Verplichte crashtest op komst
-
- Berichten: 846
- Lid geworden op: zo 12 aug 2012, 23:35
- Locatie: Achterhoek
Re: Verplichte crashtest op komst
En zo hoort het. Ben benieuwd of ze een camper überhaupt een beetje veilig kunnen maken overigens.
Gr, John.
Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Re: Verplichte crashtest op komst
Ja, je kan natuurlijk alles doen hieraan, maar er komen wel 2 getallen uit:
Het ene getal eindigt op "kg"
en het ander getal begint met "€"
En dat zijn nu net de twee getallen die zo laag mogelijk moeten blijven. Maar ondanks dat schrok ik ook van het compleet loslaten van de bovenbouw van de vloer.
Het zijn en blijven bestelauto's met een caravan achterop. (muv de buscampers)
Het ene getal eindigt op "kg"
en het ander getal begint met "€"
En dat zijn nu net de twee getallen die zo laag mogelijk moeten blijven. Maar ondanks dat schrok ik ook van het compleet loslaten van de bovenbouw van de vloer.
Het zijn en blijven bestelauto's met een caravan achterop. (muv de buscampers)
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Re: Verplichte crashtest op komst
Ja het lijkt zo leuk,maar er zit ook een schaduwzijde aan,en daar is pech ,aanrijding,en schade er een van, prima dat ook dit onder de aandacht komt,ik blijf er bij , originele cabines zijn nog steeds het veiligst,al is ook dit geen waarborg
Hans
-
- Berichten: 3735
- Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45
Re: Verplichte crashtest op komst
Laatst gewijzigd door janmetdoka op ma 30 okt 2023, 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.
- Marco Polo
- Berichten: 27452
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: Verplichte crashtest op komst
Wat Joske ook al aanhaalt:
Straks ga je duizenden euro's meer betalen voor zo'n - waarschijnlijk ook nog eens zwaardere - wagen onder het motto:
een motorvoertuig is een motorvoertuig.
Die "absolute" veiligheid is leuk als je er bij nacht en ontij mee op de weg bent.
Zie ik de gemiddelde camperaar niet doen.
Zelfs met de huidige krakkemikkige constructies gaat het relatief gezien heel zelden fout.
Zaken goed vastleggen in de camper (inclusief de veestapel en loungende of koffiezettende partners ) doet waarschijnlijk al veel meer voor de concrete veiligheid dan crashtests en resulterende dure constructietechnsiche zaken.
Straks ga je duizenden euro's meer betalen voor zo'n - waarschijnlijk ook nog eens zwaardere - wagen onder het motto:
een motorvoertuig is een motorvoertuig.
Die "absolute" veiligheid is leuk als je er bij nacht en ontij mee op de weg bent.
Zie ik de gemiddelde camperaar niet doen.
Zelfs met de huidige krakkemikkige constructies gaat het relatief gezien heel zelden fout.
Zaken goed vastleggen in de camper (inclusief de veestapel en loungende of koffiezettende partners ) doet waarschijnlijk al veel meer voor de concrete veiligheid dan crashtests en resulterende dure constructietechnsiche zaken.
Re: Verplichte crashtest op komst
Nou, er is een crashtest op komst en dan?
Iedereen met een beetje technische kennis weet echt wel dat een camper, in de meeste gevallen, een op een plaat van hout of kunststof gebouwde doos is.
Zo'n ding moet je niet frontaal tegen een ander stilstaand object rijden met een snelheid hoger dan 25 km/uur.
Rij je tegen een je tegemoet komend voertuig dat ook 25km/uur of sneller rijdt dan heb je al grote kans op een ernstig ongeval.
Kijk je hoe de kastjes en overige meubels vast zitten dan wordt je al helemaal niet vrolijk, in een 10 mm dik plaatje hout moet je de schroeven al schuin indraaien om nog een beetje houvast te hebben.
Allemaal bekende zaken en dat gaat echt niet veranderen als het aan de fabrikanten ligt en voor mij hoeft dat ook niet.
Als iedereen in een gepantserde auto gaat rond toeren, dan lijkt dat veiliger maar is het niet, omdat de meeste chauffeurs er dan helemaal van uitgaan dat ze onaantastbaar zijn en dat is wel een probleem.
Jakkeren en jagen en lak hebben aan de regels veroorzaakt nog steeds de meeste ongevallen en het gebruik van de telefoon of zelfs de computer tijdens het rijden maakt het er niet beter op.
We blijven maar gewoon in het busje rijden en houden een beetje afstand en passen de snelheid wat aan de verkeersdrukte aan en hopen er het beste van.
