Fusie Fiat en Renault: afgeketst
- Marco Polo
- Berichten: 27452
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Fusie Fiat en Renault: afgeketst
Fiat-Chrysler heeft Renault ten huwelijk gevraagd.
De Italianen willen een in Nederland gevestigde holding oprichten waarbij Fiat en Renault elk voor 50% deelnemen.
Reden - volgens de Telegraaf - is de grote druk die op autofabrikanten rust om te vernieuwen, vooral op het gebied van emissiebeperking.
Renault heeft het aanbod in beraad genomen.
De Italianen willen een in Nederland gevestigde holding oprichten waarbij Fiat en Renault elk voor 50% deelnemen.
Reden - volgens de Telegraaf - is de grote druk die op autofabrikanten rust om te vernieuwen, vooral op het gebied van emissiebeperking.
Renault heeft het aanbod in beraad genomen.
Re: Fusie Fiat en Renault?
Het Franse PSA gaat zijn Citroën en Peugeot bussen, de Ducato zusjes Boxer en Jumper, deels in Polen bouwen. Ze bouwen ze nu in Italië. In Polen zullen van dezelfde band ook bussen van Opel/Vauxhall gaan lopen. Die komen op hetzelfde onderstel te staan.
- Marco Polo
- Berichten: 27452
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: Fusie Fiat en Renault?
Wordt steeds meer 1 pot nat dus
Qua Fiat en Renault zullen we snel genoeg weten welke kant het op gaat. De bekendmaking was zo gepland omdat er vandaag binnen Renault over beslist gaat worden.
De Franse staat is nog 15% eigenaar van Renault en de bonden willen dat dat zo blijft zodat ze niet “uitverkocht” worden aan de Italianen.
Angst voor banenverlies is natuurlijk groot.
Maar dit terzijde
Qua Fiat en Renault zullen we snel genoeg weten welke kant het op gaat. De bekendmaking was zo gepland omdat er vandaag binnen Renault over beslist gaat worden.
De Franse staat is nog 15% eigenaar van Renault en de bonden willen dat dat zo blijft zodat ze niet “uitverkocht” worden aan de Italianen.
Angst voor banenverlies is natuurlijk groot.
Maar dit terzijde
- Marco Polo
- Berichten: 27452
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Fusie Fiat en Renault? - afgeketst -
Zoals bekend is de fusie tussen Fiat en Renault afgeketst.
Tijdens een marathon zitting waren beide partijen zover dat het definitieve besluit getekend zou kunnen worden.
Op dat moment schijnt de Franse minister van financiën 5 dagen uitstel geeist te hebben om - tijdens een al gepland werkbezoek - te kunnen overleggen met zijn Japanse collega over Nissan.
Ook in het traject naar een fusie akkoord toe waren al diverse concessies gedaan aan de Franse overheid en de overheid probeerde het hele proces naar hun hand te zetten.
Minder dan 20 minuten later heeft Fiat het fusietraject afgeblazen.
Fiat lijkt totaal geen trek te hebben in deze vorm van overheidsbemoeienis in de huidige marktomstandigheden. Ze realiseerden zich op dat moment dat ze waarschijnlijk nooit van Franse overheidsbemoeienis af zouden komen mocht de fusie een feit worden.
De bestuursvoorzitter van Renault beraad zich nu op zijn toekomst bij Renault. Werd totaal verrast door deze laatste actie van de Franse overheid, die een groot minderheidsaandeel heeft.
Dit is een grote streep door de rekening voor Macron die eigenlijk een strategie van minder overheidsbemoeienis voor staat.
Maar door de druk van de gele hesjes en sluitingen van diverse industriële sites in Frankrijk is de overheid nu toch weer aan het draaien naar protectionisme.
Nadat meerdere reddingsplannen faalden (o.a. sluiting van een grote Ford fabriek en een grote site van het voormalige Alstom, nu General Electric) begon men steeds meer eisen te stellen in het fusie proces tussen Fiat en Renault.
Waarbij nu dus ook dit plan op het allerlaatste moment gesneuveld is.
Alle betrokkenen gingen de laatste zitting in om te tekenen, behalve de Franse overheid blijkbaar.
Fiat en Renault zijn met hun respectievelijk 7’e en 8’e plaats op de mondiale automarkt relatief zwakke en kwetsbare spelers op een snel veranderende automarkt.
Ook zijn ze nauwelijks aanwezig in groeimarkt China.
Tijdens een marathon zitting waren beide partijen zover dat het definitieve besluit getekend zou kunnen worden.
Op dat moment schijnt de Franse minister van financiën 5 dagen uitstel geeist te hebben om - tijdens een al gepland werkbezoek - te kunnen overleggen met zijn Japanse collega over Nissan.
