@bertt dat is gemeten over 150.000km koeriers werk in binnen en buitenland. Dus idd wisselende omstandigheden waarbij het elke x dat er goedkoop werd getankt er minimaal 50 km minder op een tank werd gereden. Met de vrachtwagens tankten we daarom alleen a merk. Mijn huidige werkgever tankt b merk en krijgt zoveel korting dat, dat altijd nog voordeliger is als lager verbruik. Wij krijgen overigens ook een uitdraai van het aantal keren dat geremd is, het afstand houden, uit laten rollen en stationair laten draaien. Met mijn camper uit 94 nog niks gemeten, denk dat het weinig uitmaakt wat je erin gooit als het maar ontvlamt.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Rijstijl in relatie tot brandstofverbruik
Re: Rijstijl in relatie tot brandstofverbruik
vooral het gewicht van de rechter voet, gewoon rustig rijden, en vooral niet krampachtig gaan doen om een litertje te besparen.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Rijstijl in relatie tot brandstofverbruik
De bij het verdubbelen van de snelheid verviervoudigt de luchtweerstand.
Ik was recentelijk met de camper in Denemarken, daar mag je bijna overal 80, cruise control aan.
Verbruik was 1 op 18.6 over 250 KM, als ik rustig snelweg rijd met ongeveer 105 km/uur is het verbruik 1 op 15. Bij 130 is het rond de 1 op 13.
Met mijn peugeot 108 rijd ik op zijn slechtst 1 op 19.6 (snelle rit snelweg met veel inhalen) en op zijn zuinigst 1 op 32, rit over 60 km wegen met de wind in de rug.
Verbruik over 35000 km is 1 op 22.6.
In de winter is het verbruik inderdaad veel hoger dan in de zomer, winter doorsnee 1 op 21,5, zomer 1 op 24,5.
Ik was recentelijk met de camper in Denemarken, daar mag je bijna overal 80, cruise control aan.
Verbruik was 1 op 18.6 over 250 KM, als ik rustig snelweg rijd met ongeveer 105 km/uur is het verbruik 1 op 15. Bij 130 is het rond de 1 op 13.
Met mijn peugeot 108 rijd ik op zijn slechtst 1 op 19.6 (snelle rit snelweg met veel inhalen) en op zijn zuinigst 1 op 32, rit over 60 km wegen met de wind in de rug.
Verbruik over 35000 km is 1 op 22.6.
In de winter is het verbruik inderdaad veel hoger dan in de zomer, winter doorsnee 1 op 21,5, zomer 1 op 24,5.
Re: Rijstijl in relatie tot brandstofverbruik
bij mij is het verbruik tijdens het rijden veel hoger dan bij het stilstaan
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Rijstijl in relatie tot brandstofverbruik
En voor wie zuinig wil, airco uit, ramen dicht en alle overige stroomverbruikers ook uit. Daarnaast bandenspanning optimaal en zo weinig mogelijk gewicht. En bij voorkeur ‘s nachts rijden omdat er dan minder verkeer is, stoplichten uit staan en bruggen niet bedient worden. Daarnaast helpt op de grote weg het inklappen van de spiegels enorm!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- annoh
- Berichten: 1875
- Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
- Locatie: St. Jacobiparochie
- Contacteer:
Re: Rijstijl in relatie tot brandstofverbruik
@ BP2,
Bedenk wel dat dit blok bekend staat als een zuinig blok.
Het meten gaat bij mij niet om kosten per Km o.i.d. te kunnen bepalen. Het kan een indicatie zijn van technische toestand van de motor.
Ik heb een keer gehad dat het brandstof verbruik van de auto waarmee ik toen reed bij gelijke rijstijl plotseling hoger was. Uiteindelijk bleek er een lucht lekkage te zijn bij het luchtfilter.
Een andere keer, bij een andere auto, steeg het brandstof verbruik, dit in combinatie met een afwijkend gedrag van de vacuüm meter. Ik ben toen gaan kijken naar de afdichtingen van de injectoren. Eentje was niet goed.
