg!
Het ledig gewicht: 3080kg!🤨
Volgeladen betekent volle watertank, volle dieseltank, kleding, eten voor een paar dagen, campingtafel en stoelen en daarnaast 2 elektrische fietsen.
Nou hoop ik allereerst dat het geen max 3500 kg camper met B rijbewijs is. Anders heb je echt een "vet" probleem. 3760 zonder mensen.
Los daarvan zal dat ledig gewicht 3080 kg af fabriek zijn en niet het echte ledig gewicht.
Anders is de watertank te groot of nemen jullie wel heel veel kleding mee of boodschappen voor hoeveel dagen of is de campingtafel voorzien van een marmeren blad en hebben de E-bikes 100 Ah accu's.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op di 31 okt 2023, 1:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door seth_space »

Niet selectief quoten!
Daar stond:
Wet is wet en iedereen moet verder zelf weten hoe hij daar mee omgaat.
De informatie zoals aangeboden in dit topic - of soortgelijke - helpt daarbij denk ik.
Er worden hier wel vaker zaken aangehaald die niet toegestaan zijn. Zoals het verwijderen van de EGR.
Als je de wet wilt overtreden dan kan ieder dat voor zichzelf uitmaken. De gevolgen horen daar dan bij.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1844
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door Japie »

Nog afgezien van de wet, het mag bekend zijn dat verzekeringen er niet zijn om uit te betalen en als een as het begeeft, kans is reëel, je veroorzaakt een ongeluk en ze gaan zoeken heb je echt een vet probleem. Wettelijk kunnen ze bekeuren, dan moet het al flink oplopen wil dat 500 piek zijn maar verzekering en zeker met vervolgschade die plukken je helemaal en ook nog de boete van de overheid.

Een ieder moet daarin zijn eigen verantwoordelijkheid nemen maar niet klagen als je aan de beurt bent. Ik ben zeker geen moralist maar eerder realist die een kennis zijn eigen huisje heeft zien verkopen omdat hij aansprakelijk werd gesteld. Zelfs verkoop was amper 30 % van de op te hoesten aansprakelijkheid. Hoezo nog ooit een andere camper kopen?
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Overgewicht campers/caravans



Bericht door Marco Polo »

Geloof dat onze bromsnor dhr Wendt dit al aan de orde had gesteld. :-B
Met enige mate van uitgebreidheid ook nog :mrgreen:

Maar goed, als de verzekeraars je toch al de wet voorschrijven dan hoef ik die moeite niet te doen ;-)

Er zijn gewoon mensen die proberen te smokkelen met de 3,5 tons grens, om welke reden dan ook.
En dan kan je het vingertje heffen en zeggen: “foei dat mag niet” maar dat weten ze zelf ook wel ;-)
itisiagain668
Berichten: 5
Lid geworden op: do 08 aug 2019, 9:57

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door itisiagain668 »

Vraagje; valt er aan te geven hoeveel gewicht je per persoon moet rekenen als bagage ?
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door isoplus »

Ik denk dat geheel persoonlijk is maar je kan het toch makkelijk zelf bepalen.
Weeg je camper reis klaar, dus watertank vol, gasflessen aan boord en vol, vuilwatertank leeg en verder geen spullen er in.
Dan kijk je op het kenteken wat de totale toegestane massa is (meestal 3300 of 3500 kg).
deze massa vermindert met het bedrag op je weegbriefje is wat je mag laden.
Ga je met 4 man dan deel je dat door 4 en zegt de opstappers dat ze verder niets mee kunnen nemen.
Leuker wordt het niet :wink:
itisiagain668
Berichten: 5
Lid geworden op: do 08 aug 2019, 9:57

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door itisiagain668 »

Dank je, maar heb nog geen camper, ben er naar op zoek
Vroeg me af waar je rekening mee moest houden
Schatting is een 150 kg voor diesel/water/gasflessen en dan nog x kilo pp
Plaats reactie