Wijze raad gevraagd

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Wijze raad gevraagd



Bericht door Transitje »

Ik heb, als Douaneambtenaar, veel geimporteerde campers ambtelijk gewogen, daarbij krijgt de aanbieder een officiële weegbon die nodig is voor de invoer en aanvraag kenteken. Je wilt niet weten wat er soms allemaal uitgehaald moest worden om aan een leeggewicht te komen waarbij nog een redelijk laadvermogen overbleef. In een enkel geval moest zelfs de crick, reservewiel, gereedschap en noem maar op, er worden uitgehaald om onder de 3300 of 3500 kg te blijven. En dat ging dan wel vrijwel altijd om handelaren, zelden een particulier.
Maar zeg Apeldoorn en Camper................... :bang:
Groeten

Klaas
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wijze raad gevraagd



Bericht door Kroppie »

ik heb ook een camper uit apeldoorn, en ben er dik tevreden mee :-B :-B, ook met de handelaar waar ik hem gekocht heb.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6304
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Wijze raad gevraagd



Bericht door Bas vd laar »

Je wilt niet weten wat er soms allemaal uitgehaald moest worden om aan een leeggewicht te komen waarbij nog een redelijk laadvermogen overbleef
Wat dacht je van de wegenbelasting? Je kunt de camper wel helemaal vol naar de invoerkeuring brengen maar aan de hand van dat gewicht wordt de wegenbelasting bepaald. Je bent gek als je er geen zaken uithaalt die niet verplicht zijn.
Alsik een camperuit Belgie invoer dan haal ik ook zoveel mogelijk er uit, niet voor het laadvermogen maar voor de wegenbelasting.

Mijn Hymer weegt 2240 kg, er staan er genoeg op internet die 2600 kg wegen, die zijn gewoon met volle watertanks, gasflessen e.d. gewogen.
Niet echt slim.
Gebruikersavatar
Kees_S
Berichten: 632
Lid geworden op: vr 05 aug 2011, 8:21
Locatie: Landgraaf (Z-L)

Wijze raad gevraagd



Bericht door Kees_S »

Transitje schreef:Ik heb, als Douaneambtenaar, veel geimporteerde campers ambtelijk gewogen, daarbij krijgt de aanbieder een officiële weegbon die nodig is voor de invoer en aanvraag kenteken. Je wilt niet weten wat er soms allemaal uitgehaald moest worden om aan een leeggewicht te komen waarbij nog een redelijk laadvermogen overbleef. In een enkel geval moest zelfs de crick, reservewiel, gereedschap en noem maar op, er worden uitgehaald om onder de 3300 of 3500 kg te blijven. En dat ging dan wel vrijwel altijd om handelaren, zelden een particulier.
Maar zeg Apeldoorn en Camper................... :bang:
Importcampers worden in NL helemaal niet gewogen. De gegevens van de buitenlandse papieren worden 1 op 1 door de RDW overgenomen. Dus l*l verhaal, en ook dat van Bas van de Laar is uit de duim gezogen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 4.000 kg), ingevoerd met hulp van www.sfa-parkstad.nl voor 80 euro.
Afbeelding
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Afbeelding
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012
Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10166
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Wijze raad gevraagd



Bericht door Peter LMC »

Helemaal geen Lulverhaal kees.
In de tijd dat er bij de RDW nog geen weegbruggen lagen ging je voor een
invoer weging naar een hiervoor aangewezen (geijkte) weegbrug.
Hier kreeg je deze officiële weeg bon en ging je naar de RDW voor de rest en naar de douane om
je BPM te betalen.

