Voortent of safariroom?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
jievie
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 21 jan 2019, 19:13

Voortent of safariroom?



Bericht door jievie »

Onze camper heeft zoals de meeste reeds een luifel, maar we missen toch soms een beetje plaats ( hond, vuile schoenen,....) , zeker bij slecht weer.

Bij de aankoop van de camper, kregen we ook een volwaardige voortent met stevig zeil, extra profielen, .... Zeer zwaar en lange opzettijd dus, de vorige eigenaars hebben ze zelf daarom bijna nooit gebruikt.

Momenteel vooral korte weekend trips met de kids naar campings. Maar in augustus gaan op een paar dagen naar zuid-frankrijk en staan daar dan een week op een camping. De trips met de vrouw alleen ( spijtig genoeg zeldzaam Afbeelding) zijn van CP naar CP, dus daarvoor zouden we het niet gebruiken.

Ons oog is momenteel gevallen op 2 types

https://www.obelink.nl/obelink-easy-touring.html

https://www.obelink.nl/treffer-mini-fr.html

Beide snel op te zetten en licht (8kg). De treffer mini lijkt me handig voor korte trips, waar een extra "inkomhal" handig is. De luifeltent is dan weer wat groter.

Zijn er mensen die ervaring hebben met dergelijke types ? Vaak gebruikt of gekocht en komt amper uit de zak ?
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Voortent of room ?



Bericht door macfocus »

Wij hadden een soort van SafariRoon luifelvoortent erbij toen we de camper kochten.
Zodra ik de zak waar de boel inzat zag, was het besluit al genomen.
Iemand anders is er nu blij mee.

We camperen met zijn 4-ren, als het nat is, dan wordt de camper maar een beetje vies. Wandelschoenen kunnen prima in de rijcabine staan als ze nat zijn.
Dieren hebben we niet bij ons.

Dus (hoe persoonlijk ook), mijn menig; bespaar de centen van de aanschaf van zo’n tent en ga er lekker een paar keer van uit eten.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Voortent of safariroom?



Bericht door Jan en Simonne »

Ik zou eerst even meten, hoe hoog de rail is, waar hij in zou moeten.
Naar onze ervaring zijn caravan voortenten niet hoog genoeg.
En wil je er dan ook in zitten met stoelen en een tafel?
Of is het alleen bedoeld als schoenen- en natte jassentent?

Wij hadden deze:.
Online besteld in Engeland.
https://www.ebay.co.uk/itm/Towsure-Pana ... SwoutcrJ9n

Afbeelding

Alle kanten konden open, we konden er heerlijk in uit de wind zitten.
Na een paar seizoenen was hij op, maar we hebben er erg veel plezier van gehad.
Engeland zit er nu nog bij... :mrgreen:
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
jievie
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 21 jan 2019, 19:13

Re: Voortent of safariroom?



Bericht door jievie »

Jan en Simonne schreef:Ik zou eerst even meten, hoe hoog de rail is, waar hij in zou moeten.
Naar onze ervaring zijn caravan voortenten niet hoog genoeg.
En wil je er dan ook in zitten met stoelen en een tafel?
Of is het alleen bedoeld als schoenen- en natte jassentent?

Wij hadden iets dergelijks, maar dan wat simpeler.
Ook online besteld in Engeland.

Afbeelding
Er zou nog een extra rail moeten komen, net onder de casette van de luifel zodat hij niet opvalt, maar beide tenten gaan hoog genoeg. Dat heb ik al gemeten.

In het kleine tentje zal aan tafel gaan niet lukken, meer dus als inkomhal bij slecht weer. Maar eens het opstaat, heb je van je gewone luifel ook geen plezier meer moest de zon er opeens doorkomen, omdat het dan in de weg gaat staan.

Dit gaat dan bij de andere room weer wel (eerst even proefopstelling met tafel en stoelen uiteraard ) Wanneer het mooi weer is kan je overdag alles openzetten en zit je min of meer gewoon onder je luifel, bij slecht weer of wind/tocht doe je weer dicht wat je wil.

Beide types hebben hun nut en lijken ons handig, maar er is zoveel dat wel eens handig kan zijn Afbeelding

Momenteel voornamelijk de vrouw die bij het binnen- en buitengaan wat ruimte mist met 2 kids die hun schoenen aan het aandoen zijn en de hond die er tussen door wil wringen.

Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Voortent of safariroom?



Bericht door appellover »

Wij hebben treffer mini gehad ,was nog met caravan.
Veel te veel werk om op te zetten ,2 keer gebruikt toen we langer op een plek bleven.
Voor ons nooit weer een tent.