Een vliegtuig kan ook door een simpel foutje uit de lucht komen vallen, daar helpt geen crashtest tegen
Iedereen met een beetje technische kennis weet echt wel dat een camper, in de meeste gevallen, een op een plaat van hout of kunststof gebouwde doos is.
Zo'n ding moet je niet frontaal tegen een ander stilstaand object rijden met een snelheid hoger dan 25 km/uur.
Rij je tegen een je tegemoet komend voertuig dat ook 25km/uur of sneller rijdt dan heb je al grote kans op een ernstig ongeval.
Kijk je hoe de kastjes en overige meubels vast zitten dan wordt je al helemaal niet vrolijk, in een 10 mm dik plaatje hout moet je de schroeven al schuin indraaien om nog een beetje houvast te hebben.
Allemaal bekende zaken en dat gaat echt niet veranderen als het aan de fabrikanten ligt en voor mij hoeft dat ook niet.
Als iedereen in een gepantserde auto gaat rond toeren, dan lijkt dat veiliger maar is het niet, omdat de meeste chauffeurs er dan helemaal van uitgaan dat ze onaantastbaar zijn en dat is wel een probleem.
Jakkeren en jagen en lak hebben aan de regels veroorzaakt nog steeds de meeste ongevallen en het gebruik van de telefoon of zelfs de computer tijdens het rijden maakt het er niet beter op.
We blijven maar gewoon in het busje rijden en houden een beetje afstand en passen de snelheid wat aan de verkeersdrukte aan en hopen er het beste van.
Een vliegtuig kan ook door een simpel foutje uit de lucht komen vallen, daar helpt geen crashtest tegen
Re: Verplichte crashtest op komst
Onze "Oude Dame" is met 30 jaar absoluut onze laatste camper. Zo zullen de oude campers langzaam uitsterven en verhuizen naar andere landen waar ze niet zo moeilijk doen! Waarschijnlijk inclusief de eigenaars!
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
-
- Berichten: 221
- Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 15:56
- Locatie: Dordrecht
Re: Verplichte crashtest op komst
Is dit een eenmalige test of jaarlijks én belangrijker nog: mag ik deze door mijn vrouw laten uitvoeren?
makkelijk is moeilijk zat
-
- Berichten: 3735
- Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45
Re: Verplichte crashtest op komst
Laatst gewijzigd door janmetdoka op ma 30 okt 2023, 23:42, 1 keer totaal gewijzigd.
- Mickel Moen
- Berichten: 5259
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
- Locatie: Súdwest Fryslân
- Contacteer:
Re: Verplichte crashtest op komst
Lijkt mij dat het probleem eerst bij de fabrikant komt te liggen. Typegoedkeuringen niet meer op het basisvoertuig, maar op merk en type camper.
Gevolg zal zijn, dat de investeringen fors omhoog gaan, de prijzen ook en dat budgetmerken verdwijnen.
Gevolg zal zijn, dat de investeringen fors omhoog gaan, de prijzen ook en dat budgetmerken verdwijnen.
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Verplichte crashtest op komst
Je kunt nog zo voorzichtig doen, veel andere weggebruikers doen dat niet en dus kun je zomaar de verkeerde tegenkomen. Er zijn genoeg foto's van totaal uit elkaar gevallen campers te vinden op internet om te begrijpen dat de huidige gammele bouw geen toekomst heeft. Misschien zou je moeten stoppen met de bouw van vol integralen omdat je daarin in het geval van een frontale botsing 100% kansloos bent, je komt dan om, klaar! De originele cabine is stukken veiliger omdat ie daarop ge (crash) test en gebouwd is.
- annoh
- Berichten: 1875
- Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
- Locatie: St. Jacobiparochie
- Contacteer:
Re: Verplichte crashtest op komst
Typegoedkeuring kost een beperkt aantal tienduizenden Euro's.Typegoedkeuringen niet meer op het basisvoertuig, maar op merk en type camper.
Gevolg zal zijn, dat de investeringen fors omhoog gaan, de prijzen ook en dat budgetmerken verdwijnen
Bouw je van het gekeurde type een paar duizend campers dan gaat de consumenten prijs nauwelijks omhoog.
(mede) eigenaar van http://www.camperfixx.nl
Mijn T5 ombouw project http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 13&t=50501
Mijn T5 ombouw project http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 13&t=50501
Re: Verplichte crashtest op komst
Maar zelfs bij een halfintegraal is er van die originele cabine behoorlijk wat afgesnoept.de Jonckheer schreef: ↑za 22 jun 2019, 16:04.........De originele cabine is stukken veiliger omdat ie daarop ge (crash) test en gebouwd is.
Vlak boven de voorruit is het dak weg en ook de diverse dwarsspanten.
Alleen het neusje is nog aanwezig met de deuren.