Teleurstellende ervaring merkdealer

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
RobMG
Berichten: 249
Lid geworden op: di 19 apr 2016, 20:58
Locatie: Hoevelaken

Teleurstellende ervaring merkdealer



Bericht door RobMG »

In dit prima forum lees ik nog wel eens berichten over merkdealers, die ik nogal wat ongenuanceerd vond en dacht dan...zal toch wel iéts meevallen? Sinds deze week denk ik daar toch wat anders over......

Eind vorig jaar heb ik een camper uit 2006 met Fiat 2,8 JTD motor gekocht: 6 maand Bovag garantie, waarvan 3 maand inging na opheffen schorsing 2019, heel netjes dus. Dit jaar naar Frankrijk/Spanje geweest en ca 5000 km gereden, Wat opviel, was dat de camper bij flinke belasting nogal wat roet uitstootte, terwijl het vermogen me ook wat tegenviel. Nu kom ik uit een VW camper 5 cilinder diesel met 78 pk, dus is alles voelt al gauw beter ( lees sterker) dan dat.

Na mijn vakantie toch maar besloten om hier naar te laten kijken, en waar kan dat beter als bij een Fiat bedrijfswagenspecialist in de naastgelegen grote stad. Ik zocht ook nog een garage voor onderhoud dus dat kwam goed uit. Ik heb mijn camper in Drenthe gekocht....toch 160 km verderop, dus ik meende er goed aan te doen om een diagnose hier in de buurt te laten stellen. Vorige week afspraak gemaakt en donderdag kon ik de camper brengen.
's Middags werd ik gebeld met de mededeling dat de bediening van de wastegate afgebroken was......."enige optie is een nieuwe turbo, mijnheer."' Op mijn vraag of er iets gereviseerd kon worden, werd stellig ontkennend geantwoord. Voorzichtig vroeg ik wat de kosten dan wel zouden zijn...."€ 905,00, mijnheer, is wel een schatting, hoor, kan ook nog wel wat tegenvallen." Aangegeven dat ik de camper dan maar ongerepareerd op kwam halen en dat ik bij de camperhandelaar / annex universeelgarage te biecht zou gaan, de camper zat precies nog 3 dagen in de garantie.

Na telefonisch overleg met de verkoper afgesproken om de camper de volgende dag te brengen/achter te laten, dan konden ze eea even bekijken / eventueel onderdelen bestellen . O ja, de diagnose incl. het uitlezen (foutloos) en proefrit /diagnose door deze Fiat professionele bedrijfswagen specialist kostte € 158,00 en nee dit is niet te verrekenen met een eventuele reparatie. Op vrijdag dus maar richting het altijd mooie Drenthe.

Ter plaatse heeft de monteur een proefritje gemaakt van wel 3 minuten en kwam terug met de mededeling dat het hem duidelijk was wat er aan de hand was. Een meer voorkomend Fiat probleempje, een afgebroken asje van de bediening van de waste gate. Hij stelde voor dat we nog maar even een kopje koffie zouden nemen, intussen zette hij de camper wel even op de brug en ging de zaak fixen. Binnen het half uur was hij weer terug met een herstelde camper, dmv een creatieve en 100% afdoende reparatie (niks turbo vernieuwen) en met een stukje van het afgebroken asje en hij heeft laten zien wat nu precies het probleem was. De terugweg naar huis geen roet meer gezien en een supermooi lopende camper met een heerlijk vermogen. Absoluut top!

Deze ervaring wilde ik jullie niet onthouden, intussen zoek ik nog steeds naar een goede garage omgeving Hoevelaken voor het onderhoud, ik heb maar besloten om niet meer terug te gaan naar de Fiat bedrijfswagen specialist.
Groet, Rob
isoplus
Berichten: 6383
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Teleurstellende ervaring merk dealer



Bericht door isoplus »

