Teleurstellende ervaring merkdealer

Algemene campervragen en -opmerkingen.
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Teleurstellende ervaring merk dealer



Bericht door jansloos »

Ik heb zo'n ongebonden dealer.
Kon daar zelf m'n turbo vervangen,. Is er een brug vrij, kun je hem gebruiken.
Schappelijk uurloon. Monteurs met verstand van zaken.

Tussen Leiden en hazerswoude.

O ja, ben je moe van 't sleutelen, ernaast is een massagesalon.
Daar weet ik alleen geen uurloon van :-B
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Teleurstellende ervaring merk dealer



Bericht door Kroppie »

maar ook medewerksters met verstand van zaakjes.?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Teleurstellende ervaring merk dealer



Bericht door Transitje »

Nadat het lampje voor het motormanagement weer eens ging oplichten en een paar garages niet de oorzaak konden vinden, hun apparatuur gaf alleen aan dát er een storing was maar niet welke, ben ik naar de Daf/Fiat garage in Apeldoorn gegaan en daar gaf de apparatuur direct aan dat de sensor niet goed werkte. De sensor werd vervangen en het probleem was opgelost, na een jaar weer hetzelfde probleem en de sensor werd weer vervangen omdat hetzelfde probleem zich voordeed. Toen ik wilde betalen bleek bij de administratie dat de garantie op de vorige reparatie, een jaar, nog twee dagen geldig was en ik dus niet hoefde betalen.
Het werkplaats tarief was iets hoger dan bij m'n vaste garage, waar ik trouwens zeer tevreden mee ben, maar de kortere reparatietijd maakte dat naar mijn indruk weer goed. Tevens kreeg ik het advies de auto niet voor langere tijd te parkeren nadat de motor maar even gedraaid heeft en niet op temperatuur gekomen is en de sensor nog vochtig kan zijn waardoor roestvorming op kan treden met als gevolg dat het lampje gaat branden.
Al met al goede ervaring met dit bedrijf waar de bus gerepareerd werd tussen grote Daf vrachtwagens, tevens werd ik direct geholpen en kon ik gewoon meekijken met de monteur.
Groeten

Klaas
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Teleurstellende ervaring merk dealer



Bericht door kampo »

Tja een rechte lijn ga ik niet trekken...
Daarvoor heb ik al te veel slechte reparaties gezien.
Vergelijkingen maken tussen goede en slechte dealers of reparatiebedrijven evenmin.
Wie een kristallen bol heeft kan hier zeggen of goedkoop in dit geval duurkoop is of omgekeerd.
De toekomst zal het uitwijzen. Iets preventief vervangen is volgens mij helemaal niet verboden.
Gebeurd volgens mij veel te weinig. Ongezonde krenterigheid in vele gevallen.
Bij goed onderhoud krijg je minder dure uitval op slechte momenten.
En dan is preventief vervangen relatief gezien plots heel goedkoop.

Ik ben blij met je verslaggeving maar kan er verder niet over oordelen.
Als het makkelijk te repareren is dan kan je het ook zelf.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Teleurstellende ervaring merk dealer



Bericht door Kroppie »

ik koop altijd preventief een nieuwe, maar moet dan iedere keer terug voor een 1e servicebeurt of andere onrechtmatigheden . :-B


maar ik heb gelukkig een 30 jaar oud lor ,die is eventueel makkelijk te repareren , dus ik doe alles zelf, maar ik moet zeggen buiten het gewone onderhoud geen rare dingen mee gemaakt in 236.000km

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31960
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Teleurstellende ervaring merk dealer



Bericht door Bob Diesel »

if it aint broken :idea:
don,t fix it :mrgreen:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Teleurstellende ervaring merkdealer



Bericht door DiffRental »

Waarom zouden nu alle merkdealers hetzelfde zijn?
Sterker nog, had je een andere monteur getroffen bij die dealer dan hadden ze het misschien ook zo opgelost.
Maar had je de verkeerde monteur bij de universeel getroffen dan had je ook advies gekregen voor een nieuwe turbo.

