Roestcontrole oudere camper: geen overbodige luxe!

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Roestcontrole oudere camper: geen overbodige luxe!



Bericht door jansloos »

Charm.
Zat er dan schade aan die camper?
Was wel een oudje van 88. Hebben we het over dezelfde?
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Roestcontrole oudere camper: geen overbodige luxe!



Bericht door Cee Pee »

Kroppie schreef:
di 18 jun 2019, 18:23

.........in diensttijd (1967) zat ik op een mijnenveger (ams),......
Ik in 1971 op de Hr Ms Breskens, mooie tijd gehad.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: Roestcontrole oudere camper: geen overbodige luxe!



Bericht door Charm »

jansloos schreef:
di 18 jun 2019, 18:56
Charm.
Zat er dan schade aan die camper?
Was wel een oudje van 88. Hebben we het over dezelfde?
Het is inderdaad een oudje! Ik heb hem niet van dichtbij bekeken.
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    jansloos
    Berichten: 6849
    Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
    Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

    Re: Roestcontrole oudere camper: geen overbodige luxe!



    Bericht door jansloos »

    Naar mijn idee zag hij er nog netjes uit.
    Geen schade. Kan morgen nog wel eens kijken. Voor dat bedrag, 4950 euro en als het motortje nog goed is, is het een leuke starters camper.
    U wilt toch iets van elektra weten?

    Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

    Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

    Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
    WestfaliaCalifornia
    Berichten: 109
    Lid geworden op: wo 24 apr 2019, 18:23

    Re: Roestcontrole oudere camper: geen overbodige luxe!



    Bericht door WestfaliaCalifornia »

    Bij de winterbanden-zomerbandenwissel bekijk ik de hele onderkant. Bij een lichte aantasting door zout gaat de messingborstel er over en vervolgens zwarte tectyl. Uiteraard spatlappen gemonteerd en dat scheelt veel!. Zeker achter de achteras zie je al snel een aantasting.
    Gebruikersavatar
    Jeroen_Hanomaf
    Berichten: 377
    Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
    Locatie: Het mooie West Friesland

    Re: Roestcontrole oudere camper: geen overbodige luxe!



    Bericht door Jeroen_Hanomaf »


    Peter LMC schreef: Je leest hier vele ombouw projecten maar er is niemand die nadien
    zijn camper wegbrengt voor een goed tectyl beurt.
    En dat is toch ook voor het behoud van je voertuig.
    Beter nog, voordat je begint, dan kun je overal veel beter bij en is kliederij van binnen uit op plaatnaden en spanten ook niet zo'n ramp. Ik heb fluid film gebruikt, eerst de dunne versie, daarna de dikkere die je moet verwarmen.
    Het is een smerig werkje waar menig dhz garage denk ik niet op zit te wachten ;-)

    Ik heb eerst alle kokers etc aan de onderkant met perslucht uitgeblazen, daar kwam een halve kruiwagen zand, bouten, moeren, schroeven, etc uit... Daarna de hele onderkant gewassen en overal waar de af fabriek coating losliet behandeld met roestwerende primer en brantho Korrux. Daarna fluid film op die plekken geverfd met een kwast. Daarna alle holle ruimtes met ff dun volgespoten en een week bij warm weer laten lekken, ook spanten etc aan de binnenkant. Na die week ff dik in alle zelfde ruimtes, en tot slot de hele onderkant ingespoten met seilfett, dat wordt in Oostenrijk en Zwitserland in de winter ook gedaan bij b.v. strooiwagens.
    Ik had de bus op bielzen gereden, zo had ik mijn eigen put(je).
    Tijdens alle stappen buiten een goedkoop regenpak van de Action aan wat je na gebruik weggooit. Laat de ff goed intrekken, de bus ruikt nog weken naar schaap als je t aan de binnenkant gebruikt... Het kwam er overigens op de meest gekke plekken weer uitlopen, dus het werkt wel!

    Gebruikt: 5 liter elk van ff dun en dik, en 4,5 seilfett (van eBay)

    Groeten Jeroen

    PS seilfett hecht niet op ff, vandaar de lokale behandeling met kwast aan de onderkant.
    in ombouw tot 4 persoons kampeerbus (ja, dat past echt): VW LT46, bj. 2003, L2H2, 2,8l AUH 158pk (MWM), voormalige rijdende werkplaats Gebr. van Kessel.
    ~~ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had...~~
    Gebruikersavatar
    Jeroen_Hanomaf
    Berichten: 377
    Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
    Locatie: Het mooie West Friesland

    Re: Roestcontrole oudere camper: geen overbodige luxe!



    Bericht door Jeroen_Hanomaf »

    Oh ja, en bij gebruik van te verwarmen producten niet vergeten de afwateropeningen in b.v. dorpels en deuren te controleren en waar nodig weer open te maken.