Ik ben het lang niet altijd met Meine eens maar nu wel.
Als je met een 13 jaar oude camper naar een bedrijfswagendealer gaat is dat natuurlijk soms wat moeilijk.
Een bedrijfswagendealer staat onder constante druk om bedrijfsmiddelen van zijn klanten optimaal (en met zo weinig mogelijk stilstand) te laten presteren.
Bij een oudere camper is dat wat anders, vaak ook wat betreft preventieve maatregelen en uitgavenpatroon van de eigenaar.
Toen ik een nieuwe Hymer kocht kon ik het bij de camperdealer niet vinden en heb een bedrijfswagendealer, Bakker in Barneveld, opgezocht.
Daar is mijn camper in onderhoud geweest totdat ik het ding vorig jaar inruilde voor een bus-camper, nooit onderweg panne gehad aan de Fiat.
Toen ik de camper inruilde stond er ruim 150.000 km op de teller, voor een bedrijfswagendealer is dat te doen.
Kom je met een camper van een type waarvan de laatste bedrijfsauto's al enige jaren niet meer in de garage komen dan is het verstandiger naar een universele garage te gaan.
De (soms) lange levensduur van campers komt niet overeen met de economische levensduur van bedrijfsauto's en dat zal altijd een probleem blijven.
Bij een universele garage krijg je wat meer aandacht waarschijnlijk en hanteren ze vaak ook wat andere prijzen.
Meine
Berichten: 4746
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Teleurstellende ervaring merk dealer



Bericht door Meine »

Helaas is mijn reaktie door Alois verwijderd. Het zal dus nu altijd een raadsel blijven wat ik vond. Om mijn epistel niet weer gegumd te krijgen: naar mijn mening heeft de bedrijfswagendealer niets fout gedaan. Verder zeg ik er dus niets over en ik heb hierbij ook mijn mening over ts ingeslikt.
Gebruikersavatar
Ruud-572
Berichten: 1526
Lid geworden op: za 01 jun 2013, 10:02
Locatie: Koggenland

Re: Teleurstellende ervaring merk dealer



Bericht door Ruud-572 »

Herkenbaar... Ik heb ooit een Audi A8 A-selectie occasion gekocht bij een grote dealer uit Noord Holland. Toch best een speciale auto, en dan mag je zeker van een A-selectie occasion verwachten dat alles perfect afgeleverd word. Nou, dat werd ie dus niet! Na aflevering bleken verschillende zaken niet aangepakt en/of niet in orde, waardoor ik in de periode na aflevering al direct enkel keren terug moest om dat alsnog te laten herstellen. Dat gebeurde overigens zonder enige wanklank, werd allemaal zonder morren opgelost. Maar waarom dan, vraag je je af? Nou, bij een A-selectie occasion worden de kosten bij reparatie deels verhaald op de importeur! Op die manier was de dealer minder kosten kwijt aan het rijklaar maken van ingeruilde voertuigen :eh:

Overigens probeerde men mij bij elk garagebezoek voor onderhoud een poot uit te draaien. Steevast vroeg ik van tevoren via mail een fixed price voor het uit te voeren onderhoud, maar elke keer weer viel de rekening fors hoger (soms wel >150%) uit. Na reclameren werd de factuur dan wel weer aangepast, en vond men iedere keer wel weer een smoes als verklaring. Uiteindelijk ben ik na een zoveelste conflict vertrokken bij deze dealer...

Autoverkoper en aannemers... niet te vertrouwen! :oops:
Carado I-338, Fiat 160 pk automaat, model 2021

Ingeruild:
Hymer Exsis-572 (01-2013 - 09-2020)
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2428
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Teleurstellende ervaring merk dealer



Bericht door pepon »

Tijdens de laatste APK een Diesel lekkage ontdekt van de retourleiding.
Monteur was er toch een half uur mee bezig, kon er moeilijk bij.

Alleen de APK betaald bij de FiatProfessional dealer hier in Hoogeveen.
Edit: Oh ja, en motorruim werd ook nog helemaal schoongespoten met ontvetter.