Met vriendelijke groet
Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Voortent of safariroom?



Bericht door Jan en Simonne »

Ik ben wel de laatste, die in iemands portemonnee kijkt, maar als het even kan, zou ik gewoon die grotere doen en dat bij het vakantiebudget tellen.
Alles wat je hem dan vaker zal gebruiken is gewoon meegenomen.
Zeker met de kids en hond is het erg makkelijk, moet ik zeggen.
We hebben er erg veel plezier van gehad, toen we nog wel eens op campings stonden vroeger, voor iets langere tijd.
Als het warm is konden we ook prima buiten koken, op een tafeltje met een kooktoestelletje erop.
Dat konden we dan gewoon laten staan.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Voortent of safariroom?



Bericht door Zadowolony »

Afbeelding

Wij gebruiken de voortent regelmatig. Wel een voortent speciaal voor een camper. Dat betekent dat je de camper kan wegrijden en de tent blijft staan . Achterwand kan dan dichtgeritst worden. Ook bij obelink verkrijgbaar. Staat in ongeveer een half uur. Vooral in voor en najaar erg fijn doordat je meer leefruimte heb s avonds. Ook met de hond erbij meer ruimte nodig.
Lichtgewicht , ca 16 kg
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Voortent of safariroom?



Bericht door isoplus »

Wij hadden zo'n Safariroom, daarvan gebruikten wij na 1 maal opzetten slechts 1 zijwand en de versterkingen voor de luifel.
De rest is nooit meer uitgepakt, de versterkingen voor de luifel zijn handig als de de luifel uit wilt laten staan bij windkracht 5 of 6.
Dat deden wij in de winter in Portugal en ging prima.
Nu hebben wij de Hymer verkocht met alles wat er los in lag, dus ook de Safaridinges.
Wij rijden nu in een Ducato buscamper en hebben nu zelfs de luifel niet meer uitgehad in de winter in Portugal.
Een stevige luifel en 1 zijwand volstaat prima en hoe minder spullen je mee sjouwt hoe makkelijker de vakantie wordt.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Voortent of safariroom?



Bericht door ducati 900 »

Dat laatste is ons ook de optie maar we hebben alles gehad en met vakantie en op korte trips nooit gebruikt.
Gewoon te veel werk om op te zetten, je ziet toch al die dingen veel te koop en slechts 1 of 2 keer gebruikt.
Als je in augustus een week naar Zuid Frankrijk gaat dan heb je al helemaal niks nodig.

Ben.
Laatst gewijzigd door ducati 900 op ma 10 jun 2019, 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
pwhooftman
Berichten: 1807
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Voortent of safariroom?



Bericht door pwhooftman »

Ook zo bij ons: meegekocht met een vorige camper, en slechts één keer gebruikt.

Wat we wel meenemen en regelmatig gebruiken: één zijwand voor onder de luifel, om een eigen hoekje te hebben als dat qua plaats zo uitkomt of om de wind te keren.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Voortent of safariroom?



Bericht door Mickel Moen »

Afbeelding

Misschien een alternatief. Staat in een paar seconden. Haakje aan luifelsteun en 5 haringen per zijluifel.
Compact en licht. Je zit uit de wind en je kunt er spullen droog onder wegzetten.

Wel zelf maken.

Voor meer zie mijn blog:
https://mickelmoen.blogspot.com/2011/10/zijluifel.html
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19099
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Voortent of safariroom?



Bericht door Aloys »

Off-topic, maar eh... Geert, dat is MIJN plekje in Vilhelmina! :wtf:
.
Afbeelding
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Voortent of safariroom?



Bericht door Mickel Moen »

Weet ik Aloys,

Maar tja, jij was er niet dus dacht ik, ik zet mijn zijluifeltjes op, het waait zo hard. :-B
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Voortent of safariroom?



Bericht door dieseltje+ »

@jievie

Om dezelfde reden deze aangeschaft. 2 Duitse herders, natte schoenen etc. Vonden de safari room te zwaar, onhandig
https://www.obelink.nl/shadow-390-nl.ht ... _id%3D1205

2dehands gekocht op MP €50
In de beschrijving staat dat het niet aan een cassette luifel past.
Toch pas gekregen met.
https://www.obelink.nl/peesadapterset.html
Met zijn 2en in 10 minuten klaar.
Eerlijk is eerlijk...nog maar 1 keer opgezet, thuis op het erf om te oefenen.
Camperen ook minder dan de gemiddelde hier en ook nog altijd mazzel gehad met het weer.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Plaats reactie