Ook in het traject naar een fusie akkoord toe waren al diverse concessies gedaan aan de Franse overheid en de overheid probeerde het hele proces naar hun hand te zetten.
Minder dan 20 minuten later heeft Fiat het fusietraject afgeblazen.
Fiat lijkt totaal geen trek te hebben in deze vorm van overheidsbemoeienis in de huidige marktomstandigheden. Ze realiseerden zich op dat moment dat ze waarschijnlijk nooit van Franse overheidsbemoeienis af zouden komen mocht de fusie een feit worden.
De bestuursvoorzitter van Renault beraad zich nu op zijn toekomst bij Renault. Werd totaal verrast door deze laatste actie van de Franse overheid, die een groot minderheidsaandeel heeft.
Dit is een grote streep door de rekening voor Macron die eigenlijk een strategie van minder overheidsbemoeienis voor staat.
Maar door de druk van de gele hesjes en sluitingen van diverse industriële sites in Frankrijk is de overheid nu toch weer aan het draaien naar protectionisme.
Nadat meerdere reddingsplannen faalden (o.a. sluiting van een grote Ford fabriek en een grote site van het voormalige Alstom, nu General Electric) begon men steeds meer eisen te stellen in het fusie proces tussen Fiat en Renault.
Waarbij nu dus ook dit plan op het allerlaatste moment gesneuveld is.
Alle betrokkenen gingen de laatste zitting in om te tekenen, behalve de Franse overheid blijkbaar.
Fiat en Renault zijn met hun respectievelijk 7’e en 8’e plaats op de mondiale automarkt relatief zwakke en kwetsbare spelers op een snel veranderende automarkt.
Ook zijn ze nauwelijks aanwezig in groeimarkt China.
- Marco Polo
- Berichten: 27452
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Fusie Fiat en Renault: afgeketst
Zou goed kunnen
Wijlen Sergio Marchionne - bij leven topman van Fiat - is volgens mij altijd van het standpunt uitgegaan dat er maar een paar autofabrikanten over zullen blijven in de wereld vanwege de enorme ontwikkelingskosten van de voertuigen.
De Franse regering ziet blijkbaar meer in de samenwerking met de Japanners.
De Franse minister van financiën heeft al aangegeven dat meer energie gestoken moet worden in de alliantie tussen Renault en Nissan.
Zal, als het erop aankomt, best wel wat verkapte staatssteun naar toegaan als het nodig blijkt te zijn.
Bij PSA heeft het Indiase Mahindra al een meerderheidsaandeel.
Welke kant Fiat nu nog op kan is onbekend.
Wijlen Sergio Marchionne - bij leven topman van Fiat - is volgens mij altijd van het standpunt uitgegaan dat er maar een paar autofabrikanten over zullen blijven in de wereld vanwege de enorme ontwikkelingskosten van de voertuigen.
De Franse regering ziet blijkbaar meer in de samenwerking met de Japanners.
De Franse minister van financiën heeft al aangegeven dat meer energie gestoken moet worden in de alliantie tussen Renault en Nissan.
Zal, als het erop aankomt, best wel wat verkapte staatssteun naar toegaan als het nodig blijkt te zijn.
Bij PSA heeft het Indiase Mahindra al een meerderheidsaandeel.
Welke kant Fiat nu nog op kan is onbekend.
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Fusie Fiat en Renault: afgeketst
Eigenlijk wel jammer want het had voor de F1 ook mogelijk wel wat betekent. Zo had Renault kunnen stoppen met de ontwikkeling van F1 motoren en Ferrari (is Fiat) motoren kunnen gaan gebruiken en zodoende vooraan ipv in het middenveld gereden. Helaas....
Re: Fusie Fiat en Renault: afgeketst
Als je naar het KLM /AIR FRANCE succes kijkt is het alleen maar goed dat de Fiat bazen het spul afgeblazen hebben.
Onze Ducato's zijn nu nog redelijk betrouwbaar, je kunt ze zelfs langdurig overbelasten , als de Fransen zich daarmee zouden gaan bemoeien werd het vast niet beter.
Ja ik weet het Ducato's, Citroën en Peuquot daar hebben ook Franse vingers aangezeten maar dat is toch iets anders als Renault.
Onze Ducato's zijn nu nog redelijk betrouwbaar, je kunt ze zelfs langdurig overbelasten , als de Fransen zich daarmee zouden gaan bemoeien werd het vast niet beter.
Ja ik weet het Ducato's, Citroën en Peuquot daar hebben ook Franse vingers aangezeten maar dat is toch iets anders als Renault.
Re: Fusie Fiat en Renault: afgeketst
Al de grote huidige autofabrikanten zijn bang voor de toekomst. Ze zijn te klein.
Men voorspelt dat de hele mobiliteit op termijn zal worden overgenomen door grotere bedrijven zoals Google en Amazon.
