Wijze raad gevraagd

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Animar
Berichten: 8
Lid geworden op: do 06 jun 2019, 16:10

Wijze raad gevraagd



Bericht door Animar »

Goede avond, ik ben nieuw op dit mooie forum en vraag meteen al hoe het s af te handelen.

Ik heb 5weken geleden een Camper gekocht bij een gerenommeerd bedtijf.

In de advertentie staat te lezen max gewicht 3500 kg en ledig gewicht 3000kg.

Een kenteken had de camper ( nog )niet op dat moment.
Inmiddels 6 weken later gevraag hoe en wat betreft afleveren dat kon bijna direct.

Om de camper te verzekeren vroeg ik om het kenteken hetgeen via de whatts app verstuurd werd.

Bij kenteken check blijk dat de camper rijplaar 3390 kg weegt .
We willen vanwege de onbruikbaarheid annuleren, er is nog niets betaald.
De verkoper houd obs onderzoekplicht voor terwijl dat niet mogelijk is.
Als wij letterlijk naakt en dat wil niemand, in de camper plaatsnemen zitten we al boven de 3500 kg. Dit even ter verduidelijking

Advies en of onderbouwde mening gevraagd of wij een pint hebben om te annuleren.

Gr en dank Mart.
Laatst gewijzigd door Animar op do 06 jun 2019, 22:27, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 686
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 23:01

Re: Wijze raad gevraagd



Bericht door Audiofiel »

Lijkt mij een zeer goed punt om de koop ongedaan mee te maken. Je hebt immers opeens een ander rijbewijs nodig om er in te mogen rijden en je mag verwachten dat de gegeven informatie juist is.

Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt, zou ik die inschakelen. Als je die niet hebt, een formele brief sturen waarin je de koop ongedaan maakt op grond dat de camper niet voldoet aan de conformiteit. Hij wijkt ernstig af van wat je op basis van de gegeven informatie had mogen verwachten (o.a. dat je er met rijbewijs B in mag rijden).
An apple a day keeps the doctor away... (if your aim is good)
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Wijze raad gevraagd



Bericht door Peter LMC »

Mooi klote.
Maar zorg in ieder geval dat je bewijs hebt.
Dus een kopie van deze advertentie of een screenprint of zo.
Animar
Berichten: 8
Lid geworden op: do 06 jun 2019, 16:10

Re: Wijze raad gevraagd



Bericht door Animar »

Ik had geschreven dat de camper 3900 kg weegt echter moet dat 3390 kg zijn
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Wijze raad gevraagd



Bericht door hurktoilet »

Onjuiste info van verkoper, die er toe leidt dat produkt feitelijk ongeschikt is voor gebruik (de doorsnee koper heeft immers alleen maar rijbewijs B en gezien max gewicht van 3.500 kg heeft hij daar ook op gemikt. Als verkoper zeggen dat de koper maar beter had moeten onderzoeken getuigt van kwade trouw (nog afgezien van de feitelijke onmogelijkheid). Snel een aangetekende brief sturen waarin je de koop ontbindt omdat het produkt niet datgene is waar jullie overeenstemming over dachten te hebben. (en natuurlijk de camper vooral niet aannemen, laat staan betalen. Als hij dan nog wat wil, moet hij naar de rechter om jullie te dwingen.
Afgezien daarvan zou ik zelfs 500 kg laadvermogen niet royaal vinden. Twee inzittenden 160 kg, twee volle gastanks minimaal 20 kg, 50 liter drinkwater, afvalwater, inhoud toilet, je campingmeubels, je levensmiddelen, je kleding... Die 500 zijn zo op.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Wijze raad gevraagd



Bericht door de Jonckheer »

Dus zo gerenommeerd is dat bedrijf kennelijk niet want een camper voor B rijbewijs verkopen die feitelijk daarvoor te zwaar is en dus de koper tot overtreding dwingt is bedrog.
Gebruikersavatar
Toemke
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 16:53
Locatie: België of onderweg

Re: Wijze raad gevraagd



Bericht door Toemke »

hurktoilet schreef:
do 06 jun 2019, 22:42
Afgezien daarvan zou ik zelfs 500 kg laadvermogen niet royaal vinden. Twee inzittenden 160 kg, twee volle gastanks minimaal 20 kg, 50 liter drinkwater, afvalwater, inhoud toilet, je campingmeubels, je levensmiddelen, je kleding... Die 500 zijn zo op.
500kg niet royaal? Ik denk dat 500kg heel royaal is voor een 3,5t. Het gewicht kan inderdaad snel oplopen met wat je allemaal laadt maar met 500kg kom je toch al een eind.
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Wijze raad gevraagd



Bericht door Marco Polo »

Hij heeft hem blijkbaar gekocht op ledig gewicht.
Massa rijklaar is altijd hoger.
Schijnt dat tegenwoordig het gewicht op de typegoedkeuring daarvoor van belang is.
Dealer had hem daarover moeten informeren - was netjes geweest in ieder geval -maar hij heeft ook wel een punt dat de klant daar ook over moet informeren als dit voor hem van belang is.

