LPG tank

Algemene campervragen en -opmerkingen.
pwhooftman
Berichten: 1822
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: LPG tank



Bericht door pwhooftman »

appellover schreef:
vr 14 jun 2019, 21:36
Wij gebruiken liter gas per dag ,grootverbruiker is de koelvries comb..

Zo!, het genormaliseerde verbruik voor de gemiddelde koelvriescombi ligt toch in de orde van 250-400 gram gas per dag? Waarom is het bij jullie 3 maal zo veel, te vaak de deur open en dicht voor een :cheers: ?

Koken kost inderdaad nauwelijks iets, eind april 12 dagen naar Frankrijk met een gasfles met nog 2,1 kilo gas , en nog niet hoeven wisselen ondanks bijna elke dag koken en een paar keer de koelkast een halve dag op gas.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9161
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: LPG tank



Bericht door gjvonk »

travelscout schreef:Hmmm... wellicht kun je voor die diesel kachel een goede prijs krijgen.
Een combiketel (heetwater + verwarming) scheelt een berg ruimte lijkt me.
Of heb je die ook in een diesel uitvoering?
Ja; combi boilers bestaan ook in diesel uitvoering: https://www.truma.com/nl/nl/producten/t ... bi-d6.html en Webasto heeft ook een optie:
https://www.fabertronics.nl/webasto-dua ... QgQAvD_BwE
Koken kan ook op diesel: https://www.georgekniest.nl/catalogus/s ... oktoestel/

Nadelen zíjn er ook: een dieselkachel is in ieder geval lawaaiiger (en daar zitten geloof ik ook weer enorme verschillen tussen) dan gas en je ruikt de afvoergassen meer...

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk




Buscamper fan
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19156
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: LPG tank



Bericht door Aloys »

Een combiketel scheelt een boel ruimte? Onze Webasto zit ingebouwd onder de bijrijderstoel, dan blijft er nog plek
over voor wat kleine dingen, zoals een handveger e.d. Had daar ook een Truma combiketel in gepast? En waar moet
ik dan langs met die gasleidingen? De dieselleiding loopt onder de vloer direct naar de tank, die zit daar ook.
Bovendien heb ik geen ruimtevretende luchtslangen aan de kachel: hij blaast de warme lucht direct naar achteren.

En als ik 70, 80 liter diesel tank dan merk ik niet of daar ook een beetje kachelverbruik bij zat. Heel soms, dan komt
het verbruik in de winter bijv. op 1 : 9,8. Dat is 'veel', dat komt dan door de diesel. Aan het zachte suizen van de kachel
ben je snel gewend, ik doe mijn open haard thuis ook niet weg omdat het verbranden van hout zo'n lawaai maakt...

En de stank? De uitlaat van de kachel zit midden onder de auto. Ik ruik de diesel sporadisch in de winter, wanneer ik
naast de auto sta, buiten dus. Binnen nooit, onmogelijk. Wij verwarmen nu 17 jaar op diesel en willen echt niet
anders meer. Nadeel? De prijs. Mét inbouw in 2012 pakweg € 2300. De nieuwe ketel thuis kostte de helft...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9161
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: LPG tank



Bericht door gjvonk »

Jij ruikt hem misschien niet Aloys, je buren wel

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
sleutel13
Berichten: 327
Lid geworden op: zo 09 apr 2017, 16:50

Re: LPG tank



Bericht door sleutel13 »

gjvonk schreef:Jij ruikt hem misschien niet Aloys, je buren wel Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Als ie goed brand ruik je m niet.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: LPG tank



Bericht door Cee Pee »

gjvonk schreef:
ma 17 jun 2019, 8:47
Jij ruikt hem misschien niet Aloys, je buren wel.
Als de buren de kachel ruiken zijn ze te dichtbij gaan staan. :wink:
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
sleutel13
Berichten: 327
Lid geworden op: zo 09 apr 2017, 16:50

Re: LPG tank



Bericht door sleutel13 »

Precies. Noem het een afstandhouder

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9161
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: LPG tank



Bericht door gjvonk »

Hmm, dan heb ik zeker mazzel gehad: een keer naast een VW t5 camper gestaan (Die zelf in het vak op de cp naast mij was komen staan) en zijn dieselkachel de halve nacht gehoord en geroken en al meerdere keren op Cp's in de wintertijd in het voorbij lopen bij het gaan uitlaten van onze hond (jaah, netjes met poepzakjes en ze houdt het over het algemeen op tot buiten de Cp), door een dieselwalm heen gewandeld...

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
sleutel13
Berichten: 327
Lid geworden op: zo 09 apr 2017, 16:50

Re: LPG tank



Bericht door sleutel13 »

Tja lijkt me sterk. Ja tijdens het opstarten kun je m zeker ruiken. Maar bij goede verbranding echt niet. Zelfs mijn China kachel niet. En als zo'n kachel eenmaal op temp is draait ie stationair zeg maar en hoor je enkel het pompje harder. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat ze geen demper gebruikt hebben. Dan maakt zo'n ding idd wel herrie als ie aan het heet stoken is.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: LPG tank



Bericht door Arie55 »

Hallo Sammi,

Als er op de gasbranders het verbruik in kW staat vermeldt, zal er wellicht ook het verbruik in gram per uur op staan. Zo niet, gebruik dan deze site: https://unit-converter.gasunie.nl/ voor het kWh naar m3 om te zetten. Je zal dan dit getal nog moeten omzetten van m3 naar liters. Let daarbij wel op dat in de site omzettingsberekening er waarschijnlijk een druk van 30mbar wordt gebruikt. En in jouw toekomstige tank zal de druk 8 bar zijn. Voor deze omzetting kan je de wet van Boyle gebruiken. Bij omzetten van 8 naar 30mbar zal er geen warmte uitwisseling zijn.

Goed, dat weet je nu het gebruik per tijdseenheid (wel allemaal dezelfde eenheid gebruiken). Ga dan voor je zelf na hoe lang je elk van gasbranders gebruikt. Zet dat in een spreadsheet. Bereken dan wat het verbruik per dag zal zijn. Het lastigste is het verbruik van de truma boiler. En daarvan weet je het gasverbruik! De moeilijkheid is in te schatten bij koude weersomstandigheden. Doe daarover het totaal een onzekerheids-percentage heen. Dit is afhankelijk van jouw inschatting; 5 tot 25%.

De grootte van de gewenste tank bereken je door bovenstaande over het gewenste tank intervallen te berekenen. Deel dat getal vervolgens door 0,8. Dit is de max. vulgraad van een lpg tank. Zelf neem ik daarvoor 0.75.

Nu weet je hoe groot de tank zou moeten zijn. De vraag is dan: waar gaat de tank geplaatst worden. Bij de genoemde Van Meenen zijn er tabellen met (standaard) tanks met diameters en lengten. Om een idee te geven van de prijs, ik heb destijd daar een niet standaard tank van 100 L laten plaatsen voor 1100 euro. Ik ben er zelfs trots op te kunnen zeggen dat het geheel Belgium made is. Tank gemaakt in Belgie en geplaatst in Belgie. En dat als Hollander.

De coating van de tank werd op voorhand van gezegd, omdat het geen standaard tanks is, geen beste is. Een goede conserverende laag erop zetten kan je zelf. Hier het draadje van mijn pad: Een LPG tank in de plaats van de berglade http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8447577

Hierover kan ik je meegeven dat de elektrische gas hoeveelheid meting af en toe een rare meeting opleverd. Dat is een bekend verschijnsel. Maar, het werkt nog steeds.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Plaats reactie