Buscamper: beddenvraag

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HJM
Berichten: 488
Lid geworden op: za 10 nov 2018, 12:45

Buscamper: beddenvraag



Bericht door HJM »

Goededag,
Onze keuze is bijna gemaakt.....Google wordt moe van me :D .
Wat mij nu bezig houdt zijn de bedden, gevoelsmatig een dwarsbed en dan dus tot 6 mtr bus maar 6,4 mtr biedt wel meer plek.
De vraag is dus: merk je iets van de lengtebedden als je die als dwarsbed gebruikt en of zie ik andere plussen of minnen over het hoofd?
Groeten,
HJM
Pössl 2winn Style met veel te weinig km's op de teller🙋‍♂️, maar we werken hier aan.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Buscamper: beddenvraag



Bericht door Aloys »

Vreemde vraag: je wilt lengtebedden als dwarsbed gaan gebruiken? Dan heb je dus een bed van 2m breed en bijv. 1,80m lang!

Wij slapen in de breedte: 1,40m x 1,92m. Ik ben zelf 1,82m en dat gaat prima. We gebruiken van kussens 70 x 30cm in plaats
van 70 x 40cm. Daardoor lig je wat 'hoger', gaat er aan de bovenkant 10cm minder verloren en kan ik tóch languit liggen.

Een lengte van maximaal 6 meter hebben we bewust gekozen voor onze Scandinavische vakanties. Veel veerboten met prijzen
tót 6 meter en prijzen voor boven de 6 meter. Ben je langer dan 6 meter, dan kost het overzetten 2 a 2,5 keer zoveel... Een
veerboot over een fjord die ons een tientje kost, kost 20-25 euro voor een camper met een maatje groter.
Zo kost een enkele reis over de brug van Denemarken naar Zweden tot 6 meter € 48,00 en daarboven € 96,00 (zie https://www.anwb.nl/vakantie/zweden/informatie/tol).
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Buscamper, beddenvraag



Bericht door isoplus »

Nee man, een dwars bed is ellende dat over elkaar heen kruipen als je ouder wordt (en dat wordt je) is op den duur lastig.
Vooral als je in de nacht nog wel eens je bed uit moet en heus ook dat moet je. :wink:
Wij hadden een Hymer met een bed achterin waarbij je elkaar stoorde als er een uit bed ging, ja ik weet het vroeger was dat nog wel eens leuk :thumbup:
In de Hymer ben ik heerlijk in het hef-bed gaan slapen en de directie achterin op het grote bed, dat komt de nachtrust en het humeur ten goede.
Hymer moe en geen zin meer in alle flauwe gebreken en problemen met het ding hebben wij een bus-camper gekocht, dat hadden we eerder moeten doen!
We hebben wat van die dingen bekeken maar ook daar zat veel in wat ons overbodig en storingsgevoelig leek en veel van die wonderdouchecellen zijn in de praktijk niet bruikbaar dus dat hoefden we niet.
We kwamen tenslotte uit op een Clever, een Ducato-bus van 6,30 meter met een super eenvoudige inrichting(zonder allerlei led-licht-straten).
Deze Clever heeft langs-bedden met daartussen de mogelijkheid om er 1 bed van te maken, zo gebruiken wij het ook.
Het voordeel is dat je beiden aan de voorzijde van het bed af kunt zonder de partner te storen :thumbup:
Een ander groot pluspunt is dat je op eenvoudige wijze bij de grote bergruimte onder de beden kunt zonder dat de achterdeuren open moeten.
De Clever importeur/dealer is Oortgiesen in Baak of als je zo'n eenvoudige bus na een jaar gebruik en 10.000 km rijden wilt zien stuur je mij maar een pb-tje
Gebruikersavatar
zwerf-busje
Berichten: 864
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 11:09
Locatie: Sweet Lake City

Re: Buscamper: beddenvraag



Bericht door zwerf-busje »

Aloys schreef:
do 18 jul 2019, 10:29
Vreemde vraag: je wilt lengtebedden als dwarsbed gaan gebruiken? Dan heb je dus een bed van 2m breed en bijv. 1,80m lang!
Dat was dus niet zo in de Adria Twin 640, die wij gehuurd hebben, om te proberen of een bus van 6.40 m ons zou bevallen.
Slapen was bedoeld in de lengte, maar dat bed was maar 1.90 meter lang.
In de breedte bleek het 1.95 te zijn dus zijn we dwars gaan slapen.
Dat was voor de lengte beter, maar dwars slapen op een bed wat als lengte bed is bedoeld is duidelijk minder comfortabel.