    En uiteraard is het aan de onderkant aan te raden banden, remmen, uitlaat, tank etc af te dekken met plastic folie...

    Als ik er aan terug denk was het nog minder leuk als isolatie plakken, maar wel het hopelijke behoud van de roestgevoelige LT...
    in ombouw tot 4 persoons kampeerbus (ja, dat past echt): VW LT46, bj. 2003, L2H2, 2,8l AUH 158pk (MWM), voormalige rijdende werkplaats Gebr. van Kessel.
    ~~ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had...~~
    Gebruikersavatar
    Kroppie
    Berichten: 51117
    Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
    Locatie: beemster

    Re: Roestcontrole oudere camper: geen overbodige luxe!



    Bericht door Kroppie »

    goed gedaan, en het vuile werk en het schoonmaak werk ben je al weer vergeten , maar roest vergeet niet, en gaat als je er niets tegen doet gewoon door. :thumbup:

    jos
    jos

    het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

    too old to worry about anything
    Gebruikersavatar
    Charles Franconi
    Berichten: 1716
    Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
    Locatie: Europa

    Re: Roestcontrole oudere camper: geen overbodige luxe!



    Bericht door Charles Franconi »

    Heb een jaar of wat geleden de camper en mn Nissan Pathfinder laten doen met Mike Sanders vet.
    Alles aan kunststofbekleding en binnenkleding wordt weggehaald, de metalen delen worden gecontroleerd en indien nodig, ontroest en behandeld met roestwerende verf. Als dit goed droog is wordt overal heet vet in- opgespoten. Werkt perfect.
    Gebruikersavatar
    Kroppie
    Berichten: 51117
    Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
    Locatie: beemster

    Re: Roestcontrole oudere camper: geen overbodige luxe!



    Bericht door Kroppie »

    voor de wielkasten en de onderkant waar de vaseline aan wegspoelen blootstaat meng ik de vaseline met 10-15% bijenwas (10-12 euro kg marktplaats), dan wel iets heter verwarmen 110-120gr dan spuit het wat makkelijker , en is het een stuk steviger als het weer koud is dan zonder bijenwas.

    jos
    jos

    het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

    too old to worry about anything
    Gebruikersavatar
    Charm
    Berichten: 3453
    Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

    Re: Roestcontrole oudere camper: geen overbodige luxe!



    Bericht door Charm »

    Het plaat- en laswerk gaat me alleen al ruim €1000 kosten. Dat is geen kattenpis. Ik heb geen idee of dat een reële prijs is; Ik moet er maar op vertrouwen. Onder een laag kit werd trouwens nog ook nog roest ellende gevonden. Als we na al het herstel nog jaren van onze camper kunnen genieten dan kunnen we er wel mee leven.
      --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

      Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
      WestfaliaCalifornia
      Berichten: 109
      Lid geworden op: wo 24 apr 2019, 18:23

      Re: Roestcontrole oudere camper: geen overbodige luxe!



      Bericht door WestfaliaCalifornia »

      Mss foto’s van de roestschade? Een “zaterdagkracht” kan het vast veel goedkoper. Aan materiaal kost het bijna niets. En als je het via een kampeerautobedrijf doet wordt het sowieso duurder.
      Gebruikersavatar
      Charm
      Berichten: 3453
      Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

      Re: Roestcontrole oudere camper: geen overbodige luxe!



      Bericht door Charm »

      Het is een tectyleerbedrijf dat zijn plaatwerk uitbesteed (aan een zzp'er?). Hierbij wat foto's.
      Bijlagen
      IMG-20190617-WA0003.jpg
      IMG-20190617-WA0003.jpg (85.69 KiB) 250 keer bekeken
      IMG-20190617-WA0002.jpg
      IMG-20190617-WA0002.jpg (79.69 KiB) 250 keer bekeken
      IMG-20190617-WA0000.jpg
      IMG-20190617-WA0000.jpg (111.09 KiB) 250 keer bekeken
        --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

        Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
        Gebruikersavatar
        Kroppie
        Berichten: 51117
        Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
        Locatie: beemster

        Re: Roestcontrole oudere camper: geen overbodige luxe!



        Bericht door Kroppie »

        onder kit ook roestschade, ja kit (en ook die dikke bitumen/tectyl lagen) dekt af en het roesten gaat onder de kit gewoon door, ja daarom neem ik die vette vaseline zooi, is een rotklus en geeft een gigantische klerezooi, maar is heel goedkoop en zeer effectief, wat nu blijkt, na 30 jaar nog steeds een roestvrije camper.

        jos
        jos

        het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

        too old to worry about anything
        Plaats reactie