Ik ga er gemakshalve van uit dat de afstand meter van onderhavige camper klopt. Tevens ga ik er van uit dat het aantal getankte liters diesel aan de pomp klopt. Een deling maken is niet zo moeilijk. Het betreft 2 ritten met een gelijke rijstijl. De verbruiken zijn nagenoeg gelijk. Ik zou zelf gaan twijfelen indien er een groot verschil zou zijn.IK heb hier niet alles gelezen maar betwijfel sterk de vermelde verbruik-resultaten: wie gelooft er nu 1/15,2 ? of 6,6L/ 100 km!!
Bedenk wel dat dit blok bekend staat als een zuinig blok.
Het meten gaat bij mij niet om kosten per Km o.i.d. te kunnen bepalen. Het kan een indicatie zijn van technische toestand van de motor.
Ik heb een keer gehad dat het brandstof verbruik van de auto waarmee ik toen reed bij gelijke rijstijl plotseling hoger was. Uiteindelijk bleek er een lucht lekkage te zijn bij het luchtfilter.
Een andere keer, bij een andere auto, steeg het brandstof verbruik, dit in combinatie met een afwijkend gedrag van de vacuüm meter. Ik ben toen gaan kijken naar de afdichtingen van de injectoren. Eentje was niet goed.
(mede) eigenaar van http://www.camperfixx.nl
Mijn T5 ombouw project http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 13&t=50501
Mijn T5 ombouw project http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 13&t=50501
Re: Rijstijl in relatie tot brandstofverbruik
Probeer dit samen te vatten. Geen oordeel over de mate van invloed, zie praktijkvoorbeelden.
Lijstje mag aangevuld worden als er zaken vergeten zijn.
Factoren voor lager gemiddeld brandstofverbruik die met rijstijl te maken hebben
snelheid beperken
niet te snel en in de juiste versnelling accelereren
zo weinig mogelijk remmen maar uitrollen, anticiperen
in slipstream rijden
Andere factoren van invloed op brandstofverbruik die niets met rijstijl te maken hebben zijn er veel meer
gewicht
temperatuur
frontaal oppervlak
cw-waarde
windsnelheid
windrichting
conditie van weg, helling, hoogtes
temperatuur
type banden
type motor
conditie motor
belasting dynamo
airco
Broodje aap
bekend merk of premium diesel
chip tuning met als doel hoger koppel en vermogen
Lijstje mag aangevuld worden als er zaken vergeten zijn.
Factoren voor lager gemiddeld brandstofverbruik die met rijstijl te maken hebben
snelheid beperken
niet te snel en in de juiste versnelling accelereren
zo weinig mogelijk remmen maar uitrollen, anticiperen
in slipstream rijden
Andere factoren van invloed op brandstofverbruik die niets met rijstijl te maken hebben zijn er veel meer
gewicht
temperatuur
frontaal oppervlak
cw-waarde
windsnelheid
windrichting
conditie van weg, helling, hoogtes
temperatuur
type banden
type motor
conditie motor
belasting dynamo
airco
Broodje aap
bekend merk of premium diesel
chip tuning met als doel hoger koppel en vermogen
Re: Rijstijl in relatie tot brandstofverbruik
Heel mooi lijstje Metor !
Wat bij mij nog opvalt is dat het brandstofverbruik daalt naarmate een nieuwe voertuig al wat meer kilometers gereden heeft. De "rodage" periode voorbij.
Met de camper daalt het verbruik ook duidelijk naarmate de assen en versnellingsbak warmer worden. Dat is bij iedere rit na een 100 tal kilometer.
Wat bij mij nog opvalt is dat het brandstofverbruik daalt naarmate een nieuwe voertuig al wat meer kilometers gereden heeft. De "rodage" periode voorbij.
Met de camper daalt het verbruik ook duidelijk naarmate de assen en versnellingsbak warmer worden. Dat is bij iedere rit na een 100 tal kilometer.
Groeten Kampo