Verplichte crashtest op komst

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
FJM
Berichten: 433
Lid geworden op: di 19 sep 2006, 21:37
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Verplichte crashtest op komst



Bericht door FJM »

Een crashtest van een Fiat Ducato van het Zwitserse DTC:

https://autostrada.tv/blog/frontale-cr ... tig/88574/
Who is General Failure? And why is he reading my harddisk?
isoplus
Berichten: 6384
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Verplichte crashtest op komst



Bericht door isoplus »

Ja, dat is wel een bejaarde Ducato met een camperopbouw die ook al bejaard is.
Wie slaapt er in het alkoof terwijl je onderweg bent met een rijdende camper?, niet echt verstandig.
Dat alle meubels los komen is niet zo verwonderlijk, zit allemaal vast met wat parkertjes in dunne wandjes.
Maar goed, mijn vorige Hymer uit 2008 (een integraal) was er niet veel beter afgekomen.
Een hoop dunneplaatjes aluminium en triplex met wat schuim ertussen, dat geheel geschroefd op een multiplex bodemplaatje.
Enfin er zwerven op het net wel wat filmpjes van zo'n Hymer in problemen, ik denk dat deze feiten wel opgaan voor elke camper die zo opgebouwd is.
In ons huidige busje komt ook alles los wat achterin getimmerd is, nou ja de kreukelzone is wat beter tegenwoordig :wink:
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: Verplichte crashtest op komst



Bericht door Peter12 »

Degenen uit dit filmpje zijn stukken jonger, het resultaat bijna hetzelfde:

https://youtu.be/Or6_82bx_qc
Pleasure is the path of joy
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Verplichte crashtest op komst



Bericht door bupozaanstad »

Als ik dit zo bekijk heb ik het idee dat een buscamper toch sterker is dan al die luxe dingen die uit aluminium en triplex zijn opgebouwd.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51287
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Verplichte crashtest op komst



Bericht door Kroppie »

ach zolang je de camper maar niet vlak na aanschaf moet laten testen. :-B

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
AadenAnke
Berichten: 13251
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Verplichte crashtest op komst



Bericht door AadenAnke »

Ja busjes zullen vast iets meer kans op overleven en minder letsel geven. Ik heb ooit een onderzoek van de SWOV gelezen daar was de uitkomst van dat menselijke fout voor meer dan 95% de oorzaak was van ongelukken bijna 2% het voertuig en net iets meer 2% de weg situatie. Willen we echt wat doen zullen we dus de grootste oorzaak moeten aanpakken de mens dus! Dat als actieve veiligheidsmaatregel. Als passieve veiligheidsmaatregel de constructie van de voertuigen? De crash test zal aangeven dat bij een ongeval/aanrijding er veel niet echt goed in elkaar zit. Maar dat is met vele voertuigen. Bussen bijvoorbeeld geen kreukelzone en dan de zogenaamde rol beveiliging nog steeds niet goed geregeld hoor. Ik heb bussen gezien die een aanrijding hadden met een simpel klein personen autootje waar na het invullen van het schade formulier de bus werd afgesleept en de bestuurder van de Twingo hoofdschuddend en vol ongeloof in zijn autootje wegreed. In een vrachtwagen/bestelwagen zit niet voor niets een tussenschot! Ja zelfs van een rol toilet papier die van achter op je kop komt kan je hoofdpijn krijgen. Ik ben niet zo bang van in de bovenkasjes zit maar meer bang van het bovenkastletter zelf! Ik denk dat bij de meeste zelfbouwers de boel beter vast zit dan bij fabriekscampers. In het leven moet je weleens wat geluk hebben dus maar hopen dat we geen aanrijding krijgen en dan zeker niet met de camper. Maar een frontale aanrijding met de bus wil ik ook niet. Geen kreukelzone wat stukjes plastic voor je en daaraan vast geschroefd de nodige scherpe onderdelen. Met 50 km op een stilstaande vrachtwagen of iets dergelijks zal de vraag zijn of je nog uitkomt zonder zaagwerk van de brandweer.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Verplichte crashtest op komst



Bericht door hathi »

Ja dat kan ook niet anders,als het alsmaar goedkopere basis voertuigen worden,de snelheid hoger,en alle aandacht meer naar luxe dan dan naar veiligheid gaat,ik vind het een goede zaak,het filmpje laat duidelijk zien waarom,en als je goed kijkt zie je de cabine bijna verdwijnen,en dat zal bij een bus,niet veel anders gaan
Hans
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51287
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Verplichte crashtest op komst



Bericht door Kroppie »

safety is slecht te zien, "mooiigheid" daarentegen glimt je tegemoet, en dat ziet men dus goed.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Ontario
Berichten: 229
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 10:32
Locatie: Veluwe

Re: Verplichte crashtest op komst



Bericht door Ontario »

AadenAnke schreef:
za 06 jun 2020, 15:29
.............. Ik heb ooit een onderzoek van de SWOV gelezen daar was de uitkomst van dat menselijke fout voor meer dan 95% de oorzaak was van ongelukken bijna 2% het voertuig en net iets meer 2% de weg situatie. Willen we echt wat doen zullen we dus de grootste oorzaak moeten aanpakken de mens dus! Dat als actieve veiligheidsmaatregel. .............

Gr. Aad
Tijdens de 'gedwongen' terugreis vanuit Spanje in maart, reden we in dat land bijna in camper-file richting Nederland. Nogal wat 'echte' campers haalden ons in en het viel me op hoeveel passagiers/bijrijders bijna languit op hun stoel lagen. Benen op het dashboard. Vermoed dat de gordel dan ook niet veel meer doet. Ook honden, soms heel grote, zie je dan nogal eens in posities die woefs zomaar in een onafwendbaar dodelijk projectiel kunnen veranderen.

Henk
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Verplichte crashtest op komst



Bericht door Marco Polo »

Benen op dashboard is leuk als je daar airbags hebt zitten :D
Dan is het onder de gordel door glippen nog het minste van je problemen.
Moet me er zelf ook altijd aan herinneren moet ik zeggen.
Standaard is het eigenlijk pas de laatste jaren dat ook de passagiers kant een airbag heeft.

En de woefs? Auto van 100 naar nul in een paar seconden en de hond de omgekeerde beweging ;-)
Maar goed, wanneer gebeurt dat nou en hij vind zo mooi zijn eigen plekje als je hem niet vastlegd :-)
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5261
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Verplichte crashtest op komst



Bericht door Mickel Moen »

Waarom je als passagier nooit je voeten op het dashboard moet plaatsen

https://www.ad.nl/auto/waarom-je-als-pa ... ~ae48a09f/
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie