Burstner Elegance of Knaus Sunliner: ervaringen?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
wova
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 16 jun 2019, 19:01

Burstner Elegance of Knaus Sunliner: ervaringen?



Bericht door wova »

Hoi!
Even voorstellen, ik (en vrouw + hond) zoeken een camper met een indeling die een frans bed achterin heeft. Integraal want alle andere campers stopt de hoogte van de voorruit waar mijn ogen beginnen. (Ik ben te lang, of italianen zijn te klein :bang: ).

We zullen waarschijnlijk de camper dit (na)jaar kopen, of anders volgend jaar. Het plan: waarschijnlijk de komende 3-5 jaar rond reizen en werken.

Nu is ons oog gevallen op de Burstner Elegance uit bj 2003-2006 en Knaus Sunliner (zelfde bouwjaren).
Zijn er ervaringen met deze campers? Kwaliteit enz? Ik kan er niet zoveel over vinden.

Het moet allemaal onder de 3500kg blijven wat een uitdaging is met deze campers maar dat is nu eenmaal zo. We zijn gelukkig niet te dik dus dat scheelt alweer :lol3:

Alvast bedankt om tot hier te lezen!
Hymerferry
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 20:47

Re: Burstner Elegance, Knaus Sunliner, ervaringen?



Bericht door Hymerferry »

Ik heb een Burstner uit 2004 en die hebben een zwak punt in de constructie waar je goed naar moet kijken. De constructie van de wanden en de aluminium skirt (grijze sierlijst onderaan) kunnen gaan wijken waardoor er water tussen doorgaat lopen. De houten onderlat van de zijwand staat in dat lekwater en kan dit water gaan opzuigen met wegrotten tot gevolg. Aan de onderzijde van deze skirts zitten ovale uitwater openingen waardoor je al snel kan zien of de houten balk nog in goede staat is of al aangetast. De bodemplaat zelf ziet er gewoon goed uit, die loopt tot de zijwand en niet eronder door.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5671
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Burstner Elegance, Knaus Sunliner, ervaringen?



Bericht door Camperic »

Wij hebben een i660 Elegance uit 2003.
We hebben deze camper vooral gekocht vanwege de zeer ruimtelijke indeling, wat erg handig is met hond die ook wij hebben. Bij de meeste campers tref je na binnenkomst een smal gangetje aan waarin je moeilijk langs elkaar heen kunt. In onze camper heb je veel ruimte in het midden, waardoor je ruim om elkaar heen kunt ook wanneer iemand bijvoorbeeld staat te koken en waar de hond kan liggen zonder in de weg te liggen. Daarnaast een ruime badkamer met aparte doucheruimte achter het toilet en de keuken direct naast de deur waardoor je meer contact hebt met buiten tijdens het koken. We zijn dan ook nog steeds zeer tevreden met onze keuze. Zijn er dan geen nadelen? Uiteraard is het inmiddels een camper "op leeftijd" en kun je afhankelijk van hoe eerdere eigenaren ermee om zijn gegaan de nodige problemen tegenkomen, maar dat is niet specifiek voor dit type camper. Daarnaast is het geen lichte camper en is de 3500kg grens (te) snel bereikt, maar ook dat geldt voor (vrijwel) alle vergelijkbare campers van die leeftijd. Het frans bed is relatief smal en aan de kant waar de punt vanaf is niet lang! Ik weet niet hoe lang jouw vrouw is, maar je schrijft dat je zelf nogal lang bent dus dit is zeker een aandachtspunt voor je.

Succes met de zoektocht en keuze!
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
wova
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 16 jun 2019, 19:01

Re: Burstner Elegance, Knaus Sunliner, ervaringen?



Bericht door wova »

Hymerferry schreef:
zo 16 jun 2019, 21:51
Ik heb een Burstner uit 2004 en die hebben een zwak punt in de constructie waar je goed naar moet kijken. De constructie van de wanden en de aluminium skirt (grijze sierlijst onderaan) kunnen gaan wijken waardoor er water tussen doorgaat lopen. De houten onderlat van de zijwand staat in dat lekwater en kan dit water gaan opzuigen met wegrotten tot gevolg. Aan de onderzijde van deze skirts zitten ovale uitwater openingen waardoor je al snel kan zien of de houten balk nog in goede staat is of al aangetast. De bodemplaat zelf ziet er gewoon goed uit, die loopt tot de zijwand en niet eronder door.
Bedankt voor deze informatie! Bedoel je hiermee eigenlijk dan ook dat de grijze skirts aan de zijkant (van pakweg een 30cm hoog) geen ruimte mogen hebben tussen de skirt en de camperwand zelf?
wova
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 16 jun 2019, 19:01

Re: Burstner Elegance, Knaus Sunliner, ervaringen?



