Eerste keer met huurcamper: diverse vragen

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Koelaatje
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 19 jun 2019, 13:25

Eerste keer met huurcamper: diverse vragen



Bericht door Koelaatje »

Nog een klein maandje en dan is het zover, dan gaan we eindelijk 3 weken met een (huur)camper op vakantie naar Zuid Noorwegen. We kijken er enorm naar uit; het is onze eerste keer dat wij een camper gehuurd hebben en doen dit dan ook direct goed; we hebben een Adria Sonic Exclusive uit 2018/2019 gehuurd dus lekker een nieuwe camper :-B Dat ding is wel meer dan 7 meter lang :crazy: maar we houden van beetje luxe dus vooruit dan maar weer 8-)

Ik zit met een paar vraagjes waar ik niet zo goed uitkomt en die wellicht voor jullie normaal of simpel zijn..

Ik ga 2 overtochtjes doen in Noorwegen (Lauvvik - Oanes en Hjelmelandsvagen - Nesvik) en ik vroeg me af of iedere lengte camper op zo,n overtocht van fjord naar fjord past gezien het aantal meter camper wat hij hebben? Of moet ik de route aanpassen?

Hoe zit het met navigatie? kan ik gewoon normale navigatie (Tom Tom of Waze ) gebruiken of bestaat er een speciale navigatie voor campers (zodat deze navigatie je op normale wegen brengt met je camper en geen smalle wegen ofzo).

Ik dacht dat de stroom in camper iets van 12 volt is... Hoe zit dit dan bijvoorbeeld als ik mijn nespresso apparaat mee wilt nemen? of bijvoorbeeld een bakplaat? Kan dit dan alleen op campings waar je stroom hebt? of elders?

Ennnn mijn allerbelangrijkste vraag: hoe zit het alcohol meenemen naar Noorwegen? Gewoon goed verstoppen of ???? Mij te duur daar :shock:

Dit is even op dit moment alles wat ik wilde vragen. Misschien heb ik nog meer maar dan meldt ik me wel weer in dit forum.

Alvast hartelijk dank!
Groet
Koela
Bijlagen
campe4r.jpg
onze huurcamper
campe4r.jpg (85.16 KiB) 1108 keer bekeken
camper 2.jpg
onze huurcamper
camper 2.jpg (60.68 KiB) 1108 keer bekeken
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Diverse vragen



Bericht door Cee Pee »

Bijna alle veerpont in Noorwegen hebben een tarief tot 6 meter ben je langer betaal je het dubbele.
Dan de alcoholica, wij namen voldoende mee en hebben geen controle gehad.
Maar resultaten uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst.
Dan dat koffiezetapparaat, in de meeste huurcampers zit geen omvormer dus dat gaat alleen werken als je aan de stroompaal staat.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Diverse vragen



Bericht door Transitje »

Bij het oversteken van een fjord zal de achteroverhang van de camper meer kans op problemen geven dan de lengte of het gewicht. Er gaan ook grote toruringcars en trucks over en die zijn doorgaans meer dan zeven meter.
Bij haarspeldbochten is het zaak om zoveel mogelijk de buitenbocht te nemen om niet vast te lopen.'
Sommige tunnels zijn nogal lang, en soms erg donker, maar daar wen je vrij snel aan.'
Veel plezier en geniet vooral, aan Noorwegen zal het niet liggen.
Groeten

Klaas
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2430
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Diverse vragen



Bericht door pepon »

Er mist een wieldop, wel even melden.

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1804
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: 1e keer met huurcamper: diverse vragen



Bericht door doov »

Heb je al gedacht aan het gewicht van de campert?
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: 1e keer met huurcamper: diverse vragen



Bericht door Marco Polo »

https://www.norled.no/contentassets/d12 ... d-2019.pdf

Prijslijst gaat tot 22m dus lengte zal het probleem niet zijn :D
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: 1e keer met huurcamper: diverse vragen



Bericht door rijschoollucassen »

Noorwegen is een land waar je met een camper op veel plaatsen vrij mag staan. Dat is de ultieme vrijheid. Voor stroomaansluitingen ben je toch echt op campings aangewezen bent. Laat die Nespresso en bakplaat thuis, wees niet afhankelijk van stroom.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1092
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: 1e keer met huurcamper: diverse vragen



Bericht door Don Esteban »

Koelaatje, met een camper van meer dan 7 meter zit je gewoon in de middenmoot.

Navigatie: met een normale Tom Tom en een beetje opletten gaat het prima lukken. Er bestaat inderdaad speciale navigatie van Tom Tom voor campers. Maar de betrouwbaarheid t.a.v. 'geen smalle wegen' e.d. is bedroevend. Ik spreek uit eigen ervaring. Een gewone Tom Tom en smalle wegen per definitie direct al aan het begin vermijden, werkt prima. De Tom Tom corrigeert de route wel.