Altijd een moeilijk puntje in dit soort discussies.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Wijze raad gevraagd



Bericht door Bas vd laar »

Ledig gewicht is 3000, dus rijklaar gewicht zou 3100 geweest zijn als de advertentie klopte.
Net genoeg om er zelf in te zitten en iets mee te nemen, het houdt niet over maar goed, het kan.

3390 rijklaar houdt natuurlijk niet over en is in de praktijk niet te doen.
Je hebt wel onderzoeksplicht maar je kunt onmogelijk het gewicht van de camper gaan raden.
Ik hoor ook niets over een aanbetaling.
Ik zou me niet druk maken, het bedrijf staat niet sterk, ze zullen misschien wel gaan dreigen e.d. met aanmaningen en deurwaarders maar daar moet je je niks van aantrekken.
Maar net als wat Peter zegt: Je hebt die beloofde gewichten toch wel ergens op papier? Anders wordt het wel lastig.
Animar
Berichten: 8
Lid geworden op: do 06 jun 2019, 16:10

Re: Wijze raad gevraagd



Bericht door Animar »

Er waren ten tijde van de bezichtiging en ook aankoop geen papieren, de camper kwam.uit België na 7 jaar niet gebruikt te zijn, zelf studie was niet mogelijk, in de advertentie stond duidelijk vermeld dat de camper 3000kg weegt, max 3500 kg

Ook een Belgisch kenteken was er niet nog papieren van deze camper.

Direct bij ontvangst van het kenteken van de auto dit nagezocht bij rdw. Daaruit bleek dus rijklaar 3390 kg.
In de advertentie werd niet gesproken over ledig, massa of rijklaar.

Bewijs is in de vorm van printscreens van de advertentie aanwezig.
Laatst gewijzigd door Dafluc op vr 07 jun 2019, 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 686
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 23:01

Re: Wijze raad gevraagd



Bericht door Audiofiel »

Dan zou ik mij geen zorgen maken. 3390 rijklaar betekent een leeggewicht van 3290 kg. Tel je daar de werkelijke getallen op in plaats van de administratie 100 kg dan komt je een stuk hoger uit.

Bestuurder 84* kg, volle tank 90 kg, watertank vol 100 kg. Dat zit je al op 3290 + 84 + 90 + 100 = 3564 kg. Heb je geen ruimte meer voor bagage, kleding, geen enkele passagiers en zit je toch al boven de max. Dus in de praktijk niet bruikbaar.

Had je nu tevoren geweten dat het rijklaar gewicht 3390 kg was, dan had de verkoper wel een punt en had je zelf de optelsom beter moeten maken voordat je ging kopen.

* Gemiddelde gewicht Nederlandse man is 84 kg.
An apple a day keeps the doctor away... (if your aim is good)
isoplus
Berichten: 6340
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Wijze raad gevraagd



Bericht door isoplus »

Maak je niet druk, netjes per aangetekende brief de verkoper mededelen dat je van de verkoop af ziet omdat de verkoper niet de juiste informatie verstrekt heeft bij het sluiten van de verkoop en de camper derhalve voor jou niet bruikbaar is.
Waarschijnlijk komt hij dan schriftelijk terug met de reden waarom hij vindt dat je 10 % of meer annuleringskosten moet betalen.
Al naar gelang dat bericht bekijk je dan dit drama verder, in ieder geval niets betalen en er ook niet heen gaan of telefonisch een of ander bespreken.
Een camper die 7 jaar stilgestaan heeft kan al snel ook allerlei ander verrassinge geven, dat de koper zich beroept op uw onderzoeksplicht is volkomen onzin.
Je moet zaken onderzoeken die niet duidelijk zijn, de door de verkoper opgegeven specificaties mag je daarbij voor juist aannemen.
Laat je niet uitdagen tot discussies waarin beweerd wordt dat elke forse camper overgewicht heeft, beperk je tot deze camper die volgens de letter van de wet niet bruikbaar is voor rijden met een B rijbewijs en ook voor een c rijbewijs niet in aanmerking komt immers het max. gewicht mag maar 3500 kg zijn.
Animar
Berichten: 8
Lid geworden op: do 06 jun 2019, 16:10

Re: Wijze raad gevraagd



Bericht door Animar »

Het camperbedrijf heeft de verkoop van deze camper geannuleerd na een een nette mail, wel wat verwijzingen naar niet ter zake doende feiten maar toch
Dank jullie wel voor de goede info, adviezen en het meedenken. 👍
Gebruikersavatar
Geert Huizing
Berichten: 591
Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 21:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Wijze raad gevraagd



Bericht door Geert Huizing »

Voor jullie goed opgelost.
Groet,
Geert
Plaats reactie