Rijstijl in relatie tot brandstofverbruik

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 2155
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Rijstijl in relatie tot brandstofverbruik

Bericht door EasyBee » ma 13 mei 2019, 19:16

Will schreef:
ma 13 mei 2019, 11:10
Ik begrijp het niet zo want je rijstijl is conform de de aangegeven snelheid op de borden.
Dus je zal de "proef" wel aan moeten houden anders regent het bekeuringen. :lol3:
Mvrgr.Wil
Dan heb je de openingspost niet goed gelezen. TS beschrijft toch duidelijk .
Ik haal de verschillen even naar boven en laat wat het zelfde is weg.

Heenweg:
bij 120 Km wegen 124 Km/uur Gps snelheid in Nl, 120 Km/uur Gps snelheid in Dld
Bij 130 Km wegen 130 Km/uur Gps snelheid in Nl, 130 Gps Km/uur snelheid in Dld
Bij > 130 Km in Dld, 130 Km/uur Gps snelheid
Brandstof verbruik, diesel, 1 0p 12,5

Terugweg:
bij 120 Km wegen 118 Km/uur Gps snelheid in Nl, 118 Km/uur Gps snelheid in Dld
Bij 130 Km wegen 118Km/uur Gps snelheid in Nl, 118 Gps Km/uur snelheid in Dld
Bij > 130 Km in Dld, 118 Km/uur Gps snelheid
Brandstof verbruik, diesel, 1 0p 15,6

TS reed op de terugweg duidelijk minder hard.
Hymer B694 2.5 TDI 1995, Ford Transit Mk 2 2.5 DI 1985.

Gebruikersavatar
mfellman
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 18:38
Locatie: Flevoland

Re: Rijstijl in relatie tot brandstofverbruik

Bericht door mfellman » ma 13 mei 2019, 19:21

En minder hard rijden is eigenlijk altijd de beste manier om brandstof te besparen.

Binnenkort (weer) onderweg met een 12 meter bus.
PE1RBR


Gebruikersavatar
ariedekreij
Berichten: 1082
Lid geworden op: vr 23 dec 2005, 17:29
Locatie: Alblasserdam
Contact:

Re: Rijstijl in relatie tot brandstofverbruik

Bericht door ariedekreij » ma 13 mei 2019, 22:30

Wat ik nog niet gezien heb hier, weliswaar niets van doen met rijstijl is luchttemperatuur. Een kubieke meter lucht kan in de zomer gewoon 10 procent lichter zijn dan in de winter. Daarbij gaat de weerstand kwadratisch omhoog dus je kunt in de winter gewoon 20 procent meer luchtweerstand hebben dan in de zomer. Tikt behoorlijk aan voor je brandstofverbruik.

jurgenc
Berichten: 1256
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Rijstijl in relatie tot brandstofverbruik

Bericht door jurgenc » ma 13 mei 2019, 23:33

Het is inderdaad handig om te weten wat het verbruik van jouw auto/camper ... is aan een bepaalde snelheid. Stel je op een dag een ander verbruik vast, dan weet je dat er misschien iets aan de hand is. (Band die leegloopt, rem die aanloopt). Zelf dit aan de hand gehad en op die manier opgemerkt.
H20

Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 167
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

Re: Rijstijl in relatie tot brandstofverbruik

Bericht door Duco » zo 04 aug 2019, 9:32

Vergeet niet voor de test exact dezelfde diesel te tanken. Bij een tank gevuld bij Shell reed ik met mijn Boxer bijna 50km meer op een tank als met goedkopere diesel van de pomp op de hoek.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 6366
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Rijstijl in relatie tot brandstofverbruik

Bericht door bertt » zo 04 aug 2019, 9:39

Als je met een boxer een tank leeg gereden heb, ben je 6 tot 700 km verder, dan kan je moeilijk dezelfde rijomstandigheden gehad hebben. Dus deze verkapte reclame voor Shell :wink: gaat niet op.

Bert

Meine
Berichten: 3661
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Lelystad

Re: Rijstijl in relatie tot brandstofverbruik

Bericht door Meine » zo 04 aug 2019, 9:47

Ja, een broodje aap gaat er altijd wel in. :lol:

jielus
Berichten: 2223
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Rijstijl in relatie tot brandstofverbruik

Bericht door jielus » zo 04 aug 2019, 10:22

Camperic schreef:
ma 13 mei 2019, 10:22
Er zijn zoveel componenten van invloed dat een goede vergelijking niet mogelijk is. Luchtweerstand is in ieder geval van grote invloed en met een camper duw je een groot frontaal oppervlak tegen de wind in. Dus bijv. 100km/u of 110km/u op de snelweg zorgt voor >>10% verschil in verbruik.
Hoe doen ze dat dan berekenen bij vliegtuigen?
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"

Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 923
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Rijstijl in relatie tot brandstofverbruik

Bericht door TestCase » zo 04 aug 2019, 10:25

Zijn al zoveel tests geweest met die toevoegingen, nog nooit bewezen significant zuiniger te zijn.
Wie het commerciële verhaal wil geloven doet maar.