En ja, als ik iemand een camper verkoop met een jaar garantie en 2 dagen voor afloop komt ie terug met een asje gebroken dan wist ik wat ik eerst ging proberen.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Teleurstellende ervaring merk dealer



Bericht door de Jonckheer »

kampo schreef:
zo 07 jul 2019, 15:22
Tja een rechte lijn ga ik niet trekken...
Daarvoor heb ik al te veel slechte reparaties gezien.
Vergelijkingen maken tussen goede en slechte dealers of reparatiebedrijven evenmin.
Wie een kristallen bol heeft kan hier zeggen of goedkoop in dit geval duurkoop is of omgekeerd.
De toekomst zal het uitwijzen. Iets preventief vervangen is volgens mij helemaal niet verboden.
Gebeurd volgens mij veel te weinig. Ongezonde krenterigheid in vele gevallen.
Bij goed onderhoud krijg je minder dure uitval op slechte momenten.
En dan is preventief vervangen relatief gezien plots heel goedkoop.

Ik ben blij met je verslaggeving maar kan er verder niet over oordelen.
Als het makkelijk te repareren is dan kan je het ook zelf.
Nou breng je mij toch aan het twijfelen hoor. Mijn startmotor doet het nog gewoon maar moet ik hem evengoed preventief vervangen? Een gereviseerde kost maar een €300 dus eigenlijk maar elk jaar een nieuwe? Voor de zekerheid?Wat denk jij, is dat verstandig? Per slot van rekening zat het ding er in toen ik de bus kocht in 2007 en weigert ie tot op heden nooit, maar toch.... die twijfel he, die is wel erg hoor nu, pffff.
:lol: :lol: :lol: :lol3: :lol3: :lol3:

Afbeelding
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Teleurstellende ervaring merkdealer



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op di 31 okt 2023, 0:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10157
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Teleurstellende ervaring merkdealer



Bericht door Peter LMC »

Preventief vervangen gebeurd veel bij voertuigen die in/onder een onderhoudscontract vallen.
En dan bedoel ik hiermee oa de dynamo, turbo en bv waterpomp en een aantal andere voertuig specifieke onderdelen.
Als je veel voertuigen (honderden) van het zelfde type hebt dan weet je precies wat je verwachten kunt.
Je springt hier op in door, voordat het stuk gaat, het betreffende onderdeel te vervangen.
Stilstand en reparatie onderweg kost vele malen meer dan preventief vervangen.
Praten we nog niet over de afsleep kosten en claims van de vertraging die het voertuig heeft opgelopen.
Je weet gewoon dat een dynamo van een personenwagen/bestelbus bij ongeveer 250.000km aan zijn einde is.
Bij trucks/bussen is dat 600.000 km.
Het zelfde doet men toch ook bij distributieriem vervangen.
Preventief ook de spanrollen en waterpomp.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Teleurstellende ervaring merkdealer



Bericht door de Jonckheer »

Er worden hier een paar dingen door elkaar gehaald. Vervangen van bijna versleten remblokken is niet preventief maar op tijd. Is iets anders dan een prima werkende startmotor vervangen omdat hij er misschien wel een keer mee ophoud. Overigens heeft dat startmotor vervangen niet veel met een km stand van doen, eerder met het aantal keren dat het voertuig is gestart. Bij de dynamo ligt dat anders uiteraard.
Overigens ben ik ervan overtuigd dat bij het touringcarbedrijf waar ik werkzaam ben zéker geen onderdelen worden vervangen die het gewoon goed doen, een starter zal het gewoon op moeten geven. Tja, dat gebeurt soms en wordt er een firma gebeld die er een nieuwe in komt sleutelen als de bus te ver weg staat om het zelf te doen. Is ook meteen het grote nadeel van een automaat, je kunt hem niet even aanslepen. Voor wat jaren terug strandde ik in Duitsland met een Bova, starter kapot. 2 straten verderop was een transportbedrijf die met een trekker even gratis de (handgeschakelde) bus aantrokken zodat ik naar huis kon rijden. Ach, en ook met een kapotte dynamo kun je thuiskomen als je maar niet met licht op gaat rijden enz.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Teleurstellende ervaring merkdealer