Verhaal van Bas klopt ook.
Bij het opwaarderen heb ik mijn camper (op eigen verzoek) opnieuw laten wegen en daar kwam een lager leeg
gewicht uit met als gevolg dat ik nu minder houderschapsbelasting betaal.
Gebruikersavatar
Kees_S
Berichten: 632
Lid geworden op: vr 05 aug 2011, 8:21
Locatie: Landgraaf (Z-L)

Re: Wijze raad gevraagd



Bericht door Kees_S »

Tja en ik vier jaar geleden bij de invoer geen weegbrug gezien. RDW keurmeester zei, buitenlandse papieren nemen wij altijd over, is immers EU-goedkeuring.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 4.000 kg), ingevoerd met hulp van www.sfa-parkstad.nl voor 80 euro.
Afbeelding
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Afbeelding
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012
Afbeelding
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Wijze raad gevraagd



Bericht door hathi »

Ach Peter Kees kent alleen de huidige regels,en dat klopt,.....Maar dat wil niet zeggen dat de rest onzin is,..zeker niet bij een bus ombouw ,en zelf ambtelijk laten wegen kan ook nog steeds,ook een bestaande Camper
Hans
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5671
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Wijze raad gevraagd



Bericht door Camperic »

Bij RDW maakt het al verschil welke keurmeester je treft, laat staan wanneer je verschillende locaties vergelijkt. Op basis van één persoonlijke ervaring kun je dus niet oordelen dat een bericht van een ander onzin is.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 686
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 23:01

Re: Wijze raad gevraagd



Bericht door Audiofiel »

Als de COC en de autopapieren I/II qua gewicht met elkaar in overeenstemming zijn, dan wordt er niet gewogen, maar wordt het gewicht overgenomen. Heb je geen gelijk gewicht op het COC (of ontbreekt dat), dan wordt je meestal gewogen bij de rdw.
An apple a day keeps the doctor away... (if your aim is good)
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 940
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Wijze raad gevraagd



Bericht door djurre1980 »

Eigenlijk moet je een camper die je wilt kopen preventief wegen voordat je 'm aanschaft.
Zeker bij oudere campers kan het gewicht in de loop der jaren aanzienlijk zijn gaan verschillen tov het gewicht op kenteken.
Bij ons was er van alles op in en aangebouwd (zelfs hele schuur aan de achterkant) dus het gewicht op kenteken was niet meer betrouwbaar.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22856
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Wijze raad gevraagd



Bericht door PaulBng »

Precies.
Bij mijn eerste camper had ik nog geen idee. Ging per ongeluk goed.

Bij de tweede heb ik, bij het maken van de kijk-afspraak, gemeld dat we een proefritje gingen maken naar een weegbrug. Was best wel een eindje rijden

Het klopte...
Ton camper
Berichten: 83
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 16:53
Locatie: Eersel

Re: Wijze raad gevraagd



Bericht door Ton camper »

Mits een COC aanwezig is wordt er door de RDW niet gewogen. Spreek uit eigen ervaring. 3 jaar geleden een camper uit Duitsland ingevoerd en er werd niet gewogen niettemin stelde een medewerker voor om de camper te wegen en toen bleek hij inderdaad veel zwaarder te zijn. Toch werden de gegevens van het COC letterlijk overgenomen. Dan onze dealers. Ook hier durf ik te beweren dan bij minstens 80% van de aangeboden integraalcampers het gewicht gewoon niet klopt. Integraal campers van 7 meter of langer worden zonder blikken of blozen aangeboden voor rijbewijs B. En dan kan dus niet.
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Wijze raad gevraagd



Bericht door iSonic »

Kees_S schreef:
di 18 jun 2019, 20:36
Importcampers worden in NL helemaal niet gewogen. De gegevens van de buitenlandse papieren worden 1 op 1 door de RDW overgenomen. Dus l*l verhaal, en ook dat van Bas van de Laar is uit de duim gezogen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Onze eerste camper rond 2012 geimporteerd en die werd gewogen. Tweede vorig jaar en gewicht werd van kenteken overgenomen.
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Wijze raad gevraagd



Bericht door iSonic »

javanes schreef:
zo 09 jun 2019, 10:23
Elk jaar opnieuw wegen bij een keuring dan mogen er veel kampeerauto's niet meer de weg op.
In belgie moet je dus wegen als de camper van eigenaar verandert...
Plaats reactie