In zijn algemeenheid:
Wij slapen nu ook dwars in onze bus (gaat net, ik ben 1.89 m lang, en we gebruiken kleinere kussens), en het over elkaar heen moet kruipen hebben we geen problemen mee.
En wij hebben een L4H2, want ik vond die 40cm leefruimte opwegen tegen de nadelen zoals de veerbootkosten.
Groet Ruud
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Buscamper: beddenvraag



Bericht door PaulBng »

Bus met eenzelfde bed als isoplus.
Ook hier kan je van de bedden één bed maken door er twee smalle matrasjes tussen te leggen.
De achterste ligt er altijd in om de grote matrassen op zijn plaats te houden. De voorste savonds er tussen, resulteerd in een bed van 180x195.

Ik heb wel een aanpassing gemaakt in hoe de kleine matrassen er tussen liggen. De bestaande methode was te lastig en de matrassen kunnen er op slijten.

Zou niet anders meer willen..
Stellingwerver
Berichten: 252
Lid geworden op: zo 23 nov 2008, 13:59
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: Buscamper: beddenvraag



Bericht door Stellingwerver »

Wij hebben ook gekozen voor een compacte camper. Om toch ruimte te creëren en om voldoende lengte in de bedden te houden, hebben we 2 enkele bedden, die “ gekruist” zijn
6463982C-02EF-4E68-8C6A-E818D1323DF9.jpeg
6463982C-02EF-4E68-8C6A-E818D1323DF9.jpeg (136.18 KiB) 2296 keer bekeken
A6544A20-E338-49AB-97F9-47C6A4DA9AEC.jpeg
A6544A20-E338-49AB-97F9-47C6A4DA9AEC.jpeg (113.38 KiB) 2296 keer bekeken
3B7B5821-14F9-4DE0-8D31-5DEA0582ABD9.jpeg
3B7B5821-14F9-4DE0-8D31-5DEA0582ABD9.jpeg (140.75 KiB) 2296 keer bekeken
mijn vorige zelfgebouwde camper http://buscamper.atspace.com/
Gebruikersavatar
HJM
Berichten: 488
Lid geworden op: za 10 nov 2018, 12:45

Re: Buscamper: beddenvraag



Bericht door HJM »

Bedankt voor jullie input, de ferry kosten lig ik denk ik niet wakker van, over de aankomende 20 jaar € 100.= per jaar, als we alleen naar Scandinavië zouden gaan, geen reden om wakker van te liggen :wink: maar slaapcomfort gebrek wel!
Ik zie lange matrassen met een opvulstuk ertussen op de plaatjes, ligt dat gewoon goed of is het beter gelijk nieuwe matrassen op maat te laten maken?
Neem aan dat matras hoezen e.d. ook lastiger zijn te kopen, hoe is dit door jullie opgelost?
Weer dank en groeten,
HJM
Pössl 2winn Style met veel te weinig km's op de teller🙋‍♂️, maar we werken hier aan.
kampertjes
Berichten: 1190
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Buscamper: beddenvraag



Bericht door kampertjes »

Maar waarom wil je dwars liggen als het in de lengte kan?
Bij langsbedden zijn de lattenbodems natuurlijk ook in de lengte geplaatst en in de midden niks. Nu scheelt het veel welke matras er op ligt maar ideaal wordt het nooit als je daar haaks op gaat liggen.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Buscamper: beddenvraag



Bericht door PaulBng »

Je kunt als onderbouw kiezen voor een lattenbodem of een zgn Froli systeem.
Ga naar een dealer en proberen..
Een Froli systeem moet op een stevige plaat. Met een lattenbodem hoeft dat niet. Dus veel lichter.

In mijn camper zijn de matrassen 70x190 en 70x195.
Ik heb bij de Hema geschikte hoeslakens gevonden.
Voor de kleine tussen matrasjes zelf gemaakt van een laken.
Op de matrassen een laag traag schuim van 4cm. Dan molton. Dan het laken.
Ligt net zo goed als thuis.
De tussen matrasjes liggen redelijk opgesloten dus daar merk ik niets van.
En ik krijg geen klachten van mijn wederhelft...
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Buscamper: beddenvraag



Bericht door isoplus »