De stroom in een camper is standaard 12 volt dus als je zaken aan wilt sluiten die 220/230 volt vereisen, dien je een stroomkabel aan te sluiten op een 230 volt-punt die bijna alle campings en veel camperplaatsen hebben. Sta je vrij in de campo en is er geen 230 volt aanwezig? Dan ben je dus aangewezen op 12 volt. Een omvormer in de camper kan 12 volt omzetten naar 230 volt. Verbruikt je nespresso apparaat bijv. 500 volt moet je natuurlijk een omvormer hebben die dit minimaal aankan. Let op: omvormers zijn dus apparaten die jouw huishoudaccu flink belasten. Je maakt tenslotte 230 volt van 12 volt.

>>Ennnn mijn allerbelangrijkste vraag: hoe zit het alcohol meenemen naar Noorwegen? Gewoon goed verstoppen of ???? Mij te duur daar<<
Je kan de toegestane import o.a. lezen op https://www.anwb.nl/vakantie/noorwegen/ ... tie/douane
Proost :cheers:
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Gabriel
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 23 mar 2014, 17:02

Re: 1e keer met huurcamper: diverse vragen



Bericht door Gabriel »

Smalle wegen vermijden in Noorwegen? Dan zul je veel mooie plekjes gaan missen. Ik zoek ze juist altijd op. Niet bang zijn en gewoon genieten van de reis.

Veel plezier.

Gabriel.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19158
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: 1e keer met huurcamper: diverse vragen



Bericht door Aloys »

rijschoollucassen schreef:
di 02 jul 2019, 18:45
Noorwegen is een land waar je met een camper op veel plaatsen vrij mag staan. Dat is de ultieme vrijheid. Voor stroomaansluitingen ben je toch echt op campings aangewezen bent. Laat die Nespresso en bakplaat thuis, wees niet afhankelijk van stroom.
Uitstekend advies van Jaap! Nescafe oploskoffie en een keteltje, dan heb je geen stroom nodig. Een omvormer van 12V naar 230V
zal er waarschijnlijk niet in zitten, in een huurcamper. Ziet die er wel in, dan is het maar de vraag of ie zwaar genoeg is voor een
Nespresso-apparaat. Die vraagt al gauw 1200 tot 1400W, dat is 100A bij ruim 12V! Dat zou ik vergeten, die bakplaat helemaal...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Eerste keer met huurcamper: diverse vragen



Bericht door iSonic »

Ik vindt dat nu juist in Noorwegen heel erg tegenvallen. Vaak kun je niet met de camper van de weg af dus mooie plekjes langs een riviertje of zo kom ik nauwelijks tegen. Dan val je terug op van die parkeerplekjes langs een weg waar niks te zien is en je dus vlak langs een weg staat. Ik vind er niks aan en heeft naar mijn mening niks met vrijheid te maken. Of ik moet de mooie plekjes niet kunnen vinden.

Als je vrijheid in Noorwegen echt wil beleven laat je de camper thuis en doe je een rugzak met tentje op je rug en ga je.....
isoplus
Berichten: 6383
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Eerste keer met huurcamper: diverse vragen



Bericht door isoplus »

Wij waren daar twee maal met een 7,30 meter lange en 2,45 meter breede camper met een gewicht van 3,85 ton, geen probleem en ook niet op de lokale pontjes
Teveel drank meenemen? Het is de moeite niet waard en soms willen ze nog wel eens streng zijn.
Op campings, de kleine, is de stroomvoorziening matig, 4 of 6 ampere daar ga je geen koffie mee zetten, ook de moeite niet waard zo'n ding meeslepen
Waar een DHL bus kan rijden kan jij dat ook, rustig blijven en opletten waar de passeervakken zijn. Soms moet je dan even wachten om stijgend verkeer voor te laten, wij deden het in begin mei dan ligt er nog sneeuw en het ging helemaal goed.
Wat je niet moet hebben is haast :thumbup:
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Eerste keer met huurcamper: diverse vragen



Bericht door Cee Pee »

iSonic schreef:
wo 03 jul 2019, 8:38
.......... Of ik moet de mooie plekjes niet kunnen vinden..........
Dat denk ik inderdaad want er zijn er in overvloed, maar je moet wel de grote weg durven te verlaten.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Koelaatje
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 19 jun 2019, 13:25

Re: Diverse vragen



Bericht door Koelaatje »

pepon schreef:
di 02 jul 2019, 16:57
Er mist een wieldop, wel even melden.

Groet, Ron.
Ja krijg nou wat, u heeft gelijk! ik ga daar melding van maken (ik had dat niet gezien)
dank u wel
Plaats reactie