Luxe probleem: CEE-kabel wel of niet mee?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Luxe probleem: CEE-kabel wel of niet mee?



Bericht door PaulBng »

Ik heb ook de hele lijst van isoplus bij me, op de reserve fietsaccu na...

Het meeste wel eens nodig gehad, op het reserve wiel en de krik na.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Luxe probleem: CEE-kabel wel of niet mee?



Bericht door blizard »

De vraag was dus: kabel mee of niet.
Ik moet toegeven dat ik door gebrek aan zonnekracht, en bij het bezoeken van een camping (je wilt ook wel eens wassen) ik de 10m kabel toch wel gebruik. Vrouwlief kan dan zowel de oven als de actifry aanzetten voor een lekkere maaltijd
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Luxe probleem: CEE-kabel wel of niet mee?



Bericht door hathi »

Marco Polo schreef:
do 11 jul 2019, 9:37
Extra zonnepaneeltje erop. Huishoudaccu erbij en je kan de kabels thuis laten ;-)
Scheelt toch weer :D
Nee Marco juist niet,die extra accu en zonnepaneel ,( die kabel is al lang weg)....maar wat ik nu allemaal aan het uitproberen ben,dat is natuurlijk ook weer persoonlijk,...ik heb een LifePo4 gekocht,na 13 jaar 2 Gel accu,s, dat scheelt ook weer 35 kg, en tot nu toe sta ik versteld,hoe snel die accu weer vol is( na 10 km), terwijl hij helemaal niet vol hoeft te zijn, voorbeeld :na 3 dagen vrij staan (Gogh) nog steeds 80% ,in Kleve aangekomen alweer 100% vandaar dat ik schrijf ,dat mss mijn zonnepanelen,ook wel gemist kunnen worden,echt ik ben een beetje verrast dat dit tegenwoordig mogelijk is,na 30 jaar zuur/gel accu,s gewoon ideaal,zeker zoals ik ,die na enkele dagen weer verder trekt
Hans
Gebruikersavatar
BP 2
Berichten: 839
Lid geworden op: ma 08 nov 2004, 18:12
Locatie: Bornem (Belgie)

Re: Luxe probleem: CEE-kabel wel of niet mee?



Bericht door BP 2 »

De vraag is of je wel of niet een kabel mee neemt en ik neem er zeker een mee niettegenstaande ik twee zonnepanelen heb van 130Wp en een woonaccu van 220Ah. Die 2,5 kg van 20 m kabel van 1,5mm2 zullen toch niet het probleem kunnen zijn voor het totaal gewicht.

Hans,
Je woonaccu gewoon vervangen door iLifePo4 is te eenvoudig uitgelegd. Voor die verandering moet je nog andere zaken, zoals de lader, vervangen. Uiteindelijk kost die hele verandering, als je het zelf kan toch nog meer dan 2500 euro.
Ik heb ook eventjes overwogen van mijn 220Ah agm batterij te vervangen door een lithium maar heb, door het vele werk en grote kost, toch maar beslist om gewoon de 220 Ah te vervangen door dezelfde.

BP 2
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Luxe probleem: CEE-kabel wel of niet mee?



Bericht door hathi »

Dat weet ik AB2....ik ga met een investering incl kabels etc. van een kleine €2000,- niet over een nacht ijs,maar het resultaat had ik echt niet verwacht,of deze ook 13 jaar mee gaat,is natuurlijk afwachten,maar vooralsnog kan ik het eenieder aanraden,tenslotte kosten,extra accu,en panelen ook geld
Hans
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Luxe probleem: CEE-kabel wel of niet mee?



Bericht door Atoz »

hathi schreef:
do 11 jul 2019, 12:05
,...ik heb een LifePo4 gekocht,na 13 jaar 2 Gel accu,s, dat scheelt ook weer 35 kg, en tot nu toe sta ik versteld,hoe snel die accu weer vol is( na 10 km)
Komt doordat je deze LifePo4 ook met grote stromen mag blijven laden tot ze bijna helemaal vol is.
En komt ook omdat jouw installatie voorzien is om deze grote laadstroom te kunnen leveren.

Maar ik veronderstel dat jouw koelkast op gas staat.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Luxe probleem: CEE-kabel wel of niet mee?



