Sifon onderdeel

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Sifon onderdeel



Bericht door Arie55 »

Een tijdje terug had ik door eigen toedoen een sifon verhannist. Bij de toen bezochte winkel kon ik alleen een complete sifon aanschaffen. Vond het wrang, maar was ermee geholpen. Nu blijkt dat er door veroudering een ander bijna afgebroken is (tweede foto met rood omcirkeld). Dus heb ik dat inschroefbare deel gemodelleerd en geprint. Onderstaande foto laat zien:

1) eerste geprintte onderdeel (0.6mm nozzle) in het overgebleven sifon deel
2) originele inschroefdeel
3) geprintte onderdeel met 0.2mm nozzle

Waar is (alleen) zo'n inschroefbaar deel te verkrijgen? Want ik heb geen echt vertrouwen dat het geprintte deel lang heel blijft.

Afbeelding

Om het verhaal helemaal compleet te maken, onderstaande foto; voor links heb ik bedacht om een ring te plaatsen onder het inschroefdeel en deels over het douchebakgat. Het gat waarvan al een stuk uitgebroken is, verder te vergroten.

Afbeelding

De ring lijm ik met bisonkit op het gat. Deze ring geeft dan een rand van 1,5mm hoog.

Op het forum veel verwezen wordt naar een Duitse firma om een douchebak te vervangen. Wel frappant dat ik daarvan de link ervan had, maar de site niet wilde openen. Uiteindelijk via, via toch gelukt. Schrok een beetje van de prijs indicatie: 300 euro.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Sifon onderdeel



Bericht door Kroppie »

draaien uit een stuk delrin.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Sifon onderdeel



Bericht door Arie55 »

Heb geen draaibank. Onderstaand schrappie laat zien dat het machinaal bewerken, niet zo eenvoudig is.
Bijlagen
Schrappie.jpg
Schrappie.jpg (120.06 KiB) 498 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Sifon onderdeel



Bericht door Kroppie »

die 4 nokkies is lastig, zal je moete frezen maar de rest is gewoon draaiwerk.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Sifon onderdeel



Bericht door Arie55 »

die nokjes dienen (zover ik weet) alleen om het deel vast te kunnen draaien.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22717
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Sifon onderdeel



Bericht door PaulBng »

Wat kost een nieuwe sifon?
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Sifon onderdeel



Bericht door jansloos »

Is er dan niks in de gewone sanitair handel?

Lijkt me dat ze geen aparte campersifons maken.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
HJM
Berichten: 488
Lid geworden op: za 10 nov 2018, 12:45

Re: Sifon onderdeel



Bericht door HJM »

Bij de vakhandel kost een sifon doorgaans max. 15,00 maar die dingen worden massaal in VASTE maten gemaakt, mogelijk worden er voor campers afwijkende uitvoeringen gemaakt in kleine oplagen en dan worden ze wel duur!
Let op met aanpassen, de getoonde plaatjes zijn onderdelen van een simplexplug, geen sifon, maar ook hier dus gewoonlijk vaste maatverhoudingen, het gat in de bak en de schroefdraad van de aansluiting zijn een niet variabele als het een standaard is. Normaal 2 maten, 5/4 duims voor wastafels e.d. en 1 1/2 duims voor douchebakken en keukens (ruwweg 42 en 48 mm). Maak je het gat groter past de rest ook niet meer.
Dan is 300 best geld...maar een door gerotte camper door lekkage...ik zou het wel weten, 1 x pijn en weer 20 jaar zorgenloos.
Sterkte en groeten,
HJM
Pössl 2winn Style met veel te weinig km's op de teller🙋‍♂️, maar we werken hier aan.
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2201
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Sifon onderdeel



Bericht door Marinus »

Is dit niet zo'n standaard afvoer van Reich?
Zoiets kost in een campershop ongeveer €15 à €20.
Hermes
Berichten: 1989
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 17:50
Locatie: Helden (Peel en Maas)

Re: Sifon onderdeel



Bericht door Hermes »

Ik zou de hele douchebak laten vervangen 300 euro vind ik geen geld voor die klus met douchebak. Ik heb een prijs gehad van 1500 euro.
Voor welke camper is het bedoeld (merk) ?.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Sifon onderdeel



Bericht door Arie55 »

@PaulBng
het geld voor een complete sifon is niet zo gek duur. Echter ik heb alleen dat schroefdeel nodig. Bij de rest kan ik trouwens toch niet bij. Dan vind ik 15 a 20 euro teveel voor alleen een onderdeeltje.

@HJM
ik heb de lekkage/breuk pas gezien. In voorgaande jaren had ik dit nog niet. Ben er dus vroeg genoeg bij. Ik vind 300 euro een smak geld, zeker als het nog niet hoeft. Als het moet, dan moet het, dan ga ik met je mee: 1x pijn en 20 jaar geen zorgen.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Sifon onderdeel



Bericht door Kroppie »

bij een kringloop winkel niets te vinden, of bij de grofvuil plaats van de gemeente.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Sifon onderdeel



Bericht door Gino608D »

Die Duitse firma plakt er een nieuwe bak in en kit deze rond de sifon af. Daarmee los je het probleem van de gebroken rand niet op. Bij mijn bak zaten rond de sifon ook scheuren en daarom heb ik de bak ook maar vervangen. Ik was rond de 125 euro klaar. Ik heb toen ook gelijk de sifon maar vervangen. Voor de kosten hoef je dat ook niet te laten.

Ik zou het persoonlijk gewoon een keer goed doen, want dit blijven maar lapmiddelen. Het gaat toch weer een keer lekken en de schade aan je camper kan aanzienlijk zijn als je dit niet tijdig ontdekt.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22717
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Sifon onderdeel



Bericht door PaulBng »

Sorry dat ik het zeg, Arie.
Dat heet "penny wise, pound foolish".

Voor je het weet ben je twee weken aan het emmeren en zit je nog met het probleem.

Dat je een nieuwe bak duur vindt kan ik begrijpen. Maar twee tientjes is toch wel te doen?
Plaats reactie