Bericht door kampo »

Veel onderdelen zoals een startmotor of dynamo zou ik niet preventief vervangen.
Een paar voorbeelden van wat wel in aanmerking komt voor preventief zijn:

Remmen (vervang je voordat je een grote reis aanvangt).
Banden (vervang je als ze oud geworden zijn)
Startaccu’s (vervang je bij de aller eerste tekenen van slijtage)
Riemen (vervang je als je toch al aan de motor aan het werken bent)
Gloeikaarsen (vervang je als hij moeite lijkt te hebben met starten)
Slangen (vervang je als ze er oud uit zien)

En inderdaad met preventief kan je goedkoper uitkomen als je de uitval kosten mee in rekening brengt.
Groeten Kampo
isoplus
Berichten: 6377
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Teleurstellende ervaring merkdealer



Bericht door isoplus »

Ik ben het wel met Jan eens, ook ervaring op schepen en later in grote procesinstallaties maar dan als machinefabrikant en leverancier.
Onze klanten die 24 uur per etmaal draaiden en dat 7 dagen in de week, stopten 14 dagen of een week voor preventief onderhoud.
Tijdens die onderhoudsbeurt werd alles vervangen wat niet de volgende productieperiode aan kon en dat waren soms best kostbare onderdelen.

Met onze campers is het natuurlijk wat anders vooral die van de pensionado die tijd genoeg heeft en probeert zijn camper of oude touringcar zolang mogelijk zonder kosten op de weg te houden, dan vervang je niets preventief en neemt ad-hoc je beslissing vernieuwen of repareren als het zover is.
Ik heb 10 jaar, dus ook een paar jaar terwijl ik nog werkte, een nieuw gekochte camper gehad bij dat ding werd goed preventief onderhoud gepleegd omdat ik eenvoudig geen tijd en zin had om onderweg problemen op te lossen.
Dat gaf wel eens verbaasde reacties bij de Fiat dealer omdat die vond dat de banden of de uitlaat nog wel 5000 km mee konden.
Hetgeen mij deed vermoeden dat veel campers nog geen 5000 km/jaar rijden, wij deden en doen er minstens 10.000 km/jaar en gebruiken de camper ook voor dagelijks vervoer.

Nu we een nieuwe Ducato-bus gekocht hebben doen wij nog meer km/jaar, 6 maanden oud staat er nu al 9500 km op het klokje.
Dus ook bij deze gaat er gewoon preventief onderhoud gepleegd worden en wachten we niet tot iets de geest geeft onderweg.
Voor dat onderhoud gaat het ding naar de Fiat dealer en niet naar de camperboer, dat is ook helemaal geen probleem met een redelijk nieuwe auto waar ze er dagelijks vele van onderhanden hebben.

Ik help onderweg nog wel eens iemand met een camper die pech heeft en daar ben ik ook wel redelijk handig in.
Met een stukje ijzerdraad, een wurgbandje, wat bouten en moeren en vooral ducttape kom je een eind.
Ik verbaas mij vaak over de ronduit slechte onderhoudstoestand van sommige van deze voertuigen en de vaak gehoorde opmerking: "Ik snap er niets van hij is vorige maand nog APK gekeurd"
Als ik dan opmerk dat de APK niets zegt over de technische toestand van het geheel maar slechts aangeeft dat de auto tijdens de keuring niet door zijn hoeven gezakt was en dat ook naar verwachting van de keurmeester nog niet ging doen binnen een jaar dan wordt het meestal een onvriendelijk gesprek en dat terwijl je slechts behulpzaam bent. :-?
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10157
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Teleurstellende ervaring merkdealer



Bericht door Peter LMC »

ik ben gestopt met de goed bedoelde adviezen.
Behalve als men er om vraagt.
Inderdaad krijg je er alleen maar een ruzieachtig gesprek door.

En wat betreft de defecte dynamo.
Als de stroom in je accu opraakt dan stop de dieselmotor er mee.
Al sinds de invoer van de EDC pompen in midden 90er jaren.
Plaats reactie