Bericht door wova »

Camperic schreef:
zo 16 jun 2019, 22:10
Wij hebben een i660 Elegance uit 2003.
We hebben deze camper vooral gekocht vanwege de zeer ruimtelijke indeling, wat erg handig is met hond die ook wij hebben. Bij de meeste campers tref je na binnenkomst een smal gangetje aan waarin je moeilijk langs elkaar heen kunt. In onze camper heb je veel ruimte in het midden, waardoor je ruim om elkaar heen kunt ook wanneer iemand bijvoorbeeld staat te koken en waar de hond kan liggen zonder in de weg te liggen. Daarnaast een ruime badkamer met aparte doucheruimte achter het toilet en de keuken direct naast de deur waardoor je meer contact hebt met buiten tijdens het koken. We zijn dan ook nog steeds zeer tevreden met onze keuze. Zijn er dan geen nadelen? Uiteraard is het inmiddels een camper "op leeftijd" en kun je afhankelijk van hoe eerdere eigenaren ermee om zijn gegaan de nodige problemen tegenkomen, maar dat is niet specifiek voor dit type camper. Daarnaast is het geen lichte camper en is de 3500kg grens (te) snel bereikt, maar ook dat geldt voor (vrijwel) alle vergelijkbare campers van die leeftijd. Het frans bed is relatief smal en aan de kant waar de punt vanaf is niet lang! Ik weet niet hoe lang jouw vrouw is, maar je schrijft dat je zelf nogal lang bent dus dit is zeker een aandachtspunt voor je.

Succes met de zoektocht en keuze!
Het bed passen we in, we hebben een camper bekeken bij lokale camperboer maar die was (naar onze mening) erg over de prijs. Wat me wel erg opvalt is dat bij alle i660's die we zien en (erg) verschillend leeg gewicht staat (kenteken gewicht). Zo heb ik campers gezien met +/- dezelfde uitrusting (fietsrek, 2x gas, tv, sat, zonnepanelen, hefbed, 1x woonbat.) welke op kenteken 2950 wegen ook eentje die 3390kg weegt op kenteken. Dit lijkt me beetje vreemd niet? Heb je heel toevallig een idee wat die van jouw "in het echt" weegt ongeveer?
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19159
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Burstner Elegance of Knaus Sunliner: ervaringen?



Bericht door Aloys »

Veel van die accessoires zijn later aangeschaft en aangebracht en staan dan uiteraard niet op kenteken!
Kentekengewicht zegt niet altijd alles. Meestal niet zelfs... :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Burstner Elegance of Knaus Sunliner: ervaringen?



Bericht door bertt »

Ik heb negen jaar een Knaus Sunliner gehad, gewoon goede kwaliteit,

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Burstner Elegance of Knaus Sunliner: ervaringen?



Bericht door Cee Pee »

Kenteken gewicht is alleen maar bepalend voor het tarief van de houderschapbelasting.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
wova
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 16 jun 2019, 19:01

Re: Burstner Elegance of Knaus Sunliner: ervaringen?



Bericht door wova »

Cee Pee schreef:
di 18 jun 2019, 22:10
Kenteken gewicht is alleen maar bepalend voor het tarief van de houderschapbelasting.
Ja, maar als je ooit je autopapieren moet laten zien aan meneer agent en je mag maar 110kg "officieel" laden dan weet die natuurlijk ook direct dat je boven de 3.500kg bent.
Als de autopapieren een laad gewicht van 350-400kg laad zien dan is die daar niet meteen 100% zeker van :-B

Daarom lijkt me kentekengewicht ook wel belangrijk.

En ja, accesoires worden later ingebouwd maar in beide gevallen was het heel magertjes met extra dingen dus dan vraag ik me af waarom de ene 3390kg kenteken gewicht heeft en de andere 3100kg...
Hymerferry
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 20:47

Re: Burstner Elegance of Knaus Sunliner: ervaringen?