Men voorspelt dat de hele mobiliteit op termijn zal worden overgenomen door grotere bedrijven zoals Google en Amazon.
Laatst gewijzigd door kampo op zo 09 jun 2019, 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Kampo
Re: Fusie Fiat en Renault: afgeketst
gaan we virtueel op reis.
scheelt een hoop gesleutel, eindelijk rust
jos
scheelt een hoop gesleutel, eindelijk rust
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Fusie Fiat en Renault: afgeketst
Je roept een zelfrijdende auto op uit de poel op en die pikt je meteen op en zet je af op de ingegeven bestemming.
Hij kiest zelf zijn route en afhankelijk van de prijs die je wenst te betalen rijden mensen uit je omgeving mee
of ben je alleen en ga je rechtstreeks.
Door geoptimaliseerde planning zal dit veel efficiënter kunnen, filevrij en zelfrijdend zou ook zonder ongevallen zijn.
De winst wordt gemaakt door de bedrijven die dit logistiek aankunnen en niet meer door de leverancier van het elektrisch platform voertuig.
Het autonoom draagstel kan zowel een kooi voor personen vervoeren als een vracht of camper module.
Die camper module zal men je graag verhuren. Je gebruikt hem tenslotte maar een paar weken per jaar.
Een eigen campermodule zal waarschijnlijk behoorlijk duur worden want is asociaal als de wereldbevolking tegen dan verdubbeld is.
https://www.rinspeed.eu/en/
Hij kiest zelf zijn route en afhankelijk van de prijs die je wenst te betalen rijden mensen uit je omgeving mee
of ben je alleen en ga je rechtstreeks.
Door geoptimaliseerde planning zal dit veel efficiënter kunnen, filevrij en zelfrijdend zou ook zonder ongevallen zijn.
De winst wordt gemaakt door de bedrijven die dit logistiek aankunnen en niet meer door de leverancier van het elektrisch platform voertuig.
Het autonoom draagstel kan zowel een kooi voor personen vervoeren als een vracht of camper module.
Die camper module zal men je graag verhuren. Je gebruikt hem tenslotte maar een paar weken per jaar.
Een eigen campermodule zal waarschijnlijk behoorlijk duur worden want is asociaal als de wereldbevolking tegen dan verdubbeld is.
https://www.rinspeed.eu/en/
Groeten Kampo
Re: Fusie Fiat en Renault: afgeketst
Fiat moet wel naar samenwerking,....de 500 hype is op z,n retour,en de andere modellen,spelen geen rol van betekenis,en aan de cabine koppen voor de Campers .valt weinig te verdienen,bovendien,is er door de andere merken,een fikse concurrentie ontstaan,op deze Camper onderstellen ,wat komend jaar echt voelbaar gaat worden
Hans
- Marco Polo
- Berichten: 27452
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: Fusie Fiat en Renault: afgeketst
Droomt u maar rustig verder van een camperwereld gedomineerd door Mercedes onderstellen
Probleem is dat Fiat zit met de erfenis van Sergio Marchionne die zich afzette tegen alles wat op elektrische voortstuwing leek.
Het aanbod van Fiat stoot dus gemiddeld veel te veel uit.
Met de fusie met Renault zouden ze in een keer het portfolio erbij krijgen van de Europese fabrikant die voorop gaat op het gebied van elektrische voertuigen (Zoë en Leaf).
Voorlopig zijn nieuwe kandidaten PSA en ook Hyundai schijnt in beeld te zijn.
PSA schijnt wel open te staan voor onderhandelingen.
Probleem is dat Fiat zit met de erfenis van Sergio Marchionne die zich afzette tegen alles wat op elektrische voortstuwing leek.
Het aanbod van Fiat stoot dus gemiddeld veel te veel uit.
Met de fusie met Renault zouden ze in een keer het portfolio erbij krijgen van de Europese fabrikant die voorop gaat op het gebied van elektrische voertuigen (Zoë en Leaf).
Voorlopig zijn nieuwe kandidaten PSA en ook Hyundai schijnt in beeld te zijn.
PSA schijnt wel open te staan voor onderhandelingen.
Re: Fusie Fiat en Renault: afgeketst
Marco,het zijn jouw woorden ,ik heb het over de realiteit,niet over Mercedes ....
ook ,Ford,Renault ,VW en ook M.A.N zijn intussen ,voelbaar grote concurrenten geworden p.s op een punt,heb je inderdaad gelijk,Fiat stoot gemiddeld veel te veel uit! En daarom nu deze misère
ook ,Ford,Renault ,VW en ook M.A.N zijn intussen ,voelbaar grote concurrenten geworden p.s op een punt,heb je inderdaad gelijk,Fiat stoot gemiddeld veel te veel uit! En daarom nu deze misère
Hans