//Kees.

A good traveler has no fixed plans, and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
Afbeelding EuraMobil ProfilaRS 720EB

jielus
Berichten: 2223
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Rijstijl in relatie tot brandstofverbruik

Bericht door jielus » zo 04 aug 2019, 10:26

bertt schreef:
zo 04 aug 2019, 9:39
Als je met een boxer een tank leeg gereden heb, ben je 6 tot 700 km verder, dan kan je moeilijk dezelfde rijomstandigheden gehad hebben. Dus deze verkapte reclame voor Shell :wink: gaat niet op.

Bert
Nou Bert! Dan heb je het mis! Ik ben ook gestopt met het tanken bij goedkope tankstations en ik rij ongeveer 10% meer op mijn tank. Vroeger 1/10 en nu 1/11. Ook heb ik het idee dat hij beter loopt en minder roet uitstoot. Maar wellicht heb je gelijk hoewel de cijfers duidelijk zijn.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"

Gebruikersavatar
BP 2
Berichten: 755
Lid geworden op: ma 08 nov 2004, 18:12
Locatie: Bornem (Belgie)

Re: Rijstijl in relatie tot brandstofverbruik

Bericht door BP 2 » zo 04 aug 2019, 10:31

IK heb hier niet alles gelezen maar betwijfel sterk de vermelde verbruik-resultaten: wie gelooft er nu 1/15,2 ? of 6,6L/ 100 km!! Dat is exact wat mijn smart gemiddeld verbruikt heeft over 1483km tijdens onze reis naar Bretagne.
Met mijn camperbus+ trailer (1300kg) had ik een verbruik van 13,5L /100 km of 1/7,6. en die cijfers zag ik pas na mijn thuiskomst en niet onderweg. Niettegenstaande het verbruik en het minder goed weer hadden we toch een leuke reis.

Indien men alles zo gaat becijferen dan stel ik mij de vraag of motorhomereizen nog wel plezierig is .

BP 2

Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 3812
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contact:

Re: Rijstijl in relatie tot brandstofverbruik

Bericht door Mickel Moen » zo 04 aug 2019, 10:45

Ik wil er nog een aspect aan toevoegen.
Op zich vind ik van mijzelf dat ik een rustige rijstijl heb en zo goed mogelijk op het overige verkeer anticipeer.

Ooit heb ik het eens bijgehouden. Toen viel mij op, dat ik in Nederland 1 op de 11
verbruik en in Scandinavië 1 op de 12.
Geen schrikbarend verschil, maar toch.
In Nl meer korte ritjes.
In SC minder snelwegen en meer op cruisecontrol.

Daarbij vind ik het in deze landen veel prettiger rijden. Minder druk en rustiger. verkeer. De rijstijl van de medeweggebruikers is veel minder agressief, uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Volgens mij kennen ze daar de term sportieve rijstijl niet eens.

Ik durf te veronderstellen, dat als we de rijstijl van de Finnen, inclusief inkomens afhankelijke boetes hier zouden hebben er vele miljoenen liters bespaard kunnen worden. Doet het ook nog eens goed in de klimaat/milieu problematiek.
Groetnis, Geert
.Afbeelding Naar ons project VW T5 van DC naar Camper / Camperen

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 19029
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contact:

Re: Rijstijl in relatie tot brandstofverbruik

Bericht door Bob Diesel » zo 04 aug 2019, 11:00

Of je nu de ene rit meer gebruikt als de ander maakt niks uit
uiteindelijk na een aantal jaar zit je op een gemiddelde
en daar verander je niks meer aan :cheers: :cheers:
Groetje's
Bob

Afbeelding

Reisverslagen ed
http://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today,is
Yesterday,s
Tomorrow

Gebruikersavatar
Sun
Berichten: 327
Lid geworden op: di 24 apr 2012, 18:35
Locatie: Boven Leeuwarden

Re: Rijstijl in relatie tot brandstofverbruik

Bericht door Sun » zo 04 aug 2019, 11:15

Vergeet ‘gewicht’ als variabele niet. Net terug uit Zwitserland. Om mij aan het max gewicht te houden ca 110 kg aan bagage thuisgelaten. Het verbruik is, gedurende van standaard 1:10, naar 1:11 gegaan. Gewicht speelt een rol.

Gr Arie
Knaus Sun Ti 650 ME, Renault Master 3.0 L, dCi 140

Plaats reactie