Bericht door Hymerferry »

Het probleem met de skirt van de Burstner is inderdaad dat er water tussen skirt en wand kan lopen. Ik heb later (je gaat er op letten) ook modellen gezien waar de rand gekit was. Binnen de skirt zit een haaks profiel met grote gaten dat tegen de bodem plaat aan zit. Juist dat haakse randje zorgt ervoor dat het water lastig weg kan, ondanks de grote afvoer gaten. Maar wat ook meespeelt is het forse gewicht van deze aluminium delen, mijn bestuurderskant (ruim 4,5 meter van voor naar achter)woog een 30 kg. En dat zat dan vast met een stuk of 8 parkers van hooguit 3 cm lengte! Die zijn in het natte hout gaan rotten, dan zakt de skirt en kan er op dat haakse profiel helemaal water blijven staan. Het profiel steekt over de zijwand, dus het is niet direct zichtbaar. Daarom, via de grote lekgaten onder die balk goed voelen of het nog hard is en het haakse profiel goed strak tegen de bodemplaat zit.
Gebruikersavatar
Adrie
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 25 nov 2005, 15:27
Locatie: Wenum Wiesel (Apeldoorn)

Re: Burstner Elegance of Knaus Sunliner: ervaringen?



Bericht door Adrie »

Op moment rijd ik nog een Knaus Sunliner 658LG, heb 'm sinds 2010 in bezit.
Heeft me nooit in de steek gelaten, kwalitatief een prima camper.
Zojuist nog 4 nieuwe banden er op gezet en de distributie vervangen (heb ik dus vervangen in 2010-2014 en nu 2019)
Onze gezinssamenstelling verandert, wat maakt dat ik de camper, na de vakantie in Kroatie, te koop ga zetten, zal rond 18-20 augustus zijn.
Voor wat het waard is, alvast deze vooraankondiging :-B

mvg Adrie
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3258
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Burstner Elegance of Knaus Sunliner: ervaringen?



Bericht door B1gcheese »

Bekijk ze ook eens van binnen. Ik vond het verschil in afwerking van kastjes etc. nogal een contrast.
Maar goed, het merk van mijn voorkeur zal duidelijk zijn 8-)
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5671
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Burstner Elegance, Knaus Sunliner, ervaringen?



Bericht door Camperic »

wova schreef:
di 18 jun 2019, 21:02
we hebben een camper bekeken bij lokale camperboer maar die was (naar onze mening) erg over de prijs. Wat me wel erg opvalt is dat bij alle i660's die we zien en (erg) verschillend leeg gewicht staat (kenteken gewicht). Zo heb ik campers gezien met +/- dezelfde uitrusting (fietsrek, 2x gas, tv, sat, zonnepanelen, hefbed, 1x woonbat.) welke op kenteken 2950 wegen ook eentje die 3390kg weegt op kenteken. Dit lijkt me beetje vreemd niet? Heb je heel toevallig een idee wat die van jouw "in het echt" weegt ongeveer?
Ik heb even via "Aanbod" bovenaan de pagina gekeken en zie 3x i660 aangeboden voor 2x 30k en 1x 33k. Vind je dat "over de prijs" of heb je een andere bekeken?
Wat onze i660 "in het echt" weegt kan ik niet zeggen, want heb ik onder wisselende omstandigheden gewogen en nooit "leeg".
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
wova
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 16 jun 2019, 19:01

Re: Burstner Elegance, Knaus Sunliner, ervaringen?



Bericht door wova »

Camperic schreef:
wo 19 jun 2019, 11:08
wova schreef:
di 18 jun 2019, 21:02
we hebben een camper bekeken bij lokale camperboer maar die was (naar onze mening) erg over de prijs. Wat me wel erg opvalt is dat bij alle i660's die we zien en (erg) verschillend leeg gewicht staat (kenteken gewicht). Zo heb ik campers gezien met +/- dezelfde uitrusting (fietsrek, 2x gas, tv, sat, zonnepanelen, hefbed, 1x woonbat.) welke op kenteken 2950 wegen ook eentje die 3390kg weegt op kenteken. Dit lijkt me beetje vreemd niet? Heb je heel toevallig een idee wat die van jouw "in het echt" weegt ongeveer?
Ik heb even via "Aanbod" bovenaan de pagina gekeken en zie 3x i660 aangeboden voor 2x 30k en 1x 33k. Vind je dat "over de prijs" of heb je een andere bekeken?
Wat onze i660 "in het echt" weegt kan ik niet zeggen, want heb ik onder wisselende omstandigheden gewogen en nooit "leeg".
Hoi!
Ik woon in het buitenland.
I660 kost hier rond de 30.000.
Degene met dat rare kenteken gewicht (3390kg) kost 20.000 (en heeft 64.000 gereden, eerste eigenaar, 80 jarige man)...
Plaats reactie