Wij liggen gewoon op de standaard geleverde matrassen op de lattenbodems die Clever bedacht had met daartussen een smalle strook om het gat tussen de matrassen op te vullen.
Natuurlijk zou je als camper fabrikant eens zelf met de spullen die je ontwerpt op vakantie moeten gaan, daar leer je van :thumbup:
Ik heb de latten bodem voor het tussenstuk overboord gesmeten omdat dat ding in hoge mate de toegang tot de bagageruimte frustreerde.
In plaats daarvan heb ik een lattenbodem gemaakt die precies in het tussenstuk past en dus als een geheel kan wegnemen om bij de bagage te komen, daar heb ik overigens de delen van het bestaande ding voor gebruikt.
Voordeel, minder gewicht en makkelijker, in de nieuwe uitvoering is dat nu ook zo gemaakt.
Bij ons zou je gemakkelijk een Froli systeem kunnen plaatsen, de lattenbodems eruit en een stevige triplex plaat erin als ondergrond voor de Froli.
Zelf ben ik voorstander van gebruiken wat je gekocht hebt, wellicht met wat aanpassingen, maar als je alles moet gaan verbouwen zoek je liever een model dat beter bij je past.
Wij slapen dus in theorie in de lengte maar in deze opstelling heb je zoveel ruimte dat je ook dwars kunt gaan liggen, het is overigens een gewone Fiat Ducato Heavy.
Verder hebben we nog niets aan het ding aangepast, eenvoudig en betrouwbaar ik denk er zelfs over om de gereedschapskist deze winterreis maar thuis te laten.
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Buscamper: beddenvraag



Bericht door isoplus »

Een groot voordeel van in de lengterichting slapen is overigens dat je heel vaak de camper niet waterpas hoeft te zetten.
Als het ding bij ons zodanig staat dat de voeten wat lager liggen als het hoofd dan blijven de oprijkeggen of luchtkussens mooi in het ruim.
Met de Fiat-bus is het vaak makkelijk een plek te vinden waar je zo kunt staan, dus de volgende ochtend ook o weer weg :wink:
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Buscamper: beddenvraag



Bericht door Aloys »

Nadeel van in de lengte slapen: verlies van 60cm interieurlengte. Wij hebben nu een dwars bed van 140 x 192, in de lengte
zou dat 200 x 192 zijn. Dan ben ik dus 60cm van mijn binnenruimte kwijt!

We hebben nu een keuken van 144cm breed, bij 58cm diep. Met veel werkruimte, met pal ernaast nog een bureaublad van
60cm breed en 65cm diep waar ik achter mijn laptop kan zitten.

Een lengtebed van 200cm lang, dan moet er dus 60cm van de keuken af, of ik moet mijn bureautje opofferen. En ook aan
de andere kant, bij de schuifdeur, moet 60cm worden ingeleverd... :(
Zelfs met een bus van 6m40, 40cm langer, zou ik dan nog 20cm moeten inleveren!

Verder pas ik nu bijna altijd in een parkeervakje, ook in het centrum van een stad, bijv. Reims, foto hieronder. We staan
hier op nog geen 100m van de kathedraal. Met 40cm extra lengte wordt dat toch wel wat twijfelachtig.
.
Reims.jpg
Reims.jpg (105.7 KiB) 2183 keer bekeken
En wat de veerboten betreft; wil je de prachtige kustroute RV17 doen langs de Noorse kust, dan waren de prijzen van de 7
veerboten als volgt: een camper met 2 personen, lengte tot 6 meter, totale kosten (2014) Nok 1030, ca. € 126. Is je camper
tussen 6 en 7 meter lang dan wordt het Nok 2125, ca. € 260. Boven de 7 meter nemen de kosten nog iets toe, maar niet
zoveel.
En de prijs van de brug tussen Denemarken en Zweden is tot 6 meter € 48, daarboven € 96.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Buscamper: beddenvraag



Bericht door PaulBng »

Onze bussen zijn net iets langer, dus het "verlies" is de helft.
Is maar net wat je wil..
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Buscamper: beddenvraag



Bericht door DiffRental »

Voor wij onze 6.36 kochten diverse malen in een 5.40 en 6 mtr bus dwars gelegen.
140 vind ik echt te smal en het over elkaar heen klimmen geniet ook niet mijn voorkeur.
160 breed zou voor mij een minimum zijn.

Wij hebben nog geen seconde spijt gehad van de lengte bedden en de standaard matrassen zijn goed bij Knaus.
Dit jaar zijn we in Noorwegen geweest, van de 6 of 7 binnenlandse veerpontjes hebben we slechts 2x betaald voor de 6.36 lengte.
De andere overtochten werden we gewoon aangeslagen voor de lengte tot 6 mtr.
Dat relatief "kleine" bedrag extra doet op alle andere kosten niet meer zo heel veel.
Groeten Peter
Plaats reactie