Bericht door 't Busje »

BP 2 schreef:
do 11 jul 2019, 20:12
Voor die verandering moet je nog andere zaken, zoals de lader, vervangen. Uiteindelijk kost die hele verandering, als je het zelf kan toch nog meer dan 2500 euro.
Ik heb de bestaande acculader laten zitten, maar wel uitgeschakeld. Naar mijn ervaring van nu twee maanden met een 100 Ah LiFePO4 accu en twee 105 Wp zonnepanelen zijn walstroom en een lader helemaal niet meer nodig.
Voor de lithium-accu en de zonnepanelen met alle toebehoren en kabels was ik € 2.200 kwijt en een paar dagen werk om alles netjes in te bouwen.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Luxe probleem: CEE-kabel wel of niet mee?



Bericht door hathi »

Klopt Evert ik kan het alleen maar beamen,hier ook geen 230 V lader( uitgeschakeld niet geschikt) ,wel heb ik de zonnepaneelregelaar geruild voor een LFP regelaar,de panelen liggen er tenslotte (nog)? Atoz.......mijn dynamo is nog gewoon standaard 90 Amp ,en de koelkast staat al meer dan 30 jaar op gas,en dat ga ik ook niet veranderen,werkt naar wens
Laatst gewijzigd door hathi op vr 12 jul 2019, 11:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Hans
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Luxe probleem: CEE-kabel wel of niet mee?



Bericht door hurktoilet »

Hmm, een paar dagen werk om het zelf in te bouwen, en dan veronderstel ik dat jij weet wat je moet doen en hoe. Als ik het moet laten doen zal de prijs dan vast wel op het dubbele uitkomen. Het idee klinkt wel aantrekkelijk, daar niet van.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Luxe probleem: CEE-kabel wel of niet mee?



Bericht door hathi »

Peter,het stelt eigenlijk niets voor,alles blijft zoals het standaard is,er zitten 4 schema’s bij nagelang je voertuig,zelfs met dynamo uitschakeling (Euro 6 temp) het komt er dus gewoon bij,met 35mm2 kabels
Hans
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Luxe probleem: CEE-kabel wel of niet mee?



Bericht door 't Busje »

@Peter: Het werk zit vooral in het netjes wegwerken van kabels, want daarvoor moet je (althans bij ons) vrij veel loshalen en weer terugzetten. Het aansluiten is, zoals Hans ook al zegt, niet moeilijk.

@Hans: Ook een 3Lion accu? Ik heb ook die 35 mm2 kabel erbij, maar achteraf gezien denk ik dat 20 of 25 mm2 voldoende was geweest. Als ik op het paneeltje kijk is de laadstroom met draaiende motor rond 30 A en daarvoor heb je geen 35 mm2 nodig. De bestaande verbinding tussen start- en huishoudaccu blijft gehandhaafd en neemt een deel van de laadstroom voor zijn rekening.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Luxe probleem: CEE-kabel wel of niet mee?



Bericht door hathi »

Evert voorschrift.dus heb ik me daaraan gehouden. ,(ook nieuwe kabel tussen HH en Startaccu via de 3 Link...alles verloopt trouwens via deze 3 Link ,een soort stuurapparaat,vol elektronica ..welke alles regelt',en de bms zit natuurlijk in de accu, een afleesscherm voor HH en startaccu zit er standaard bij.....het is een NDS ,geheel compleet ,zoals omschreven €1475,- dus die paar kabels met zekeringen en soldeer ogen ,maken het ook niet veel duurder, ja langzaam word het goedkoper,..meer naar de prijs van 2 zonnepanelen en 2 ( voorheen gebruikte) accu,s,maar dan makkelijker en lichter :thumbup:
Hans
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Luxe probleem: CEE-kabel wel of niet mee?



Bericht door 't Busje »

Die heb ik ook gekocht samen met twee NDS 105 Wp Lightsolar panelen en een NDS Suncontrol 300 MPPT regelaar. Door alles samen te kopen kreeg ik nog wat korting. De 3Link heeft een eigen scheidingsrelais en een shunt in de plusleiding en fungeert als een Cyrix en een BMV in één kastje.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Luxe probleem: CEE-kabel wel of niet mee?



Bericht door hathi »

Klopt Evert,en daarom heb ik nu een nieuwe Cyrix en een solarregelaar ,over :eh:
Hans
Plaats reactie