Groet, Ron
Laatst gewijzigd door pepon op zo 07 jul 2019, 14:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Gabriel
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 23 mar 2014, 17:02

Re: Teleurstellende ervaring merk dealer



Bericht door Gabriel »

Bij de laatste APK werd mijn Hymer van bwj. 2005 op Fiat Ducato basis afgekeurd op het wiellager rechts voren. De keurmeester verwees mij naar de Fiat professional garage 500 mtr. verderop met de mededeling dat zij fatsoenlijk werk leverden aan een normaal tarief. Daar aangekomen werd ik nog geen blik waardig gegund en na een tijdje wachten werd mij door de bedrijfsleider verteld dat zij het gereedschap niet hadden om het lager te vervangen. Ik kon wel nog eventueel bij een andere vestiging van hen 30 km. verderop vragen of zij dit konden doen, de goede man had nog niet eens zin om voor mij te bellen. Daar kom ik dus nooit meer.
Meine
Berichten: 4746
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Teleurstellende ervaring merk dealer



Bericht door Meine »

Ik snap dat wel. Lees het verhaal van ts over de merkdealer. Die merkdealer heeft toch niets te winnen op die manier. Die kan zich beter bezighouden met vaste klanten. Daar ligt zijn toekomst.
Gebruikersavatar
RobMG
Berichten: 249
Lid geworden op: di 19 apr 2016, 20:58
Locatie: Hoevelaken

Re: Teleurstellende ervaring merk dealer



Bericht door RobMG »

Een afgebroken 5 mm astapje uitboren en het originele asje vervangen door een 5 mm stalen boutje, ipv het vervangen van een complete turbo, lijkt me een prima oplossing, welke echt niet minder is dan het origineel. Mvrgr Rob
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Teleurstellende ervaring merk dealer



Bericht door Bob Diesel »

een merkdealer repareert niet
die vervangt
en het is een amper
kost meer
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2428
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Teleurstellende ervaring merk dealer



Bericht door pepon »

Of een boot. :mrgreen:

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Teleurstellende ervaring merk dealer



Bericht door Bas vd laar »

Een afgebroken 5 mm astapje uitboren en het originele asje vervangen door een 5 mm stalen boutje, ipv het vervangen van een complete turbo, lijkt me een prima oplossing, welke echt niet minder is dan het origineel. Mvrgr Rob
Inderdaad, als het de camper van de monteur was had hij er geen nieuwe turbo opgezet maar het ook zo opgelost.
Beetje monteursskills zijn veel bedrijven verleerd blijkbaar, iets herstellen, ho maar, meteen alles nieuw.
Kan wel je bussinessmodel zijn, maar zo jaag je ook klanten weg.

Ik had toevallig een tijdje geleden ook een camper uit laten lezen bij een Fiat dealer en dat kostte me welgeteld 27 euro.
Het kan dus best.
Ik zou in ieder geval nooit meer terug gaan naar die dealer.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Teleurstellende ervaring merk dealer



Bericht door Kroppie »

zouden die dealers soms ook voorwaarden opgelegd krijgen van importeurs van het betreffende merk? :wtf: :shh: :DD

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
the kapitein
Berichten: 331
Lid geworden op: di 04 aug 2015, 21:00

Re: Teleurstellende ervaring merk dealer



Bericht door the kapitein »

Mooi om te zien dat er zoveel verschillende ervaringen zijn met dealers. Heb wel het idee dat dealers in het westen van Nederland sneller geneigd om reparaties op deze manier op te lossen. In andere delen willen/kunnen ze wat meer tijd investeren in een reparatie in plaats van vervangen.

Mijn idee is heel simpel. Een garage verdient meer aan het vervangen van een hele turbo(onderdeel is misschien niet los te koop bij Fiat) incl garantie, dan aan 1,5 uur proberen iets te maken. Met de kans dat er een vervolg reparatie uit komt. En dan bent u ook niet blij. Zeker als dat tijdens de vakantie is.

Is en blijft een kwestie van geld. Maar ik snap uw punt.

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk

Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3258
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Teleurstellende ervaring merk dealer



Bericht door B1gcheese »

Ik heb ook zeer wisselende ervaringen met de 'echte' dealers, in ons geval Renault en Fiat. Ik heb nu een Iveco dealer gevonden waar ik echt vertrouwen in heb, en ik hoop dat die nog lang in business blijft. Merkdealer zegt m.i. helemaal niks, of je nu met een wat oudere (2005) of een nieuwere camper (2013) langskomt. Verwacht ook niet teveel van de importeur als 'expertisecentrum' want die roepen soms ook maar wat. Je moet het geluk hebben een garage te treffen met verstand van zaken.
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Plaats reactie